Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvakter mm

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
android
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvakter mm

Inlägg av android »

Mäklaren skrev:
android skrev:
Mäklaren skrev:Det verkar som att även Rönnberg klarar sig utan NHL-skottet som har gjort fyra mål på 26 matcher...
Nu får du allt försöka hitta tillbaka till lite finess i det du skriver igen. Låt Jockmaniac sköta ovanstående istället.

Pontus har inte levt upp till dom högt ställda förväntningar som fanns på honom inför säsongen, han ligger dock sexa i våran poängliga trots varierande istid. Sedan måste man väl se mot konkurrensen också. Hur många juniorforwards från Sverige är komplette spelare idag? Kanske 4-5 stycken. Resten har styrkor och svagheter, precis som Åberg. Det är fem forwards som gjort fler mål än Pontus i seniorsammanhang i år (i Sverige) varav ett par har gjort ett mål mer.

Sedan att båda tränare och fans tror att Pontus styrka är att stå på blå och skjuta projektiler är ju lite tråkigt. Pontus har ett paket som är ganska unikt i dagens DIF. Han har explosiv skridskoåkning, bra puckkontroll och ett snabbt maskerat skott. Däremot lider han av en del juniorgrejer så som att hans prestationer är väldigt upp och ner, han saknar en del taktiska bitar och, saknar en del hårdhet i kroppen och saknar en del spelsinne. Men hey, han är junior.

Som jag skrev ovan så ser jag inget fel i att Pontus inte kom med. Spelarna som petar honom passar kanske bättre in i Rönnbergs system, men ser man spelare för spelare så petar Pontus flera av dom spelarna.
Jag finner det bara märkligt att han målas upp som någon storskytt, när han egentligen aldrig under sin karriär producerat några mängder med mål på en acceptabel nivå.

Sedan tycker jag inte att han bidrar i spelet heller. Han är bra på skridskorna, men utnyttjar det väldigt lite. Spelsinnet är även det ganska svagt då han ofta värderar situationer fel och tar konstiga avslut, struntar i att backchecka (som i lördags) och kladdar med pucken på blålinjen.

Jag tror att Rönnberg resonerar som så att om Åberg ska vara med, så ska han vara med i någon av de två första formationerna. Nu tycker jag, och förmodligen även Rönnberg, att det finns sex forwards som är bättre.

Åberg kan bli en bra spelare på sikt. Om han har drivet och självinsikten. Även på de punkterna är jag tveksam.

Fantastiskt kul för Wennberg, förresten. Helt klart en spelare för åtminstone de tre första formationerna. Jag tror dessutom att det faktum att turneringen spelas på stor rink kan passa honom alldeles ypperligt, då han är en spelare som gärna åker runt backarna och kommer med hög fart genom mittzon efter att ha bågat i egen zon. Sådana spelare tenderar vara mer framgångsrika på stora ytor. Till skillnad från Åberg så känns Wennberg som en spelare som hela tiden, i varje byte, vill bidra och vara ett hot.
Nu med lite motiveringar så ligger vi inte så långt ifrån varandra i vad vi tycker om Pontus. Den största skillnaden är hur vi väljer att skriva om våra spelare.

Håller med dig om topp-6. Dock tror jag att man lätt överskattar andra lags juniorer, vilket jag var inne på tidigare. Men just dom 5-6 första platserna är det hårt om.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Att han har varit en målskytt under hela sin karriär kan väl ingen förneka. Det är ju bara kolla på hans produktion. Sedan att han inte fått det att lossna på a-lagsnivå än är väl en annan sak. Han är ju som sagt fortfarande junior och han var 5:e bästa målskytt i vårt lag ifjol. Vilket inte är någon jättebedrift men som 18-åring på ES-nivå tycker jag det är helt OK.

I alla juniorserier där Åberg har producerat mål har han ju inte heller varit överårig som exempelvis Stefan Söder var när han öste in mål i J20. Åberg har ju ofta tillhört en av de yngsta.

Om vi skippar landslagsmatcherna och bara ser vad han producerat i DIF så är det följande facit.

Juniorfacit:
08/09: 15 mål på 35 matcher
09/10: 33 mål på 52 matcher
10/11: 26 mål på 57 matcher
11/12: 5 mål på 7 matcher
Totalt 79 mål på 151 matcher.
Ett snitt på 0.52 mål per match.

Jag vet inte vart du drar gränsen för vad man behöver göra för att klassas som "målskytt" men att ligga över 0.5 mål (inte poäng) per match tycker jag är att klassas som målskytt.

Sen återstår det ju att se om han kan konvertera detta till något bra på a-lagsnivå. Men jag tycker att han 8 mål som 18-åring i ES ändå är en väldigt lovande start.
Expert.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

android skrev:
Mäklaren skrev:
android skrev:
Mäklaren skrev:Det verkar som att även Rönnberg klarar sig utan NHL-skottet som har gjort fyra mål på 26 matcher...
Nu får du allt försöka hitta tillbaka till lite finess i det du skriver igen. Låt Jockmaniac sköta ovanstående istället.

Pontus har inte levt upp till dom högt ställda förväntningar som fanns på honom inför säsongen, han ligger dock sexa i våran poängliga trots varierande istid. Sedan måste man väl se mot konkurrensen också. Hur många juniorforwards från Sverige är komplette spelare idag? Kanske 4-5 stycken. Resten har styrkor och svagheter, precis som Åberg. Det är fem forwards som gjort fler mål än Pontus i seniorsammanhang i år (i Sverige) varav ett par har gjort ett mål mer.

Sedan att båda tränare och fans tror att Pontus styrka är att stå på blå och skjuta projektiler är ju lite tråkigt. Pontus har ett paket som är ganska unikt i dagens DIF. Han har explosiv skridskoåkning, bra puckkontroll och ett snabbt maskerat skott. Däremot lider han av en del juniorgrejer så som att hans prestationer är väldigt upp och ner, han saknar en del taktiska bitar och, saknar en del hårdhet i kroppen och saknar en del spelsinne. Men hey, han är junior.

Som jag skrev ovan så ser jag inget fel i att Pontus inte kom med. Spelarna som petar honom passar kanske bättre in i Rönnbergs system, men ser man spelare för spelare så petar Pontus flera av dom spelarna.
Jag finner det bara märkligt att han målas upp som någon storskytt, när han egentligen aldrig under sin karriär producerat några mängder med mål på en acceptabel nivå.

Sedan tycker jag inte att han bidrar i spelet heller. Han är bra på skridskorna, men utnyttjar det väldigt lite. Spelsinnet är även det ganska svagt då han ofta värderar situationer fel och tar konstiga avslut, struntar i att backchecka (som i lördags) och kladdar med pucken på blålinjen.

Jag tror att Rönnberg resonerar som så att om Åberg ska vara med, så ska han vara med i någon av de två första formationerna. Nu tycker jag, och förmodligen även Rönnberg, att det finns sex forwards som är bättre.

Åberg kan bli en bra spelare på sikt. Om han har drivet och självinsikten. Även på de punkterna är jag tveksam.

Fantastiskt kul för Wennberg, förresten. Helt klart en spelare för åtminstone de tre första formationerna. Jag tror dessutom att det faktum att turneringen spelas på stor rink kan passa honom alldeles ypperligt, då han är en spelare som gärna åker runt backarna och kommer med hög fart genom mittzon efter att ha bågat i egen zon. Sådana spelare tenderar vara mer framgångsrika på stora ytor. Till skillnad från Åberg så känns Wennberg som en spelare som hela tiden, i varje byte, vill bidra och vara ett hot.
Nu med lite motiveringar så ligger vi inte så långt ifrån varandra i vad vi tycker om Pontus. Den största skillnaden är hur vi väljer att skriva om våra spelare.

Håller med dig om topp-6. Dock tror jag att man lätt överskattar andra lags juniorer, vilket jag var inne på tidigare. Men just dom 5-6 första platserna är det hårt om.
Filip Forsberg, Sebastian Collberg, William Karlsson, Elias Lindholm, Max Görtz, Viktor Arvidsson, Victor Rask, Alexander Wennberg och Rikard Rakell ser jag alla som större offensiva hot än Pontus Åberg.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

SirDIFalot skrev:Att han har varit en målskytt under hela sin karriär kan väl ingen förneka. Det är ju bara kolla på hans produktion. Sedan att han inte fått det att lossna på a-lagsnivå än är väl en annan sak. Han är ju som sagt fortfarande junior och han var 5:e bästa målskytt i vårt lag ifjol. Vilket inte är någon jättebedrift men som 18-åring på ES-nivå tycker jag det är helt OK.

I alla juniorserier där Åberg har producerat mål har han ju inte heller varit överårig som exempelvis Stefan Söder var när han öste in mål i J20. Åberg har ju ofta tillhört en av de yngsta.

Om vi skippar landslagsmatcherna och bara ser vad han producerat i DIF så är det följande facit.

Juniorfacit:
08/09: 15 mål på 35 matcher
09/10: 33 mål på 52 matcher
10/11: 26 mål på 57 matcher
11/12: 5 mål på 7 matcher
Totalt 79 mål på 151 matcher.
Ett snitt på 0.52 mål per match.

Jag vet inte vart du drar gränsen för vad man behöver göra för att klassas som "målskytt" men att ligga över 0.5 mål (inte poäng) per match tycker jag är att klassas som målskytt.

Sen återstår det ju att se om han kan konvertera detta till något bra på a-lagsnivå. Men jag tycker att han 8 mål som 18-åring i ES ändå är en väldigt lovande start.
Som jag skrev ''acceptabel nivå''. Där räknar jag, i juniorsammanhang, superelit. Försvarsspelet i J18 elit och J18 Allsvenskan är det extremt låg klass på och det finns otroliga mängder spelare som har gjort många mål där.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
kaminor

Inlägg av kaminor »

Vad tror ni? Jobbar Challe på att få in nåt nytt innan jul? När NHL- och JVM-spelarna försvinner.

Jag spekulerar vilt och tror att Mika Hannula kommer när hans kontrakt går ut den 20 dec. Han verkar ha fått en kass start i Blues. NHL-spelare som inte är transatlanter finns det inte gott om. Återigen, Challe bör kolla med Anton Strålman. Ryktades om att John Norman inte går bra i Finland. Skulle gärna få hem honom. Att Weigel återvänder är väl givet. En stor och trygg back skulle behövas - men vem är det?
Manijock

Inlägg av Manijock »

Är fortfarande förbannad över dessa korkade skatteregler. Dreglar när jag hör namn som Murray och Printz i samma mening! Ja tack till bägge om det gått.... Så kunde våra snurrfintande babybackar tagit semester ett år eller två.

Hannula känns sådär, karln känns slut. Frågan är dock om det finns bättre europeiska alternativ?
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Behovet av spelare under JVM blir ju inte lika stort nu när Åberg blev kvar. En back och en forward bort är ju bättre än att tappa två forwards. Men jag har väl inget emot om Hannula kommer in några matcher då.
Expert.
Morwin
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Morwin »

kaminor skrev:Vad tror ni? Jobbar Challe på att få in nåt nytt innan jul? När NHL- och JVM-spelarna försvinner.

Jag spekulerar vilt och tror att Mika Hannula kommer när hans kontrakt går ut den 20 dec. Han verkar ha fått en kass start i Blues. NHL-spelare som inte är transatlanter finns det inte gott om. Återigen, Challe bör kolla med Anton Strålman. Ryktades om att John Norman inte går bra i Finland. Skulle gärna få hem honom. Att Weigel återvänder är väl givet. En stor och trygg back skulle behövas - men vem är det?
DAVID PRINTZ!!!!!!
- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
Användarvisningsbild
David1891

Sv: Re: Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvakter m

Inlägg av David1891 »

Morwin skrev:
kaminor skrev:Vad tror ni? Jobbar Challe på att få in nåt nytt innan jul? När NHL- och JVM-spelarna försvinner.

DAVID PRINTZ!!!!!!
Kan fortfarande inte spela i Sverige p.g.a. skatteproblem..
Man föds som Djurgårdare, allt annat är förlossningsskador!
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Re: Sv: Re: Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvakt

Inlägg av SirDIFalot »

David1891 skrev:
Morwin skrev:

DAVID PRINTZ!!!!!!
Kan fortfarande inte spela i Sverige p.g.a. skatteproblem..
Och har redan en ny klubb.
Expert.
mb81

Inlägg av mb81 »

Vet inte om det är rätt tråd men har fortfarande inte fattat skattereglerna och inte ens juristerna verkar ha full koll på det! Var väl nåt snack om inte mer än 180 dagar på en period på ett år tillbaka i tiden eller nåt åt det hållet?
Så om Landeskog som exempel håller sig borta från sverige nu och fram till säg tex 7 februari borde han väl sen kunna vara i sverige under två månader till utan att åka på en skattesmäll. Så om det blir helårslockout vilket det känns som skulle de kunna spela i en eventuell kvalserie på det här sättet???
De signar sista januari men kommer inte till sverige förrän tex en vecka senare eller hur länge som skulle behövas för kvalserien?
De måste ju tänkt nåt åt det här hållet?
Blir det helårslockout tror jag ocksp Kronwall fixas trots dyra försäkringskostnader men tror verkligen det ändå! Är jag sjuk i huvet för det???
Natanoy

Inlägg av Natanoy »

Om man ska tro på Berglund och Backlund så citat " om man lämnar nu så är det enbart för att man vill kunna fira sin semester i Sverige i sommar" samt att deras skattejurister hävdar att dom lugnt kan spela kvar i Sverige hela säsongen, men då får dom vara i USA i sommar.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Natanoy skrev:Om man ska tro på Berglund och Backlund så citat " om man lämnar nu så är det enbart för att man vill kunna fira sin semester i Sverige i sommar" samt att deras skattejurister hävdar att dom lugnt kan spela kvar i Sverige hela säsongen, men då får dom vara i USA i sommar.
Det beror väl helt och hållet på hur länge de redan har varit i landet innan den här säsongen började, och då spelade ju bland annat Bengan och Landeskog VM medan Berglund och Backlund inte gjorde det.
Expert.
mb81

Inlägg av mb81 »

Ja men hur länge får man vara i sverige utan att dubbelbeskattas och hur räknas perioden???

Vikarna kom säkert till sverige ett par månader senare. Jävla skit att vm spelades i sverige!
Användarvisningsbild
Nyberabb

Inlägg av Nyberabb »

mb81 skrev:Ja men hur länge får man vara i sverige utan att dubbelbeskattas och hur räknas perioden???

Vikarna kom säkert till sverige ett par månader senare. Jävla skit att vm spelades i sverige!
183 dagar innan komunistlagen slår till
Först och Främst- ALLTID OAVSETT
Skriv svar