Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvakter mm
Re: Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvakter mm
Är en mix av att Erik slår nonchalanta pass samt att ontus är en dålig puckmottagare överlag. Livsfarligt att ha honom på blå då karln inte ens kan stoppa en simpel isarrensning som går längs rundeln.
Saknar Ragge på blå. En slagskottsrensning i huvudhöjd? Inga problems för Ragge...
Saknar Ragge på blå. En slagskottsrensning i huvudhöjd? Inga problems för Ragge...
Man ska väl inte behöva ta emot en pass om man ska skjuta direkt? Den ska sitta perfekt på spelaren så det bara är att trycka till. Som tillexempel Bäckströms passar till Ovechkin i PP. Nu jämför jag Gustafsson med Bäckström eftersom enligt Morrison så är ju Gustafsson en NHL-klass lirare med sina snurrfinter. Då ska han fan passa som en NHL spelare också.Manijock skrev:Är en mix av att Erik slår nonchalanta pass samt att ontus är en dålig puckmottagare överlag. Livsfarligt att ha honom på blå då karln inte ens kan stoppa en simpel isarrensning som går längs rundeln.
Vi är bara på besök i Allsvenskan och som den goda gäst vi är stannar vi inte längre än nödvändigt - Aggie_66
- diftobbe89
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Precis, denna killen trodde vissa skulle vara lite i stil med Printz, och verkar fortfarande tycka han spelar fysiskt och duktig vid sargerna... WaaaatCaveman skrev:Jag tycker inte att Granath är något speciell duktig vid sargdueller, inte eller är han speciellt fysisk, tycker att han är lite rädd i närkamperna...Rix skrev:Kan väl säga såhär om våra backar so far:
Timmy Pettersson - Spelat upp sig på slutet och sen Zabel kom in, men totalt sett har inte Timmy varit bra. Inte riktigt varit den ledande backen vi så desperat behövde. Missar väldigt mycket skott och stått för en hel del klantiga misstag. Tycker även Timmy har en tendens att ta för mycket onödiga utvisningar. Har spelat upp sig men behöver behålla en bra nivå resten av säsongen.
Elias Granath - Duktig i sarg dueller och bra fysisk, skadedrabbad under säsongen. Tycker dock att man kan kräva mer av Elias i både spel med puck och framför eget mål.
Holm - Duktig på rören, skiner dock igenom att han är junior ibland, gör en hel del enkla misstag. Skulle gärna se att Holm vågade gå lite mer offensivt och skjuta mer. 3 poäng på 21 matcher är inte bra.
Lennhammer - Mr Icing. Lennhammer är duktig men märks att han är junior också. Ska ofta spela för svårt vilket slutar i Icing puckar. Behöver spela enklare och även han bidra mer i offensiva spelet.
Murray - Med pucken kanske inte den bästa, utan puck vår överlägset bästa back denna säsong.
Nils Andersson - Tråkigt som fan med skadan, tror Nils hade varit riktigt bra framför allt offensivt.
David Lidström - Vår sämsta back denna säsong. Värvad som till tänkt top 4 back, får knappt istid och spelar stundtals väldigt dåligt. Gör alldeles för många misstag för att lira på den här nivån. Enda bra med Lidström är hans skott, men med 1 mål framåt och -17 i +/- så kan man knappast säga att Lidström heller lyckas med det offensiva spelet.
Erik Gustafsson - Kan väl säga såhär om Erik. Har skrikit mig galen på han flera gånger. Har en tendens att gå på väldigt vilda upptåg framåt och gör en hel del misstag, tappar pucken ur zon i PP etc. Men trots allt detta kan man inte ta ifrån det faktum att Erik är en av de backar som lirar mest i laget, han bidrar mest offensivt och har bäst +/- av backarna. Spelar i både BP/PP och 5 mot 5.
Om Erik spelar lite enklare och tar lite bättre beslut så skulle jag vara helnöjd, men man får tänka att Erik faktiskt bara är 20 år. Något han själv kanske skulle tänka på ibland, han är 20 år och lirar i HA, han har inte vunnit Norrys Trophy i NHL ännu.
Arnesson - Riktigt duktig för sin ålder, gör få misstag och riktigt bra i 1 mot 1 situationer. Kan bli en riktigt bra defensiv back.
Detta är dock mina högst egna tankar om spelarna.
Granath har aldrig varit en särskilt fysisk back i mina ögon, bara en ganska storväxtback som däremot skulle behöva spela mer fysiskt och rejält.
Tycker också han ser rädd ut ibland och måste ta för sig mycket mer.
Tycker både Timmy och Arnesson spelar mer rejält i egen zon!
Fan vad man saknar Printzen alltså. Den där elaka, hårda och rejäla backen.
Spela fult
Ja helt underbart att see printz rensa bort spelare och verkligen tackla till idioterna i våran zondiftobbe89 skrev:Precis, denna killen trodde vissa skulle vara lite i stil med Printz, och verkar fortfarande tycka han spelar fysiskt och duktig vid sargerna... WaaaatCaveman skrev:Jag tycker inte att Granath är något speciell duktig vid sargdueller, inte eller är han speciellt fysisk, tycker att han är lite rädd i närkamperna...Rix skrev:Kan väl säga såhär om våra backar so far:
Timmy Pettersson - Spelat upp sig på slutet och sen Zabel kom in, men totalt sett har inte Timmy varit bra. Inte riktigt varit den ledande backen vi så desperat behövde. Missar väldigt mycket skott och stått för en hel del klantiga misstag. Tycker även Timmy har en tendens att ta för mycket onödiga utvisningar. Har spelat upp sig men behöver behålla en bra nivå resten av säsongen.
Elias Granath - Duktig i sarg dueller och bra fysisk, skadedrabbad under säsongen. Tycker dock att man kan kräva mer av Elias i både spel med puck och framför eget mål.
Holm - Duktig på rören, skiner dock igenom att han är junior ibland, gör en hel del enkla misstag. Skulle gärna se att Holm vågade gå lite mer offensivt och skjuta mer. 3 poäng på 21 matcher är inte bra.
Lennhammer - Mr Icing. Lennhammer är duktig men märks att han är junior också. Ska ofta spela för svårt vilket slutar i Icing puckar. Behöver spela enklare och även han bidra mer i offensiva spelet.
Murray - Med pucken kanske inte den bästa, utan puck vår överlägset bästa back denna säsong.
Nils Andersson - Tråkigt som fan med skadan, tror Nils hade varit riktigt bra framför allt offensivt.
David Lidström - Vår sämsta back denna säsong. Värvad som till tänkt top 4 back, får knappt istid och spelar stundtals väldigt dåligt. Gör alldeles för många misstag för att lira på den här nivån. Enda bra med Lidström är hans skott, men med 1 mål framåt och -17 i +/- så kan man knappast säga att Lidström heller lyckas med det offensiva spelet.
Erik Gustafsson - Kan väl säga såhär om Erik. Har skrikit mig galen på han flera gånger. Har en tendens att gå på väldigt vilda upptåg framåt och gör en hel del misstag, tappar pucken ur zon i PP etc. Men trots allt detta kan man inte ta ifrån det faktum att Erik är en av de backar som lirar mest i laget, han bidrar mest offensivt och har bäst +/- av backarna. Spelar i både BP/PP och 5 mot 5.
Om Erik spelar lite enklare och tar lite bättre beslut så skulle jag vara helnöjd, men man får tänka att Erik faktiskt bara är 20 år. Något han själv kanske skulle tänka på ibland, han är 20 år och lirar i HA, han har inte vunnit Norrys Trophy i NHL ännu.
Arnesson - Riktigt duktig för sin ålder, gör få misstag och riktigt bra i 1 mot 1 situationer. Kan bli en riktigt bra defensiv back.
Detta är dock mina högst egna tankar om spelarna.
Granath har aldrig varit en särskilt fysisk back i mina ögon, bara en ganska storväxtback som däremot skulle behöva spela mer fysiskt och rejält.
Tycker också han ser rädd ut ibland och måste ta för sig mycket mer.
Tycker både Timmy och Arnesson spelar mer rejält i egen zon!
Fan vad man saknar Printzen alltså. Den där elaka, hårda och rejäla backen.
- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Den absoluta största likheten jag kan se mellan förra årets lagbygge och årets är att vi tvingas förlita oss på unga spelare som egentligen inte är mogna för en sådan stor roll.
Ifjol var det spelare som Klubertanz, M. Tjärnqvist, D.Tjärnqvist, Nilson, Boumedienne m fl som helt enkelt inte kunde hantera den stora rollen som de fick. Så vi tvingades spela en spelare som Fredrik Claesson närmare 20 minuter per match. En roll han inte var redo för. Samma sak på forwardssidan där Carlsson, Almtorp och Tjärnqvist inte syntes till på hela säsongen så vårt hopp ställdes till att spelare som Zibanejad, Cehlin, Norman, Brodin etc skulle få någon raketuveckling.
Det är egentligen samma sak i år. Timmy skulle vara vår ledande tvåvägsback. Granath skulle vara en av AS bättre defensiva pjäser. Lidström skulle vara en stabil spelare i ett andra backpar. Gustafsson tvingas ta en väldigt stor roll. Holm och Lennhammer lika så. Nu har visserligen dessa ungtuppar gjort det bra. Riktigt bra till och med. Men vi blir ändå lidande av att våra tre tilltänkta toppbackar inte ens är våra tre bästa backar.
På forwardssidan ser vi ännu tydligare exempel. Linkan skulle snitta en poäng per match och leda vårt PP. Nu är det Sörensen och Wennberg som fått gå in och axla hans roll. Den senare har gjort det jävligt bra. Men han är inte heller tillräckligt bra för att snitta en poäng per match i AS. Dustin Johner gjorde 23 mål ifjol och skulle väl göra minst 30 mål i Djurgården var det tänkt. Därför slantade man också upp rejält för honom. Jimmie Ölvestads huvudsyssla är inte att göra mål. Men ETT jävla mål på hela säsongen är så långt i från okej det bara kan bli. Ölvestad och Johner skulle vara ledande spelare och tillsammans bidra med kanske 45-50 mål. De har det inte gjort vilket återigen lyfter över ett större ansvar på våra yngre spelare, som inte är redo för det. Då tänker jag på Åberg främst. Han ska inte vara "the go to guy" när vi behöver ett mål. Kanske i framtiden men inte nu.
Detta är väl den främsta anledningen till att jag blir arg över gnäll mot spelare som Gustafsson och Åberg. Det är ju liksom inte deras fel att de tvingas ta roller som de inte klarar av för att våra etablerade spelare helt enkelt inte levererar. Och där var det samma sak med Claesson ifjol. Med Tjärnqvist, Boumedienne, Holmqvist, Klubertanz och Printz i laget skulle inte Claesson behöva ta en sån stor roll som han gjorde.
Ifjol var det spelare som Klubertanz, M. Tjärnqvist, D.Tjärnqvist, Nilson, Boumedienne m fl som helt enkelt inte kunde hantera den stora rollen som de fick. Så vi tvingades spela en spelare som Fredrik Claesson närmare 20 minuter per match. En roll han inte var redo för. Samma sak på forwardssidan där Carlsson, Almtorp och Tjärnqvist inte syntes till på hela säsongen så vårt hopp ställdes till att spelare som Zibanejad, Cehlin, Norman, Brodin etc skulle få någon raketuveckling.
Det är egentligen samma sak i år. Timmy skulle vara vår ledande tvåvägsback. Granath skulle vara en av AS bättre defensiva pjäser. Lidström skulle vara en stabil spelare i ett andra backpar. Gustafsson tvingas ta en väldigt stor roll. Holm och Lennhammer lika så. Nu har visserligen dessa ungtuppar gjort det bra. Riktigt bra till och med. Men vi blir ändå lidande av att våra tre tilltänkta toppbackar inte ens är våra tre bästa backar.
På forwardssidan ser vi ännu tydligare exempel. Linkan skulle snitta en poäng per match och leda vårt PP. Nu är det Sörensen och Wennberg som fått gå in och axla hans roll. Den senare har gjort det jävligt bra. Men han är inte heller tillräckligt bra för att snitta en poäng per match i AS. Dustin Johner gjorde 23 mål ifjol och skulle väl göra minst 30 mål i Djurgården var det tänkt. Därför slantade man också upp rejält för honom. Jimmie Ölvestads huvudsyssla är inte att göra mål. Men ETT jävla mål på hela säsongen är så långt i från okej det bara kan bli. Ölvestad och Johner skulle vara ledande spelare och tillsammans bidra med kanske 45-50 mål. De har det inte gjort vilket återigen lyfter över ett större ansvar på våra yngre spelare, som inte är redo för det. Då tänker jag på Åberg främst. Han ska inte vara "the go to guy" när vi behöver ett mål. Kanske i framtiden men inte nu.
Detta är väl den främsta anledningen till att jag blir arg över gnäll mot spelare som Gustafsson och Åberg. Det är ju liksom inte deras fel att de tvingas ta roller som de inte klarar av för att våra etablerade spelare helt enkelt inte levererar. Och där var det samma sak med Claesson ifjol. Med Tjärnqvist, Boumedienne, Holmqvist, Klubertanz och Printz i laget skulle inte Claesson behöva ta en sån stor roll som han gjorde.
Expert.
Mycket bra inlägg Sir. Helt enig!
- -daniel-
Jag håller väl i princip också med, men samtidigt så kan man ju fråga sig vems ansvaret är när vi bägge varit nöjda med Challes värvningsplan.
Vad är det som gör att spelare underpresterar i DIF? Jo, det finns en gemensam nämnare. Det är den här pressen som folk inte klarar av. Förra året var det domedagsrubriker halva jävla säsongen, våra invärvade "storspelare" klarade uppenbarligen inte av det. Faktum är att det är en jävla skillnad att spela ute i småklubbar jämfört med att spela i Djurgården. Pressen på våra ynglingar är ju om möjligt ännu tyngre.
Och hur länge sen är det inte vi fick till en lyckad värvning av en extern lirare som inte har anknytning till Djurgården? Jag kommer fan inte ens ihåg...
En stor av delen är således mental, vilket jag hävdat sen förfallet började förra säsongen. Är fortfarande helt inne på den linjen att det är samma grundproblem.
Vad är det som gör att spelare underpresterar i DIF? Jo, det finns en gemensam nämnare. Det är den här pressen som folk inte klarar av. Förra året var det domedagsrubriker halva jävla säsongen, våra invärvade "storspelare" klarade uppenbarligen inte av det. Faktum är att det är en jävla skillnad att spela ute i småklubbar jämfört med att spela i Djurgården. Pressen på våra ynglingar är ju om möjligt ännu tyngre.
Och hur länge sen är det inte vi fick till en lyckad värvning av en extern lirare som inte har anknytning till Djurgården? Jag kommer fan inte ens ihåg...
En stor av delen är således mental, vilket jag hävdat sen förfallet började förra säsongen. Är fortfarande helt inne på den linjen att det är samma grundproblem.
Håller med dig det är inte spelare som Holm, Lennhammers fel mfl. dom gör ungefär det man kan begära av dom däremot har spelare som Ölvestad, Timmy, Tim, Holmqvist, Granath förutom Otto totalt havereratSirDIFalot skrev:Den absoluta största likheten jag kan se mellan förra årets lagbygge och årets är att vi tvingas förlita oss på unga spelare som egentligen inte är mogna för en sådan stor roll.
- SirDIFalot
Ja, vad det är som gör att tilltänkta toppspelare i Djurgården floppar år efter år är nog ett jävla mysterium.
Pressen? Ja. Det kan ju vara samma sak i Frölunda som värvar spelare som dominerat i andra ES-lag som sedan floppar där.
Men scoutar man någorlunda rätt så borde man ju pricka rätt någon gång... Förr eller senare. Den senaste externa värvningen som lyckades var nog Kyle 09/10, eller möjligtvis Ossi 07/08.
Pressen? Ja. Det kan ju vara samma sak i Frölunda som värvar spelare som dominerat i andra ES-lag som sedan floppar där.
Men scoutar man någorlunda rätt så borde man ju pricka rätt någon gång... Förr eller senare. Den senaste externa värvningen som lyckades var nog Kyle 09/10, eller möjligtvis Ossi 07/08.
Expert.
Har du någon patentlösning på den mentala härdsmältan för jag håller med dig att mycket sitter i skallen?-daniel- skrev:Jag håller väl i princip också med, men samtidigt så kan man ju fråga sig vems ansvaret är när vi bägge varit nöjda med Challes värvningsplan.
- -daniel-
Tänker mest på forwards som presterar...kommer fan inte på en enda (om vi inte tänker korttidskontrakt a'la Hannula).SirDIFalot skrev:Ja, vad det är som gör att tilltänkta toppspelare i Djurgården floppar år efter år är nog ett jävla mysterium.
- -daniel-
Varför inte använda sig av en mental coach? Man har liksom inget att förlora, snuskigt billigt i jämförelse med andra tänkbara åtgärder. Jag förespråkade det redan förra säsongen...Donkels skrev:Har du någon patentlösning på den mentala härdsmältan för jag håller med dig att mycket sitter i skallen?-daniel- skrev:Jag håller väl i princip också med, men samtidigt så kan man ju fråga sig vems ansvaret är när vi bägge varit nöjda med Challes värvningsplan.
Ja jag var också inne på det då men den idén ratades ju stenhårt av Hardy och dessvärre tycks ju Challe vara inne på samma spår-daniel- skrev:Varför inte använda sig av en mental coach? Man har liksom inget att förlora, snuskigt billigt i jämförelse med andra tänkbara åtgärder. Jag förespråkade det redan förra säsongen...Donkels skrev:Har du någon patentlösning på den mentala härdsmältan för jag håller med dig att mycket sitter i skallen?-daniel- skrev:Jag håller väl i princip också med, men samtidigt så kan man ju fråga sig vems ansvaret är när vi bägge varit nöjda med Challes värvningsplan.
- -daniel-
Challe har sagt att han träffade flera under sommaren / tidig höst men att "ingen kändes rätt". Kanske vore något att kolla vidare...Donkels skrev:Ja jag var också inne på det då men den idén ratades ju stenhårt av Hardy och dessvärre tycks ju Challe vara inne på samma spår-daniel- skrev:Varför inte använda sig av en mental coach? Man har liksom inget att förlora, snuskigt billigt i jämförelse med andra tänkbara åtgärder. Jag förespråkade det redan förra säsongen...Donkels skrev:Har du någon patentlösning på den mentala härdsmältan för jag håller med dig att mycket sitter i skallen?-daniel- skrev:Jag håller väl i princip också med, men samtidigt så kan man ju fråga sig vems ansvaret är när vi bägge varit nöjda med Challes värvningsplan.
- SirDIFalot
Åh, en legoknekt som gör 20-25 mål på en säsong som på beställning. Det låter så underbart. Tänk om man kunde få uppleva något sånt.-daniel- skrev:Tänker mest på forwards som presterar...kommer fan inte på en enda (om vi inte tänker korttidskontrakt a'la Hannula).SirDIFalot skrev:Ja, vad det är som gör att tilltänkta toppspelare i Djurgården floppar år efter år är nog ett jävla mysterium.
Den senaste var nog Stefan Pettersson som gjorde 18 mål för DIF säsongen 03/04. Innan det är det nog Orszagh från säsongen 00/01. 23 mål.
Expert.