Challe Berglund
- minalman
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Challe Berglund
@Roppan: om troja bestämmer sig för att till varje pris hålla oss "på utsidan", låta oss ha pucken och spela på våra misstag, så är det i min bok en djävla bra "game-plan" för att klå ett gäng frustrerade hockeyspelare som inte har några direktiv alls från sin tränare utan bara hör "Kämpa för skölden" från alla håll.
Edit: Vi tycker nog likadant men har olika uppfattningar!
Edit: Vi tycker nog likadant men har olika uppfattningar!
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Re: Challe Berglund
Jag delar din fundering. Det är något sjukt i klubben. Undrar om botemedlet är att sparka Challe?Mindrocker skrev:Det är mycket möjligt att Challe inte är rätt man för det här jobbet, men att laget underpresterar är ju inte specifikt för den här säsongen. Det är ju så det har sett ut både 2010/2011 och 2011/2012. Med tanke på att det är sexton nya spelare i laget och att ledarstaben är utbytt (jämfört med den som startade förra säsongen) så ligger det väl närmare till hands att se underprestationen som ett symtom för tillståndet i föreningen i stort. Jag tror att det behövs en rejäl utrensning bland personerna i de ledande positionerna som har varit med att dra ned föreningen i den här dyn. Det räcker inte med att byta ut ordförande och sportchef, särskilt inte om den nye ordförande kommer från den gamla styrelsen/ledningen. Sjukdomen finns så att säga fortfarande kvar i föreningen.
Tyvärr anar jag mig till att problemet är större än så.
Visst, Challe har inte lyckats med något märkvärdigt som tränare, snarare tvärtom.
Men jag tror att det största problemet är att vi inte har tillräckligt kompetent folk som håller i de viktiga trådarna. Vi känns som en uråldrig dinosaurie som försöker överleva och dessutom utrustad med en taskig självinsikt. Bara för att den är just en dinosaurie borde den vara mäktigast. En gång härskare, nu utkonkurerad av små varelser som den tidigare åt till frukost.
Omodern, på väg bort, men med en fin historik.
Att tränaren ska sparkas kunde vara en lösning om man bara tittar på denna säsong. Ett lag utan harmoni, ingen fungerande spelidé och spelare som underpresterar.
Men, nu har det varit en nedåtgående trend enda sedan den något märkliga silversäsongen Egentligen började fallet redan efter senaste gulden, men 09/10 var kanske dödsrycket.
Det vände långt innan Challe kom hit. Först var det Hardys fel, sedan Zabels och nu Challes.
Har vi tur är problemet bara dåliga tränare. Har vi otur så vill jag inte tänka på hur långt vi har kvar innan vi nått botten.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
- Lidingö DIF
Har starkt ogillat valet av Challe som coach redan från när ryktena började cirkulera (och det är jag definitivt inte ensam om bland folket omkring mig på A11). Idiotiskt att ha en sådan legend på en sådan viktig positon i föreningen om det fortsätter så som det har startat. Challe är "untouchable" så han bara måste lyckas nu när vi slängt precis alla ägg i en enda korg.BOMBOM BOUCHARD skrev:Jag delar din fundering. Det är något sjukt i klubben. Undrar om botemedlet är att sparka Challe?Mindrocker skrev:Det är mycket möjligt att Challe inte är rätt man för det här jobbet, men att laget underpresterar är ju inte specifikt för den här säsongen. Det är ju så det har sett ut både 2010/2011 och 2011/2012. Med tanke på att det är sexton nya spelare i laget och att ledarstaben är utbytt (jämfört med den som startade förra säsongen) så ligger det väl närmare till hands att se underprestationen som ett symtom för tillståndet i föreningen i stort. Jag tror att det behövs en rejäl utrensning bland personerna i de ledande positionerna som har varit med att dra ned föreningen i den här dyn. Det räcker inte med att byta ut ordförande och sportchef, särskilt inte om den nye ordförande kommer från den gamla styrelsen/ledningen. Sjukdomen finns så att säga fortfarande kvar i föreningen.
Tyvärr anar jag mig till att problemet är större än så.
Visst, Challe har inte lyckats med något märkvärdigt som tränare, snarare tvärtom.
Men jag tror att det största problemet är att vi inte har tillräckligt kompetent folk som håller i de viktiga trådarna. Vi känns som en uråldrig dinosaurie som försöker överleva och dessutom utrustad med en taskig självinsikt. Bara för att den är just en dinosaurie borde den vara mäktigast. En gång härskare, nu utkonkurerad av små varelser som den tidigare åt till frukost.
Omodern, på väg bort, men med en fin historik.
Att tränaren ska sparkas kunde vara en lösning om man bara tittar på denna säsong. Ett lag utan harmoni, ingen fungerande spelidé och spelare som underpresterar.
Men, nu har det varit en nedåtgående trend enda sedan den något märkliga silversäsongen Egentligen började fallet redan efter senaste gulden, men 09/10 var kanske dödsrycket.
Det vände långt innan Challe kom hit. Först var det Hardys fel, sedan Zabels och nu Challes.
Har vi tur är problemet bara dåliga tränare. Har vi otur så vill jag inte tänka på hur långt vi har kvar innan vi nått botten.
Med det sagt så måste jag få stämma in i tycket att något har varit ruttet i DIF Hockey under en längre tid och långt innan Challe kom tillbaka. Något stämmer inte när nästan alla spelares utveckling går bakåt eller havererar totalt så fort de drar på sig DIFs A-lagströja alltefter många efteråt blommar ut i andra klubbar så fort de har kunnat sopsorterat våran vackra DIF-dress. Mycket tragiskt, mycket sant och mycket förbryllande.
"Man får spela sarg ut också" - Wikegård 2019 04 16
- SirDIFalot
Fast det är ju faktiskt svårt att peka på någon annan än Challe Berglund gällande de sportsliga resultaten då han är både head coach och sportchef.
Oavsett vad som är fel på kansliet och på styrelsenivå. Han har ju haft en stor budget med allsvenska mått att jobba med och fick ju dessutom börja om helt från noll med alla kontrakt som gick ut. Han var inte fast med någon spelare som hade kontrakt som han inte ville ha. Han har skrivit kontrakt med alla spelare vi har nu.
Oavsett vad som är fel på kansliet och på styrelsenivå. Han har ju haft en stor budget med allsvenska mått att jobba med och fick ju dessutom börja om helt från noll med alla kontrakt som gick ut. Han var inte fast med någon spelare som hade kontrakt som han inte ville ha. Han har skrivit kontrakt med alla spelare vi har nu.
Expert.
- Lidingö DIF
Du har rätt, så rätt. Försöker väl finna nån typ av ljusning i detta sportsliga mörker och det blir svårare och svårare för varje år. Tänker dock inte skrika AVGÅ, Challe ännu. (fast jag drömmer också om fd Lakers-Janne) Om vi dock inte går upp i år så kan det helt enkelt inte ses som något annat än ett gigantiskt misslyckande.SirDIFalot skrev:Fast det är ju faktiskt svårt att peka på någon annan än Challe Berglund gällande de sportsliga resultaten då han är både head coach och sportchef.
"Man får spela sarg ut också" - Wikegård 2019 04 16
- SirDIFalot
Kom på att Adam Reideborn redan var värvad av Järlan och vår forne målvaktstränare.
Men det är ju knappast något som handfängslat nuvarande lagbygge.
Men det är ju knappast något som handfängslat nuvarande lagbygge.
Expert.
Samtidigt så är Challe en produkt av Järlan/Mats Larsson, och de hänger ju fortfarande med som spöken i denna förening. Tror inte man skall peka på specifika personer i det här läget utan konstaterar att något är sjukt i hela paketet. Alla måste dra åt samma håll och den känsla tycker jag mig inte se från min plats. Tror nog att du kan byta tränare hur många gånger som helst utan förändrat resultat.SirDIFalot skrev:Fast det är ju faktiskt svårt att peka på någon annan än Challe Berglund gällande de sportsliga resultaten då han är både head coach och sportchef.
Dagens DIF känns som Liverpool, man värvar legender för att lösa problemen men som det så fint sagts innan, de är analoga spelare i en digital värld.
Jag vet inte hur jag ställer mig till challe men vet att jag tycker att Janne K känns spännande. Sen ser jag hellre att man bygger långsiktigt, även om det låter som en gammal klyscha. De ledande spelarna i ett lag ska i spannet 25-30, våra är 35+. Det håller inte. Värva VIKs sportchef..
Jag vet inte hur jag ställer mig till challe men vet att jag tycker att Janne K känns spännande. Sen ser jag hellre att man bygger långsiktigt, även om det låter som en gammal klyscha. De ledande spelarna i ett lag ska i spannet 25-30, våra är 35+. Det håller inte. Värva VIKs sportchef..
Jag delar samma uppfattning som dom flesta här, ledningen tjatar om man ska ha ett lag med Stockholms anknytning, Challe tjatar om att vad det innebär om att dra på sig en Djurgårds tröja och vad som innebär att bära skölden osv osv... Kolla tex på spelare som sprutar mål i andra klubbar men i Djurgården så underpresterade dom fatalt à la Widing... Så jag vet inte om man ska dra det där snacket för unga nya spelare som kommer in, kolla Ljung som är en lovande junior som ser helt vilsen ut där ute, Gustafsson som inte slår en passning rätt som ändå anses va en lovande back... Djurgården va en klubb som provade nya spelsystem, "våldtäkts hockey" (Bork), kommer inte ihåg Lasse Björns spelsystem men det va nytänk, Hardys "torped hockey" osv osv... Men efter Guldet 2001 som sagt har det fallnat totalt.. Dålig ekonomi, åtstramningar och spelare som är på dekis, som visar Djurgårdsanda av historiska mått, en svunnen tid... In med en tränare som inte har någon somhelst anknytning till DIF, låt han sköta sitt jobb och välja spelare som han vill ha och inte av den anledningen att man ska ha anknytning till klubben. Ledningen ska sköta ekonomin och skita i det sportsliga, kolla bara det fatala dom gjorde med Garpenlöv...
Näe gör inte föreningen Ctrl, Alt, Del snart så kommer vi nog få vänja oss med denna Negativa trend à la Leksand/AJK innan vi ens kan drömma om spel i Elitserien igen, tyvärr...
Näe gör inte föreningen Ctrl, Alt, Del snart så kommer vi nog få vänja oss med denna Negativa trend à la Leksand/AJK innan vi ens kan drömma om spel i Elitserien igen, tyvärr...
-
Vi förväntade oss på goda grunder ett annat resultat. Laget gör ett par mål i varje match. Underhållningsvärdet är noll. Det finns ingenting som jag har hört talas om som talar för en förändring i nuläget. Topp 5-lagen i AS kan vi inte rå på i nuläget, trots att vi har minst lika bra spelare som de gängen. Kan inte se annat än att Berglund bör gå vid ny förlust idag. Ax Charles!
- Jim Morrison
http://www.expressen.se/poker/toppnyhet ... sm-guldet/
Challe ska lira lite poker i helgen. Lycka till Challe!!!!!!!!
....
....
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Ser ju ut som halva syrianska nätverket och gävle ska dit med. Är inte det där något jippo då som svenska spel ställer till med som kanske inte är så optional så att säga?Jim Morrison skrev:http://www.expressen.se/poker/toppnyhet ... sm-guldet/
....
Har i och för sig svårt att se Hardy sitta och lira poker med Agbar och Arneng

Som gammal elitidrottsman själv så vet jag vad som är fel i DIF.
Dels att våra "trotjänare" inte är lika hungriga längre och dels att de är för gamla för att bära laget på isen. Ett lag drivs framåt av 22-28 åringarna. Våra ledare är tyvärr inga ledare, våra spelare som tex Ölvestad och Eklund är helt enkelt och har varit det en längre tid, inte tillräckligt bra. Ölvestad må kanske hålla i en 3:e line på denna nivå, men Eklund spelar ju enbart i DIF för sitt hjärta. I ärlighetens namn tar han inte plats i de andra allsvenska topklubbarna. (svider säkert för många, men så är fallet)
Det är tyvärr våra trotjänare som sätter stämpeln på tonläge och attityd i omklädningsrummet. Det har tyvärr blivit en looser stämpel och det är tyvärr våra äldre Djurgårdare som bär ansvaret. Det är dom som sätter träningstempo/attityd etc.
Jag skulle vilja se en 2 målsfight mellan yngre/äldre idag, jag tror dessvärre de yngre vinner... Pnsamt men jag tror dessvärre det är så.
Att klaga på tränare etc är bara dåligt, även om jag tycker Challe beter sig som en juniorcoach, men ingen kan komma in och ändra denna attityd i ett omklädningsru över en natt.
Jag saknar Hardy, men tyvärr va han för hård för vårat DIF, han va för rak och ärlig. Tyvärr är det ett tecken på att denna DIF-familj är ganska mätt...
Dels att våra "trotjänare" inte är lika hungriga längre och dels att de är för gamla för att bära laget på isen. Ett lag drivs framåt av 22-28 åringarna. Våra ledare är tyvärr inga ledare, våra spelare som tex Ölvestad och Eklund är helt enkelt och har varit det en längre tid, inte tillräckligt bra. Ölvestad må kanske hålla i en 3:e line på denna nivå, men Eklund spelar ju enbart i DIF för sitt hjärta. I ärlighetens namn tar han inte plats i de andra allsvenska topklubbarna. (svider säkert för många, men så är fallet)
Det är tyvärr våra trotjänare som sätter stämpeln på tonläge och attityd i omklädningsrummet. Det har tyvärr blivit en looser stämpel och det är tyvärr våra äldre Djurgårdare som bär ansvaret. Det är dom som sätter träningstempo/attityd etc.
Jag skulle vilja se en 2 målsfight mellan yngre/äldre idag, jag tror dessvärre de yngre vinner... Pnsamt men jag tror dessvärre det är så.
Att klaga på tränare etc är bara dåligt, även om jag tycker Challe beter sig som en juniorcoach, men ingen kan komma in och ändra denna attityd i ett omklädningsru över en natt.
Jag saknar Hardy, men tyvärr va han för hård för vårat DIF, han va för rak och ärlig. Tyvärr är det ett tecken på att denna DIF-familj är ganska mätt...
Man kan ju fråga sig varför Hardy Nilsson lyckades förvandla ett tippat bottenlag till ett finallag. Jag tror det handlar om visioner, engagemang och envishet. Detta engagemang vissnade med tiden.
Charles Berglund må brinna för Djurgården. Men han känns inte som en envis visionär som lever för hockeyn. Han verkar lika intresserad av poker och trav. Han pratar om Djurgårdsandan istället för att drömma om något nytt. Han känns mer som en administrativ ledare än en visionär ledare.
Charles Berglund må brinna för Djurgården. Men han känns inte som en envis visionär som lever för hockeyn. Han verkar lika intresserad av poker och trav. Han pratar om Djurgårdsandan istället för att drömma om något nytt. Han känns mer som en administrativ ledare än en visionär ledare.
- minalman
Challe Berglund
Huvudet på spiken!Highwind skrev: Charles Berglund må brinna för Djurgården. Men han känns inte som en envis visionär som lever för hockeyn. Han verkar lika intresserad av poker och trav. Han pratar om Djurgårdsandan istället för att drömma om något nytt. Han känns mer som en administrativ ledare än en visionär ledare.
Hoppas han tar hem jackpotten på V75 idag, tar hem pokerturneringen i helgen. Då kan han dra sig tillbaka innan han förlorat all heder inför Djurgårdsfamiljen (vilket håller på att ske "as we speak").
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)