minalman skrev:Något som nästan ingen spekulerar i, men som jag tror man inte skall låta bli att ta med i diskussionen är: Inget annat lag har visat någon slags formsvacka ännu. Bara vi.
Men...
Alla som ser de andra lagen intygar att de höjer sig mot oss. Jag tror, med en dåres envisa optimism och blåögdhet, att det spel vi har idag räcker lätt för plats 4-7, då flera av lagen vi krigar mot för att nå de placeringarna kommer att få svackor. De kommer heller inte orka med hur många "nu-djävlar-ska-vi-slå-Stockholmarna"-matcher som helst.
Sedan kommer vi behöva förstärkningar med Bengan och en egen formtopp kommer precis när det blir dags för en raketspurt genom förkval och kvalserie. Då faller bitarna på plats och alla blir
Jag hoppas dessutom att Challe är klok nog att bereda plats för en elitserietränare innan dess, så han kan agera sportchef inför ES-13/14.
Ni läste det här först.
Vad skönt det var att läsa ett positivt inlägg med hopp!!! ?
Ja men du har varit väldigt positiv på sistone! Det glädjer mig haha
Blir det verkligen inget tränarbyte nu så ger jag upp hoppet om den här säsongen. Det måste ske nu. Annars är det för sent. Ja, visst.. Man kan alltid komma 7:a och ta sig upp osv.. Men det är ju förmodligen just den chansen som gör att Challe får för mycket förtroende.
Det är nog tyvärr dags att börja hålla på exempelvis Leksand när de möter Asplöven, för att behålla avståndet ner till de två sista platserna.
SirDIFalot skrev:
Det är nog tyvärr dags att börja hålla på exempelvis Leksand när de möter Asplöven, för att behålla avståndet ner till de två sista platserna.
Det tycker jag du ska göra ändå så att lif blir så där överlägset fetdryga som de brukar bli och missa formen helt till kvalet. När kvalserien börjar har alla noll poäng. Lika många hemma och bortamatcher. Inga fördelar alls. Alla resultat tidigare under säsongen är historia. Formen senaste veckorna betyder allt.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
SirDIFalot skrev:
Det tycker jag du ska göra ändå så att lif blir så där överlägset fetdryga som de brukar bli och missa formen helt till kvalet. När kvalserien börjar har alla noll poäng. Lika många hemma och bortamatcher. Inga fördelar alls. Alla resultat tidigare under säsongen är historia. Formen senaste veckorna betyder allt.
Edit: Är det placeringspoäng när förkvalet börjar?
Svar: Yes! Enligt 4, 3, 2, 1 Bussigt, ingen behöver börja på noll.
SirDIFalot skrev:
Så var det förra året så borde vara det i år också. Men vet inte säkert..
"Grym jävla publik" - Michael Holmqvist efter DIF - AIK (25/3 -14)
SirDIFalot skrev:
Så var det förra året så borde vara det i år också. Men vet inte säkert..
Jag kollade tävlingsbestämmelserna innan jag skrev inlägget.
Sidan sju högst upp!
Men ni som är så jävla positiva... DET FINNS INTE EN CHANS I HELVETET att vi kommer topp 7 som vi spelar just nu. Sluta drömma och inse att vi måste få till en förändring.
Mina tankar går så här: Ifjol var rädslan att vi skulle missa slutspel, Hardy fick gå och vi hamnade i kvalserien. För att unvika nedflyttningen så flyttades Zabel åt sidan och vi åkte ur Elitserien.
Samtidigt kan man inte byta ut en hel trupp utan enklast vore att flytta tränaren. Jag är dock rädd att detta lag svarar dåligt på ett byte. Faktiskt måste man säga att defensivt så har laget blivit ganska tajt. Det drar aldrig iväg till några höga siffror och back besättningen börjar agera stabilt. Det är ingen hönsgård längre utan motståndarna hålls utanför slottet. Vi släpper in 2.32 i snitt och det är en siffra man kan leva med. Även om det är en skaplig siffra så kommer det sannolikt att sjunka ytterligare i och med att backparen blir mera samspelta samt att konkurrensen hårdnar mellan Adam och Chet.
Problemet är dock framåt. Jimpa (som inte kan räknas som en målskytt) borde ändå kunna prestera 5 mål på 19 matcher (gjorde 13 på 48 matcher ifjol). Hade Jimmie gjort dessa mål och om de lägligt hade placerats ut på de 5 matcher som vi spelat oavgjort så hade vi nosat på en direkt kvalplats. Detta gäller så klart många forwards, det är inte många som kommer undan med godkänt. Vi behöver någonting offensivt som gör att dessa tajta matcher väger över till vår fördel= En (Flera) matchvinnare. De som spelar i Djurgården för att producera framåt måste börja göra det. Powerplay och målskytte tror jag kommer få Djurgården att lyfta.
Sjöwall skrev:Men ni som är så jävla positiva... DET FINNS INTE EN CHANS I HELVETET att vi kommer topp 7 som vi spelar just nu. Sluta drömma och inse att vi måste få till en förändring.
Vilka är "vi" som måste få till en förändring? Såna som du och jag som skriver här en måndagskväll, eller Djurgården hockey? Jag litar på att min förening reder ut det här. Men inte som vi spelar nu, det stämmer. Men det tror jag inte heller vi gör länge till. Topp tre tror jag inte på. Men fyra-femma. Det räcker för avancemang. Vinner förkvalet och kvalserien!
Sjöwall skrev:Men ni som är så jävla positiva... DET FINNS INTE EN CHANS I HELVETET att vi kommer topp 7 som vi spelar just nu. Sluta drömma och inse att vi måste få till en förändring.
Vilka är "vi" som måste få till en förändring? Såna som du och jag som skriver här en måndagskväll, eller Djurgården hockey? Jag litar på att min förening reder ut det här. Men inte som vi spelar nu, det stämmer. Men det tror jag inte heller vi gör länge till. Topp tre tror jag inte på. Men fyra-femma. Det räcker för avancemang. Vinner förkvalet och kvalserien!
Det är väl helt okej att vara positiv. Men hur kan du lita på dagens DIF? Det är ju sjukt...
Det är väl helt okej att vara positiv. Men hur kan du lita på dagens DIF? Det är ju sjukt...
Det är inte dagens DIF som grejar det här, utan det DIF jag tror jag får se snart! Samma spelare men ett helt annat lag.
SirDIFalot skrev:Intressant. Har ingen koll på Jeff Hällegard men skulle bli riktigt förvånad om DIF utsåg en division 2-tränare till ny huvudansvarig för A-laget.
Jag vet inte om du har rätt om Säcken och Falk i J20. Säcken är för mig ingen juniortränare alls. Känns inte som han passar i en sån roll. Falk har enligt uppgift inte riktigt funkat som tränare varken ifjol eller i år. Men det kan ju givetvis ändras. Men man borde inte lita på hans sportsliga meriter.
Det är klart att Säcken och Falk gör ett bra jobb i J-20 de ligger just nu på en Topp 10 plats med ett antal färre matcher spelade i J-20 Superelit Norra i förhållande till de fyra lagen i topp av tabellen och 6:an AIK som spelat en match mer samtidigt som det spelat in ett flertal nya spelare i laget varav flera är underåriga.
När det gäller Jeff Hällegard så är han numer tydligen i Gnesta Hockey, hur som gjorde han ett grymt bra och imponerande jobb i Enköping Hockey i division 1 där han med små resurser och många unga spelare tog dom till play off spel till Allsvenskan två säsonger i rad. Därefter ville Vita Hästen lösa honom från Enköping vilket dom också gjorde, hade han varit kvar så skulle det inte förvånat mig om han tagit upp dom i Allsvenskan. Jeff Hällegard har definitivt kvaliteter liknande Jonas Rönnqvist och Bert Robertsson och den Allsvenska klubb som får in honom kommer lyfta oavsett resurser. I D.I.F är jag övertygad om att han skulle kunna göra nytta i samarbete med dom som redan Nu finns i organisationen. Men han är brutalt ärlig dock på ett mycket utvecklingsorienterat sätt, det är något man bör värdesätta om man vill framåt. Det finns tyvärr ofta en rädsla i hockeysverige för uppriktiga personer som vill åstadkomma mycket tyvärr. Men det finns guldkorn och Jonas Rönnqvist är ett bevis på att det verkligen finns oprövade tränare som kan prestera på elitnivå, men den som inte vågar söka kommer heller aldrig finna.
Till sist tycker jag det är ett styrkebesked att styrelsen står bakom Challe och övriga i organisationen det betyder inte per automatik att man inte tar situationen på allvar. Challe kan aldrig vara en belastning för D.I.F som organisation och det är till viss del skamligt att D.I.F are kastar så mycket skit på en riktig järnnkamin. Vi alla bör sluta upp på ett positivt sätt runt laget då kommer pressen på ledare och spelare att minska och de kan spela mer avslappnat. Istället för att bara se misstagen lyft fram det som är positivt istället.
Uttalandet "Challe sitter säkert" innebär kort och gott att säsongen är körd. Finns ingen ambitiös förening i hela det här landet som accepterar att ett lag underpresterar så massivt som vi gör under Challe just nu. Att man tror att just herr Charles är mannen som kan vända på det är ännu mer skrämmande. Vad har han gjort som tränare som får någon att tro att detta ska vända?
En annan sak som skrämmer mig är att styrelsen inte lärt sig något alls från ifjol. Trots att allt var åt helvete så valde man att vänta tills det var för sent. Jag blir förbannad när jag får höra att man tänker göra om det misstaget.
Vad jag minns från ifjol var vi och slogs om den sista slutspelsplatsen rätt länge, för att sedan visa vår uselhet när de andra lagen laddade i slutspurten. Repris i år? Kval neråt känns betydligt mer troligt än en plats i kvalserien till våren.
Kan inte säga att jag hört något positivt om Lehiste innan han blev ordförande. Hans uttalande förklarade just varför. Med en så pass usel ledning som den här klubben har så är föreningen inte bara dömd att aldrig gå upp till Elitserien. Jag tror vi är dömda till döden.
Mäklaren 2012-01-25 skrev:Challe vore ett väldigt bra tränarval. Han förespråkar en spelande ishockey där man, istället för att hela tiden söka dump och tacklingar, ska vårda pucken och passningsspela sig framåt. Dessutom är hans lag alltid skridskostarka.
Mäklaren 2012-01-25 skrev:Challe vore ett väldigt bra tränarval. Han förespråkar en spelande ishockey där man, istället för att hela tiden söka dump och tacklingar, ska vårda pucken och passningsspela sig framåt. Dessutom är hans lag alltid skridskostarka.
Så fel det kan bli...
Ha ha humor, humor! Undrar vad man känner lördagen den 2:a mars 2013? apropå humor!