Challe Berglund

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Davva
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Välkommen Challe Berglund

Inlägg av Davva »

VäsbyMental skrev:Ingen har skrivit i tråden på 10 dagar och sedan när vi förlorar ligger all skuld på Challe.
Det trista är tyvärr detta: det har sett riktigt dåligt ut större delen av säsongen. Nu har vi haft fyra vinster på raken - jippi! Frågan är om dessa nya vinster är ett resultat av Challes stora arbete eller om det kan ha funnits en annan anledning (*host* gabbe *host*)?

Inför gårdagens match var frågan alltså: hur kommer DIF att klara sig utan #92? Svaret på den frågan skulle bli ett kvitto på hur mycket ära Challe kan ta åt sig av den senaste tidens segrar.

Om DIF hade trummat på enligt senaste tidens mönster även utan Gabbe på isen - ja, då hade jag blivit riktigt glad. Det hade nämligen betytt att hela laget faktiskt har ryckt upp sig, man har hittat rätt och att Gabbes positiva energi och attityd har smittat av sig.

Dessvärre såg vi alla hur det såg ut igår. Ungefär som matcherna innan Gabbe kom. Torsk mot ett av allsvenskans sämsta lag.
Användarvisningsbild
John Terry
Djurgården Hockey

Inlägg av John Terry »

Mycket surr om huruvida Challe gör bra eller dåligt ifrån sig. Den stora frågan som någon måste börja nysta i är varför han har landstingströja på sig i båset? Är han på permis från sjukhuset? Ny sponsor? Jag är brutalt nyfiken.
Jaha!

Inlägg av Jaha! »

Davva skrev:
VäsbyMental skrev:Ingen har skrivit i tråden på 10 dagar och sedan när vi förlorar ligger all skuld på Challe.
Det trista är tyvärr detta: det har sett riktigt dåligt ut större delen av säsongen. Nu har vi haft fyra vinster på raken - jippi! Frågan är om dessa nya vinster är ett resultat av Challes stora arbete eller om det kan ha funnits en annan anledning (*host* gabbe *host*)?
Det beror inte alls på gabbe utan enbart på motståndet. De tre vinster vi haft i ordinarie tid har varit mot riktigt dåligt motstånd. Att ingen ser den kopplingen. Asplöven och karlskrona är lag vi slår oavsett om gabbe är med eller inte. Vi förblindas av den anledningen att gabbe gjorde entre lagomt till de lättare lagen stod för motståndet.

Visst blir vi bättre med gabbe än utan då han är en riktigt bra spelare. Men inte så mycket bättre. Gabbe kommer tillbaka och du ska se att förlusterna kommer så fort vi börjar möta bättre motstånd igen.

Tränarens roll är överskattad. Truppen sätter begränsningen. Ta lillis lundh som exempel. Han får sparken från Malmö för att han anses vara klappkass. Han kommer till Frölunda lockoutsäsongen 2005 och de vinner sm-guld tack vare riktigt bra nhl-spelare och lillis blir årets tränare. Det säger faktiskt allt. Det hänger på spelarna.
Axel_K
Säsongskort: Ja

Inlägg av Axel_K »

Jag tycker inte gårdagen var ett kvitto på hur vi spelar utan Gabbe. Utan hur vi spelar utan Linkan, Johner och Gabbe. Det vill säga vår förstaformation. Om vi spelar lika dåligt med Linkan och Johner så håller jag med er, men nu är det alldeles för viktiga spelare utöver Gabriel som är borta.
Användarvisningsbild
zetterberg_88

Inlägg av zetterberg_88 »

hockey är tillfälligheter det såg bra ut tills 2-2 målet kom. lite flyt på vår sida i första halvan så hade det varit en helt annat match. Och almtuna hade två flippmackor så råkades studsa in.

Detta handlar om EN förlust med FYRA ordinarie viktiga spelare borta. Ska dom lägga sig ner och dö? Nej dom behöver bara studsa tillbaka imorgon på rätt sätt så har vi en ny svit att se fram emot. I går var det baksidan som ställde till det rejält för mycket kladd istället för sarg ut när Almtuna fick lite press.

Den som säger att det ser likadant ut är ute och cyklar. Jag tycker personligen det såg helt okej ut i går även fast vi torska och bortser från tredje perioden. Vi spelar ju faktiskt på en gubbe med fart vilket vi inte gjort förut.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Axel_K skrev:Jag tycker inte gårdagen var ett kvitto på hur vi spelar utan Gabbe. Utan hur vi spelar utan Linkan, Johner och Gabbe. Det vill säga vår förstaformation. Om vi spelar lika dåligt med Linkan och Johner så håller jag med er, men nu är det alldeles för viktiga spelare utöver Gabriel som är borta.
Men visst har du sett de flesta matcherna i höst?
Vi har ju gjort usla matcher även med Bremberg & Johner på isen.
Utan #92 & #3 är vi idag som bäst ett mittenlag i HA, det är den brutala sanningen.

Vi saknar ett eget spel vilket syns smärtsamt tydligt varje gång DIF försöker sig på att bevaka en ledning.
Vi kan förvisso nån gång ibland jaga ikapp underlägen i matcher på chans & ren desperation, men det är liksom inget spel man tar sig igenom en hel grundserie med.
Vi saknar poängproducerade forwards.
Vi saknar ett PP.

Tycker inte att det blivit bättre efter 14 omgångar.
Men visst, så länge Landeskog & Murray är med i truppen så finns åtminstone en rimlig chans att vi plockar 3p lite då & då.
Men läget är skört, hur länge stannar dom...?
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Jaha!

Inlägg av Jaha! »

Lee Harvey Oswald skrev:
Axel_K skrev:Jag tycker inte gårdagen var ett kvitto på hur vi spelar utan Gabbe. Utan hur vi spelar utan Linkan, Johner och Gabbe. Det vill säga vår förstaformation. Om vi spelar lika dåligt med Linkan och Johner så håller jag med er, men nu är det alldeles för viktiga spelare utöver Gabriel som är borta.
Utan #92 & #3 är vi idag som bäst ett mittenlag i HA, det är den brutala sanningen.

Vi saknar ett eget spel vilket syns smärtsamt tydligt varje gång DIF försöker sig på att bevaka en ledning.
Vi kan förvisso nån gång ibland jaga ikapp underlägen i matcher på chans & ren desperation, men det är liksom inget spel man tar sig igenom en hel grundserie med.
Vi saknar ett PP.

Men visst, så länge Landeskog & Murray är med i truppen så finns åtminstone en rimlig chans att vi plockar 3p lite då & då.
Håller med om det mesta men jag vill även hävda att vi är ett mittenlag även med #92 och #3.

En direktplats till kvalserien kommer vi inte att få även om gabbe och murray stannar säsongen ut. Med dom i laget kan vi kanske komma 4:a eller 5:a som bäst. Utan dom i laget blir vi 6:a eller 7:a som bäst. Men detta är som sagt i bästa fall. Det mesta troliga är ett par placeringar lägre än ovan nämnda.
Användarvisningsbild
Davva

Inlägg av Davva »

Jaha! skrev:Visst blir vi bättre med gabbe än utan då han är en riktigt bra spelare. Men inte så mycket bättre.
Oj, i den frågan ser vi uppenbarligen väldigt olika på saken. I mina ögon är det som natt och dag att se DIF med/utan Gabbe.
Jaha! skrev:Tränarens roll är överskattad.
Tränarens roll kan vara både under- och överskattad. Detta gäller speciellt för lag som har extrema trupper, antingen överlägsna eller underlägsna. Men i DIFs nuvarande situation kan en tränare definitivt sätta sitt avtryck och ha en avgörande betydelse - åt båda hållen.
zetterberg_88! skrev:hockey är tillfälligheter det såg bra ut tills 2-2 målet kom. lite flyt på vår sida i första halvan så hade det varit en helt annat match. Och almtuna hade två flippmackor så råkades studsa in.
Vi ska inte behöva "flyt" för att slå ALMTUNA. De kämpade ner DIF över 60 minuter. Deras mål var heller inga slumpmål, utan helt legitima hockeymål: puck på mål, skym, styr.

---

Visst, det var första förlusten efter fyra raka segrar. Man ska inte vara så negativ så fort vi torskar. Man kan absolut se att tränarstaben gjort stora förändringar i spelet jämfört med säsongsinledningen. Och det är bra. Men det såg inte bra ut igår nånstans - tyvärr hade man ju hoppats på motsatsen just för att bekräfta att vi klarar oss utan nhl-lockout. Jag blev inte bättre till mods av att se gårdagens spektakel.. ES känns långt borta idag.
Senast redigerad av Davva den 2012-10-24 15:17:00, redigerad totalt 1 gånger.
Axel_K

Inlägg av Axel_K »

Lee Harvey Oswald skrev:

Vi saknar ett PP.

De fem första matcherna hade Johner 4mål 1 assist och Linkan 1 mål 4 assist. Sen så spelade de inte så bra och när de väl börja komma in i spelet igen så blev de båda skadade. Hade Linkan spelat de 5 senaste matcherna så kan jag ju säga att vi inte hade förlorat igår. När stenen väl börjar rulla så är det svårt att stoppa den.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Tycker Challe varit en lysande sportchef. Tim Eriksson skulle givetvis dumpats till förmån för en sniper.
Det har jag sagt hela tiden även om jag gillar Tim.

Sedan var jag inte lika förtjust i värvningen av Linkan som ni med tanke på hans oundvikliga nedgång. Men som läget såg ut ekonomiskt var det ändå ett bra beslut.

Chet Pickard var en chansning. Det gillar jag inte, inte i vår sits. Den verkar dock gått hem med bety godkänt (peppar peppar).

Honken är lika osynlig som jag förväntade mig, men också potential och rutin för billig peng, och det är svårt att argumentera emot.

Så överlag tycker jag Challe gjort ett bra jobb som sportchef.

Som tränare däremot är han en medelmåtta. Det känner man av när man hör hans extremt tunna analyser.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
JohanPez

Välkommen Challe Berglund

Inlägg av JohanPez »

DIF_Soldier skrev:Tycker Challe varit en lysande sportchef. Tim Eriksson skulle givetvis dumpats till förmån för en sniper.

Sedan var jag inte lika förtjust i värvningen av Linkan som ni med tanke på hans oundvikliga nedgång. Men som läget såg ut ekonomiskt var det ändå ett bra beslut.

Chet Pickard var en chansning. Det gillar jag inte, inte i vår sits. Den verkar dock gått hem med bety godkänt (peppar peppar).

Honken är lika osynlig som jag förväntade mig, men också potential och rutin för billig peng, och det är svårt att argumentera emot.

Som tränare däremot är han en medelmåtta. Det känner man av när man hör hans extremt tunna analyser.
Honken gör precis det han förväntas göra. Jobba i det tysta, hänga en kasse någon gång ibland och inge ett lugn i en annan rätt lättstressad trupp - för en billig peng. Gillar honom skarpt och blir extra glad när han får näta.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

DIF_Soldier skrev:Tycker Challe varit en lysande sportchef. Tim Eriksson skulle givetvis dumpats till förmån för en sniper.

Jag håller med dig.

Jag kan inte kritisera lagbygget på pappret. Jag var nöjd med 23 av 25 värvningar i somras.

Men som tränare... Har ingen bra känsla i alla fall.
Expert.
fidyekcoh

Inlägg av fidyekcoh »

På pappret ser varje enskild värvning på förhand bra ut. Många som dock inte kommit upp i de dom kan. Vad beror det på? spelsystem, tränarnas kompetens, dåliga förberedelser?

Förra året saknade vi kreativa spelare. Då värvade man Bremberg, Sörensen, Ljung och Johner.
Ändå ser det ofta så krampaktigt ut.

Ett annat viktigt problem kvarstår från fjolåret. Truppens kärna tycker jag bör bestå av hårt jobbande spelare i åldern 25-30. Som man alltid vet vad man får av. Det saknar vi och är nog viktigare än många tror i en serie som allsvenskan.
Användarvisningsbild
BaronVonDif

Inlägg av BaronVonDif »

Vet inte om tråden borde heta "välkommen" längre.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Gibbs

Inlägg av Gibbs »

Challe Berglund är ingen bra tränare. Har han lyckats i nått lag han har tränat!? Har aldrig gillat gamla spelare som tränare!
Skriv svar