Jag tycker att du har en överdriven entusiasm för anonyma och ofysiska mängdspelare, men visst. Jag vet många som gillade Norman förr men jag var aldrig riktigt en av dem.-daniel- skrev:Älskade verkligen Normans arbetskapacitet; han var en av dem som slet i vartenda byte, jobbade stenhårt, backcheckade hårdast av alla.
Han är ju tämligen allround, men långt i från en offensiv spets. Hade tagit emot honom med öppna armar alla dar i veckan.
John Norman
Re: John Norman
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Jag tycker du är betydligt mer trångsynt än streck-daniel när det gäller vilka spelare du gillar och inte.sensei skrev:Jag tycker att du har en överdriven entusiasm för anonyma och ofysiska mängdspelare, men visst. Jag vet många som gillade Norman förr men jag var aldrig riktigt en av dem.-daniel- skrev:Älskade verkligen Normans arbetskapacitet; han var en av dem som slet i vartenda byte, jobbade stenhårt, backcheckade hårdast av alla.
Han är ju tämligen allround, men långt i från en offensiv spets. Hade tagit emot honom med öppna armar alla dar i veckan.
Nog för att Norman inte är någon tacklare men det finns viktigare element i spelet. Jag föredrar verkligen spelare som kan tacklas och är en stor beundrare av det. Men se på Luleå. Väldigt bra defensivt och vad beror det på? För de delar ut så få tacklingar. Alla ska behålla fart hela tiden och inte hamna efter i backcheckingen.
Det är ju bara Anton Hedman i deras lag som tacklas. Och i försvarszon måste ju till och med du tycka att tacklas knappast är den effektivaste sortens försvarsspel.
Expert.
- zetterberg_88
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Ganska svårt att säga vad som är mest effektivt i försvarsspelet då det beror på från situation till situation.
Men överlag ska man väl inte köra nån jävla gasa på och tackla på allt hur skulle det se ut. Jo som det har sett ut vissa matcher for oss iår.
Men överlag ska man väl inte köra nån jävla gasa på och tackla på allt hur skulle det se ut. Jo som det har sett ut vissa matcher for oss iår.
Hur man än ser på den saken så anser jag att jag prickar in mer rätt än många här när det gäller hur "bra" ex-spelare i DIF faktiskt är. En indikation på detta är hur de lyckas i andra klubbar, och gång på gång ser vi hur spelare som jag gillar går bra, medan sådana som känns tveksamma -- även om de hyllas på det här forumet -- går sådär.SirDIFalot skrev:Jag tycker du är betydligt mer trångsynt än streck-daniel när det gäller vilka spelare du gillar och inte.sensei skrev:Jag tycker att du har en överdriven entusiasm för anonyma och ofysiska mängdspelare, men visst. Jag vet många som gillade Norman förr men jag var aldrig riktigt en av dem.-daniel- skrev:Älskade verkligen Normans arbetskapacitet; han var en av dem som slet i vartenda byte, jobbade stenhårt, backcheckade hårdast av alla.
Nog för att Norman inte är någon tacklare men det finns viktigare element i spelet. Jag föredrar verkligen spelare som kan tacklas och är en stor beundrare av det. Men se på Luleå. Väldigt bra defensivt och vad beror det på? För de delar ut så få tacklingar. Alla ska behålla fart hela tiden och inte hamna efter i backcheckingen.
Det är ju bara Anton Hedman i deras lag som tacklas. Och i försvarszon måste ju till och med du tycka att tacklas knappast är den effektivaste sortens försvarsspel.
Norman är ytterligare ett exempel på detta.
- diftobbe89
John Norman?
Alltså jag hade ju förstått om folk tyckt det varit okej om han hade fått nytt kontrakt, men att vilja värva tillbaka honom nu?
Ja herregud.
Det är sånna här småväxta mediokra spelare vi måste sluta sattsa på, det räcker med att vi har Tim Eriksson och Markus Ljungh m.m i dagens DIF.
Hade ju tio gånger hellre valt att se en spelare som Marcus Kristoffersson i DIF igen före någon yngling som Norman.
Alltså jag hade ju förstått om folk tyckt det varit okej om han hade fått nytt kontrakt, men att vilja värva tillbaka honom nu?
Ja herregud.
Det är sånna här småväxta mediokra spelare vi måste sluta sattsa på, det räcker med att vi har Tim Eriksson och Markus Ljungh m.m i dagens DIF.
Hade ju tio gånger hellre valt att se en spelare som Marcus Kristoffersson i DIF igen före någon yngling som Norman.
Spela fult
-
Nog skulle Norman vara en riktigt bra allsvensk värvning om NHL-lockouten tog slut.
Ser även att Anton Hedman har svårt att platsa i Luleå. Skulle kanske kunna vara något?
Ser även att Anton Hedman har svårt att platsa i Luleå. Skulle kanske kunna vara något?
Tycker du underskattar små spelare på ett sätt. Alla har sin roll i ett lag. Tim och ljungh är väldigt snabba och skickliga med puck, jag gillar egentligen inte små spelare heller men de behövs i ett lag också, Ljungh har underpresterat i år, men han är bättre än vad han visat. Blomstrand var stor och brunkig, han är inte dålig men han är en medioker spelare också. Jag skulle gärna se Ljungh spela med två som passar honom. Vilka spelade han med förra säsongen?diftobbe89 skrev:John Norman?
Ja herregud.
Men nej, jag vill inte ha tillbaka Norman heller. Kanske till nästa säsong i fjärdeformationen ifall han är billig och är en budgetlösning. DIF borde sätta krav på att en spelare ska snitta x-poäng för y-kronor i månaden, där alla spelare går under samma "poäng per krona" sett till deras roll i laget, Otto och Johner ska göra x1-poäng och hank och jimmie x2-poäng. Det blir komplicerat att skriva allt från mobilen men om någon undrar hur jag menar så kam jag skriva när jag kommer hem lite senare. Def och off-backar ska ha separata "ppk" också osv. Detta borde stå i kontraktet och att klubben kan riva kontraktet eller att spelaren ska gå ner i lön ifall den inte presterat dessa poäng efter 3månader typ som en uppsägning fast annorlunda. Kanske är en skitdålig idé egentligen men för tillfället så tycker inte jag det, ska tänka lite på det och återkomma!
Vi måste sätta krav om vi ska ta fler guld, vi får inte behålla våra juniorer så länge att de kan utvecklas nog för att de ska kunna vinna guldet på "egen hand". Jävla NHL.
- diftobbe89
Alltså jag vet ju att ett lag behöver olika spelartyper, och att iallafall en spelare som Ljungh är ganska intressant. Tim Eriksson har jag aldrig varit något direkt fan av och tycker vi borde gjort oss av med för längesen. Men det är ju min åsikt!Axel_K skrev:Tycker du underskattar små spelare på ett sätt. Alla har sin roll i ett lag. Tim och ljungh är väldigt snabba och skickliga med puck, jag gillar egentligen inte små spelare heller men de behövs i ett lag också, Ljungh har underpresterat i år, men han är bättre än vad han visat. Blomstrand var stor och brunkig, han är inte dålig men han är en medioker spelare också. Jag skulle gärna se Ljungh spela med två som passar honom. Vilka spelade han med förra säsongen?diftobbe89 skrev:John Norman?
Ja herregud.
Men nej, jag vill inte ha tillbaka Norman heller. Kanske till nästa säsong i fjärdeformationen ifall han är billig och är en budgetlösning. DIF borde sätta krav på att en spelare ska snitta x-poäng för y-kronor i månaden, där alla spelare går under samma "poäng per krona" sett till deras roll i laget, Otto och Johner ska göra x1-poäng och hank och jimmie x2-poäng. Det blir komplicerat att skriva allt från mobilen men om någon undrar hur jag menar så kam jag skriva när jag kommer hem lite senare. Def och off-backar ska ha separata "ppk" också osv. Detta borde stå i kontraktet och att klubben kan riva kontraktet eller att spelaren ska gå ner i lön ifall den inte presterat dessa poäng efter 3månader typ som en uppsägning fast annorlunda. Kanske är en skitdålig idé egentligen men för tillfället så tycker inte jag det, ska tänka lite på det och återkomma!
Vi måste sätta krav om vi ska ta fler guld, vi får inte behålla våra juniorer så länge att de kan utvecklas nog för att de ska kunna vinna guldet på "egen hand". Jävla NHL.
Blomstrand var verkligen urusel, vägde tydligen 100pannor nästan men spelade som om han vägde 80kg, ganska blyg och såg han aldrig stångas framför kassen och var allmänt dålig.
Kanske kan bli något på sikt men för mig gjorde det inte så mycket att vi släppte honom.
Tycker dock vi har en ganska bra mix på spelare i årets lagbygge och enheldel krigare, precis som det ska vara. Skulle vara mer intresserad av att se Kalin någon match i A-laget en att få tillbaka Norman.
Spela fult
- -daniel-
...och du vet redan vad jag kommer svara på det här så jag låter istället bli för omväxlings skull.sensei skrev:Jag tycker att du har en överdriven entusiasm för anonyma och ofysiska mängdspelare, men visst.-daniel- skrev:Älskade verkligen Normans arbetskapacitet; han var en av dem som slet i vartenda byte, jobbade stenhårt, backcheckade hårdast av alla.
- -daniel-
Vilka tänker du på?sensei skrev:Hur man än ser på den saken så anser jag att jag prickar in mer rätt än många här när det gäller hur "bra" ex-spelare i DIF faktiskt är. En indikation på detta är hur de lyckas i andra klubbar, och gång på gång ser vi hur spelare som jag gillar går bra, medan sådana som känns tveksamma -- även om de hyllas på det här forumet -- går sådär.SirDIFalot skrev:Jag tycker du är betydligt mer trångsynt än streck-daniel när det gäller vilka spelare du gillar och inte.sensei skrev:Jag tycker att du har en överdriven entusiasm för anonyma och ofysiska mängdspelare, men visst. Jag vet många som gillade Norman förr men jag var aldrig riktigt en av dem.-daniel- skrev:Älskade verkligen Normans arbetskapacitet; han var en av dem som slet i vartenda byte, jobbade stenhårt, backcheckade hårdast av alla.
Jag gillar Tims spelstil på ett sätt, han kan hålla i pucken och komma in i offensiv zon, men tyvärr lägger han inte så väldigt bra pass och är inte alltid på rätt plats, skulle han kunna göra något åt det så skulle han vara väldigt bra faktiskt. Nu är han rätt så gammal, men det är aldrig för sent att utvecklas, man kan alltid bli bättre och han har några år kvar iallafall. Vi kan ta diskussionen om juniorerna i den tråden, såg några intressanta juniorer som jag har lite funderingar om faktiskt!diftobbe89 skrev:Alltså jag vet ju att ett lag behöver olika spelartyper, och att iallafall en spelare som Ljungh är ganska intressant. Tim Eriksson har jag aldrig varit något direkt fan av och tycker vi borde gjort oss av med för längesen. Men det är ju min åsikt!Axel_K skrev:Tycker du underskattar små spelare på ett sätt. Alla har sin roll i ett lag. Tim och ljungh är väldigt snabba och skickliga med puck, jag gillar egentligen inte små spelare heller men de behövs i ett lag också, Ljungh har underpresterat i år, men han är bättre än vad han visat. Blomstrand var stor och brunkig, han är inte dålig men han är en medioker spelare också. Jag skulle gärna se Ljungh spela med två som passar honom. Vilka spelade han med förra säsongen?diftobbe89 skrev:John Norman?
Ja herregud.
Blomstrand var verkligen urusel, vägde tydligen 100pannor nästan men spelade som om han vägde 80kg, ganska blyg och såg han aldrig stångas framför kassen och var allmänt dålig.
Kanske kan bli något på sikt men för mig gjorde det inte så mycket att vi släppte honom.
Tycker dock vi har en ganska bra mix på spelare i årets lagbygge och enheldel krigare, precis som det ska vara. Skulle vara mer intresserad av att se Kalin någon match i A-laget en att få tillbaka Norman.
Det har vi, om vi skulle kunna få alla att prestera skulle nog inte top 3 vara ett problem och även om det sett bättre ut de senaste matcherna är vi inte där än, självklart glad över att vi vunnit tre raka men vi behöver vinna kanske fem-sex till innan jag nästintill utesluter att vi kommer falla tillbaka till samma spel som för fem matcher sedan. Backarna spelar bättre nu och gör inte lika många misstag som för några omgångar sedan, Gustafsson och Lennhammer måste ändå bli bättre men jag tycker att båda spelar bättre i defensiv zon nu och Gustafsson i offensiv. Men det här är som sagt fel tråd.
Slutsats: Ingen Norman i år, kanske till nästa säsong om vi behöver en billig spelare som kanske blommar ut med lite tur.
Spontant -- Norman, Adam Andersson, Ahlen, Linkan, Mackan är exempel på spelare som jag har haft åsikter om, forumet i regel en annan, och vars prestationer i andra lag har överensstämt med min bedömning.-daniel- skrev:Vilka tänker du på?sensei skrev:Hur man än ser på den saken så anser jag att jag prickar in mer rätt än många här när det gäller hur "bra" ex-spelare i DIF faktiskt är. En indikation på detta är hur de lyckas i andra klubbar, och gång på gång ser vi hur spelare som jag gillar går bra, medan sådana som känns tveksamma -- även om de hyllas på det här forumet -- går sådär.SirDIFalot skrev:Jag tycker du är betydligt mer trångsynt än streck-daniel när det gäller vilka spelare du gillar och inte.sensei skrev:Jag tycker att du har en överdriven entusiasm för anonyma och ofysiska mängdspelare, men visst. Jag vet många som gillade Norman förr men jag var aldrig riktigt en av dem.-daniel- skrev:Älskade verkligen Normans arbetskapacitet; han var en av dem som slet i vartenda byte, jobbade stenhårt, backcheckade hårdast av alla.
Så det är inte helt utan merit att du kallar mig för Coach sensei

Men låt inte diskussionen handla om det nu, det var bara en parentes.
- SirDIFalot
Men det blir ju lite sådär när "facit" till att spelarna du tycker är bra faktiskt går bra är din egen bedömning... Och spelarna du tycker är dåliga säger du också har gått dåligt (återigen är din åsikt igen facit) trots att andra tycker att dom går bra.sensei skrev:Spontant -- Norman, Adam Andersson, Ahlen, Linkan, Mackan är exempel på spelare som jag har haft åsikter om, forumet i regel en annan, och vars prestationer i andra lag har överensstämt med min bedömning.-daniel- skrev:Vilka tänker du på?sensei skrev: Hur man än ser på den saken så anser jag att jag prickar in mer rätt än många här när det gäller hur "bra" ex-spelare i DIF faktiskt är. En indikation på detta är hur de lyckas i andra klubbar, och gång på gång ser vi hur spelare som jag gillar går bra, medan sådana som känns tveksamma -- även om de hyllas på det här forumet -- går sådär.
Norman antar jag hamnar i den kategorin spelar du som tyckte var dålig och nu går dåligt?
Men dom andra då? Vad menar du med Linkan? Vilket år snackar vi? Och Adam Andersson? Tyckte du att han var bra och har gått bra eller tvärtom? Ahlén?
Du får ursäkta men "Spelarna jag tycker är bra går också bra" blir ju ett väldigt märkligt resonemang. Dom spelarna jag tycker är bra är ju för att jag bedömer att dom går bra. Och samma gäller ju alla andra.
Expert.
Egentligen skrev jag det mer med glimten i ögat från första början, och gör naturligtvis inget anspråk på att veta mer om spelare än någon annan, speciellt dig.SirDIFalot skrev:Men det blir ju lite sådär när "facit" till att spelarna du tycker är bra faktiskt går bra är din egen bedömning... Och spelarna du tycker är dåliga säger du också har gått dåligt (återigen är din åsikt igen facit) trots att andra tycker att dom går bra.sensei skrev:Spontant -- Norman, Adam Andersson, Ahlen, Linkan, Mackan är exempel på spelare som jag har haft åsikter om, forumet i regel en annan, och vars prestationer i andra lag har överensstämt med min bedömning.-daniel- skrev:Vilka tänker du på?sensei skrev: Hur man än ser på den saken så anser jag att jag prickar in mer rätt än många här när det gäller hur "bra" ex-spelare i DIF faktiskt är. En indikation på detta är hur de lyckas i andra klubbar, och gång på gång ser vi hur spelare som jag gillar går bra, medan sådana som känns tveksamma -- även om de hyllas på det här forumet -- går sådär.
Norman antar jag hamnar i den kategorin spelar du som tyckte var dålig och nu går dåligt?
Men dom andra då? Vad menar du med Linkan? Vilket år snackar vi? Och Adam Andersson? Tyckte du att han var bra och har gått bra eller tvärtom?
Du får ursäkta men "Spelarna jag tycker är bra går också bra" blir ju ett väldigt märkligt resonemang. Dom spelarna jag tycker är bra är ju för att jag bedömer att dom går bra. Och samma gäller ju alla andra.
Men för att reda ut det, så menar jag "tyckte" / "bedömde" / "värderade" när frågan var aktuell, och när spelare gått vidare till andra lag så har det för mina exempel som jag tog upp gått bra för de jag ville behålla och mindre bra för de jag tyckte vi kunde släppa. Linkan är ett exempel på det sistnämnda.
- SirDIFalot
Tycker du att Linkan gjorde det bra eller dåligt efter att han lämnade oss då?
Det är ju svårbedömt... Bra i Jokerit, dålig i HV, OK i Timrå.
Mikael Ahlén antar jag att du ville behålla, om jag känner dig rätt. Men på elitserienivå var det väl kanske rätt beslut att släppa honom. Jag har alltid gillat honom men han höll ju tyvärr inte på den nivå. Men nu idag kan man ju ångra det då han hade varit en nyttig spelare i ett allsvenskt DIF.
Det är ju svårbedömt... Bra i Jokerit, dålig i HV, OK i Timrå.
Mikael Ahlén antar jag att du ville behålla, om jag känner dig rätt. Men på elitserienivå var det väl kanske rätt beslut att släppa honom. Jag har alltid gillat honom men han höll ju tyvärr inte på den nivå. Men nu idag kan man ju ångra det då han hade varit en nyttig spelare i ett allsvenskt DIF.
Expert.