Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvakter mm
Re: Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvaker mm
Just nu släpper vi in ca 2,43 mål per match och gör i snitt 2 mål per match.
Insläppta är väl okej. Antalet gjorda är det inte.
Hur ska vi göra fler mål...?
1. PP
12.9% är inte särskilt fantastiskt. Jag tror att mycket stavas tålamod. Ibland blir vi så ivriga så vi inte ens kommer in i zon. När vi väl har ställt upp så söker vi avslut eller avgörande passning direkt. Dela upp Sörensen och Bremberg i varsin kedja också. Johner kan skjuta direktskott. Åberg har kunnat det förut, men verkar inte kunna det nu. Vi har alltså ingen annan forward som kan skjuta direktskott än Johner. Hur ska vi ta oss in i zon? Testa samma sak som alla andra lag kör med. En kille åker mot offensiva blå, droppar pucken till en annan spelare med fart samtidigt som han screenar bort stötande motståndare. När vi kommer in i zon överbelastar vi sargspel med två spelare och det finns alltid en spelare på andra kanten så att man bara kan dra den i rundeln om man sätts under press.
PP1
Bremberg - Johner - Hank
Timmy - Lidström
En kedja med Hank framför mål. Passningar mellan Timmy, Lidström och Bremberg där syftet är att sätta upp Johner för skott. Timmy och Lidström kan ta skott om läge finns.
PP2
Sörensen - Wennberg - Tim
Gustafsson - Lennhammer
Kim kommer in för att jag vill ha en rightskytt plus att jag tycker att han har varit modig i anfallszon. Framåt ska det snurras runt i kanske 30-40 sekunder innan man hittar en passning på bortre stolpen. Ingen konstigheter. Släpp pucken till varandra. Använd backarna för avlastning.
2. Offensivare kedjor
Bort med spelare som förstör kreativiteten. Vi ska vara spelförande lag. I nedanstående kedjor finns det hyfsade defensiva kvaliter också. Kedja ett, där spelar Ljungh i brist på alternativ. Kan han inte prestera där så kan lika gärna Åberg få chansen igen. Annars finns det ett par skapliga forwardsalternativ från J20 att testa om man inte väljer att värva in typ Hannula. Andrakedjan ska köra precis som i PP, hög fart och kreativitet. Tredje och fjärde ska tacklas och köra över målvakter.
Bremberg - Johner - Ljungh/Åberg
Tim - Wennberg - Sörensen
Hank - Otto - Jimmie
Fimpen - Honken - Blomstrand
Är inte heller främmande för att testa Blomstrand bredvid Johner och Linkan. En kille med fart, tyngd och skapligt skott.
Insläppta är väl okej. Antalet gjorda är det inte.
Hur ska vi göra fler mål...?
1. PP
12.9% är inte särskilt fantastiskt. Jag tror att mycket stavas tålamod. Ibland blir vi så ivriga så vi inte ens kommer in i zon. När vi väl har ställt upp så söker vi avslut eller avgörande passning direkt. Dela upp Sörensen och Bremberg i varsin kedja också. Johner kan skjuta direktskott. Åberg har kunnat det förut, men verkar inte kunna det nu. Vi har alltså ingen annan forward som kan skjuta direktskott än Johner. Hur ska vi ta oss in i zon? Testa samma sak som alla andra lag kör med. En kille åker mot offensiva blå, droppar pucken till en annan spelare med fart samtidigt som han screenar bort stötande motståndare. När vi kommer in i zon överbelastar vi sargspel med två spelare och det finns alltid en spelare på andra kanten så att man bara kan dra den i rundeln om man sätts under press.
PP1
Bremberg - Johner - Hank
Timmy - Lidström
En kedja med Hank framför mål. Passningar mellan Timmy, Lidström och Bremberg där syftet är att sätta upp Johner för skott. Timmy och Lidström kan ta skott om läge finns.
PP2
Sörensen - Wennberg - Tim
Gustafsson - Lennhammer
Kim kommer in för att jag vill ha en rightskytt plus att jag tycker att han har varit modig i anfallszon. Framåt ska det snurras runt i kanske 30-40 sekunder innan man hittar en passning på bortre stolpen. Ingen konstigheter. Släpp pucken till varandra. Använd backarna för avlastning.
2. Offensivare kedjor
Bort med spelare som förstör kreativiteten. Vi ska vara spelförande lag. I nedanstående kedjor finns det hyfsade defensiva kvaliter också. Kedja ett, där spelar Ljungh i brist på alternativ. Kan han inte prestera där så kan lika gärna Åberg få chansen igen. Annars finns det ett par skapliga forwardsalternativ från J20 att testa om man inte väljer att värva in typ Hannula. Andrakedjan ska köra precis som i PP, hög fart och kreativitet. Tredje och fjärde ska tacklas och köra över målvakter.
Bremberg - Johner - Ljungh/Åberg
Tim - Wennberg - Sörensen
Hank - Otto - Jimmie
Fimpen - Honken - Blomstrand
Är inte heller främmande för att testa Blomstrand bredvid Johner och Linkan. En kille med fart, tyngd och skapligt skott.
Född till sportchef.
Otto, Linkan och Sörensen har sämst +/- i laget. 
Att försöka få in Hannula kanske inte vore dumt. Rightare, i förstakedjan.
Men det finns ju inga pengar.

Att försöka få in Hannula kanske inte vore dumt. Rightare, i förstakedjan.
Men det finns ju inga pengar.
Senast redigerad av kaminor den 2012-09-30 20:36:34, redigerad totalt 1 gånger.
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Speciellt att gå efter en snubbe som ENDAST tänker på lönechecken då.kaminor skrev:Otto, Linkan och Sörensen har sämst +/- i laget.
Att försöka få in Hannula kanske inte vore dumt. Men det finns ju inga pengar.
Expert.
Han har ju spelat på korttid här typ gratis förut. Han borde vilja komma i spel. Sen kan ju Bengan ersätta honom om lockouten blir långvarig. Men visst, det är högst osannolikt. Hade inte ens tänkt tanken innan android nämnde honom.SirDIFalot skrev:Speciellt att gå efter en snubbe som ENDAST tänker på lönechecken då.kaminor skrev:Otto, Linkan och Sörensen har sämst +/- i laget.
- SirDIFalot
Han har verkligen inte spelat gratis.kaminor skrev:Han har ju spelat på korttid här typ gratis förut. Han borde vilja komma i spel. Sen kan ju Bengan ersätta honom om lockouten blir långvarig. Men visst, det är högst osannolikt. Hade inte ens tänkt tanken innan android nämnde honom.SirDIFalot skrev:Speciellt att gå efter en snubbe som ENDAST tänker på lönechecken då.kaminor skrev:Otto, Linkan och Sörensen har sämst +/- i laget.
Visst, dom sju matcherna han spelade här 09/10 var säkert väldigt billigt med tanke på att vi gett honom rehab i typ ett halvar.
Expert.
- Amadeus
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Vad tycker ni om Chet?
Är han den målvakten som kan rädda oss när vi fullständigt flipprar ur på isen?
Han börjar imponera mer o mer på mig iaf
"Jag spelar hellre i division 4 iklädd DIF-tröjan än att spela med något annat lag i elitserien"
Fimpen
Fimpen
Chet är bra och han kommer säkert att bli ännu bättre. Spelet med klubban kan förbättras rätt mycket samt att det blir någon enkel miss då och då. Men det är sånt som kommer att slipas bort under säsongen. Reideborn känns som en ok backup. Det är ingen värstinguppsättning till målvaktspar vi besitter men helt ok som sagt.Amadeus skrev:Vad tycker ni om Chet?
Måste ju säga det att han har gjort sitt jobb väldigt bra. Jag är nöjd!Amadeus skrev:Vad tycker ni om Chet?
Inte målvakten som spelar dåligt i dagens DIF.
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
Chet ska vi absolut vara nöjda med. Han är nog en av dom bästa målvakterna i AS.
Avskaffa tre mot tre.
Douglas Murray lirar alltså på onsdag. Detta får vi läsa på Marie Hallmans blogg! Varför gör vi inte den hemsidan till vår officiella på en gång?
Pinsam inaktivitet och nivå på difhockey.se just nu...
- Daniel942
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Japp. Skärpning.Manijock skrev:Douglas Murray lirar alltså på onsdag. Detta får vi läsa på Marie Hallmans blogg! Varför gör vi inte den hemsidan till vår officiella på en gång?
DIF!
Men samtidigt så är DET många matcher kvar! Nu gör han det han ska, bara hoppas att han fortsätter presteraMattias_87 skrev:Chet ska vi absolut vara nöjda med. Han är nog en av dom bästa målvakterna i AS.

Det där är inte sant. Fortsätter vi som vi gör idag tar vi nästa trepoängare om 272 dagar. (Tog 275 dagar från att vi tog tre poäng i Timrå den 28:e December tills att vi tog tre poäng i Malmö den 28:e September)Datsyuk_13 skrev:Vårt bortafacit måste ju helt seriöst vara snudd på unikt i svensk hockey. Frågan är om det ens finns något lag i de tre högsta divisionerna i Sverige med ett svagare bortaspel än Djurgården. Följer vi vårt nuvarande snitt så tyder det mesta på att nästa trepoängaren på bortaplan lär infalla någon gång i skiftet januari/februari...
Herrejösses vad livet leker just nu!
Chet har imponerat på mig. Jag tycker dock att hans spel med klubban är bra. Man ser framförallt i Powerplay att han vill möta pucken och dra igång spelet snabbt med en lång passning. Dock vill väl laget lugna ner och ta burskydd några minuter innan man fortsätter PP.Jaha! skrev:Chet är bra och han kommer säkert att bli ännu bättre. Spelet med klubban kan förbättras rätt mycket samt att det blir någon enkel miss då och då. Men det är sånt som kommer att slipas bort under säsongen. Reideborn känns som en ok backup. Det är ingen värstinguppsättning till målvaktspar vi besitter men helt ok som sagt.Amadeus skrev:Vad tycker ni om Chet?
Tänkte främst på spelet bakom mål när han åker dit och stoppar pucken. Det har sett taffligt ut ett antal gånger de matcher jag sett. Det är förvisso ett samspel med backarna men klubbtekniken där har inte varit den bästa.Sjöwall skrev:Chet har imponerat på mig. Jag tycker dock att hans spel med klubban är bra. Man ser framförallt i Powerplay att han vill möta pucken och dra igång spelet snabbt med en lång passning. Dock vill väl laget lugna ner och ta burskydd några minuter innan man fortsätter PP.Jaha! skrev:Chet är bra och han kommer säkert att bli ännu bättre. Spelet med klubban kan förbättras rätt mycket samt att det blir någon enkel miss då och då. Men det är sånt som kommer att slipas bort under säsongen. Reideborn känns som en ok backup. Det är ingen värstinguppsättning till målvaktspar vi besitter men helt ok som sagt.Amadeus skrev:Vad tycker ni om Chet?