Ok, kör 1:an och 2:an går upp direkt. 3,4,5,6:an kvalar om "kvalplatsen" mot det tredje sist placerade laget i ES?minalman skrev:Det betyder mycket för HA att lag 4-7 också har en chans att gå upp. Jämför med superettan i fotboll. Det är bara bajare som är så imbecilla att de fortfarande tycker det är intressant. Men sist i ES ska ner utan kval och segraren i HA ska alltid upp utan kval! Detta oavsett antal lag i serierna.
Utökning av Elitserien?
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Re: Utökning av Elitserien?
Expert.
Varför inte göra ett slutspel av kvalserien liknande elitserien där lag 1-6 i allsvenskan får välja efter samma turordning som finns i elitserien. Elitserielagen skulle inte få välja utan turordningen börjar med det lag som placerat sig först i allsvenskan. Sedan spelas ett slutspel där man spelar t ex bäst av 5 eller 7 och de lag som går till "semi" tar sig till elitserien.
Det känns som att dagens hockeyallsvenska enbart handlar om att ta sig till kvalserien. Placering i tabellen är helt oväsentlig sålänge man kvalificerat sig till åtminstone play-off (Rögle 2012). Fler matcher i en kvalseríe hade inneburit att inte varje match hade blivit "måstematcher" som i dagsläget. Dessutom hade det lönat sig att spela bra under hela grundserien.
Lite rörigt men hoppas att något gick fram..
Det känns som att dagens hockeyallsvenska enbart handlar om att ta sig till kvalserien. Placering i tabellen är helt oväsentlig sålänge man kvalificerat sig till åtminstone play-off (Rögle 2012). Fler matcher i en kvalseríe hade inneburit att inte varje match hade blivit "måstematcher" som i dagsläget. Dessutom hade det lönat sig att spela bra under hela grundserien.
Lite rörigt men hoppas att något gick fram..
Sv: Utökning av Elitserien?
Att ES borde utökas är självklart i min mening. Granqvist är klok, dock ser jag hellre att man ökar till 14 lag och har ett system som typ funkar såhär;
Lag 1-8 spelar slutspel.
9-10, ingemansland.
11-13 spelar en kvalserie mot lag 2-3 från AS + ett lag från plats 4-7 från AS. Som dagens förkval. Blir alltså då 3 lag från ES + 3 lag från AS i en kvalserie.
Lag 14 åker ut direkt och lag 1 från AS går upp.
Något i den här stilen skulle vara nästintill perfekt enligt mig.
Lag 1-8 spelar slutspel.
9-10, ingemansland.
11-13 spelar en kvalserie mot lag 2-3 från AS + ett lag från plats 4-7 från AS. Som dagens förkval. Blir alltså då 3 lag från ES + 3 lag från AS i en kvalserie.
Man föds som Djurgårdare, allt annat är förlossningsskador!
NHL är helt perfekt för mig. Och jag är knappast ensam då det är den i särklass mest populära hockeyligan i världen. De europeiska ligor som har tagit efter de viktiga ingredienserna går nu om svensk hockey.
Men visst, vi kan vara kvar och diskutera små detaljer i ett kvalsystem och se hur vi år efter år halkar än mer efter.
Men visst, vi kan vara kvar och diskutera små detaljer i ett kvalsystem och se hur vi år efter år halkar än mer efter.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Men snälla du, kvalsystemet är ju ett levande bevis på en lösning som dödar allt. Ser du inte vad som händer? Elithockeyn i sverige står i bästa fall still, i år backar den.SirDIFalot skrev:Svårt problem det där. Att stänga ligan helt är ju det värsta beslut som kan tas. Skulle döda allt.
Givet för mig är i alla fall att 1:an i AS ska gå direkt upp och det sist placerade laget i ES ska ner direkt.
Nej, jag delar åsikt med framgångsrika ligor runt om oss. Ligor som nu går om, för att vi står kvar och diskuterar små detaljer i ett förlegat system istället för att ta tag i problemet. Problemet som gör att skitlag som Rögle, Timrå och allt vad de heter förstör Elithockeyn. Fansen flyr och arenorna gapar tomma.-daniel- skrev:
Du verkar tämligen ensam om att förespråka en stängd liga förövrigt.
Är det alltså en detalj i kvalsystemet som är förklaringen och lösningen?!
Sv: Re: Sv: Utökning av Elitserien?
4 lag som kan åka ur ES? Det är inte bra.David1891 skrev:Att ES borde utökas är självklart i min mening. Granqvist är klok, dock ser jag hellre att man ökar till 14 lag och har ett system som typ funkar såhär;
Lag 1-8 spelar slutspel.
9-10, ingemansland.
Jag är också för en utökning av ES, 14 till att börja med för att se hur försöket lyckas. Inte för att DIF kan gynnas av det utan för att det för mig är bevisat att intresse och kvalitet finns i en hel del lag i AS. Just intresset är en viktig del då det är förjäkla tråkigt med lag som inte har publiken med sig.
Sen tycker jag EN direkt uppflyttning och 2 till kvalserie. Det ska vara svårt att ta sig upp, det ska vara en exklusiv skara och det borde vara större intresse då. Antalet matcher bör dock inte vara fler än nu, egentligen mindre, men skulle också vara tråkigt att inte få se så många matcher heller.
Jag tror att, iaf på sikt, kommer j-hockeyn också att gynnas av detta. Intäkterna kommer säkert vara lite lägre i inledande skede för ES lagen men det kommer att öka när allt stabiliserats.
Om vi DIFare uttalar oss om detta, eller att det sker sålänge vi ligger i AS kommer det såklart gapas vitt och brett om att det är pga DIF ligger där nere och ska få hjälp. Och går vi upp så sker det väl pga att DIF inte ska åka ur igen. Haha Men iaf, fler lag i ES!
Sen tycker jag EN direkt uppflyttning och 2 till kvalserie. Det ska vara svårt att ta sig upp, det ska vara en exklusiv skara och det borde vara större intresse då. Antalet matcher bör dock inte vara fler än nu, egentligen mindre, men skulle också vara tråkigt att inte få se så många matcher heller.
Jag tror att, iaf på sikt, kommer j-hockeyn också att gynnas av detta. Intäkterna kommer säkert vara lite lägre i inledande skede för ES lagen men det kommer att öka när allt stabiliserats.
Om vi DIFare uttalar oss om detta, eller att det sker sålänge vi ligger i AS kommer det såklart gapas vitt och brett om att det är pga DIF ligger där nere och ska få hjälp. Och går vi upp så sker det väl pga att DIF inte ska åka ur igen. Haha Men iaf, fler lag i ES!

- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Fick jag bestämma skulle jag utöka till 14 lag. Tror 16 lag kan vara ett alternativ på sikt, men att gå från 12 till 16 lag direkt skulle nog kunna leda till en lägre kvalité.
Så, 14 lag så fort som möjligt.
Sedan skulle jag gärna ha följande lösning:
Lag 1-7 spelar slutspel.
Lag 8-9 spelar åttondelsfinal i bäst av 3, vinnaren till kvartsfinal, förloraren har spelat klart säsongen.
Lag 10 och 11 har spelat klart säsongen
Lag 12 och 13 möts i bäst av tre matcher. Vinnaren kvar i Elitserien, förloraren till kvalserien.
Ettan i Allsvenskan möter lag 14 i Elitserien i bäst av 3 matcher, vinnaren klar för Elitserien.
Förloraren till kvalserien.
Kvalserien kvar med samma upplägg. 6 lag där de två bästa spelar Elitserien kommande år.
Fördelar:
Detta ger vinnaren av Allsvenskan ytterligare en chans att ta sig upp via ett direktkval mot sista lag i Elitserien.
Alla lag utom 10 och 11:an får några extra matcher som ger klirr i kassan.
Fortfarande ingen risk att åka direkt ur Elitserien (finns inget lag som är för det, endast bland oss fans dessa åsikter finns)
Vi möter varje lag i serien "bara" 4 matcher. Intressantare se andra lag än exempelvis ett femte möte med Luleå.
Så, 14 lag så fort som möjligt.
Sedan skulle jag gärna ha följande lösning:
Lag 1-7 spelar slutspel.
Lag 8-9 spelar åttondelsfinal i bäst av 3, vinnaren till kvartsfinal, förloraren har spelat klart säsongen.
Lag 10 och 11 har spelat klart säsongen
Lag 12 och 13 möts i bäst av tre matcher. Vinnaren kvar i Elitserien, förloraren till kvalserien.
Ettan i Allsvenskan möter lag 14 i Elitserien i bäst av 3 matcher, vinnaren klar för Elitserien.
Förloraren till kvalserien.
Kvalserien kvar med samma upplägg. 6 lag där de två bästa spelar Elitserien kommande år.
Fördelar:
Detta ger vinnaren av Allsvenskan ytterligare en chans att ta sig upp via ett direktkval mot sista lag i Elitserien.
Alla lag utom 10 och 11:an får några extra matcher som ger klirr i kassan.
Fortfarande ingen risk att åka direkt ur Elitserien (finns inget lag som är för det, endast bland oss fans dessa åsikter finns)
Vi möter varje lag i serien "bara" 4 matcher. Intressantare se andra lag än exempelvis ett femte möte med Luleå.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
- -daniel-
Jag tycker det viktigaste kanske är att få till ett system likt fotbollen där man har större möjlighet att ta klivet upp; som det är nu så blir det för stora konsekvenser att åka ur. Men som jag och många andra varit inne på så skulle en stängd liga helt & hållet döda hockeyintresset i Sverige.
Stora spänningsmomentet med Elitserien (i brist på fantastiska stjärnspelare), det de allra flesta pratar om, det mest tidningsartiklar handlar om etc är just fajten runt de där strecken i botten...
Stora spänningsmomentet med Elitserien (i brist på fantastiska stjärnspelare), det de allra flesta pratar om, det mest tidningsartiklar handlar om etc är just fajten runt de där strecken i botten...
- minalman
Sv: Utökning av Elitserien?
Orsaken till att inget händer är att ES och HA i realiteten är två olika organisationer där ES i princip inte tjänar på ett samarbete eller någon utökning pga de skilda TV-avtalens stora skillnad. Vi kan drömma om en förändring av sportsliga skäl men bara om intresset för ES kommer att minska till förmån för HA kommer något att hända. Men om HA förhandlar sig till ett bättre avtal kommer i stället de att motsätta sig förändringarna...
Bäst om förbundet säljer bägge rättigheterna i samma paket där rimliga upp och nedflyttningsregler är reglerade. Sedan kan den som äger rättigheterna paketera hursomhelst, till exempel ett DIF-paket oavsett vilken serie vi spelar i.
Edit: Jag ser ES och HA som EN produkt som Hockeyförbundet kan göra bra business av för alla 26 elitlag.
Bäst om förbundet säljer bägge rättigheterna i samma paket där rimliga upp och nedflyttningsregler är reglerade. Sedan kan den som äger rättigheterna paketera hursomhelst, till exempel ett DIF-paket oavsett vilken serie vi spelar i.
Edit: Jag ser ES och HA som EN produkt som Hockeyförbundet kan göra bra business av för alla 26 elitlag.
Senast redigerad av minalman den 2012-10-21 09:51:58, redigerad totalt 2 gång.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
- -daniel-
Det som talar för att det kommer bli en ändring är ju att Hockeyallsvenskan för första gången har blivit en riktig konkurrent till Hockeyligan, och att de således på sikt antagligen borde se över det nuvarande upplägget...
- Tapout1891
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Kontakt:
Min synpunkt är den att att utöka gärna med 2 lag till till Elitserien men även hockeyallsvenskan.
för att eventuellt kunna lyfta upp mer spelare som får chansen att spela med bättre lag/spelare, och jag tror det skulle göra mer positivt för svensk ishockey än negativt.
Som TS sa i första inlägget, så är detta system med 5-6 matcher urbota dumt då
en hel del hamnar i ingemansland.
Tittarsiffror, publiksiffror = intäkter +mer bättre reklam=intresse
+ spelare stannar möjligtvis kvar i Sverige istället för att ta erbjudanden från andra sidan atlanten och/eller finska/ryska gränsen.
-End of Discussion-
för att eventuellt kunna lyfta upp mer spelare som får chansen att spela med bättre lag/spelare, och jag tror det skulle göra mer positivt för svensk ishockey än negativt.
Som TS sa i första inlägget, så är detta system med 5-6 matcher urbota dumt då
en hel del hamnar i ingemansland.
Tittarsiffror, publiksiffror = intäkter +mer bättre reklam=intresse
+ spelare stannar möjligtvis kvar i Sverige istället för att ta erbjudanden från andra sidan atlanten och/eller finska/ryska gränsen.
-End of Discussion-
"A fast body-contact game played by men with clubs in their hands and knives laced to their feet.” - Paul Gallico
- SirDIFalot
Har det med kvalspelet att göra?sensei skrev:Men snälla du, kvalsystemet är ju ett levande bevis på en lösning som dödar allt. Ser du inte vad som händer? Elithockeyn i sverige står i bästa fall still, i år backar den.SirDIFalot skrev:Svårt problem det där. Att stänga ligan helt är ju det värsta beslut som kan tas. Skulle döda allt.
Givet för mig är i alla fall att 1:an i AS ska gå direkt upp och det sist placerade laget i ES ska ner direkt.
Jag säger ju att jag vill att minst ett lag ska åka ut direkt och ett lag upp direkt. Sedan får gärna två lag kvala i en "bäst av sju" eller något. Alltså laget som kommer tredje sist i ES och laget som tar 3:e platsen i AS, alternativt om 3:an till 6:an kvalar om den platsen, då serien skulle dö lite tidigt om massor av lagen var avsågade. Jag hatar bara nuvarande kvalserieupplägg och vill ändra på det.
Jag förstår inte ens hur man kan förespråka en stängd liga. Det finns inte ett enda argument som gör att jag köper det. Ingen bottenstrid? Inga i botten har något att spela för? Döda drömmarna om spel i elitserien för hundratals föreningar som inte spelar i ES?
Expert.
Jag håller med dig om att nuvarande system är dåligt, men lösningen är att ta bort det helt.SirDIFalot skrev:Har det med kvalspelet att göra?sensei skrev:Men snälla du, kvalsystemet är ju ett levande bevis på en lösning som dödar allt. Ser du inte vad som händer? Elithockeyn i sverige står i bästa fall still, i år backar den.SirDIFalot skrev:Svårt problem det där. Att stänga ligan helt är ju det värsta beslut som kan tas. Skulle döda allt.
Jag säger ju att jag vill att minst ett lag ska åka ut direkt och ett lag upp direkt. Sedan får gärna två lag kvala i en "bäst av sju" eller något. Alltså laget som kommer tredje sist i ES och laget som tar 3:e platsen i AS, alternativt om 3:an till 6:an kvalar om den platsen, då serien skulle dö lite tidigt om massor av lagen var avsågade. Jag hatar bara nuvarande kvalserieupplägg och vill ändra på det.
Jag förstår inte ens hur man kan förespråka en stängd liga. Det finns inte ett enda argument som gör att jag köper det. Ingen bottenstrid? Inga i botten har något att spela för? Döda drömmarna om spel i elitserien för hundratals föreningar som inte spelar i ES?
Jag tror det ligger lite lite i vår kultur att gilla bottenstrider. I USA bryr sig igen om bottenstrider, här bryr man sig om toppstrider.
De drömmar bonnlagen har att gå upp är fina i tanken. I verkligheten, när väl vilda väsby gått upp, så går få på matcherna. Elithockeyn lider av det och statistiken talar tydligt på denna punkt. Med andra ord går denna dröm ute på landsorten i kollisionskurs med min dröm om en publikfylld elitserie som kan vara med och konkurrera internationellt. Som kan vända den trenden vi ser idag där vi blir allt mer efter.
Små förändringar i seriesystemet är inte lösningen, tyvärr.