Challe Berglund

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Magnutz
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Challe Berglund

Inlägg av Magnutz »

sensei skrev:Coach sensei hade kanske vart en tillgång?

Men ärligt så tror jag att det är lite detaljer kvar bara. Några andra pjäser på vissa positioner, spela vissa i andra lägen, matcha lite hårdare på spelare som Murray etc. Vi toppar ju knappt alls än.

I allt väsentligt så såg det ju bra ut igår, faktiskt.
Challe är sacrosanct - jag tror fast och fullt att han och övriga tränare är på gång med att skapa ett lag av det vi har.

Tänk på att vi möter lag som - vad jag fatta det som - i stort sett är oförändrade sedan förra säsongen. De lirar ett etablerat spel. Vi gör inte det i vårt lag. Det påverkar CHalles jobb enormt mycket tror jag. Att möta lag som är vana sina roller och allt sånt är en viktig sak. En del som tar en hel del tid att sätta. Challe och de andra får ju lov att försöka skapa allt medan säsongen rullar framåt och det kan fan inte vara lätt.

Att byta ut Challe våre dödsstöten för laget.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Magnutz: Det låter som du försöker hitta förklaringar till att övertyga dig själv om att Challe måste vara kvar? Det är galet många spelare som bytts ut i andra lag också. Vi har haft ca 30 matcher att spela ihop oss. Finns inga bortförklaringar som känns relevanta att tillgå längre...
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Magnutz skrev:

Men ärligt så tror jag att det är lite detaljer kvar bara. Några andra pjäser på vissa positioner, spela vissa i andra lägen, matcha lite hårdare på spelare som Murray etc. Vi toppar ju knappt alls än.

Challe är sacrosanct - jag tror fast och fullt att han och övriga tränare är på gång med att skapa ett lag av det vi har.

Tänk på att vi möter lag som - vad jag fatta det som - i stort sett är oförändrade sedan förra säsongen. De lirar ett etablerat spel. Vi gör inte det i vårt lag. Det påverkar CHalles jobb enormt mycket tror jag. Att möta lag som är vana sina roller och allt sånt är en viktig sak. En del som tar en hel del tid att sätta. Challe och de andra får ju lov att försöka skapa allt medan säsongen rullar framåt och det kan fan inte vara lätt.

Fast det där funkar ju bara som ursäkt första omgångarna. 20 omgångar(+försäsong) in ska vi vara lika samspelta som övriga lag. Och väldigt många av dom har haft en stor ruljans på spelare också. Det känns som en alibi-ursäkt det där.

Jag tror rätt bestämt att Challe är ett stort problem. Dels för vad man sett av honom som tränare tidigare. Men framför allt det man ser av honom i DIF nu. Självklart är det något som är sjukt ruttet i DIF på högre nivå. Men Challe är ändå sportchef och head coach. Större delen av ansvaret måste ligga på honom. Det går inte att komma i från.

Men okej, om Challe inte är problemet. Vad är då problemet? Jag har väldigt svårt att köpa att truppen skulle vara överskattad. Allvarligt talat så är det en trupp som definitivt ska vara topp 3 i allsvenskan, utan NHL-förstärkningarna. Nu ska det inte vara något snack ärligt talat.

Alla kan ju i alla fall enas om att det inte ser bra ut. Vad är argumenten för att behålla Challe? Börjar saker och ting se bättre ut? I så fall vad? Det får någon gärna förklara. Jag kan tycka att vi gör liiite färre misstag i egen zon men det finns ju också saker som ser sämre ut. Linkan såg het ut första 3-4 matcherna och speciellt i match ett. Johner såg riktigt het ut första matcherna. Nu ser man sporadiskt hans kvalité. Timmy såg bra ut första 2-3 matcherna. Det gör han inte längre. Pickard såg bättre ut i början än vad han gjort på slutet.

Magnutz. Det vore i alla fall intressant att höra dig svara på ovanstående markerade frågor.
Expert.
Användarvisningsbild
Sjöwall

Inlägg av Sjöwall »

Magnutz skrev:

Om det är som du säger kan man lika gärna vända på det och då ställa frågan: Borde inte Challe veta hur alla lag spelar och på så sätt spela ut dom totalt då han jobbade som expert för Viasat förra året?
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Ni får tycka vad ni vill. Jag ursäktar inget. Jag vet tabell-läget och allt sånt. Det jag vet är att vi är rätt bra i defensiven och usla i offensiven. Vi förlorar aldrig stort utan på målsnöret ofta. Jag är dessutom övertygad om att sparka Challe är vansinne. Det är inte rätt. Det blir spiken i kistan. Det är min övertygelse och jag väljer att ge Challe mitt fulla stöd.

Jag önskar att vi sluter upp kring Challe och laget som det anstår oss och visar att vi stöttar. Att vi inte blir ytterligare ett ok över klubbens axlar.

Alla Iors och domedagsprofeter är en försmak av bajen. Det ständiga häcklandet, ifrågasättandet och det ständiga kravet på vår tränares avgång står mig upp i halsen.

Jag väljer att stötta oavsett vad. Challe har säsongen på sig att göra underverk. Att tro att Säcken eller Zabel skulle plocka upp Challes "block" och lyfta vårt spel till oanade höjder är inte realistiskt. Det är naivt. Kan det vändas är det Challe och laget som vänder på det.

/Mange
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Enad front utåt och stötta Challe på Hovet med "Challe Berglunds Järnkaminer" osv är ju förstås lika självklart som att våga ifrågasätta och diskutera kring Challe på forumet.

Men kan du i alla fall svara på frågan "vad är problemet om inte Challe är det?"

För truppen är ju riktigt bra och om tränare är riktigt bra också så undrar jag lite vad som är så enoooormt fel som gör att vi inte bara ligger 5-6:a utan dessutom ligger 10:a (!)
Expert.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Sjöwall skrev:
Magnutz skrev:

Om det är som du säger kan man lika gärna vända på det och då ställa frågan: Borde inte Challe veta hur alla lag spelar och på så sätt spela ut dom totalt då han jobbade som expert för Viasat förra året?
Det är inte samma sak, och det vet jag att du vet. Jag vet att en viss sak ska utföras på ett visst sätt men det betyder inte att jag kan det bara för att jag vet hur man gör, i teorin.

Laget ska spelas samman, och fungera tillsammans. Det tar tid. Vi är inte bättre än tabellen visar just nu. Vi kan och kommer troligen bli bättre men vi får bygga laget under pågående krig. Det är inte Challes fel att vi inte vinner 4 av 5 matcher. Vi som lag och klubb är inte redo än att börja dominera. Det tar tid. Jag vet att vi hamnar i förarsätet vad det lider men jag förväntar mig inte underverk nu. Jag förväntar mig hårt slit och målmedvetenhet. Det finns. Vilja och jävlar anamma finns. Kunnande finns också. Det är de små detaljerna som avgör och de kommer att falla på plats inom kort. Det utgår jag ifrån.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Sv: Challe Berglund

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Bra skrivet Mange, blir lite äcklad av framförallt Challe-sågningarna. Vi har inte så mycket att välja på just nu, det är bara att kämpa vidare och gårdagens match lovade gott. Om vi bara kunde börja få in puckjäveln...
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

SirDIFalot skrev:Enad front utåt och stötta Challe på Hovet med "Challe Berglunds Järnkaminer" osv är ju förstås lika självklart som att våga ifrågasätta och diskutera kring Challe på forumet.

Men kan du i alla fall svara på frågan "vad är problemet om inte Challe är det?"

För truppen är ju riktigt bra och om tränare är riktigt bra också så undrar jag lite vad som är så enoooormt fel som gör att vi inte bara ligger 5-6:a utan dessutom ligger 10:a (!)
Jag anser att problemet är att:

* Vi möter redan sammansvetsade lag
* Vårt lag är inte sammansvetsat
* Vi har inte en grundtrygghet att falla tillbaka på när det går motigt
* Challe och hans mannar får bygga lagets olika delar/komponenter under pågående säsong
* Motståndet vill vinna till varje pris
* Vi har en del spelare som gör en del avgörande individuella misstag lite för ofta. I egen zon.

Måste dra men jag har nog nåra grejer till.. tar det sen!
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Magnutz skrev:Ni får tycka vad ni vill. Jag ursäktar inget. Jag vet tabell-läget och allt sånt. Det jag vet är att vi är rätt bra i defensiven och usla i offensiven. Vi förlorar aldrig stort utan på målsnöret ofta. Jag är dessutom övertygad om att sparka Challe är vansinne. Det är inte rätt. Det blir spiken i kistan. Det är min övertygelse och jag väljer att ge Challe mitt fulla stöd.

Jag önskar att vi sluter upp kring Challe och laget som det anstår oss och visar att vi stöttar. Att vi inte blir ytterligare ett ok över klubbens axlar.

Alla Iors och domedagsprofeter är en försmak av bajen. Det ständiga häcklandet, ifrågasättandet och det ständiga kravet på vår tränares avgång står mig upp i halsen.

Jag väljer att stötta oavsett vad. Challe har säsongen på sig att göra underverk. Att tro att Säcken eller Zabel skulle plocka upp Challes "block" och lyfta vårt spel till oanade höjder är inte realistiskt. Det är naivt. Kan det vändas är det Challe och laget som vänder på det.

/Mange
Varför skall han få säsongen på sig så fall, då kan han lika gärna få nästa, och året efter det?

Någonstans går ju en gräns för vad man kan acceptera. Får vi inte till en ändring inom kort så finns det en oerhört stor risk att vi är betydligt färre på plats på matcherna inom en snar framtid. Har stämt av med en del hockeybekanta och många ställer sig skeptiska till ett lika djupt engagemang i framtiden, mest pga klubbens tafatthet gällande förändring. Man orkar helt enkelt inte lägga ner det intresset på en klubb som missköts och ÅTERIGEN gör om samma misstag som förra säsongen.

Finns liksom ingenting som talar för en vändning...saker kan naturligtvis ske, men det är just den attityden och förhoppningsfilosofin (i brist på ett bättre ord) som var den stora akilleshälen förra säsongen och den enskilt största anledningen till att vi blev degraderade. Hade man agerat i tid hade det aldrig behövt ske. Skall man återigen hoppas att saker och ting blir bättre..? Har vi råd med det?
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Re: Sv: Challe Berglund

Inlägg av SirDIFalot »

SkönaDjurgårn skrev:Bra skrivet Mange, blir lite äcklad av framförallt Challe-sågningarna. Vi har inte så mycket att välja på just nu, det är bara att kämpa vidare och gårdagens match lovade gott. Om vi bara kunde börja få in puckjäveln...
Det är inte lätt att få in puckjäveln när 90% av alla ens skott kommer direkt innanför blålinjen utan skymning eller från sarghörnen. I matchen mot Örebro blev detta väldigt tydligt. Vi hade betydligt fler skott än dom. Men de hade säkerligen 10 kvalificerade målchanser medan vi hade 3-4 stycken. Och när man såg matchen live kändes det som att vi dominerade.

Jag förstår bara inte argumenten från er som försvarar Challe. Känns mer som ni säger "Kom igen nu. Det är roligare om alla stöttar Challe än att alla sågar honom" men resultaten talar ju sitt tydliga språk och jag vet inte vad som annars skulle vara fel.

Sen är det väl enklare för mig att såga en DIF-legend som Challe då jag dels är för ung för att minnas honom som spelare, och alltid tyckt att han varit en medioker tränare med ett jättemisslyckande i Modo. Och jag ville inte ha in honom från början då jag tycker han varit en medioker tränare.
Expert.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Grejen är ju det att vi har en sån chans att gå upp i år. Med en hög spelarbudget har vi fått ihop en riktigt bra trupp och med TRE stycken NHL-spelare som spelar gratis. Det här är en jättechans som vi inte får kasta bort genom att "Äh, vi ger Challe året ut och ser vad som händer" nästa år finns ju inte dessa spelare här och spelarbudgeten kommer sjunka betydligt. Vi kommer inte alls ha samma förutsättningar för att gå upp nästa och därför måste vi agera NU.
Expert.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

DIFalot, överskattar du inte truppen litegrann? Du skrev någonstans att den är ofantligt bra, tror jag.

Jag gjorde det på förhand men har kommit till insikt: det är bara halva truppen som är bra, resten är dålig. Och det räcker uppenbarligen inte.

Och jag går inte med på att tränaren Challe ska bära hundhuvudet för allt. För att Hank inte tacklar, för att Lennhammer är usel, för att Tim inte lärt sig var motståndarkassen är, för att Lidström inte klarar av storstan, för att Chet bjuder på ett mål varje match osv.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Magnutz skrev:
SirDIFalot skrev:Enad front utåt och stötta Challe på Hovet med "Challe Berglunds Järnkaminer" osv är ju förstås lika självklart som att våga ifrågasätta och diskutera kring Challe på forumet.

Jag anser att problemet är att:

* Vi möter redan sammansvetsade lag
* Vårt lag är inte sammansvetsat
* Vi har inte en grundtrygghet att falla tillbaka på när det går motigt
* Challe och hans mannar får bygga lagets olika delar/komponenter under pågående säsong
* Motståndet vill vinna till varje pris
* Vi har en del spelare som gör en del avgörande individuella misstag lite för ofta. I egen zon.

Måste dra men jag har nog nåra grejer till.. tar det sen!
Punkt ett. Ja till viss del men de flesta lagen har haft samma ruljans i truppen som oss.
Punkt två. Uppenbarligen. Men det är också Challes ansvar.
Punkt tre. Håller verkligen med och det är förstås Challes ansvar som head coach och ingen annans.
Punkt fyra. Tycker de har haft samma förutsättningar som alla andra. Andra lag har haft liknande ruljans i trupperna.
Punkt fem. Håller med. Vi är årets Malmö. Laget alla vill slå. Vilket förstås blir jävligt jobbigt.
Punkt sex. Håller med. Men tror mycket av det beror på att alla inte är på det klara med spelidén. Spelarna ser ju inte alls ut att veta vad de ska göra där ute. Återigen. Challes ansvar. Hade det varit 1-2 backar som konstant gjorde misstag hade det varit en annan sak. Men ALLA har ju problem med uppspelen och då har vi ändå värvat puckskickliga backar.
Expert.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Och vad har Challe gjort med Timmy? Dumma Challe.
Skriv svar