I dagens hockey kan jag säga att i 90% av målen som görs idag så är det nån som står och skymmer framför kassen. Så att gå över blå och skjuta direkt är sådär kan jag tycka.Magnutz skrev:Nope. Pucken vårdas ömt i många faser. I anfall skall trissan in i mål. Inget jävla kladdande, in i zonen och skjut. (det finns naturligtvis undantag här.) Ett skott mot mål är nästan alltid bra.SirDIFalot skrev:Dom där två sista markerade går väl ändå tvärtemot det första markerade? Vårda puck innebär i alla fall för mig att man inte bara slänger iväg pucken sådär.Magnutz skrev:De får bilda vilka formationer de vill. BARA DE SKJUTER. Se nedan:
Arbetsordern ska till samtliga vara:
* Du anfaller inte utan en eller helst två spelare med dig.
* Du kastar inte iväg pucken utan adress. Det får ta tid men laget SKA lära sig vårda puck.
* När två/tre har brutit sig in i anfallszonen ska det skjutas.
* Puckförande spelare lossar ett skott mot benen på keeper.
* Spelare två och tre störtar på returer.
* Måste det passas slås maximalt två passningar innan skott.
* Det är vidare absolut förbjudet att vistas i hörnen mer än 4 sekunder.
* Skjut inom 3 sekunder från den millisekund du klivit över offfensiv blå
Gör det enkelt.
Så. Vårda i uppbyggnad, skjut i anfall.. typ så.
Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2
Södertälje SK - Djurgårdens IF 27/10 2012
- Daniel942
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Re: Sv: Re: Södertälje SK - Djurgårdens IF 27/10 2012
DIF!
Re: Södertälje SK - Djurgårdens IF 27/10 2012
Frågan är om det här med tränarbyte mitt i säsongen verkligen är en så bra idé...
Resulterar inte nödvändigtvis bra...
Sv: Re: Sv: Re: Södertälje SK - Djurgårdens IF 27/10 2012
Håller med, men min tanke är att få igång skjutandet. In och skjut. Ta retur. Skjut igen. Sen när vi har folk i rörelse och då vi dessutom tagit för vana att skjuta.. då kommer väl det där andra.Daniel942 skrev:I dagens hockey kan jag säga att i 90% av målen som görs idag så är det nån som står och skymmer framför kassen. Så att gå över blå och skjuta direkt är sådär kan jag tycka.Magnutz skrev:Nope. Pucken vårdas ömt i många faser. I anfall skall trissan in i mål. Inget jävla kladdande, in i zonen och skjut. (det finns naturligtvis undantag här.) Ett skott mot mål är nästan alltid bra.SirDIFalot skrev:Dom där två sista markerade går väl ändå tvärtemot det första markerade? Vårda puck innebär i alla fall för mig att man inte bara slänger iväg pucken sådär.Magnutz skrev:De får bilda vilka formationer de vill. BARA DE SKJUTER. Se nedan:
* Du kastar inte iväg pucken utan adress. Det får ta tid men laget SKA lära sig vårda puck.
Gör det enkelt.
De kan också föra i puck. Droppa den till skjutglad kamrat som följer med in i zonen, strax bakom. Då är droppande spelare dessutom redo att jaga retur.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Re: Sv: Re: Sv: Re: Södertälje SK - Djurgårdens IF 27/10 201
Men det måste ändå vara smarta skott, att bara drämma till så fort man får chansen leder ingevart, nu minns jag inte matchen men den gången Timmy fejkade ett skott och passade Otto som sköt in den, såna skott blir väldigt ofta mål, måste våga vara finurliga ocksåMagnutz skrev:Håller med, men min tanke är att få igång skjutandet. In och skjut. Ta retur. Skjut igen. Sen när vi har folk i rörelse och då vi dessutom tagit för vana att skjuta.. då kommer väl det där andra.Daniel942 skrev:I dagens hockey kan jag säga att i 90% av målen som görs idag så är det nån som står och skymmer framför kassen. Så att gå över blå och skjuta direkt är sådär kan jag tycka.Magnutz skrev:Nope. Pucken vårdas ömt i många faser. I anfall skall trissan in i mål. Inget jävla kladdande, in i zonen och skjut. (det finns naturligtvis undantag här.) Ett skott mot mål är nästan alltid bra.SirDIFalot skrev:Dom där två sista markerade går väl ändå tvärtemot det första markerade? Vårda puck innebär i alla fall för mig att man inte bara slänger iväg pucken sådär.Magnutz skrev:De får bilda vilka formationer de vill. BARA DE SKJUTER. Se nedan:
Gör det enkelt.
De kan också föra i puck. Droppa den till skjutglad kamrat som följer med in i zonen, strax bakom. Då är droppande spelare dessutom redo att jaga retur.
Det jag utelämnade var ju det finstilta.
I många fall är ett skott på mål bra oavsett. Det kan ge tek i offensiv zon då målvakt plockar pucken. Det kan ge bra returer för framforsande kedjekamrater att dunka in. Etc etc.
Att det går att skjuta i många olika lägen med olika % chans att ge utdelning är helt sant. Skitskott från sarg i usel vinkel är inte optimala. Att bara drämma iväg pucken så fort man kommer in i zonen - utan sikte eller så är inte heller bra.
Min "arbetsorder" förutsätter proffsighet. Puckförande forward går in i zonen. Tar snabbt beslut på elitmanér. "Skjuta eller inte skjuta" och agerar. 1. Trycker iväg ett skot. 2. Droppar till kompis som i sin tur passar till kompis som skjuter direkt. 3. etc. Men, "arbetsordern" är också just en uppmaning till skott, oavsett läge (ibland). Du kan ju göra mål, skrämma målvakten och få honom att stå på helspänn, vilket kan resultera i mål lite senare när du istället för att passa slår en stenhård pass till direktskjutande polare...
Hur som helst. Skott på mål har 100% större chans att resultera i mål än kladdande med puck i sarghörnen.
I många fall är ett skott på mål bra oavsett. Det kan ge tek i offensiv zon då målvakt plockar pucken. Det kan ge bra returer för framforsande kedjekamrater att dunka in. Etc etc.
Att det går att skjuta i många olika lägen med olika % chans att ge utdelning är helt sant. Skitskott från sarg i usel vinkel är inte optimala. Att bara drämma iväg pucken så fort man kommer in i zonen - utan sikte eller så är inte heller bra.
Min "arbetsorder" förutsätter proffsighet. Puckförande forward går in i zonen. Tar snabbt beslut på elitmanér. "Skjuta eller inte skjuta" och agerar. 1. Trycker iväg ett skot. 2. Droppar till kompis som i sin tur passar till kompis som skjuter direkt. 3. etc. Men, "arbetsordern" är också just en uppmaning till skott, oavsett läge (ibland). Du kan ju göra mål, skrämma målvakten och få honom att stå på helspänn, vilket kan resultera i mål lite senare när du istället för att passa slår en stenhård pass till direktskjutande polare...
Hur som helst. Skott på mål har 100% större chans att resultera i mål än kladdande med puck i sarghörnen.

Måste bara säga, det var en rätt schysst skott Philip Holm drog iväg idag haha... Kan ju vara bra i framtidenMagnutz skrev:Det jag utelämnade var ju det finstilta.
Du måste skämta med oss. Erik har +7 i statistiken, vår näst bästa spelare i +- har +3. Sen heter han Gustafsson och är mitt uppe i sin karriär, Challe heter Challe.Sotarn skrev:Att förlänga med gustavsson var självmord, han kommer aldrig bli människa igen efter det käriärs dödande ansvaret han fick av Chale i fjoll. Han gick från att vara en fröjdig orädd rookie till att bli en nervsjuk luffare i behov av vård.
-
Nu börjar man bli djävligt trött på inställningen i laget . Dax att visa hjärta !!!
Va faaaaan e det som händer ??? Challe vad är det som e fel ??????
Va faaaaan e det som händer ??? Challe vad är det som e fel ??????
- Daniel942
MEN DET ÄR STATISTIK BARA.Roppan skrev:Du måste skämta med oss. Erik har +7 i statistiken, vår näst bästa spelare i +- har +3. Sen heter han Gustafsson och är mitt uppe i sin karriär, Challe heter Challe.Sotarn skrev:Att förlänga med gustavsson var självmord, han kommer aldrig bli människa igen efter det käriärs dödande ansvaret han fick av Chale i fjoll. Han gick från att vara en fröjdig orädd rookie till att bli en nervsjuk luffare i behov av vård.
Inse att Erik schabblade bort det idag bara, han är en säkerhetsrisk bakåt.
DIF!
Spelar inte så stor roll +/- om du ser till att laget förlorar matchen.Roppan skrev:Du måste skämta med oss. Erik har +7 i statistiken, vår näst bästa spelare i +- har +3. Sen heter han Gustafsson och är mitt uppe i sin karriär, Challe heter Challe.Sotarn skrev:Att förlänga med gustavsson var självmord, han kommer aldrig bli människa igen efter det käriärs dödande ansvaret han fick av Chale i fjoll. Han gick från att vara en fröjdig orädd rookie till att bli en nervsjuk luffare i behov av vård.
- Lidingö DIF
Vissa tycker visst att vi gjorde till viss del en bra match idag. Jag håller inte med. Jag tycker vi mestadels spelar oinspirerat och ofarligt. När vi sprattlar till i tredje känns det mer som ett resultat utav att SSK slagit av på takten vilket SSKs tränare också nämnde inför tredje perioden har varit deras största problem. De släpper in oss i matchen och det blir spännande tills de återigen ökar på och kontentan blir att de gör 3-2. Kändes aldrig riktigt nära förutom kanske en gång i slutminuten.
Dock måste en förändring ske därför sett till de säsonger som gått sedan SM-finalen så har DIF Hockey blivit progressivt sämre hela tiden. Mycket sämre! Vi får inte tappa fokus över det faktum att vi idag är ett lag på nedre botten av andra-divisionen medans vår SM-motståndare för 3 säsonger sedan spelar bländande hockey i toppen av högsta divisionen. Det får helt enkelt inte vara ok. När vi börjar nöja oss med vinster mot Asplöven och Karlskrona och prisa oss över vissa perioder i matcher som vi sedan förlorar (tex idag) då är DIF Hockey slut som topplag Ad infinitum.
Jag vet inte vad som ska göras men jag vet att om det inte görs något så kommer frifallet fortsätta. Varför? Jo, därför det har för varje dag sedan 3 säsonger tillbaka blivit bara sämre och sämre.
Denna diskussion borde bäst ske i Challe-tråden men jag håller med....aningen motvilligt.Alexander skrev:Frågan är om det här med tränarbyte mitt i säsongen verkligen är en så bra idé...
Dock måste en förändring ske därför sett till de säsonger som gått sedan SM-finalen så har DIF Hockey blivit progressivt sämre hela tiden. Mycket sämre! Vi får inte tappa fokus över det faktum att vi idag är ett lag på nedre botten av andra-divisionen medans vår SM-motståndare för 3 säsonger sedan spelar bländande hockey i toppen av högsta divisionen. Det får helt enkelt inte vara ok. När vi börjar nöja oss med vinster mot Asplöven och Karlskrona och prisa oss över vissa perioder i matcher som vi sedan förlorar (tex idag) då är DIF Hockey slut som topplag Ad infinitum.
Jag vet inte vad som ska göras men jag vet att om det inte görs något så kommer frifallet fortsätta. Varför? Jo, därför det har för varje dag sedan 3 säsonger tillbaka blivit bara sämre och sämre.
"Man får spela sarg ut också" - Wikegård 2019 04 16
-
Vägrar fortfarande att tro att det här laget är så här dåligt. Än är det inte försent att vända på skutan och nog finns det en stor kapacitet. Det är dock oroväckande att vi fortfarande inte har gjort en enda riktig toppmatch, några hyfsade men inte mer än så.
För övrigt anser jag att Kristofer Ottosson är alldeles för bra för allsvenskan.
För övrigt anser jag att Kristofer Ottosson är alldeles för bra för allsvenskan.
Sorry om minna stavnings svårigheter förstörde din kväll,,Gustavsson förstörde min hur jävla bra hans +- än är så är han en säkerhetsriskRoppan skrev:Du måste skämta med oss. Erik har +7 i statistiken, vår näst bästa spelare i +- har +3. Sen heter han Gustafsson och är mitt uppe i sin karriär, Challe heter Challe.Sotarn skrev:Att förlänga med gustavsson var självmord, han kommer aldrig bli människa igen efter det käriärs dödande ansvaret han fick av Chale i fjoll. Han gick från att vara en fröjdig orädd rookie till att bli en nervsjuk luffare i behov av vård.
Jag hejar på två lag, Djurgården och det lag aik spelar emot.
Nej challe heter Charles.Roppan skrev:Du måste skämta med oss. Erik har +7 i statistiken, vår näst bästa spelare i +- har +3. Sen heter han Gustafsson och är mitt uppe i sin karriär, Challe heter Challe.Sotarn skrev:Att förlänga med gustavsson var självmord, han kommer aldrig bli människa igen efter det käriärs dödande ansvaret han fick av Chale i fjoll. Han gick från att vara en fröjdig orädd rookie till att bli en nervsjuk luffare i behov av vård.
Jag hejar på två lag, Djurgården och det lag aik spelar emot.
Hur såg Landeskog ut? Jag börjar bli orolig, har Challe förstört hans karriär?