Djurgårdens IF - Mora IK 30/10 2012

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
förevigtdjurgården
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens IF - Mora IK 30/10 2012

Inlägg av förevigtdjurgården »

SirDIFalot skrev:
förevigtdjurgården skrev:Skulle inte slutat 2-2 om Granath inte varit så jävla korkad så han försöker sno pucken med klubban av Kopitar. Junismisstag. Som vanligt i detta lag..
Jag kan inte direkt beskylla Granath för att han blir bortgjord av Kopitar, en av världens bästa spelare. Har svårt att köpa sågningen av honom här. Förr eller senare i en sån match så kommer Kopitar att klä av någon av våra backar. Minst en gång.
Det jag syftar på är att vi är två stycken backar som släpper igen honom istället för att dubbelmacka alternativt singelmacka. Inte så svårt att ställa sig ivägen som man vill tro att det är.
25/4-2025
Manijock

Inlägg av Manijock »

Det hela felet är att vi dels inte har en målvakt som tyvärr håller måttet. Fyfan vad jag saknar Wesslau! Eller drömmer om att Tellan kommit hem till den här säsongen. Målvakter man kan lita på, som aldrig släpper in puckar vilken amatör som helst klarat av. Visst, sen gör han räddningar som är minst sagt kvalificerade senare i matcherna, men vi har inte råd att tappa ledningar på grund av att han gör en tabbe var tredje match. Funkar inte i långa loppet! Lira Reideborn som förstakeeper nu. Han gjorde det fantastiskt bra mot Almtuna borta.

Bara Murray som är godkänd igår. Plus Arnesson som visar rejäl potential. Kul!
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Re: Sv: Djurgårdens IF - Mora IK 30/10 2012

Inlägg av SirDIFalot »

Magnutz skrev:
SirDIFalot skrev:
Magnutz skrev:Problemet Chet har är att våra backar faller in i zonen och låter motståndet skjuta med rörelse framför honom. Visst borde han ta något av skotten men i det allra första läget måste backar ta undan skottmöjligheterna... Vi kommer ju aldrig in i anfallszonen och tillåts skjuta lika enkelt, oavsett motstånd.

Chet är kung.

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2
Kan inte hålla med. Det är dom skotten som backarna ska se till kommer. Från långt håll, strax innanför blå med fri sikt. Backarna kan inte göra det annorlunda i dessa situationer.
Jo, kolla på hur 9 av 10 andra lag lirar. Det ska inte skapas skottlägen i varenda jävla anfall. Chet har två eller tre medspelare som kommer backandes mot honom samtidigt som två motståndare kommer med fart och skjuter. De ska ju inte få skjuta så enkelt. De ska mötas med kropp (för de ÄR inte Sidney Crosby eller annan superartist) och tryckas ut mot sargen. Nu släpps de in i skottsektor och får skjuta med rörelse framför Chet. Det är fan inte OK i min bok och sett till hur andra lag som vinner spelar så gör vi fel fel fel fel fel.

Fri sikt. Sure, men om du någonsin stått mellan stolparna i ett hockeymål när spelare kommer mot dig vet du att rörelse behöver inte betyda att någon står direkt framför dig. Det räcker rätt ofta (har jag fått för mig i alla fall) att det fladdrar och stör i synfältet för att det ska bli ett störande moment. Våra spelare ska plocka anfallande motspelare med kropp och köra ut dem mot sarg. Det går för vårt motstånd är inte super-elit-överjävliga. Gå på kropp så löser sig problemet. Vifta med klubban och låt dem skjuta - problemet kvarstår.

Dessutom forsätter backproblemet lite då vi är alldeles för snälla (Murray undantagen för han är helt underbart elak) framför mål vilket gav kopitar möjligheten att kvittera igår.

Chet gör sitt jobb och till er som vill ha en 100% mur att luta laget på och som dessutom tror att det skulle lösa våra problem: Jag tror ni har 100% totalt fel.

Lösningen ligger i, tror jag, (som t ex Björn Nord sa igår) i passningsspelet och i att vi saknar spelförande backar. Lennhammer är en helt OK back men gör många små misstag som känns mycket märkliga. Det är icing-puckar som slås i lugna lägen utan press. Det är blinda passningar som går utan adress till vem som helst etc. Nu är de fler som har detta passningsmönster.

Vi gör ju inte heller speciellt många mål.. Det håller jag problemen på backsidan ansvariga för.

Så, låt oss debattera vidare!

Med flyt tar Chet fler av dessa sk "höstlöv" men jag ser, som skrivet, hellre att vi inte tillåter skottfest i egen zon.
Äh, det är skott Chet ska ta minst 99 gånger av 100.

Men för mig får han bete sig hur fan han vill i målet om han håller en hög räddningsprocent och ett lågt snitt över antalet insläppta mål per match.

Men man måste ändå få konstatera att det är skott han borde ta.
Expert.
Manijock

Inlägg av Manijock »

Grejen är den att det där är ett psykiskt tungt mål att släppa in. I det skedet spelar laget faktiskt rätt så bra. Chet sänder hopplösa signaler och en instabilitet när han släpper sådana där jävla brännbolls lyror. Vi behöver någon som inte ser ut som en cp-skadad damp-unge som försöker stå stilla i en jävla eld. Reideborn tycker jag har sett förbannat lugn och säker ut. Varför inte lira med honom?
Axel_K

Inlägg av Axel_K »

Manijock skrev:Grejen är den att det där är ett psykiskt tungt mål att släppa in. I det skedet spelar laget faktiskt rätt så bra. Chet sänder hopplösa signaler och en instabilitet när han släpper sådana där jävla brännbolls lyror. Vi behöver någon som inte ser ut som en cp-skadad damp-unge som försöker stå stilla i en jävla eld. Reideborn tycker jag har sett förbannat lugn och säker ut. Varför inte lira med honom?
Det gick bra för ajk att ha en sådan i mål...
Jag skulle också vilja se mer av Reideborn men jag tycker absolut inte att Chet varit dålig då han hållit oss kvar i matchen i princip varenda match.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Manijock skrev:Grejen är den att det där är ett psykiskt tungt mål att släppa in. I det skedet spelar laget faktiskt rätt så bra. Chet sänder hopplösa signaler och en instabilitet när han släpper sådana där jävla brännbolls lyror. Vi behöver någon som inte ser ut som en cp-skadad damp-unge som försöker stå stilla i en jävla eld. Reideborn tycker jag har sett förbannat lugn och säker ut. Varför inte lira med honom?
Om man räknar antalet gånger valfritt bondelag får anfalla och skjuta släpper nog inte Chet in så värst många höstlöv. Däremot ökar risken för varje förbannad gång som vi faller ner i knät på honom och tillåter BUK Kalskohga, Trånga-Pungby (sorry, blev lite larvig igen) och alla andra lag skjuta och skjuta. Jag menar, vi vinner skotten igår men trots att Mora inte är speciellt ofta i vår zon får de skjuta 20 skott. Stundtals kom de inte ut ur egen zon men så fort de gjorde det fick de frikort till skottsektorn.

SirDIF, jag håller med dig att just den sortens skott ska Chet ta. I sammanhang blir det dock enbart teori. Med rätt backstöd tar han dem. 99 av 100.

Reideborn, tja, jag vet inte. Blir orolig bara jag tänker på att målvaktsbyte men kanske kan det vara den förändring som behövs på kort sikt.

Fan. Älskar Djurgår'n. Love Hurts - no shit.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Magnutz skrev:
Om man räknar antalet gånger valfritt bondelag får anfalla och skjuta släpper nog inte Chet in så värst många höstlöv. Däremot ökar risken för varje förbannad gång som vi faller ner i knät på honom och tillåter BUK Kalskohga, Trånga-Pungby (sorry, blev lite larvig igen) och alla andra lag skjuta och skjuta. Jag menar, vi vinner skotten igår men trots att Mora inte är speciellt ofta i vår zon får de skjuta 20 skott. Stundtals kom de inte ut ur egen zon men så fort de gjorde det fick de frikort till skottsektorn.

SirDIF, jag håller med dig att just den sortens skott ska Chet ta. I sammanhang blir det dock enbart teori. Med rätt backstöd tar han dem. 99 av 100.

Reideborn, tja, jag vet inte. Blir orolig bara jag tänker på att målvaktsbyte men kanske kan det vara den förändring som behövs på kort sikt.

Jag vet inte vad mer man kan begära förutom att man tvingar forwarden till ett handledsskott istället för slagskott. Samt fri sikt och enda från blålinjen. Tycker du har väldigt luddiga förklaringar av vad backarna ska göra.
Expert.
Användarvisningsbild
Rudi

Inlägg av Rudi »

Det kan väl kanske vara bra med en uttalad förstamålvakt för att skapa någon form av kontinuitet? Även om det inte verkar vara något ledord för resterande lagdelar..
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Det är svårt att säga när man inte känner varken Adam eller Chet. Men de kanske skulle triggas av ett lite mer 50/50 koncept? Likt Wesslau och Riddarn 09/10. Eller så är båda målvakter som måste känna att de är uttalade förstamålvakter. Ingen aning.

Men rent sportsligt skulle jag nog vilja att vi spelade Adam lite mer än vad vi gjort hittills.
Expert.
Användarvisningsbild
Ohddan

Inlägg av Ohddan »

När vi får skott emot oss från blå så får motståndarna pricksjkuta hur mycket de vill, medans DIF får dra fösare från trängda sargpositioner. Klart Chet ska ta såna puckar men de kommer ju självklart när det är fritt fram.

Adam såg stabil ut mot div-1 lag. Skillnaden mellan KHK och LIF är väl 6 insläppta typ :-P
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

SirDIFalot skrev:
Magnutz skrev:

Jag vet inte vad mer man kan begära förutom att man tvingar forwarden till ett handledsskott istället för slagskott. Samt fri sikt och enda från blålinjen. Tycker du har väldigt luddiga förklaringar av vad backarna ska göra.
Ok, så här tycker jag de ska göra (svårt utan att rita.. ;)

Två bönder kommer. Vi har två eller tre på defensiven. Förslagsvis två backar och en center...

En av bönderna har pucken. Den andre söker väg för att bli passningsbar. Då det inte är Crosby/Malkin/Bob Sapp de möter ska de agera så här:

DIFback möter puckförande bonde: Blicken fäst på bondens ögon. Skit i pucken. Möt bonden med kropp, skit i pucken. Den får din back-kollega (eller center) ta hand om. Möt bonden med kropp. Tryck ut honom mot sarg medan medspelare tar pucken och vänder spelet. Detta ska ske så fort bonden har trampat över blå. Vår kille ska INTE falla ner utan istället stå upp, möta anfallande bonde.

DIFback som möter inte puckförande bonde. Håll kontakten och skär av passningsalternativet. Kommer pass, mosa bonde.

Det jag menar är att de inte ska falla mer mot Chet. De ska stå upp och möta med kropp. Inte varje gång kanske, om det t ex är Kopitar som kommer. Han kan ju göra sin back... men i alla andra fall bör det funka att proppa/trycka deras forwards istället för att låta dem skjuta hela tiden.

Försök att förstå nu, kan du se var vi gör fel när vi faller ihop/ner framför Chet och låter pucken komma? Jag måste veta för tycker du att vi spelar rätt när vi gör på detta sätt så vill jag veta hur du tänker då. :)
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Magnutz skrev:
SirDIFalot skrev:
Magnutz skrev:

Ok, så här tycker jag de ska göra (svårt utan att rita.. ;)

Två bönder kommer. Vi har två eller tre på defensiven. Förslagsvis två backar och en center...

En av bönderna har pucken. Den andre söker väg för att bli passningsbar. Då det inte är Crosby/Malkin/Bob Sapp de möter ska de agera så här:

DIFback möter puckförande bonde: Blicken fäst på bondens ögon. Skit i pucken. Möt bonden med kropp, skit i pucken. Den får din back-kollega (eller center) ta hand om. Möt bonden med kropp. Tryck ut honom mot sarg medan medspelare tar pucken och vänder spelet. Detta ska ske så fort bonden har trampat över blå. Vår kille ska INTE falla ner utan istället stå upp, möta anfallande bonde.

DIFback som möter inte puckförande bonde. Håll kontakten och skär av passningsalternativet. Kommer pass, mosa bonde.

Det jag menar är att de inte ska falla mer mot Chet. De ska stå upp och möta med kropp. Inte varje gång kanske, om det t ex är Kopitar som kommer. Han kan ju göra sin back... men i alla andra fall bör det funka att proppa/trycka deras forwards istället för att låta dem skjuta hela tiden.

Försök att förstå nu, kan du se var vi gör fel när vi faller ihop/ner framför Chet och låter pucken komma? Jag måste veta för tycker du att vi spelar rätt när vi gör på detta sätt så vill jag veta hur du tänker då. :)
Jag kan inte hålla med. Det är inte smart att spela för mycket på kropp helt enkelt. Oavsett hur "bra det låter". Spela smart och följ med och försök peta bort pucken. 9 gånger av 10 är det ju faktiskt fel att "gå på kropp". OM man befinner sig i egen zon det vill säga. Riskerna är helt enkelt för höga. I offensiv zon så gå gärna all in i varje situation men i försvarszon får man försöka spela lite smartare.
Expert.
Användarvisningsbild
seppuko
Kontakt:

Inlägg av seppuko »

Om man ska ta skott mot sig så vill tränare och alla spelare ha enkla skott mot målvakten. Det vill säga fri sikt, gärna rakt framifrån och utan skymning av backar. Ett sådant var deras första mål. Den pucken ska Chet ta, och det vet han om mer än vad vi kan sia om.

Men ett drömscenario är alltid att trycka ut motståndarna i hörnen och sedan checka fast pucken. Men på grund av räknefel och annat stim som sker vid snabba kontringar kan man inte göra det, och därför vill man ha ett skott långt ut i banan med fri sikt för målvakten. Backens jobb blir att se till att mostståndaren inte kommer förbi dig själv för en eventuell retur. Går du på kropp på en gång uppe vid blå lämnar du en ocean av is för en eventuell medmotståndare att ta emot en pass eller retur på. Du ska däremot inte backa in i magen på egen målvakt. Här krävs det ju massvis med kommunikation och spelförståelse för du kan ju inte kika runt hela tiden vad din backkollega tar för beslut utan du måste lita på att du gör ditt jobb och han gör sitt jobb.

Hur som haver. Jag är ruggigt impad av Arnesson hittills, hans 1on1 spel är makalöst nästan varenda gång, tar kloka beslut nästan hela tiden och stressar inte sönder sig särskilt ofta heller. Sen att han offensivt har kvaliteer är en annan sak som kanske borde uttnyttjas oftare.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Shamelhorn

Inlägg av Shamelhorn »

Det finns starka krafter som inte vill att Djurgården skall vinna...
Användarvisningsbild
Stulle
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Stulle »

Jag förespråkar även Magnutz tanke. Det är på tok för mycket stirra på puck som sker. Stirrandet på puck leder alltid till att backen sjunker ner i knät på målvakten och forwarden får fri gatan att skjuta eller passa till en släpande medspelare. Nu beror det ju på lite hur situationerna ser ut men har vi övertaget i en försvarssituation så ska fan inte ens forwarden få möjlighet att skjuta vilket dom får nu, varje gång.

Efter varje mål som sker där backen varit passiv och stirrat puck så frågan man sig ju alltid varför spelaren inte tog bort puckföraren med kroppen instället för att stirra puck.
Jag är inte arg, och inte besviken.
Skriv svar