Hittade ingen bra tråd att skriva det här i, men jag vill ta upp ett problem som blir allt vanligare för varje match när vi i klacken sjunger Djurgårdshymnen "Sjung för gamla Djurgårn". De allra flesta har börjat sjunga "...så länge gamla Djurgårn finns känns livet äääändåååå lätt!" redan i slutet av första versen. Detta ska enbart göras i andra versen. Att många sjunger så här har gjort att de som sjunger rätt tappar bort sig och man för liksom "börja om från början" innan andra versen.
Jag vill alltså att INGEN ska "ta i" på "ändå" i första versen, utan bara i andra, så att alla sjunger likadant. Tänker mig hur det annars skulle vara om halva 1900-mannaklacken nu på torsdag skulle sjunga på ett sätt och den andra halvan på ett annat. Mitt tips är att lyssna på sången här:
http://www.jarnkaminerna.se/sanger.asp?id=108
Där hör ni hur den ska sjungas! Tell your friends!
SFGD
- Philly Flu
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Bra påpekat. Jag har också reflekterat över att hälften sjunger fel i första versen.
Jag tycker också att samma strof i sista versen inte sitter klockrent. Många drar olika långt på vokalerna vilket ger ett sluddrigt intryck.
Det var inte perfekt förra året på jubileumsmatchen mot Fjärtestad men ändå godkännt. Hoppas alla övar ordentligt så att det blir perfekt nu på torsdag mot Skoter AJK.
Jag tycker också att samma strof i sista versen inte sitter klockrent. Många drar olika långt på vokalerna vilket ger ett sluddrigt intryck.
Det var inte perfekt förra året på jubileumsmatchen mot Fjärtestad men ändå godkännt. Hoppas alla övar ordentligt så att det blir perfekt nu på torsdag mot Skoter AJK.
-
ok
Det är ett stort och tragiskt problem och förekommer även inom fotbollen 

Det enda som betyder något är att du är där. kom igen stöd Djurgården
-
Re: SFGD
Det här med hymn innan match är relativt nytt för oss djurgårdare, så man får väl ha överseende med att alla inte kan den till 100%. Men det känns samtidigt som det gått ett par år nu och SFGD borde ha satt sig vid det här laget.Diffe89 skrev:Hittade ingen bra tråd att skriva det här i, men jag vill ta upp ett problem som blir allt vanligare för varje match när vi i klacken sjunger Djurgårdshymnen "Sjung för gamla Djurgårn". De allra flesta har börjat sjunga "...så länge gamla Djurgårn finns känns livet äääändåååå lätt!" redan i slutet av första versen. Detta ska enbart göras i andra versen. Att många sjunger så här har gjort att de som sjunger rätt tappar bort sig och man för liksom "börja om från början" innan andra versen.
Jag vill alltså att INGEN ska "ta i" på "ändå" i första versen, utan bara i andra, så att alla sjunger likadant. Tänker mig hur det annars skulle vara om halva 1900-mannaklacken nu på torsdag skulle sjunga på ett sätt och den andra halvan på ett annat. Mitt tips är att lyssna på sången här:
http://www.jarnkaminerna.se/sanger.asp?id=108
Där hör ni hur den ska sjungas! Tell your friends!
Men det är bara att mata vidare så löser det sig nog, kan inte minnas att det var några problem förra året när SFGD sjöngs innan matchen mot FBK 5/1.
Lycka är att vara djurgårdare
-