Helt ärligt. Vem är du?Sjöwall skrev:Ska inte du till skolan?Daniel942 skrev:Så jävla taggad. Kan det inte bli fredag nu?
IK Oskarshamn - Djurgårdens IF 2/11 2012
- Daniel942
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Re: IK Oskarshamn - Djurgårdens IF 2/11 2012
DIF!
BOMBOMBOMBOM BOUCHARD skrev:Problemet är inte att vi saknar kämpaglöd eller att vi är sönderlästa.
Vi kämpar och åker, men vi gör det fel.
Hur kan man läsa sönder oss då vi saknar ett fungerande spel?
Är liksom bara att hålla laget på rätt sida och vänta in våra misstag som kommer i strid ström.
Vi måste få ett tydligare och rakare spel med mer fart och fler alternativ.
Fel 1:
Vi ställer upp stillastående och låter motståndarna komma i fart mot oss. Tanken med det måste möjligen vara att vi ska styra ut passningarna och stänga mittzon.
Fungerar inte.
De kommer förbi oss och dumpar mot våra stillastående backar som får moståndarna i ryggen när de ska hämta puck. Forwards saknar fart i backcheckingen vilket gör att de gånger vi stänger mittzon och får en spelvändning blir vi uddlösa framåt.
Lösning: Pressa motståndarna högre med hela laget. Forwards stressar motståndarna tidigare och tar med sig fart hem i styrspel. Vinner vi puck i mittzon bågar forwards ut med farten de har med sig och anfallet blir effektivare. De gånger vi blir passerade har även våra backar med sig fart hem då de varit med högre upp i pressen.
Fel 2:
Vi vänder hem och vårdar puck för ofta. Motståndarna hinner på rätt sida om oss och vi möter hela tiden fem man.
Lösning: Vänd spelet tidigare. Prata igenom var puckarna ska skickas de gånger man inte tydligt hittar alternatív. Ex, centern bågar alltid med på samma sida där egna backen är, alternativt motsatt sida för att kunna avlasta med en skarvning.
Var inte så rädd för att alltid måsta hitta ett drömpass.
Fel 3:
Uppspelen från egen zon. Ofta bra start med avlastning djupt, ofta kommer vi rätt samlade (jämför Hardys idé) till första passet. Därefter blir det fel, ofta redan vid egen blå/röd linje. Center letar för länge efter alternativ som ofta saknas, leder till att spelet stannar upp. När då dumpalternativet återstår har forwards redan tvingats stanna upp och vi hinner inte fram först ned i zon.
Lösning: Större beslutsamhet. Hittar inte centern (eller första bärande spelare med puck) ett snabbt bra alternativ så sluta leta. Vinn röd linje och gör en förutbestämd dump, ex alltid motsatt sida man befinner sig på. Se till att verkligen göra klart för alla hur dumpningen ska se ut. Är mycket effektivt om hela femman vet var pucken går och vilken uppgift alla i femman har därefter.
Se även över själva uppspelen. Att ett uppspel avstyrs utav motståndarna ibland händer. Just nu alldeles för många gånger. Se över alternativen. Detta måste helt baseras på centrarnas skicklighet. Om centern får pucken i fart och i rätt tid kan denna självklart bära in pucken med kontroll.
Slutsats:
Många saker som brister i vårt spel just nu beror på att alla inte drar åt samma håll. Vi ser inte ut att ha tydliga riktlinjer för de olika situationerna som uppstår.
Hockey är inga hemligheter och trolleri.
MEN, ska man få ett bra och tydligt spel krävs att alla vet vad som ska hända i olika situationer. Räcker med att en kille i femman åker fel eller tar ett annat beslut så framstår hela femman som usel.
Lag som får alla att göra överenskomna saker tillsammans blir starka, oavsett namn på ryggen.
Lag med bra namn på ryggen (spetskvalité) blir riktigt framgångsrika när de drar åt samma håll.
Så Zabel har delvis rätt. Det är små detaljer som behöver rättas till. Däremot kan det vara svårt ATT göra rätt.
Alla måste jobba tillsammans åt rätt håll och göra sin sak.
Bästa analys jag har läst på länge. Jag är flitig besökare och som alla er andra Djurgårdare sedan barnsben.
Jag har en fundering till om att varför vi har en förkärlek att hålla till ute i sarghörnen med snurr.
Jag minns när Challe, Garpen och Micke J på slutet av 80-talet spelade så, även glamorkedjan höll till mycket i hörnen. Skillnade var att de var så kreativa och skickliga att motståndarna inte visst åt vilket håll de antingen tog med sig pucken eller släppt den. På så sätt blev motståndarnas backar och forwards helt förvirrade och slukörda med långa anfall. Det blev på något sätt att så spelar DIF. Alla visste om det men klarade inte att försvara sig mot det Jag får en känsla över att Challe håller kvar vid den idén och att han på det sättet vill få till långa anfall. Tyvärr har vi inte spelare för det längre och dessutom har de andra lagen lärt sig att låsa fast våra killar innan de får fart på snurren. Dessutom sprider motståndarna ut sig och när de då vinner puck kan de med ett längre pass få ett numerärt spelövertag i sina anfall.
Jag skulle gärna se att man som någon annan skrev, se DIF forchecka så fort man har förlorat pucken, typ modell torpedhockey där alla stressade skiten ur sin motståndare vid rätt tillfällen och avvakta när så behövdes, men grunden måste ändå vara att ta tillbaka pucken så fort som möjligt, oavsett zon.
KUNG Dildo-Jan är den rätta benämning. Det epitetet gjorde han sig förtjänt av i andra matchen borta mot AIK dildosäsongen 08/09.Kungen skrev:Stick från stan, Dildo Jan!Leksand skrev:Utgången känns helt oviss och det blir en kul match att se.
IKO har normalt varit svårslagna hemma, men i år har de varit svajiga på hemmaplan och blandat och gett. Väldigt bra senast mot Malmö, men det var å andra sidan igår, medan DIF har fått vila. Till DIF:s fördel talar också att man kan spela med mindre press här, samt att man har en revansch att utkräva.
Till er nackdel talar att IKO är ett sådant där lag som är rivigt och jobbigt att möta. Ett typiskt AS-lag som brukar kunna ställa till problem för lag som vill spela lite finare och mer strukturerat, och inte riktigt vill inse att man spelar i AS.
Kan bli 5-1 lika väl som 1-5 eller 1-1.
(För övrigt har det blivit några inlägg här för mig nu. Moderatorerna är förstås välkomna att banna mig om de inte tycker att jag hör hemma här, vilket jag ju egentligen inte gör.)
I första matchen hade dildos haglat över planen och hånen visste inga gränser. När det blev dags för returmötet var det därför snack om att Dildo-Janne skulle stå över, för sin egen skull. Men Janne ville inte lyssna på det örat, utan spelade matchen som blev en jämn historia. Det stod länge 3-3, men med bara minuter kvar gjorde Leksand 4-3, vilket stod sig matchen ut. Målskytt? Dildo-Janne Huokko.
Kanske det största idrottsögonblicket i svensk historia, möjligen i konkurrens med den där knocken i Madison Square Garden.
Haha, Dildo-Janne sänkte packetLeksand skrev:KUNG Dildo-Jan är den rätta benämning. Det epitetet gjorde han sig förtjänt av i andra matchen borta mot AIK dildosäsongen 08/09.
I första matchen hade dildos haglat över planen och hånen visste inga gränser. När det blev dags för returmötet var det därför snack om att Dildo-Janne skulle stå över, för sin egen skull. Men Janne ville inte lyssna på det örat, utan spelade matchen som blev en jämn historia. Det stod länge 3-3, men med bara minuter kvar gjorde Leksand 4-3, vilket stod sig matchen ut. Målskytt? Dildo-Janne Huokko.
Kanske det största idrottsögonblicket i svensk historia, möjligen i konkurrens med den där knocken i Madison Square Garden.

Med minne av träningsmatchen förra året mot oik så ber jag nu snällt
LÄMNA TRUMMAN HEMMA!
Skulle nu någon se mupparna med trumma så be dem först vänligt lägga bort den för att i andra han om han nekar stampa sönder den!.
(För er som inte minns titta tråden på försäsongsmatchen förra året sida 4-5 tror ja.)
Ses i Oskarshamn
LÄMNA TRUMMAN HEMMA!
Skulle nu någon se mupparna med trumma så be dem först vänligt lägga bort den för att i andra han om han nekar stampa sönder den!.
(För er som inte minns titta tråden på försäsongsmatchen förra året sida 4-5 tror ja.)
Ses i Oskarshamn
- SirDIFalot
Bra där.subba1891 skrev:Med minne av träningsmatchen förra året mot oik så ber jag nu snällt
LÄMNA TRUMMAN HEMMA!
Ses i Oskarshamn
Expert.
Satt och kolla genom lite gamla matchtrådar, snacka om hur mycket positivare folk var dåSirDIFalot skrev:Bra där.subba1891 skrev:Med minne av träningsmatchen förra året mot oik så ber jag nu snällt
LÄMNA TRUMMAN HEMMA!
Ses i Oskarshamn

Finns en orsak... Folk var inte mentalt knäckta då, inte lika mycket iallafall.Alexander skrev:Satt och kolla genom lite gamla matchtrådar, snacka om hur mycket positivare folk var dåSirDIFalot skrev:Bra där.subba1891 skrev:Med minne av träningsmatchen förra året mot oik så ber jag nu snällt
LÄMNA TRUMMAN HEMMA!
Ses i Oskarshamn
- Daniel942
Du menar alltså att det var en trumma bland DIF-supportrar? Det kommer det till 100% inte vara imorgon.subba1891 skrev:Med minne av träningsmatchen förra året mot oik så ber jag nu snällt
LÄMNA TRUMMAN HEMMA!
Ses i Oskarshamn
DIF!
Skapligt packade landsorts-fans med flagga och trumma... Har foton från detta spektakel.Daniel942 skrev:Du menar alltså att det var en trumma bland DIF-supportrar? Det kommer det till 100% inte vara imorgon.subba1891 skrev:Med minne av träningsmatchen förra året mot oik så ber jag nu snällt
LÄMNA TRUMMAN HEMMA!
Ses i Oskarshamn
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
- Daniel942
Nåja, det kommer inte hända imorgon i vilket fall.Magnutz skrev:Skapligt packade landsorts-fans med flagga och trumma... Har foton från detta spektakel.Daniel942 skrev:Du menar alltså att det var en trumma bland DIF-supportrar? Det kommer det till 100% inte vara imorgon.subba1891 skrev:Med minne av träningsmatchen förra året mot oik så ber jag nu snällt
LÄMNA TRUMMAN HEMMA!
Ses i Oskarshamn
DIF!
- SirDIFalot
Hahah ja. Inför säsongen var det "vi får inte vinna serien för stort, det är bättre om vi glider upp på en kvalserieplats sista omgångarna"Alexander skrev:Satt och kolla genom lite gamla matchtrådar, snacka om hur mycket positivare folk var dåSirDIFalot skrev:Bra där.subba1891 skrev:Med minne av träningsmatchen förra året mot oik så ber jag nu snällt
LÄMNA TRUMMAN HEMMA!
Ses i Oskarshamn
Nu är det "Ja, vi har ju en chans på 7:e platsen i alla fall, OM vi byter coach"
Hahaha...
Expert.
Nu har det sett bra ut på träningen oxå...
...*suck*
Det betyder väl att man kan gå all in på att Oskarshamn vinner matchen med 4-1 eller nå't.
...*suck*
Det betyder väl att man kan gå all in på att Oskarshamn vinner matchen med 4-1 eller nå't.
Skrämmande att kolla på tabellen. Vi ligger endast 8 (!!!) poäng ifrån en kvalplats till Div. 1. Och 18 poäng efter knäckebröds-laget! Om det ska vända för DIF så är det dags NU. Vi måste börja vinna matcher, få ett flyt och harmoni i laget som leder till mer framgångar. Det är spelarna som ska göra det på isen, kämpa som svin till sista blodsdroppen. Om spelarna ställer upp på det hårda jobbet på isen så kommer vi fans att lyfta fram er från läktarplats. Så snälla DIF, nu är det fan dags. Kämpa, slit och VINN! Nu kör vi!
"Grym jävla publik" - Michael Holmqvist efter DIF - AIK (25/3 -14)
Går vi tillbaks ett par veckor så låg Södertälje sämre till än vad vi gjorde, nu är de snart uppe på direktplats.DIF#1 skrev:Skrämmande att kolla på tabellen. Vi ligger endast 8 (!!!) poäng ifrån en kvalplats till Div. 1. Och 18 poäng efter knäckebröds-laget! Om det ska vända för DIF så är det dags NU. Vi måste börja vinna matcher, få ett flyt och harmoni i laget som leder till mer framgångar. Det är spelarna som ska göra det på isen, kämpa som svin till sista blodsdroppen. Om spelarna ställer upp på det hårda jobbet på isen så kommer vi fans att lyfta fram er från läktarplats. Så snälla DIF, nu är det fan dags. Kämpa, slit och VINN! Nu kör vi!
Än är det ingen panik.