Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt
Re: Klacktråden - Järnkaminerna
Jag vet inte om det bara är jag, men jag börjar tröttna rejält på "10 bönder klappar i otakt". Den var kul i början när den drogs igång mot Färjestad i början av förra säsongen om jag minns rätt, men nu börjar den bara bli patetiskt, inte minst pga att den sjungs 2 gånger per period och att 90% av klacken själva klappar i otakt.
Lite bättre fantasi än så önskas...
Hyll till blue brigade igår som drog igång helan går för övrigt. Humor i dess bästa skick!
Hyll till blue brigade igår som drog igång helan går för övrigt. Humor i dess bästa skick!
Jag håller inte riktigt med. Den är skön. Hör liksom till när vi spelar i Allsvenskan. Annars är jag enig, efterfest hos Conny och helan går var underbara.Salas skrev:Jag vet inte om det bara är jag, men jag börjar tröttna rejält på "10 bönder klappar i otakt". Den var kul i början när den drogs igång mot Färjestad i början av förra säsongen om jag minns rätt, men nu börjar den bara bli patetiskt, inte minst pga att den sjungs 2 gånger per period och att 90% av klacken själva klappar i otakt.
Sv: Klacktråden - Järnkaminerna
Efterfest hos conny kommer från nåt annat gäng. Minns inte vilka. 

- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Håller med dig. Särskilt när den dras igång på måfå och inte när bönderna gjort något försök att klappa igång en ramsa.Salas skrev:Jag vet inte om det bara är jag, men jag börjar tröttna rejält på "10 bönder klappar i otakt". Den var kul i början när den drogs igång mot Färjestad i början av förra säsongen om jag minns rätt, men nu börjar den bara bli patetiskt, inte minst pga att den sjungs 2 gånger per period och att 90% av klacken själva klappar i otakt.
Expert.
Så länge bönderna faktiskt klappar tycker jag om den. Igår drogs den när de bara satt och glodde...Salas skrev:Jag vet inte om det bara är jag, men jag börjar tröttna rejält på "10 bönder klappar i otakt". Den var kul i början när den drogs igång mot Färjestad i början av förra säsongen om jag minns rätt, men nu börjar den bara bli patetiskt, inte minst pga att den sjungs 2 gånger per period och att 90% av klacken själva klappar i otakt.
- Hajduk
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Kontakt:
Jag tycker inte det primära problemet just nu är fel sånger, utan att det står horder med folk som inte öppnar käften. Orkar snart inte ens bli arg längre. Jag var också bakis igår men skrek mig hes iaf. En klackledare måste fram snarast men jag är tveksam om det skulle hjälpa emot de dövstumma som står runt mig på matcherna.
Klacken är ofta stor men det är många vars intentioner aldrig varit att sjunga med, möjligtvis i SFGDHajduk skrev:Jag tycker inte det primära problemet just nu är fel sånger, utan att det står horder med folk som inte öppnar käften. Orkar snart inte ens bli arg längre. Jag var också bakis igår men skrek mig hes iaf. En klackledare måste fram snarast men jag är tveksam om det skulle hjälpa emot de dövstumma som står runt mig på matcherna.
Ok söndagen kändes som en bakisdag... inte för att jag var bakis på något sätt.
Första gången jag erkänner att min käft var stängd för ofta, tror många hade samma problem.
Men fan snälla kör inte alltid oavsett... spar den till premiären, leksand och mer hetsiga matcher. Sedan skippa den som inte hoppar han är gnagarsvin. Den enda gången det är ok på året är väl om ett fotbollsderby ligger i närheten. Och ha tålamod. Börjar en sång dö ut, då sjung som fan och hetsa för att få liv igen med den sången. Istället för att dra igång en ny sång om den inte hållit på i en lång tid. Kändes som vi hade 20 sånger första perioden.
Kul med lite humor sista 10. Grymt tryck det var i växelramsan i torsdags. Men en klackinsats ska pågå i 60 minuter. Ha tålamod... bara för att en sång tystnar 10 sekunder ska man inte sjunga sittplats ställ er upp eller börja på en ny.
Första gången jag erkänner att min käft var stängd för ofta, tror många hade samma problem.
Men fan snälla kör inte alltid oavsett... spar den till premiären, leksand och mer hetsiga matcher. Sedan skippa den som inte hoppar han är gnagarsvin. Den enda gången det är ok på året är väl om ett fotbollsderby ligger i närheten. Och ha tålamod. Börjar en sång dö ut, då sjung som fan och hetsa för att få liv igen med den sången. Istället för att dra igång en ny sång om den inte hållit på i en lång tid. Kändes som vi hade 20 sånger första perioden.
Kul med lite humor sista 10. Grymt tryck det var i växelramsan i torsdags. Men en klackinsats ska pågå i 60 minuter. Ha tålamod... bara för att en sång tystnar 10 sekunder ska man inte sjunga sittplats ställ er upp eller börja på en ny.
Håller inte heller riktigt med. Jag gillar speciellt när den sjungs med den där besvikna och enformiga tonen, typ som att vi är genuint ledsna över att bönderna är få och klappar just i otakt.Sjöwall skrev:Jag håller inte riktigt med. Den är skön. Hör liksom till när vi spelar i Allsvenskan. Annars är jag enig, efterfest hos Conny och helan går var underbara.Salas skrev:Jag vet inte om det bara är jag, men jag börjar tröttna rejält på "10 bönder klappar i otakt". Den var kul i början när den drogs igång mot Färjestad i början av förra säsongen om jag minns rätt, men nu börjar den bara bli patetiskt, inte minst pga att den sjungs 2 gånger per period och att 90% av klacken själva klappar i otakt.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
- Daniel942
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Det känns som att ramsorna som körs i klacken är en CD som går på repeat. Det finns ingen känsla alls oftast.sensei skrev:Håller inte heller riktigt med. Jag gillar speciellt när den sjungs med den där besvikna och enformiga tonen, typ som att vi är genuint ledsna över att bönderna är få och klappar just i otakt.Sjöwall skrev:Jag håller inte riktigt med. Den är skön. Hör liksom till när vi spelar i Allsvenskan. Annars är jag enig, efterfest hos Conny och helan går var underbara.Salas skrev:Jag vet inte om det bara är jag, men jag börjar tröttna rejält på "10 bönder klappar i otakt". Den var kul i början när den drogs igång mot Färjestad i början av förra säsongen om jag minns rätt, men nu börjar den bara bli patetiskt, inte minst pga att den sjungs 2 gånger per period och att 90% av klacken själva klappar i otakt.
DIF!
Något jag stör mig på är att ramsorna alldeles för ofta hamnar i osynk. En del sjunger alldeles för fort och då ska några kompensera med att dra ner tempot (Helt rätt att sjunga låten långsamt om den ska vara långsam). Problemet som blir är bara att det tar ett tag innan de synkas och medans det så låter det bedrövligt.
Sen förstår inte jag de som drar igång "Sittplats ställ er upp" sen står de och håller käften. Dra igång den och kör Ole ole ole ola eller något direkt. Annars så tröttnar ju sittplats och sätter sig ner igen!
Sen förstår inte jag de som drar igång "Sittplats ställ er upp" sen står de och håller käften. Dra igång den och kör Ole ole ole ola eller något direkt. Annars så tröttnar ju sittplats och sätter sig ner igen!
-
Stod på A18 tror jag, två rader under trappan där man kommer in och första platsen till höger. Måste börja notera vart jag står mer.Stentuff skrev:Precis mina tankar. Såg mig omkring när vi försökta hålla igång Challe / tony järnkaminer, väldigt många tysta ansikten...förevigtdjurgården skrev:Alla ramsor dör ju ut efter en- en och en halv minut. Snackade lite med en snubbe som stod i trappan, han, i likhet med jag, noterade att det var typ 50 ramsor igång samtidigt. Ingen organisation fortfarande.
Någon ska ner på räcket, vem tar på sig det?
Första period pinsam. Andra period helt OK, tredje perioden helt OK. Vi kan fan så mycket bättre.
Känns som att det är för mycket folk som inte är där för att sjunga utan för att biljetterna är billiga...
Säger inte att trycket i andra / tredje är dåligt för det är det inte, men bra är det fan inte heller. Tycker jag iaf.
Nyfiken också - vart stod du ungefär?
Hursom, stod och skrek och försökte hålla igång omgivningen men känns rätt meningslöst ibland. Stundtals var det jag och två andra som lät, resten stod stilla... Vet inte.
25/4-2025
-
Sorry för dubbelpost, men sanningen i denna post är av så hög nivå så var tvungen.Carlovic skrev:Ok söndagen kändes som en bakisdag... inte för att jag var bakis på något sätt.
Dör en ramsa ut... Då jävlar krigar man för att hålla igång den. Gör det varje match minst ett tiotal gånger; får vi ett mål i röven. SKRIK DÅ HÖGRE. Står någon tyst runt dig, vänd dig om och SKRIK HÖGRE. Hetsa, hoppa runt, gör vad fan som helst -- så länge du inte står tyst.
Det som vanligtvis händer är att en ramsa är igång, den börjar dö ut, ett fåtal personer fortsätter kriga igenom den tysta stunden och sen är resten igång igen. Skulle bli så mycket bättre om alla istället för att ge sig fortsatte sjunga igenom hela ramsan, utan att sluta förrens det är uppenbart att man ska byta eller så. Även här krävs ju en klackledare som sköter bytena osv.
Dock tycker jag det börjar bli rätt monotont med Djuuuuuuurgååååården, Djurgåååååården, Djurgååååååården, Djurgåååååården säker 25% av matchen. Den är dock riktigt tung i BP när den smyger sig på ifrån buropen..
Ole ole ole ola ger bra tryck, likaså Challe Berglunds & Tony Zabels järnkaminer men det känns mer som att man ska spara den sistnämnda till tredje. Blir alltid mer tryck då. Full fart framåt är som bortblåst, vet inte varför. Djurgårns tunga grabbar är också jävla bra, skönt drag i den. Ett rop bör sjungas efter varje mål om man skulle få ge sin inblick. Tycker det är den bästa vi har, men av förklarliga skäl kan den ju inte sjungas mer än just vid mål. Och sen tycker jag också sha-la-la-lalalala, shalalala djurgårn är tung. Men dte är ju som sagt bara egna preferenser.
25/4-2025
Det hörs ett rop är den bästa ramsan, no doubt. Blir sånt extremt tryck i den.förevigtdjurgården skrev:Sorry för dubbelpost, men sanningen i denna post är av så hög nivå så var tvungen.Carlovic skrev:Ok söndagen kändes som en bakisdag... inte för att jag var bakis på något sätt.
Dör en ramsa ut... Då jävlar krigar man för att hålla igång den. Gör det varje match minst ett tiotal gånger; får vi ett mål i röven. SKRIK DÅ HÖGRE. Står någon tyst runt dig, vänd dig om och SKRIK HÖGRE. Hetsa, hoppa runt, gör vad fan som helst -- så länge du inte står tyst.
Det som vanligtvis händer är att en ramsa är igång, den börjar dö ut, ett fåtal personer fortsätter kriga igenom den tysta stunden och sen är resten igång igen. Skulle bli så mycket bättre om alla istället för att ge sig fortsatte sjunga igenom hela ramsan, utan att sluta förrens det är uppenbart att man ska byta eller så. Även här krävs ju en klackledare som sköter bytena osv.
Dock tycker jag det börjar bli rätt monotont med Djuuuuuuurgååååården, Djurgåååååården, Djurgååååååården, Djurgåååååården säker 25% av matchen. Den är dock riktigt tung i BP när den smyger sig på ifrån buropen..
Ole ole ole ola ger bra tryck, likaså Challe Berglunds & Tony Zabels järnkaminer men det känns mer som att man ska spara den sistnämnda till tredje. Blir alltid mer tryck då. Full fart framåt är som bortblåst, vet inte varför. Djurgårns tunga grabbar är också jävla bra, skönt drag i den. Ett rop bör sjungas efter varje mål om man skulle få ge sin inblick. Tycker det är den bästa vi har, men av förklarliga skäl kan den ju inte sjungas mer än just vid mål. Och sen tycker jag också sha-la-la-lalalala, shalalala djurgårn är tung. Men dte är ju som sagt bara egna preferenser.
Håller faktiskt med dig om det mesta. Vi måste försöka få liv i klacken igen..
Hunden Leif, bör inte den köras någon gång?