Challe Berglund

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Sv: Challe Berglund

Inlägg av -daniel- »

SkönaDjurgårn skrev:DIFalot, överskattar du inte truppen litegrann? Du skrev någonstans att den är ofantligt bra, tror jag.

Jag gjorde det på förhand men har kommit till insikt: det är bara halva truppen som är bra, resten är dålig. Och det räcker uppenbarligen inte.

Och jag går inte med på att tränaren Challe ska bära hundhuvudet för allt. För att Hank inte tacklar, för att Lennhammer är usel, för att Tim inte lärt sig var motståndarkassen är, för att Lidström inte klarar av storstan, för att Chet bjuder på ett mål varje match osv.
Challe är ändå den som är ytterst ansvarig, så det känns ju mest naturligt att klaga på honom när 90% av truppen underpresterar. Någonstans måste det finnas en linje i en verksamhet, och jag är rädd att Charles inte riktigt har det.

På pappret har vi ett lag för top 3 i serien, jag förstår inte hur folk inte kan se det (jag pratar om vad man trodde innan säsongen). Att så gott som halva laget skall underprestera något så grovt måste tyda på ett fel någonstans.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Re: Sv: Challe Berglund

Inlägg av SirDIFalot »

SkönaDjurgårn skrev:DIFalot, överskattar du inte truppen litegrann? Du skrev någonstans att den är ofantligt bra, tror jag.

Jag gjorde det på förhand men har kommit till insikt: det är bara halva truppen som är bra, resten är dålig. Och det räcker uppenbarligen inte.

Och jag går inte med på att tränaren Challe ska bära hundhuvudet för allt. För att Hank inte tacklar, för att Lennhammer är usel, för att Tim inte lärt sig var motståndarkassen är, för att Lidström inte klarar av storstan, för att Chet bjuder på ett mål varje match osv.
Jag kan bara inte klaga på lagbygget. Det tycker jag Challe gjort riktigt bra. Vi kan gå igenom varenda värvning en i taget och granska om det är en spelare som ska hålla hög allsvensk klass eller inte. Och det är utan tvivel ett trupp som ska vara topp 3. Inget snack. Och lägger vi där till tre NHL-spelare av hög klass, som dessutom var exakt vad vi behövde. Två forwards som gör mål och en back med muskler. Vad skulle saknas i den truppen? Den var redan tillräckligt bra för topp 3 och vi fick in tre NHL-stjärnor. Finns det någon trupp i allsvenskan som är bättre? Eller ens någon trupp senaste 10 åren i allsvenskan? Om vi ska räkna in våra NHL-proffs alltså?

Angående Hank så är det svårt att avgöra vad det beror på. Lennhammer tycker jag inte är usel. Han håller i ett tredje backpar. Lidström.. Alltså det är ju ändå Challes värvning också? Samma sak gäller Tim. Han är värdelös men det var ju Challe som signade honom. Och Pickard släpper in enkla puckar men Challe värvade en förstamålvakt som han aldrig hade sett spela. Det är klart det kan bli fel då. Men det är väl max två värvningar i hela truppen som jag inte var nöjd med, och vi snackar om typ 25 spelare.

Men visst. Tycker du truppen är för dålig får det stå för dig. Jag tycker dock tränar-challe är dålig och sportchef-challe bra. Där har han gjort ett mycket bra jobb och där vill jag inte kritisera honom. Det får stå för dig i så fall.
Expert.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Re: Challe Berglund

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Magnutz skrev:Ni får tycka vad ni vill. Jag ursäktar inget. Jag vet tabell-läget och allt sånt. Det jag vet är att vi är rätt bra i defensiven och usla i offensiven. Vi förlorar aldrig stort utan på målsnöret ofta. Jag är dessutom övertygad om att sparka Challe är vansinne. Det är inte rätt. Det blir spiken i kistan. Det är min övertygelse och jag väljer att ge Challe mitt fulla stöd.

Jag önskar att vi sluter upp kring Challe och laget som det anstår oss och visar att vi stöttar. Att vi inte blir ytterligare ett ok över klubbens axlar.

Alla Iors och domedagsprofeter är en försmak av bajen. Det ständiga häcklandet, ifrågasättandet och det ständiga kravet på vår tränares avgång står mig upp i halsen.

Jag väljer att stötta oavsett vad. Challe har säsongen på sig att göra underverk. Att tro att Säcken eller Zabel skulle plocka upp Challes "block" och lyfta vårt spel till oanade höjder är inte realistiskt. Det är naivt. Kan det vändas är det Challe och laget som vänder på det.

/Mange
En sanning med modifikation.
Att vi hela tiden förlorar med uddamålet kan ju ge skenet av att vi är med i matcherna & bara har oflyt i slutet varje gång.

Men motståndarna (nästan oavsett vilka vi möter) spelar inte i onödan i vår zon, om du förstår vad jag menar.
Visst, dom stressar oss & ligger på emellanåt, men vänder oftast hem med 5 man på rätt sida hela tiden.
Det är bara nån gång i varje period som vi faktiskt blir nedtryckta i egen zon, ändå lyckas vi släppa in 3-4 mål varje match. för mig är det inte bra försvarsspel.

Sedan Challes vara eller icke vara, det är en annan otroligt svår fråga.
Känns som att spelarna nu efter 20 omgångar iaf borde börjat närma sig ett fungerande grundspel, så som Sir Charles vill att det ska se ut.
Men när nästan ingenting fungerar & det bitvis fortfarande är "försäsongs-yrsel" bland många spelare så kanske ett uttåg från # 2 är enda utvägen.
Ibland hjälper ju den gamla klyschan "en ny röst i båset".

Men ja vete fan..... :(
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Bigge

Inlägg av Bigge »

DIF tappade 16 spelare inför denna säsong och 16 st nya spelare värvades.

Jämför det med Leksand som tappade 5 och värvade 3 spelare. Så JA de har i stort sett samma stomme som de hade förra året. Vilket inte DIF har.
Så Leksand har inte storvärvat precis inför denna säsong. Så de snacket faller bort....

Sen kan man ju diskutera varför det ska behöva ta sån jävla lång tid för DIF att bli samspelta och arbeta mot samma mål/spelide. Men tycker detta har varit känt i DIF sen många år tillbaka att vi alltid börjar uselt. Varför vet jag inte. Men kan ju inte alltid var tränarens fel!
Spelarna själva har ju också ett ansvar att får saker och ting att fungera.
Jag tror att en stor orsak till denna kollaps är pressen på spelarna. Styrelsen har som mål att DIF enbart ska ner och vända, vilket jag personligen tror att det är inget man gör.. Inte DIF iallafall. Detta sätter ju som ni förstår en jävla press på DIF. Och när förlusterna börjar komma en efter en så blir såklart pressen och frustationen större(Säger inte att de är så, men kan ju tänka mig att pressen är så pass stor)

Kollar ni under åren så har vi haft olika tränare och samma jävla snack har gått om att DIF inte har ngn spelide osv.
There is no I in TEAM!!!!
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Men visst, kravet och målet är ju fortfarande topp tre. Klarar Challe det så lägger jag mig platt...
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Ja, Leksand var ju ett särdeles bra exempel att ta till eftersom de knappt bytte ut en enda spelare... finns vad jag vet över ett dussin andra klubbar i serien.

Annars håller jag naturligtvis med att det är en mental faktor, men jag har sagt det sen i januari förra året - anställ en mental coach. Det tär på krafterna att spela i Djurgården. En mental coach är en bra början.

Men är helt övertygad om att även Challe måste flytta på sig för att vi skall ha en chans till ett lyckligt slut på den här säsongen, det håller inte att få så många att underprestera så väldigt under så pass lång tid.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Bigge skrev:DIF tappade 16 spelare inför denna säsong och 16 st nya spelare värvades.
Vart får du den siffran ifrån?

Pickard, Reideborn, Granath, Lidström, Timmy, Linkan, Hank, Honken, Johner, Ljungh, Sörensen.

Det där får jag till elva spelare. Vi kan ju inte räkna in Nils som inte ens spelat. Och målvakterna kan ju knappast räknas då de inte behöver "spela ihop sig" med resten. Sen har ju Timmy, Linkan, Hank, Honken och Sörensen spelat i Djurgården bara något/några år tidigare.
Expert.
Användarvisningsbild
Jepe

Challe Berglund

Inlägg av Jepe »

SirDIFalot skrev:
Bigge skrev:DIF tappade 16 spelare inför denna säsong och 16 st nya spelare värvades.

Pickard, Reideborn, Granath, Lidström, Timmy, Linkan, Hank, Honken, Johner, Ljungh, Sörensen.

Det där får jag till elva spelare. Vi kan ju inte räkna in Nils som inte ens spelat. Och målvakterna kan ju knappast räknas då de inte behöver "spela ihop sig" med resten. Sen har ju Timmy, Linkan, Hank, Honken och Sörensen spelat i Djurgården bara något/några år tidigare.
Räknar väl in Wennberg, Arnesson, Lennhammer mfl....?
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Jepe skrev:
SirDIFalot skrev:

Räknar väl in Wennberg, Arnesson, Lennhammer mfl....?
Ok. Det är ju förstås helt fel att göra i så fall.
Expert.
Bigge

Inlägg av Bigge »

-daniel- skrev:Ja, Leksand var ju ett särdeles bra exempel att ta till eftersom de knappt bytte ut en enda spelare... finns vad jag vet över ett dussin andra klubbar i serien.

Annars håller jag naturligtvis med att det är en mental faktor, men jag har sagt det sen i januari förra året - anställ en mental coach. Det tär på krafterna att spela i Djurgården. En mental coach är en bra början.

Men är helt övertygad om att även Challe måste flytta på sig för att vi skall ha en chans till ett lyckligt slut på den här säsongen, det håller inte att få så många att underprestera så väldigt under så pass lång tid.
Nej det va väl ett extremt exempel kanske.
Men tror ju som sagt varken Västerås eller Karlskoga har tappat 16 spelare och värvat lika många, eller några andra av lagen som ligger topp 5.
Och sen har pressen på sig att gå upp till ES i år.

kolla Malmös "stjärn" lag förra året. Alla villa vinna över dem och de hade press som fan på sig att gå upp. Lite som DIF har i år.
Nej ärligt talat vet jag inte vad som är bäst för DIF. Kanske skulle vi behöva byta tränare
Men om det inte fungera lär pressen och frustationen bland spelare och från fansen öka ännu mer om det visar sig att det inte gjorde ngn skillnad.

Ser man på andra lag både i AS och i ES när vi spelade där så ser och såg man klart en spelide hos de andra lagen. De visste hur man neutraliserade vårt spel osv.
Varför sånt saknas i DIF eller att spelarna inte klarar av speliden eller inte accepterar den borde isåfall va att DIF har värvat hel fel spelare för den sortens spelide och isåfall är det Challes fel ändå.
Visst det hjälpte inte förra året att byta tränare. Men inte så lätt att förändra ngt på tio omgångar precis...
Så skulle byte av tränare skett så skulle det varit nu under uppehållet..
Bigge

Inlägg av Bigge »

SirDIFalot skrev:

Räknade in alla under förluster och nyförvärv..
linkan och dem är ju oavsett nyförvärv eller? oavsett om de spelat för DIF innan så har de spelat för andra lag och andra spelideer och kommer tillbaka till DIF som inte är samma lag eller har samma spelide då de spelade här sist..

Målvakterna ber jag om ursäkt för :)
Senast redigerad av Bigge den 2012-11-13 15:38:03, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Bigge skrev:
SirDIFalot skrev:

Räknade in alla under förluster och nyförvärv..
linkan och dem är ju oavsett nyförvärv eller? oavsett om de spelat för DIF innan så har de spelat för andra lag och andra spelideer och kommer tillbaka till DIF som inte är samma lag eller har samma spelide då de spelade här sist..
Ja, det är givetvis nyförvärv. Men inte samma sak som med Granath och Lidström. Men ja visst är det helt rätt att räkna in Honken och Linkan etc.
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Bigge skrev:
-daniel- skrev:Ja, Leksand var ju ett särdeles bra exempel att ta till eftersom de knappt bytte ut en enda spelare... finns vad jag vet över ett dussin andra klubbar i serien.

Nej det va väl ett extremt exempel kanske.
Men tror ju som sagt varken Västerås eller Karlskoga har tappat 16 spelare och värvat lika många, eller några andra av lagen som ligger topp 5.
Och sen har pressen på sig att gå upp till ES i år.

kolla Malmös "stjärn" lag förra året. Alla villa vinna över dem och de hade press som fan på sig att gå upp. Lite som DIF har i år.
Nej ärligt talat vet jag inte vad som är bäst för DIF. Kanske skulle vi behöva byta tränare
Men om det inte fungera lär pressen och frustationen bland spelare och från fansen öka ännu mer om det visar sig att det inte gjorde ngn skillnad.

Ser man på andra lag både i AS och i ES när vi spelade där så ser och såg man klart en spelide hos de andra lagen. De visste hur man neutraliserade vårt spel osv.
Varför sånt saknas i DIF eller att spelarna inte klarar av speliden eller inte accepterar den borde isåfall va att DIF har värvat hel fel spelare för den sortens spelide och isåfall är det Challes fel ändå.
Visst det hjälpte inte förra året att byta tränare. Men inte så lätt att förändra ngt på tio omgångar precis...
Så skulle byte av tränare skett så skulle det varit nu under uppehållet..
Ja, jag har själv redan dragit paralleller till Malmö tidigare idag faktiskt. Påminner väldigt mycket om den situationen.

Men vi är nog eniga i sak; skall man byta tränare skall det ske nu. Definitivt inte efter jul för då är det för sent. Vi har väl typ 12 matcher kvar det här året, och enkel matematik ger oss om det stämmer 20 matcher kvar efter nyår. Det är alldeles för lite tid. Vi skulle antagligen behövt få in en ny tränare under uppehållet..
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Sv: Challe Berglund

Inlägg av SkönaDjurgårn »

DIFalot, jag hade också kunnat tänka mig ett tränarbyte, speciellt under uppehållet som var. Helt okej, Challe har obv misslyckats. Men jag gillar inte att folk gör honom till denna otroligt stora syndabock. Jag ser det mer som att ALLA i truppen, tränare som spelare är delaktiga i det här.

Och jag gillade också truppen på förhand. Jättemycket. Nu har jag dock synat ca 10 bluffar till spelare.

Aja vet inte ens var jag vill komma med det här just nu. Skriver på mobilen och är stressad. Hoppas bara den mentala (?) spärren släpper, att Adam får chansen och att vinsterna börjar komma i takt med att puckarna trillar in.
Användarvisningsbild
pulverapa

Sv: Re: Challe Berglund

Inlägg av pulverapa »

SirDIFalot skrev:Enad front utåt och stötta Challe på Hovet med "Challe Berglunds Järnkaminer" osv är ju förstås lika självklart som att våga ifrågasätta och diskutera kring Challe på forumet.

Men kan du i alla fall svara på frågan "vad är problemet om inte Challe är det?"

För truppen är ju riktigt bra och om tränare är riktigt bra också så undrar jag lite vad som är så enoooormt fel som gör att vi inte bara ligger 5-6:a utan dessutom ligger 10:a (!)
Felbalanserat lag. Många karaktärer gör inte det de är signade för. För mycket går på rutin i laget, ingen jobbar extra. Våra spelare sitter ner i båset medan alla andra står upp.
Skriv svar