seppuko skrev:Sen för övrigt. Vi är rätt täta ändå. Vi har inte torskat "stort" på länge utan har varit uddamålsförluster eller öppen kasse. Ser man till många andra resultat så är det stora segrar medans nästa match stor torsk. Vi är ganska jämna, men vågen står åt fel håll för tillfället.
Mer mål framåt!
Det blir ju tack och lov inte mål på varje "nu faller vi ner i Chets knä"-situation.
seppuko skrev:Sen för övrigt. Vi är rätt täta ändå. Vi har inte torskat "stort" på länge utan har varit uddamålsförluster eller öppen kasse. Ser man till många andra resultat så är det stora segrar medans nästa match stor torsk. Vi är ganska jämna, men vågen står åt fel håll för tillfället.
Mer mål framåt!
Det blir ju tack och lov inte mål på varje "nu faller vi ner i Chets knä"-situation.
Mer mål är viktigt. Jag röstar för det jag med!
Som sagt, för att få mer mål måste något i spelsystemet ändras. Tycker forwards verkar ängsliga att gå framåt, antingen om det är för att Challe inte vill spela med hög press, eller så är det någon annan anledning. De gånger då vi faktiskt går ut och lägger hög press på motståndaren och är som ett gäng rabiesdrabbade bulldoggar i arslet på moståndarnas backar så har de klantat sig och vi har fått möjligheter från det. Som vi spelar nu gör vi det sällan, utan vi bågar snällt hem efter att ha glott lite argt på dem och väntar på att de skall komma ner till oss istället. Som vi spelar nu kan motståndarbackarna sitta och dricka kaffe i egen zon medan de väntar på sina forwards att ta fart och ränna över oss.
Magnutz skrev:
Replik till android: Klart att spelet i egen zon när vi har kontroll har stabiliserats. Spelet när motståndet transporterar in pucken däremot är inte bra. Laget vet ju hur Chet spelar och vad han behöver hjälp med.
Jag tycker inte att man ska börja ändra i vårat grundspel i försvaret nu när vi börjat hitta hur vi ska spela. Då är det lättare att byta målvakt till Adam som har visat att han kan plocka ner dom långskotten, om nu Chet har problem med dom.
Jag har inte reflekterat över att Chet generellt har problem med långskott, hur många mål har han släppt på sådana egentligen?
Just hur vi agerar när vi "hamnar under press" är inget jag gärna ser får fortsatt förtroende.
Ja, Chet har släppt in några såna. Snett utifrån. Från området mellan blå och tek. Antal? Vet inte.
Hur tycker du att vi bör agera när vi hamnar under press? Gärna med konkreta exempel på verkliga situationer. Igår styrde vi ut Mora och kunde efter ett tag vinna pucken och chippa ut den.
Ja några sådana har han släppt, men jag kan bara minnas två stycken. Alla målvakter lär släppa några sådana varje match. Men som sagt, kan inte Chet slipa bort koncentrationsbristen eller vad det nu är så är det väl ett bättre alternativ att spela Adam istället för att ändra hela grundspelet. Jag tycker inte att vi har fallit lika mycket med backarna dom senaste matcherna.
Har inte exakta data - får kolla IKO-matchen med papper och penna. Är helt övertygad om att vi får se samma agerande då. Plockar upp tråden den 2 nov.
Ser fram emot det. Svårt att komma ihåg 40 mål när man knappt kommer ihåg vad man käkade till middag förra veckan. Hade vi spelat i ES hade man ju kunnat se highlights från varje match, nu hoppas man ju bara att det finns.
Riktigt lustigt att folk försvarar Chets tabbar och säger att det är backarnas fel. Givetvis ska en målvakt ta handledare avlossade strax innanför blå. Då har vi ju isf aldrig råd att släppa till några skott. Som SirDIFalot sa öppnar det andra ytor om vi ska gå stenhårt på spelare så fort de närmar sig vår zon.
Ni som spelat en bollsport på hyfsad nivå vet hur mycket enklare allt i spelet blir om man har en sista utpost som man litar på. Samt hur tungt det är att åka på baklängesmål som är rena målvaktstabbar. Snacket om att det är elitidrottsmän det handlar om och att de är så starka psykiskt att de inte berörs är ju helt befängt. Varför ser man isf i stort ser varje match lag stärkas när de gör mål och motståndaren gå ner sig.
Vad jag vill säga är att visst, vi har ett stort problem i att vi gör för lite mål. Men en osäker målvakt drabbar hela spelet i sig och är inget litet problem som vissa vill få det till.
Henkos skrev:Riktigt lustigt att folk försvarar Chets tabbar och säger att det är backarnas fel. Givetvis ska en målvakt ta handledare avlossade strax innanför blå. Då har vi ju isf aldrig råd att släppa till några skott. Som SirDIFalot sa öppnar det andra ytor om vi ska gå stenhårt på spelare så fort de närmar sig vår zon.
Ni som spelat en bollsport på hyfsad nivå vet hur mycket enklare allt i spelet blir om man har en sista utpost som man litar på. Samt hur tungt det är att åka på baklängesmål som är rena målvaktstabbar. Snacket om att det är elitidrottsmän det handlar om och att de är så starka psykiskt att de inte berörs är ju helt befängt. Varför ser man isf i stort ser varje match lag stärkas när de gör mål och motståndaren gå ner sig.
Vad jag vill säga är att visst, vi har ett stort problem i att vi gör för lite mål. Men en osäker målvakt drabbar hela spelet i sig och är inget litet problem som vissa vill få det till.
Han tar ändå rätt många av dessa skott. Tyvärr anser jag att det är alldeles för enkelt för motståndet att ta sig in ett par meter i vår zon och sedan skjuta. Då ökar risken. Vi måste bli bättre på att möta och mota anfallande forwards så att de inte får skjuta varje gång.