Järlans bästa och sämsta värvningar (07/08 – 11/12)

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Järlans bästa och sämsta värvningar (07/08 – 11/12)

Inlägg av SirDIFalot »

Jag tänkte att det kunde vara en kul grej att skapa en tråd där vi listar de fem bästa och sämsta värvningarna som vår forne sportchef gjorde under sin period i DIF på fem säsonger. (OBS: Gärna seriösa inlägg)

BÄSTA:

1. Gustaf Wesslau 1.0 och 2.0
Hade bara haft 88% i Borås i allsvenksan och sågs knappast som någon stor framtidsmålvakt. Konkurrerade genast ut Ridderwall och spelade över 30 matcher båda säsongerna med ett fantastiskt sluspel. Hans tredje säsong i DIF, återkomsten behöver man givetvis inte sägs särskilt mycket om. Utan honom hade vi vara klara för kvalserie strax efter nyår.

2. Marcus Ragnarsson
Efter tre säsonger i Almtuna var det nog inte många som trodde att den 37-årige Marcus Ragnarsson hade mycket kvar att ge på elitnivå. Jag trodde inte det heller. 08/09 räddade han oss från kvalserie. ES bästa back och var en stor del av succén 09/10.

3. Ossi Väänänen
Ingen trodde nog att den NHL-meriterade finländaren skulle välja DIF. Men Järlan lyckades övertala honom. Ossi kostade mycket men 07/08 var han skillnaden på kvalserien och slutspel. Otroligt bra back.

4. Marcus Nilson 1.0
Den stora nyckeln till succén 09/10. Efter åtta poäng på hela säsongen i KHL trodde nog inte många att Mackan skulle vara den poängsuccén som han blev. 28 mål och 36 assist blev det över hela säsongen. Då var han riktigt dominant.

5. Kyle Klubertanz 1.0
Kyle hade knappast gjort succé i Finland 08/09 med 12 poäng på hela säsongen. Chansvärvning av Järlan? Jag vet inte. Men den gick ju hem med råge i alla fall. Över hela säsongen blev det 15 mål och 21 assist och inte alls lika svag defensivt som hans onda tvilling som vi fick bevittna ett år senare.

Bubblare: Andreas Holmqvist, Niklas Anger, Staffan Kronwall, David Printz.

SÄMSTA:

1. Marcus Nilson 2.0
Jag hade också värvat tillbaka Mackan. Men att ge honom FYRA år när han var 32 år gammal och dessutom ge honom ett kontrakt som gav honom låg lön första året och sedan väldigt hög lön som handikappade vårt lagbygge kommande år var oerhört korkat. Tycker dock han fick för mycket skit under 11/12. Så dålig var han inte.

2. Josef Boumedienne
Jag gillade BomBom. Men Järlan hade jagat honom sedan han var junior och trodde han skulle vara en Ossi/Ragge/Kronwall-typ. Snacka om att ha dålig koll på en snubbe man värvar. Han fick förmodligen väldigt hög lön också sett till hur högt Järlan höll honom.

3. Mattias Carlsson
Jag vet inte vad Järlan förväntade sig här. ”Han hade för liten roll i LHC” och det tyckte SSK också och gjorde honom till en målskytt. I DIF var han en dundersopa och var inte nyttig i någon spelformation överhuvudtaget. Hade han inte blivit skadad och missat slutet på säsongen hade vi aldrig varit så nära att hålla oss kvar som vi faktiskt gjorde. Tjänade över 200.000 i månaden i SSK så antar att han inte fick mindre i DIF.

4. Kyle Klubertanz 2.0

Jag kan inte direkt klandra Järlan för den här. Kyle var riktigt bra 09/10 och jag hade också plockat tillbaka honom om jag fick chansen. Men med det utfallet går det inte att göra annat än att placera honom här.

5. Mike Zigomanis
Otroligt duktig tekare och nyttig center. En personlig favorit. Men kostade typ 300k i månaden och förväntades bli en ”en poäng per match”-spelare. Där kan knappast Järlan ha scoutat särskilt bra utan bara lyssnat på hans polare Matte Tjärnqvist. Man skulle kunna säga Jonas Almtorp här istället. Men Ziggy var dyrare än honom och hade Ziggy varit här 11/12 och gjort så lite poäng till den prislappen hade han fått oerhört mycket skit. Nu gjorde det inget under 09/10.

Bubblare: Jonas Almtorp, Daniel Widing, Nils Ekman.
Expert.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Re: Järlans bästa och sämsta värvningar (07/08 – 11/12)

Inlägg av SirDIFalot »

Daniel Tjärnqvist borde kanske varit med på sämst-sidan? Förväntningarna på honom och prislappen var förmodligen mycket högre än Kyles.
Expert.
Användarvisningsbild
Henkos
Medlem: Ja, ständig medlem

Sv: Järlans bästa och sämsta värvningar (07/08 – 11/12)

Inlägg av Henkos »

Tycker listan ser bra ut i sin helhet. Skulle dock inte ha med Kyle på övre listan. Folk har en fin förmåga att romantisera hans första säsong. Var lika dålig defensivt första sejouren som sista. Skillnaden att vi hade bättre gubbar då så det inte märktes lika väl.

Ser hellre Staffan på listan men som gammal Djurgårdare känns han för given så ja säger Printz.
Calle
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Calle »

Hardy Nilsson

En av de bästa värvningarna till DIF, tror alla kände samma sak just när han gjorde comeback. Resultat - SM-silver! Efter en av de sjukaste finalserierna någonsin (5 sudden). Den enda matchen mot HV som slutade efter tre perioder vann DIF.

Men! Vad hände sedan? Känns som att diskussionerna kring Hardys motivation, popularitet och (uppenbarligen) fallerande ledaregenskaper dog ut samma dag han fick lämna in i vintras. Vore intressant att få veta mer detaljer.

Dessvärre blir han därmed även, i min bok iaf, den sämsta värvningen (att få fortsatt förtroende) i modern tid. Tyvärr!
Användarvisningsbild
Remy Lebeau

Inlägg av Remy Lebeau »

SirDIFalot skrev: 5. Mike Zigomanis
Otroligt duktig tekare och nyttig center. En personlig favorit. Men kostade typ 300k i månaden och förväntades bli en ”en poäng per match”-spelare. Där kan knappast Järlan ha scoutat särskilt bra utan bara lyssnat på hans polare Matte Tjärnqvist. Man skulle kunna säga Jonas Almtorp här istället. Men Ziggy var dyrare än honom och hade Ziggy varit här 11/12 och gjort så lite poäng till den prislappen hade han fått oerhört mycket skit. Nu gjorde det inget under 09/10.
En väldig populär myt och osanning att Zigomanis skulle ha kostat över 300 000. Han nobbade Modo och KHL som erbjöd mycket mer än vad DIF kunde. Att spela med kompisen Tjärnqvist vägde tyngre än pengar för Mike i det fallet.

En bra lista i övrigt, men Widing borde hamna på topp 5 bland dom sämsta värvningarna. Han var galet överbetald med tanke på att han var här för att göra mål. Riva och slita kan alla göra. En riktig flopp på alla sätt och vis.
Senast redigerad av Remy Lebeau den 2012-10-09 15:46:28, redigerad totalt 1 gånger.
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Remy Lebeau skrev:
SirDIFalot skrev: 5. Mike Zigomanis
En väldig populär myt och osanning att Zigomanis skulle ha kostat över 300 000. Han nobbade Modo och KHL som erbjöd mycket mer än vad DIF kunde. Att spela med kompisen Tjärnqvist vägde tyngre än pengar för Mike i det fallet.

En bra lista i övrigt, men Widing borde hamna på en sådan lista. Han var galet överbetald med tanke på att han var här för att göra mål. Riva och slita kan alla göra. En riktig flopp på alla sätt och vis.
Mike var en personlig favorit för mig. Men allt jag hört om honom är att han kostade betydligt mer än vad han smakade.

Med lite perspektiv på värvningen var den nog inte så bra och hade vi lyckats bättre med den värvningen som kostade en del så hade vi nog kanske haft ett SM-guld den säsongen.
Expert.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av DIF_Soldier »

Sämst var Tyler Plante utan tvekan. I det läget vi befann oss i och med tanke på att det var innan transferfönstret och vad han åstadkom i DIF-tröjan. HUVUDLÖST.

Widing var ingen dålig värvning - det var i coachningen det sprack.
Ekman var ingen dålig värvning. Personligen tror jag att Nisse och Mackan hade startat nåt ljuvligt där i matchen mot SAIK innan det hemska inträffade. Må det vara en romantisering,

Järlans bästa värvning var David Printz, med tanke på vilken stomme han var i så många år och gjorde det riktigt bra, även om de två första åren med puck gav mig hjärnblödning.
Säg den glädje som varar
Rix

Inlägg av Rix »

Bästa

1. Wesslau 1.0 och 2.0, Wesslau gjorde en kanonsäsong 09/10 och var bra hela förra året förutom i KS då, kan väl inte lastas för att vi åkte ut då han höll oss kvar i typ 25 matcher förra säsongen.

2. Ragnarsson, behöver man ens motivera detta?

3. Marcus Nilsson 1.0
Mackan var klockren denna säsong, gjorde massvis med poäng, ledde en första kedja och stog upp och tog fighter när det behövdes.

4. David Printz
Med puck var David sämre de första två åren, men han blev säkrare och spelade smartare de sista åren. Han var tung defensiv och dela ut en hel del sköna smällar. Klockren spelare.

5. Kyle Klubertanz 1.0
PP back som var enormt bra 09/10, massvis med poäng och lirade bra och enkelt hela säsongen.

Sämsta

1. Tyler Plante
Inte Tyler Plante i sig, vi vet ju ingen av oss hur han var som målvakt, men att värva en 2/3 målvakt när laget desperat skriker efter en Center alternativt en rejäl Back är inte bara uselt,
det är tamefan tjänstefel!

2. BOMBOM
När en spelare innan han kommer till DIF har spelat i massor av olika klubbar, i många lekat dåligt till både i poäng och +/- kändes det inte som BOMBOM var scoutad så bra. Han blandade högt med riktigt lågt och en sån svajig back kan man inte ta in.

3.
Jonas Almtorp
Vi tappar Marcus Kruger och ersätter han mot Almtorp, en helt okej 3e/4e Center men inte mer. Han gjorde sitt jobb, men vi behövde helt klart få in en annan spelare på den positionen. Yttligare en miss av Järlan.

Spelare som inte man kan belasta allt på Järlan:

Widing - Borde på pappret gjort fler poäng, men han slet som ett djur och var rätt hygglig ändå.

Kyle 2.0 - Alla var glada över Kyles "återkomst", problemet var väl bara att våra defensiva backar vek ner sig och Kyles misstag och dåliga defensiv sken igenom. Detta ser jag mer som ett problem att Kyle inte fick spela med rätt spelare. Sen får Kyle själv ta på sig stor skuld för enkla misstag och stundtals uselt försvarsspel.

Mathias Tjärnqvist - Bra första året och gjorde en hel del fina styrningar, usel som fan de andra året. Borde krigat på bättre, men MT är verkligen en spelare som är bra när laget går på räls, lika så är han en belastning när det går tungt.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Widing tycker jag var en bra ersättare till Mackan när han stack till NHL, särskilt eftersom Mackans besked kom så sent. Men vi var kanske i rätt grovt centerbehov där?

Nils Ekman började säsongen rätt svagt, spelade upp sig. Men det jag tyckte var mest märkligt var att han fick treårskontrakt.

Plante var ju såklart en flopp. Men känns lite fel att sätta honom topp fem när han inte spelade en enda sekund i DIF.
Expert.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Svår fråga, t ex Ragge var ju den mest nyttiga och den backen som jag kommer minnas tills jag dör som "referensback" -- Ragge är svaret på frågan hur en perfekt back och lagspelare skall vara.

Å andra sidan var ju själva värvningen inte speciellt komplicerad. Han var ett känt säkert kort, hade ju OS-plats trots spel i almtuna.

Jag får nog dra till med Ossi, då han för mig var okänd innan och gjorde en fantastisk insats.

Sämst blir ssk-gänget. Tack som fan för ert bidrag till vår nuvarande position genom att konstant fega i närkamper och vara en ständig två i alla moment.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
Leow

Inlägg av Leow »

En av dom sämsta måste väl vara Lassen? Han höll verkligen inte på elitserienivå han må vara en helt okej back i allsvenskan men inte i Elitserien.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Alltså jag tycker det är svårt, Ragge och Ossi spelar i en liga för sig. Wesslau vart ju naturligtvis väldigt lyckad.

När det gäller Plante hävdar jag fortfarande att Järlan inte gjorde helt fel (man kunde naturligtvis valt en dubbelpassare eller EU-spelare istället), men inte fan var det dumt att signa en till målvakt eftersom Tim Sandberg med all önskad tydlighet hade visat att han inte höll i målet förra säsongen. Nu vart ju allt piss ändå men ifall Wesslau hade gått sönder innan kvalserien hade vi ju lika gärna kunnat lämna WO...

Någonstans får man ju se vad man får för pengarna också, därför känns väl kanske Widing och en spelare som Carlsson skandalöst dåliga. Widing gillade jag dock ändå men inte till den prislappen. Att man valde att förlänga med Mathias Tjärnqvist inför förra säsongen ser jag dock som Järlans enskilt största miss någonsin. I det läget vi befann oss i var det ett totalt katastrofalt beslut...
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Leow skrev:En av dom sämsta måste väl vara Lassen? Han höll verkligen inte på elitserienivå han må vara en helt okej back i allsvenskan men inte i Elitserien.
Just fan. Glömde bort honom.

Där snackar vi total flopp spelmässigt. Men spelare som Carlsson känns som lika stora floppar fast till större prislapp.
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Tycker dock vissa känns jävligt svårbedömda, pratade man med folk som verkligen hade sett Lassen spela i HA så var ju nästan alla övertygade om att han skulle klara spela av på en nivå högre upp.

Jag förstår Järlans tänk där också.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:Tycker dock vissa känns jävligt svårbedömda, pratade man med folk som verkligen hade sett Lassen spela i HA så var ju nästan alla övertygade om att han skulle klara spela av på en nivå högre upp.

Jag förstår Järlans tänk där också.
Gjorde vad jag vet ett fantastiskt bra VM också.

Då kan jag tycka att de långa kontrakten till Ekman och Nilson var dummare. I synnerhet Ekman. Mackan hade man haft året innan och "visste vart man hade" samt att det förmodligen vara enda chansen att värva honom med tanke på att vi inte hade mer utrymme kvar i budgeten. Det blev tvunget att bli en sån där halvkonstigt lösning. Tror ingen har hade sagt emot till det när det skedde. Resultatet blev dock inte särskilt bra.
Expert.
Skriv svar