Jag ser inte att juniorsatsning ät värdelödt, men hur bra blir DIF av att ständigt förloraa dom bästa juniorerna? För rea priser drygt 1.5milj per spelare som går över, tycker du kruger, josefsson är värd så lite?Lakrisal skrev:... suck. Absolut, juniorsatsning är helt värdelöst. Det spelar ingen roll att vi vann två SM guld med hjälp av juniorer och sedan gick till final 2010 med nästa kull.Robin.H skrev:Listan du postade upp, hur tycker du den hjälper oss idag med dom spelarna? det är bara ölvestad kvar. Vad hjälper de oss att krona spelar i NHL?
juniorsatsning är värdelöst när man knappt får betalt för det
Men du har rätt, vi lägger ner hela skiten och köper spelare för de där extra 4-5 miljonerna istället. För det gick så jävla bra i mitten av 2000 talet när vi hade legoknektar, spelade inför 3000 på globen, höll på att gå under ekonomiskt och inte gick till slutspel på 5 år eller vad det nu var.
NHL våldtäkt av europa.
Re: NHL våldtäkt av europa.
Hellre legoknektar än egen juniorsatsning låter verkligen som fel väg att gå. Exemplet Modo är ju en aspekt av det men kika på Skellefteå som också nämns. De har etablerat sig som topplag och slåss om medaljerna år efter år och detta med mycket eget. Givetvis kryddat med spets men Saik hade aldrig varit det lag de är utan sin juniorsatsning. Inte en chans att Brynäs tagit guld utan sina egna produkter.
Att NHL borde kunna betala mer för våra spelare är absolut rimligt och där finns det säkert en del utrymme till förbättring. Samtidigt så är det ju varje normalt funtad ung hockeyspelares dröm att få lira i NHL och den viljan blir nog väldigt svår att köra över. Hur kul tror du hockey vore för Wennberg om vi tvingar kvar honom i tre-fyra säsonger till?
Att förbund och klubbar står upp mot NHL håller jag med om och det är nog bara att försöka få till bättre och fördelaktigare villkor i kommande avtal.
Att NHL borde kunna betala mer för våra spelare är absolut rimligt och där finns det säkert en del utrymme till förbättring. Samtidigt så är det ju varje normalt funtad ung hockeyspelares dröm att få lira i NHL och den viljan blir nog väldigt svår att köra över. Hur kul tror du hockey vore för Wennberg om vi tvingar kvar honom i tre-fyra säsonger till?
Att förbund och klubbar står upp mot NHL håller jag med om och det är nog bara att försöka få till bättre och fördelaktigare villkor i kommande avtal.
- Lakrisal
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Du säger att DIF förlorar på att ha en bra juniorverksamhet, och jag säger emot. Sen håller vi med om att man inte får tillräckligt mycket för spelarna som går till NHL.
Men du sitter också och säger att det inte spelar någon roll att vi har spelare som Kronwall och Hörnqvist i NHL, för där hjälper de inte oss. Där har du så fel att det inte finns, vi får bland de bästa juniorerna i Sverige just för att vi lyckas utbilda dem så att de kan nå NHL. Då får vi chansen att utbilda dem i J20 och ha dem några säsonger i A-laget.
Idén om att NHL skulle ge 700-800,000 dollar per spelare är skrattretande. Finns inte på kartan. Ska man bara ge det till laget som spelaren ifråga spelat i under sista säsongen? Låter rimligare i så fall att man fortsätter med det nuvarande systemet med lägger till en $100,000 som enbart går till sista föreningen.
Då får storklubbarna lite mer pengar samtidigt som man inte tar från lag som typ Huddinge etc som i mångt och mycket driver sina lag med NHL pengar.
Men du sitter också och säger att det inte spelar någon roll att vi har spelare som Kronwall och Hörnqvist i NHL, för där hjälper de inte oss. Där har du så fel att det inte finns, vi får bland de bästa juniorerna i Sverige just för att vi lyckas utbilda dem så att de kan nå NHL. Då får vi chansen att utbilda dem i J20 och ha dem några säsonger i A-laget.
Idén om att NHL skulle ge 700-800,000 dollar per spelare är skrattretande. Finns inte på kartan. Ska man bara ge det till laget som spelaren ifråga spelat i under sista säsongen? Låter rimligare i så fall att man fortsätter med det nuvarande systemet med lägger till en $100,000 som enbart går till sista föreningen.
Då får storklubbarna lite mer pengar samtidigt som man inte tar från lag som typ Huddinge etc som i mångt och mycket driver sina lag med NHL pengar.
Bra skrivet och någon äntligen som säger något av värde.JiWe skrev:Hellre legoknektar än egen juniorsatsning låter verkligen som fel väg att gå. Exemplet Modo är ju en aspekt av det men kika på Skellefteå som också nämns. De har etablerat sig som topplag och slåss om medaljerna år efter år och detta med mycket eget. Givetvis kryddat med spets men Saik hade aldrig varit det lag de är utan sin juniorsatsning. Inte en chans att Brynäs tagit guld utan sina egna produkter.
när NHL är klara med skellefteå vad är då kvar? Bud borta,möller borta, samt deras stora talanger.
NHL leker kungar något dom inte skulle vara utan europa, folk sitter och accepterar tycker dey är okej att vi endast fick 1.5milj kr kruger y ex. Kritiserar mig för jag ruttnar på NHL hur många miljarder i tröjförsäljning tror du inte foppa och sedinarna dragit in till nhl?.. Får modo något av dessa ? Nej dom får snällt se på.
I slutändan handlar det trots allt vad spelaren vill och normalt sett är det till NHL. Det är väl egentligen hur naturligt som helst att man vill spela på högsta nivån?
Att vägra släppa unga spelare vore döden för svensk hockey. Ungdomarna skulle sluta eller fly landet i låg ålder. De bästa skulle garanterat ändå söka sig till mer välbetalda ligor. Om KHL mot förmodan skulle gå om NHL så kommer det se likadant ut där. Det finns liksom ingen väg runt det här eftersom NHL har beslutat att inte betala mer pengar till klubbarna.
Jag personligen har aldrig förstått systemet som finns i fotbollen. Där alla skriver på överdrivet långa kontrakt för att kunna säljas innan det går ut. Sjukt löjligt när man tänker efter. Det naturliga vore ju att man skrev på ett kontrakt för antalet säsonger man ska spela för klubben och sen byter när det går ut.
Betalar vi något till en tjeckisk klubb när vi värvar en spelare därifrån? Betalar vi något till AHL-klubbarna när vi värvar en spelare därifrån?
Att vägra släppa unga spelare vore döden för svensk hockey. Ungdomarna skulle sluta eller fly landet i låg ålder. De bästa skulle garanterat ändå söka sig till mer välbetalda ligor. Om KHL mot förmodan skulle gå om NHL så kommer det se likadant ut där. Det finns liksom ingen väg runt det här eftersom NHL har beslutat att inte betala mer pengar till klubbarna.
Jag personligen har aldrig förstått systemet som finns i fotbollen. Där alla skriver på överdrivet långa kontrakt för att kunna säljas innan det går ut. Sjukt löjligt när man tänker efter. Det naturliga vore ju att man skrev på ett kontrakt för antalet säsonger man ska spela för klubben och sen byter när det går ut.
Betalar vi något till en tjeckisk klubb när vi värvar en spelare därifrån? Betalar vi något till AHL-klubbarna när vi värvar en spelare därifrån?
Avgå Jocke.
NHL våldtäkt av europa.
Tycker inte att det går att jämföra våra värvningar med NHL-klubbarnas. Vi värvar med lina och spö, de kör med trålare och gigantiska nät.B.I.B.A skrev:I slutändan handlar det trots allt vad spelaren vill och normalt sett är det till NHL. Det är väl egentligen hur naturligt som helst att man vill spela på högsta nivån?
Just Saik är ett ganska bra exempel ändå. De har en riktigt bra u-verksamhet vilket om inte annat bevisas att alla duktiga spelare som kommit upp på senare år. De har valt att krydda truppen med en del klasslirare som tex nämnda Bud Holloway. Jag vill nog påstå (gissar såklart då jag inte har koll på löner och budgetar och annat) en stor anledning till att de kan ha spelare som Holloway, Lindström mfl är just för att de samtidigt har många unga spelare som förutom sin talang är billiga i drift.Robin.H skrev:Bra skrivet och någon äntligen som säger något av värde.JiWe skrev:Hellre legoknektar än egen juniorsatsning låter verkligen som fel väg att gå. Exemplet Modo är ju en aspekt av det men kika på Skellefteå som också nämns. De har etablerat sig som topplag och slåss om medaljerna år efter år och detta med mycket eget. Givetvis kryddat med spets men Saik hade aldrig varit det lag de är utan sin juniorsatsning. Inte en chans att Brynäs tagit guld utan sina egna produkter.
när NHL är klara med skellefteå vad är då kvar? Bud borta,möller borta, samt deras stora talanger.
NHL leker kungar något dom inte skulle vara utan europa, folk sitter och accepterar tycker dey är okej att vi endast fick 1.5milj kr kruger y ex. Kritiserar mig för jag ruttnar på NHL hur många miljarder i tröjförsäljning tror du inte foppa och sedinarna dragit in till nhl?.. Får modo något av dessa ? Nej dom får snällt se på.
Nu lär ju inte Holloway avsluta sin hockeykarriär i Skellefteå och visst kommer de tappa många av sina talanger till NHL men grejen med en väl fungerande u-verksamhet är ju att de fyller på underifrån. Så NHL kommer knappast skada Saik speciellt mycket tror jag.
Visst har Foppa, Näslund, Sedinarna med flera gett sina respektive NHL klubbar oerhört mycket pengar och reklam osv. Men samtidigt så vore inte MoDo mycket till kubb utan dessa herrar. De har fått rätt mycket tillbaka vill jag påstå och dessutom så är de ju produkter från MoDos u-verksamhet.
Betalningen för spelarna kan och borde som sagt vara bättre men vad vore rimligt? Ingen aning, kanske kunde det vara en idé att ha någon sorts klausul som kan säkra lite framtida intäkter om spelaren i fråga gör en fin karriär i NHL. Att kräva miljoner för en tonåring som precis börjat sin karriär känns orimligt. Moderklubben ska givetvis ha sitt men hur stor del av kakan ska exempelvis vi kunna kräva med gott samvete?
Jag köper din frustration men vad göra? Vi är ett litet yngel som ska hävda sig mot en haj typ.
Men tänk alla finska och tjeckiska spelare som fostrar spelare och alla drar till NHL, KHL eller Elitserien utan att de får ett smack för dem. Ska vi ha pengar för spelare ska vi också ge pengar för spelare.JohanPez skrev:Tycker inte att det går att jämföra våra värvningar med NHL-klubbarnas. Vi värvar med lina och spö, de kör med trålare och gigantiska nät.B.I.B.A skrev:I slutändan handlar det trots allt vad spelaren vill och normalt sett är det till NHL. Det är väl egentligen hur naturligt som helst att man vill spela på högsta nivån?
Avgå Jocke.
Så du tycker att inga kontrakt ska finnas alls eller max 1-2år? Att spelare ska gå gratis från klubb till klubb som Bosman hela tiden? Den som kan betala högst lön får spelaren? Det skulle garanterat få både hockey- och fotbollsklubbar i Sverige och övriga världen att gå i konken. Många föreningar överlever ju på att få spelaren att utvecklas och säljas dyrare än inköpspris.B.I.B.A skrev:Jag personligen har aldrig förstått systemet som finns i fotbollen. Där alla skriver på överdrivet långa kontrakt för att kunna säljas innan det går ut. Sjukt löjligt när man tänker efter. Det naturliga vore ju att man skrev på ett kontrakt för antalet säsonger man ska spela för klubben och sen byter när det går ut.
Sen om vi betalar något när vi tar in en spelare ifrån Tjeckien eller AHL vet jag inte. Men det borde vara så tycker jag. Om spelaren sitter på kontrakt vill säga.
Kan konstatera några saker som ingen bör kunna säga emot:
1. Juniorverksamhet är alltid viktigt. Att kunna slussa upp spelare som utbildats i våran egna hockeyskola/akademi förenklar hur spelaren kommer in i laget, i spelsystemet m.m. Om våran hockeyskola/akademi eller vårat gymnasium har fostrat världstjärnor så som Kronwall m.f, det lockar förhoppningsvis till sig de bästa juniorerna, som vi i sin tur får ta del av i något eller några år. Chansen finns också att de kommer tillbaka till Sverige och väljer Djurgården.
2. Vi får för lite pengar för en spelare som NHL tar över. Jag skulle vilja se ett system där det finns en generell prislapp (säg 300.000 USD) med chans att få mer så till vida spelaren presterar.
3. Legoknektar är inget man bygger ett stabilt hockeylag på. Legoknektar är införskaffade för att ösa in poäng, fightas om någon kör på våran målvakt eller liknande.
4. Folk tycker dels om att se juniorer som fostrats i Djurgården, vilket (tro det eller ej) höjer vårat publiksnitt. Skulle vi ha 22 stycken Bud Holloway är jag ganska säker på att publiksnittet skulle vara lägre.
5. Du är ingen hockeyälskare om du önskar NHL:s död. Det är som att en fotbollssupporter skulle önska död till Champions League i fotboll för att bara (nästan) rika klubbar spelar där.
1. Juniorverksamhet är alltid viktigt. Att kunna slussa upp spelare som utbildats i våran egna hockeyskola/akademi förenklar hur spelaren kommer in i laget, i spelsystemet m.m. Om våran hockeyskola/akademi eller vårat gymnasium har fostrat världstjärnor så som Kronwall m.f, det lockar förhoppningsvis till sig de bästa juniorerna, som vi i sin tur får ta del av i något eller några år. Chansen finns också att de kommer tillbaka till Sverige och väljer Djurgården.
2. Vi får för lite pengar för en spelare som NHL tar över. Jag skulle vilja se ett system där det finns en generell prislapp (säg 300.000 USD) med chans att få mer så till vida spelaren presterar.
3. Legoknektar är inget man bygger ett stabilt hockeylag på. Legoknektar är införskaffade för att ösa in poäng, fightas om någon kör på våran målvakt eller liknande.
4. Folk tycker dels om att se juniorer som fostrats i Djurgården, vilket (tro det eller ej) höjer vårat publiksnitt. Skulle vi ha 22 stycken Bud Holloway är jag ganska säker på att publiksnittet skulle vara lägre.
5. Du är ingen hockeyälskare om du önskar NHL:s död. Det är som att en fotbollssupporter skulle önska död till Champions League i fotboll för att bara (nästan) rika klubbar spelar där.
Punkt 3: Eftersom ordet legoknekt inte har någon allmänt accepterad betydelse så vet ingen vad någon menar, men om det syftas på spelare som har en bakgrund utanför föreningen så håller nog ingen med. Det finns naturligtvis hundratusentals exempel på stabila lag som har byggts med spelare från olika regioner och bakgrunder.macin skrev:Kan konstatera några saker som ingen bör kunna säga emot:
Punkt 4 påminner lite om punkt 3, och jag tror du har fel även där. Men det är som sagt oklart om du menar att vi bokstavligen talat skulle ha 22 identiska spelare (typ 22 sedins), eller om du menar 22 utlandsproffs, eller vad du nu menar. Vad menar du?
Publiken vill nog helst av allt se kämpande spelare som är någorlunda framgångsrika kombinerat med en gameplan som ger underhållning. Resten är inte lika viktigt. Det är jag ganska övertygad om.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
https://pbs.twimg.com/media/BABW3jACYAALAHK.png
Vad är det här för jävla regel?
En junior är alltså tvungen att stanna i Sverige till han är 22 år gammal?!
Det låter ju helt sjukt.
Det låter ju helt sjukt.
- Jim Morrison
Hej då svensk juniorverksamhet. Alla 'bra' prospects kommer att välja CHL. Det dummaste beslutet jag sett på senare dagar.#87 skrev:https://pbs.twimg.com/media/BABW3jACYAALAHK.png
Det låter ju helt sjukt.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
De menar väl bara att rättigheterna till en draftad spelare går ut vid 22 års ålder, alltså efter fyra år. Så slipper vi se NHL-kontrakt till fjunisar som Wännström, J.Klingberg, Byström, Heed osv för att deras nuvarande klubb är tvingade att ge dom kontrakt efter TVÅ år om de vill behålla rättigheterna till spelaren.#87 skrev:https://pbs.twimg.com/media/BABW3jACYAALAHK.png
Det låter ju helt sjukt.
Extremt positivt besked om det är som jag fattat det. Vilket det borde vara eftersom det är den lösningen man jobbat efter i många år.
Expert.
- Jim Morrison
Av vad jag förstår så kommer en svensk spelare draftad ur Sverige inte kunna gå till NHL förrän han är 22 år gammal? Även om typ Elias Lindholm blir draftad i top3?SirDIFalot skrev:De menar väl bara att rättigheterna till en draftad spelare går ut vid 22 års ålder, alltså efter fyra år. Så slipper vi se NHL-kontrakt till fjunisar som Wännström, J.Klingberg, Byström, Heed osv för att deras nuvarande klubb är tvingade att ge dom kontrakt efter TVÅ år om de vill behålla rättigheterna till spelaren.#87 skrev:https://pbs.twimg.com/media/BABW3jACYAALAHK.png
Det låter ju helt sjukt.
Extremt positivt besked om det är som jag fattat det. Vilket det borde vara eftersom det är den lösningen man jobbat efter i många år.
"Det innebär att från och med i sommar kommer svenska spelare att gå till NHL först vid 22 års ålder."
"Detta stärker svensk ishockey genom att vi nu får behålla fler talanger en längre tid i svensk ishockey."
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.