Utökning av Elitserien?
Re: Utökning av Elitserien?
16 lag i elitserien känns intressant. Få upp publiklag som DIF, leksand, malmö t.ex.
Man skulle kunna lägga upp det så här.
Lag 1-8 till slutspel.
Lag 9-14 får kvala sig kvar mot allsvenskt motstånd.
Lag 15-16 åker ur
Lag 1-8 till slutspel.
Lag 15-16 åker ur
Men känns väl lite hårt att riskera åka ut om man missat slutspel med kanske 1 poäng.warrant skrev:16 lag i elitserien känns intressant. Få upp publiklag som DIF, leksand, malmö t.ex.
Lag 1-8 till slutspel.
Lag 15-16 åker ur
Vi kommer nog inte ifrån att några måste sluta spela tidigare det kommer inte gå att få helt rättvist
4 lag från elitserien till kvalserien och fyra lag från allsvenska till kvalserien. Kanske att de som kommer sist i elitserien resp först i allsvenska skiftar plats utan kvalspel! I elitserien kan 9:an spelat klart 10:an 11:an 12:an 13:on 14:on 15:on spelar en egen serie sen där två lag får stanna och 4 lag går till kvalserien.
Nej det blir för stor ändring mellan åren och det blir inte heller bra, så många lag känns fel att köra ner till kvalserien.bastis7 skrev:4 lag från elitserien till kvalserien och fyra lag från allsvenska till kvalserien. Kanske att de som kommer sist i elitserien resp först i allsvenska skiftar plats utan kvalspel! I elitserien kan 9:an spelat klart 10:an 11:an 12:an 13:on 14:on 15:on spelar en egen serie sen där två lag får stanna och 4 lag går till kvalserien.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Förstår inget av hur en stängd liga skulle öka intresset. Det lär du vara väldigt ensam om att göra. Snacka om tomma arenor när slutspelståget gått för en del lag.sensei skrev:Nej, jag delar åsikt med framgångsrika ligor runt om oss. Ligor som nu går om, för att vi står kvar och diskuterar små detaljer i ett förlegat system istället för att ta tag i problemet. Problemet som gör att skitlag som Rögle, Timrå och allt vad de heter förstör Elithockeyn. Fansen flyr och arenorna gapar tomma.-daniel- skrev:
Du verkar tämligen ensam om att förespråka en stängd liga förövrigt.
Är det alltså en detalj i kvalsystemet som är förklaringen och lösningen?!
Men OM. Vad ska avgöra vilka lag som ska spela i högsta serien?
DIF lär knappast kvala in på många kriterier. Sportsligt är vi inte där, ekonomiskt har vi halkat efter år efter år sedan de egna arenorna blev ett faktum.
För att vi har flest SM-guld?
Antar att du är inne på att lag med mest publik ska få vara i Elitserien.
Du lär få lobba en del för att få igenom en stängd liga.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
Suttit och tänkt på det där med kvalspel och nu tror jag att jag kommit fram till något riktigt bra. Egentligen känns 16 lag som för mycket men här är förslagen.
Vid 16 lag:
1-8 Slutspel
9-12 har spelat klart
11-13 och tvåan och trean i HA spelar kvalserien
14 byts ut av vinnaren i HA
Vid 14 lag:
1-8 slutspel
9-11 har spelat klart
12-13 och lag 2-3 i HA spelar kvalserien
14 byts ut direkt av vinnaren i HA
Kan det bli bättre?
Vid 16 lag:
1-8 Slutspel
9-12 har spelat klart
11-13 och tvåan och trean i HA spelar kvalserien
14 byts ut av vinnaren i HA
Vid 14 lag:
1-8 slutspel
9-11 har spelat klart
12-13 och lag 2-3 i HA spelar kvalserien
14 byts ut direkt av vinnaren i HA
Kan det bli bättre?

Senast redigerad av Mattias_87 den 2012-10-22 14:49:06, redigerad totalt 1 gånger.
Avskaffa tre mot tre.
- SirDIFalot
Jag skulle föredra att de två första i AS går direkt upp. De två sista i ES direkt ner.
Sedan får 3:an-6:an i AS kvala om sista platsen, som det är nu ungefär och möta de tredje sist placerade laget i ES, i bäst av sju.
Fast det gäller ju bara om seriens utökas.
Sedan får 3:an-6:an i AS kvala om sista platsen, som det är nu ungefär och möta de tredje sist placerade laget i ES, i bäst av sju.
Fast det gäller ju bara om seriens utökas.
Expert.
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Coach sensei verkar på något vis tro att man skulle få topphockey a'la NHL om man stänger ligan, men jag har aldrig riktigt lyckats förstå hur och varför det skulle ge en positiv effekt.BOMBOM BOUCHARD skrev:Förstår inget av hur en stängd liga skulle öka intresset. Det lär du vara väldigt ensam om att göra. Snacka om tomma arenor när slutspelståget gått för en del lag.sensei skrev:Nej, jag delar åsikt med framgångsrika ligor runt om oss. Ligor som nu går om, för att vi står kvar och diskuterar små detaljer i ett förlegat system istället för att ta tag i problemet. Problemet som gör att skitlag som Rögle, Timrå och allt vad de heter förstör Elithockeyn. Fansen flyr och arenorna gapar tomma.-daniel- skrev:
Du verkar tämligen ensam om att förespråka en stängd liga förövrigt.
Är det alltså en detalj i kvalsystemet som är förklaringen och lösningen?!
Men OM. Vad ska avgöra vilka lag som ska spela i högsta serien?
DIF lär knappast kvala in på många kriterier. Sportsligt är vi inte där, ekonomiskt har vi halkat efter år efter år sedan de egna arenorna blev ett faktum.
För att vi har flest SM-guld?
Antar att du är inne på att lag med mest publik ska få vara i Elitserien.
Du lär få lobba en del för att få igenom en stängd liga.
Visst att det skulle vara oerhört positivt att få bort skitlag från serien, men det positiva med den biten är inte i närheten av att ta ut det negativa med en stängd liga. Främst pga publiktappet i bottenstriden (som är halva grejen med Elitserien på ett ungefär...), men även för att det skulle vara en total dödsstöt för ligorna under. Vi skulle naturligtvis få massvis med spelare som skulle fly ut i världen som inte platsar i ES och knappast vill slänga bort sin karriär i en liga som har noll exponering.
- SirDIFalot
Alltså NHL har ju alltid varit stängd. Det finns bara dom lagen de finns. Det är skillnad. Man kan ju inte bara stänga här i Sverige och döda hundratals föreningar ute i landet som inte längre kan jobba för och drömma om att "göra en Åshöjdens BK".
Skulle ES i teorin stänga serien nu. Med DIF i Allsvenskan så skulle jag nog helt sluta gå på matcherna och bli text-TV supporter. 52 träningsmatcher varje år bara? Det finns ju inget att spela för. Jag skulle verkligen förstå om Ölvestad signade för Linköping exempelvis.
Skulle ES i teorin stänga serien nu. Med DIF i Allsvenskan så skulle jag nog helt sluta gå på matcherna och bli text-TV supporter. 52 träningsmatcher varje år bara? Det finns ju inget att spela för. Jag skulle verkligen förstå om Ölvestad signade för Linköping exempelvis.
Expert.
- Mattias_87
Nu vill jag inte ha en stängd liga. Men SirDIFalot, om den blev stängd inte fan hade det varit direkt med nuvarande lag och att vi inte fick chansen att spela där. Däremot så är ju risken att om vi blir kvar i HA så kanske vi går i konkurs.
Avskaffa tre mot tre.
- SirDIFalot
Jo, men även om det inte gäller oss så skulle det ju gälla ett dussintal andra föreningar i Allsvenskan som bara skulle dö.Mattias_87 skrev:Nu vill jag inte ha en stängd liga. Men SirDIFalot, om den blev stängd inte fan hade det varit direkt med nuvarande lag och att vi inte fick chansen att spela där. Däremot så är ju risken att om vi blir kvar i HA så kanske vi går i konkurs.
Expert.
- Mattias_87
Jag förstår det. Därför förespråkar jag inte en stängd liga. Men det är också synd att nuvarande system dödar lag som skulle kunna ha mycket publik. Men det får man väl leva med.SirDIFalot skrev:Jo, men även om det inte gäller oss så skulle det ju gälla ett dussintal andra föreningar i Allsvenskan som bara skulle dö.Mattias_87 skrev:Nu vill jag inte ha en stängd liga. Men SirDIFalot, om den blev stängd inte fan hade det varit direkt med nuvarande lag och att vi inte fick chansen att spela där. Däremot så är ju risken att om vi blir kvar i HA så kanske vi går i konkurs.
Avskaffa tre mot tre.
- SirDIFalot
Fast det är ju upp till klubbarna med mycket publik att ta till vara på de resurserna och bli ett elitserielag. Typ det som själva sporten handlar om för föreningarna.Mattias_87 skrev:Jag förstår det. Därför förespråkar jag inte en stängd liga. Men det är också synd att nuvarande system dödar lag som skulle kunna ha mycket publik. Men det får man väl leva med.SirDIFalot skrev:Jo, men även om det inte gäller oss så skulle det ju gälla ett dussintal andra föreningar i Allsvenskan som bara skulle dö.Mattias_87 skrev:Nu vill jag inte ha en stängd liga. Men SirDIFalot, om den blev stängd inte fan hade det varit direkt med nuvarande lag och att vi inte fick chansen att spela där. Däremot så är ju risken att om vi blir kvar i HA så kanske vi går i konkurs.
Expert.
Sv: Utökning av Elitserien?
Max två lag ska gå till kval oavsett om det är 14 eller 16 lag. Om ett lag åker ur direkt ska bara ett lag kvala. Allt annat tror jag är förödande. ES skulle bli ett helvete.
Utökning av Elitserien?
Nu vill jag inte vara sån men skulle det vara så farligt ifall tex BIK eller Asplöven dog? Det skulle ju på sikt innebära att de som växer upp där och gillar hockey kanske fattar tycke för tex Färjestad eller Luleå istället (alternativt ett lag helt utan geografisk koppling)SirDIFalot skrev:Jo, men även om det inte gäller oss så skulle det ju gälla ett dussintal andra föreningar i Allsvenskan som bara skulle dö.Mattias_87 skrev:Nu vill jag inte ha en stängd liga. Men SirDIFalot, om den blev stängd inte fan hade det varit direkt med nuvarande lag och att vi inte fick chansen att spela där. Däremot så är ju risken att om vi blir kvar i HA så kanske vi går i konkurs.
Vi har den lilla mängd folk i Sverige som vi har, en viss procent är intresserade av sport och är det inte bättre då att 12-16 elitlag har många supportrar än att det sprids ut på ett 50-tal klubbar?
Då borde vi kunna fixa till riktigt bra tv-kontrakt och därmed bli mer konkurrenskraftiga gentemot övriga länder.
Jag säger inte att vi ska stänga serien, ser både för- och nackdelar. Ni får tycka, jag bara tänker högt.