Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av SirDIFalot »

minalman skrev:Vi kommer aldrig fram någon annanstans än längs sargerna. Vi blir styrda mot hörnen och avsluten är väldigt ofarliga. Som morrison påpekade ett flertal ggr senast så är 1-3-1-spelet som motståndarna ställer upp mot oss något vi inte klarar att hantera. Har Zabel sovit på den lektionen i tränarkursen? Blir vi inte styrda mot hörnet så tappar vi puck i mittzon. Om vi ens kommer dit. Anfallen ser ofta ut som soloräder eller bök i hörn och sarg. Jag är ingen hockeyteoretiker, bara glad amatör, men nog måste det finnas ett standardvapen mot 1-3-1?
Problemet är att 1-3-1 är jävligt svårt att möta helt enkelt. Det är riktigt jobbigt. Fast vi hade ju aldrig ens diskuterat detta om Jimmie och Bengan hade satte varsin av sina chanser igår.
Expert.
Rix

Inlägg av Rix »

SirDIFalot skrev:
minalman skrev:Vi kommer aldrig fram någon annanstans än längs sargerna. Vi blir styrda mot hörnen och avsluten är väldigt ofarliga. Som morrison påpekade ett flertal ggr senast så är 1-3-1-spelet som motståndarna ställer upp mot oss något vi inte klarar att hantera. Har Zabel sovit på den lektionen i tränarkursen? Blir vi inte styrda mot hörnet så tappar vi puck i mittzon. Om vi ens kommer dit. Anfallen ser ofta ut som soloräder eller bök i hörn och sarg. Jag är ingen hockeyteoretiker, bara glad amatör, men nog måste det finnas ett standardvapen mot 1-3-1?
Problemet är att 1-3-1 är jävligt svårt att möta helt enkelt. Det är riktigt jobbigt. Fast vi hade ju aldrig ens diskuterat detta om Jimmie och Bengan hade satte varsin av sina chanser igår.
http://www.youtube.com/watch?v=hmuugKeLnaI

Finns ju sätt att göra det :lol:.

Skämt åsido så finns det sätt att luckra upp 1-3-1 och bra försvar. Det kan vara svårt men det kräver hög fart och bra passning. Vi hade varken inget av det mot Troja.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Rix skrev:
SirDIFalot skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=hmuugKeLnaI

Finns ju sätt att göra det :lol:.

Skämt åsido så finns det sätt att luckra upp 1-3-1 och bra försvar. Det kan vara svårt men det kräver hög fart och bra passning. Vi hade varken inget av det mot Troja.
1-3-1 är klart överdrivet när det gäller styrspel. Allt handlar istället om att vara på rätt sida om motståndarna.

1-3-1 hade sin storhetstid från när det kom till dess att hakningar och andra spelförstörande moment försvann med nya regler.

Minns ännu när Kennholt, Stambert, Blomsten och Eriksson bara fällde ut deras klubbar och låste upp motståndarna i mittzon. Då var 1-3-1 som att åka in i ett nät.

Numera gäller det som sagt att hålla hög fart och sätta passen. Då får motståndarna köra 2-1-2 eller 1-2-2. Spelar mindre roll. Man löser upp knutarna ändå.

Ville bara påpeka att det som kallas 1-3-1 idag egentligen är en helt annan sak mot vad de flesta tror och syftar på.
Istället så handlar det om var i banan man sätter press. Högt upp i banan eller lägre. Passivt eller aggressivt. Båda fungerar lika bra bara alla gör sin uppgift. Skickligare lag med bättre spelare tenderar att sätta press högt medan sämre lag backar hem mer. allt för att inte "gå bort sig".

Mot dagens "1-3-1" är det bra med back-back, byte av sida och få motståndaren i problem att flytta över belastningen. Då krävs hårda passningar på bladet och få egna forwards i fart på motsatt sida. Mot Troja satt passen lite för långt bak vilket gjorde att anfallen tappade fart.

Receptet mot checkande lag är ett snabbt pass ut i fickan alternativt sarg ut. Sedan är första pressen bortspelad.

Men nyckeln i båda fallen är såklart: Hårda, korrekta pass som gör att spelet får fart.

PS, jag vill ha in en stabil back. Tyvärr ryktas det mest om forwards.
(är ju inne i sillytråden och rör om :wink: )
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Få hit Jan Mursak! Pefekt. Låg lön, ett år kvar på kontraktet, sloven och en spelstil som jag tror skulle passa perfekt i allsvenskan.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
minalman

Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.

Inlägg av minalman »

Verkar som de flesta är överens om att det är passningsspelet som är vår stora brist i år. Utöver målgörandet förstås. Och passiviteten framför egen kasse. PP-spelet inte att förglömma.
Edit: tre av fyra kan en rejäl back fixa. Har inte Ragges skada läkt snart?
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Jim Morrison skrev:Få hit Jan Mursak! Pefekt. Låg lön, ett år kvar på kontraktet, sloven och en spelstil som jag tror skulle passa perfekt i allsvenskan.
Hur långt kontrakt har han med sin nuvarande lockoutklubb? Tar det slut snart eller?
Expert.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

SirDIFalot skrev:
Jim Morrison skrev:Få hit Jan Mursak! Pefekt. Låg lön, ett år kvar på kontraktet, sloven och en spelstil som jag tror skulle passa perfekt i allsvenskan.
Hur långt kontrakt har han med sin nuvarande lockoutklubb? Tar det slut snart eller?
Önskar jag visste. Vet ingenting om hans nuvarande kontrakt, men om han går att få loss skulle jag vilja hugga till direkt.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Det är tydligen inte helt kört med ett lån av Janos Hari. Hoppas det blir av. Modo sa ju nej men nu har tydligen Janos sagt att han vill lämna, för DIF.

Vi får se vad som händer.
Expert.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

SirDIFalot skrev:Det är tydligen inte helt kört med ett lån av Janos Hari. Hoppas det blir av. Modo sa ju nej men nu har tydligen Janos sagt att han vill lämna, för DIF.

Djurgårdare! Nu hoppas jag som fan.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Ja det vore en riktigt bra lösning med Janos Hari. Nu har jag inte stenkoll på honom men vad jag minns från när man sett honom i Modo har han varit ganska skridskostark och teknisk. Rätt eller fel?
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:Ja det vore en riktigt bra lösning med Janos Hari. Nu har jag inte stenkoll på honom men vad jag minns från när man sett honom i Modo har han varit ganska skridskostark och teknisk. Rätt eller fel?
Ja, extremt skicklig med pucken.

Hans första mål i ES beskriver honom rätt bra.
http://www.youtube.com/watch?v=jBsXNG-1iJw
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Mmjo som jag minns honom således. Vore ju suveränt med ett korttidslån (eller längre) när Wennberg försvinner.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Knyt upp Alexander Wennberg NU så att han inte blir en ny William Karlsson.
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev:Knyt upp Alexander Wennberg NU så att han inte blir en ny William Karlsson.
Ganska övertygad om att Challe jobbar på det... det är ju den perioden nu.
kaminor

Inlägg av kaminor »

SirDIFalot skrev:Det är tydligen inte helt kört med ett lån av Janos Hari. Hoppas det blir av. Modo sa ju nej men nu har tydligen Janos sagt att han vill lämna, för DIF.

Låter lovande! Varifrån kommer denna info?
Låst