Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt
Klacktråden - Järnkaminerna
Var det bra tryck igår?
Re: Klacktråden - Järnkaminerna
Problemet är inte att Erik eller Philip tar burskydd, det är djupare rotat än så. Det förstår alla som har personlig erfarenhet av att spela hockey. Problemet är att vi inte har ett fungerande spelsätt från egen zon. Vanligtvis yttrar det sig i att forwards inte åker skridskor eller visar sig - vilket slutar i katastrofala uppspel(sånt som vi sett hittills denna säsong - och även förra säsongen). Igår yttrade det sig i att backarna väntar på att forwards ska trampa i sina bågar och visa sig. Jag är övertygad om att detta är något som laget pratat om, att backarna ska göra.
Visst, det skedde kanske en eller två gånger för mycket.. i något utav våra i övrigt usla powerplay - men det är ändå forwardsens förbannade skyldighet att trampa i sina bågar enligt den modell vi spelar efter. INTE stå stilla vid röda eller motståndar-blå BAKOM någon utav motståndarspelarna.
Med lite självförtroende kommer Philip och Erik att vid dylika tillfällen(när ingen jävel är spelbar eller åker skridskor) trampa upp i banan själva istället, så som Timmy P gör vid 1-3 målet tror jag det var. Han åkte upp själv från eget mål till offensiv blå och dumpade puck, när ingen forward var spelbar - vilket blev till ett mål 10 sekunder senare.
Visst, det skedde kanske en eller två gånger för mycket.. i något utav våra i övrigt usla powerplay - men det är ändå forwardsens förbannade skyldighet att trampa i sina bågar enligt den modell vi spelar efter. INTE stå stilla vid röda eller motståndar-blå BAKOM någon utav motståndarspelarna.
Med lite självförtroende kommer Philip och Erik att vid dylika tillfällen(när ingen jävel är spelbar eller åker skridskor) trampa upp i banan själva istället, så som Timmy P gör vid 1-3 målet tror jag det var. Han åkte upp själv från eget mål till offensiv blå och dumpade puck, när ingen forward var spelbar - vilket blev till ett mål 10 sekunder senare.
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Japp!XantE skrev:Var det bra tryck igår?
(...mot Djurgårdskassen av Oskarshamn).
Nu inväntar vi Doug Murray, och låter honom ingjuta lite jävlar anamma, lugn och erfarenhet i våra juniorbackar. Sen inväntar vi sniper-Bengan, som kan axla den kostym Åberg inte lyckats växa in i än. Det lossnar.
Något måste dock göras åt den jävla hönsgård vi har i båset. När spelarna inte vet vem de ska byta med eller vilka som ska in och spela är någonting fel. Visst är det 5(!) lagstraff vi dragit på oss hittills? Katastrofalt.
Något måste dock göras åt den jävla hönsgård vi har i båset. När spelarna inte vet vem de ska byta med eller vilka som ska in och spela är någonting fel. Visst är det 5(!) lagstraff vi dragit på oss hittills? Katastrofalt.
- zetterberg_88
Det är INTE bra! Men har även en förståelse till lagstraffen igår när flera spelare blir skadade under matchen samt när man vaskar om i kedjorna för en slutforcering, då blir det tamifan hönsgård.
Men det är riktigt kasst att ta dessa utvisningar när man behöver forcera in en balja.
Men det är riktigt kasst att ta dessa utvisningar när man behöver forcera in en balja.
-
Jag håller med dig, till viss del. Men jag tror problemet är djupare än sökandet av burskyddet och startande av ett uppspel. Det är nämligen att vi inte har ett fungerande uppspel, ett flertal gånger per match ser man hur spelarna är otydliga i sina situationer. Ibland sitter båda wingers på offensiv blå och centern börjar trampa i sin båge för att starta uppspelet från motståndarens mål (lite överdrivet).Roppan skrev:Problemet är inte att Erik eller Philip tar burskydd, det är djupare rotat än så. Det förstår alla som har personlig erfarenhet av att spela hockey. Problemet är att vi inte har ett fungerande spelsätt från egen zon. Vanligtvis yttrar det sig i att forwards inte åker skridskor eller visar sig - vilket slutar i katastrofala uppspel(sånt som vi sett hittills denna säsong - och även förra säsongen). Igår yttrade det sig i att backarna väntar på att forwards ska trampa i sina bågar och visa sig. Jag är övertygad om att detta är något som laget pratat om, att backarna ska göra.
När väl den enkla fasen i vårt uppspel är klart (att vi tagit oss ur vår egen zon), så börjar problematiken och förvirringen. Här söker alltså spelaren som kommer med pucken (ofta centralt) en snabb passning ut till en winger. Som sedan bryter in och där möter 2-3 spelare som försvarar blå linjen, vilket resulterar i puck förlust, alternativet som finns här är att man återigen försöker en passning i en tilltrasslad situation. Som oftast leder till puckförlust.
Oavsett hur bra vi är på pappret så finns det ingen anledning att spela denna typ av uppspel, vi bör istället söka den första passen längs kanten. Trampa över röda, titta snabbt mot bortre sida vid offensiv blå. Går det att passa gör det, annars dumpa och använd snabbheten våra spelare besitter för att få kvar pucken i anfallszonen.
Väl i anfallszonen så kan vi ju inte etablera spel, vilket är ytterst irriterande. Vi skapar ibland väldigt bra lägen på våra korta inbrytningar för att sedan vända hem och försvara en kontring. Istället för att söka dessa lägen bör vi enligt mig arbeta på att etablera ett spel. I alla fall med våra spelskickliga kedjor. Vi har skickligheten att spela runt pucken och låta motståndarna gå bort sig istället för att söka den avgörande passningen utan egentligt läge.
Angående Challe som tränare, så har jag sett han från hans början mer eller mindre. När han tränade Väsbys 93/94 lag. Där användes samma filosofi och laget hade en av sina sämsta säsonger under dess existens, för att nästa år studsa tillbaka och kvalificera sig för högsta Sthlms serien.
Sedan var det Väsbys A-lag, som får ses som en framgång. Där hade han mer eller mindre ett överlägset lag i serien och tog laget långt i resan mot HAS. Värt att notera att t.ex. Hörnqvist då spelade i Väsby och dominerade.
Sedan tiden i Elitserien i DIF,Timrå och MoDo är ju klart underkända. Jag tycker att det är bättre att han fokuserar som Sportchef och sedan hittar en vettig tränar. Jag skulle gärna se en amerikansk tränare.
Angående att bua, jag betalar pengar för att se DIF. Att då se ett värdelöst spelsystem och spelare som inte visar hjärta accepterar inte jag. Därför buar jag när de skämmer ut sig så grovt som de gjorde igår. Att kalla mig medgångssupporter vore löjligt, sedan kvalserien förra säsongen har jag inte missat en enda DIF match i Hockey/Fotboll och försöker resa på så många borta matcher som ekonomin tillåter.
- Tapout1891
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Kontakt:
Helt ärligt, var det verkligen dåligt!XantE skrev:Var det bra tryck igår?
Vet ej vad för ny standard vi har, för mig var
Det inte i närheten av godkänt.
"A fast body-contact game played by men with clubs in their hands and knives laced to their feet.” - Paul Gallico
Det värdelösa är hur många, speciellt på ståplats, buar, hetsar och lackar sönder så fort en back tar burskydd/väntar på att laget ska byta osvosv. Backarna gör enligt min mening precis vad dom ska göra, ta burskydd och vänta på att forwards bågar och kommer i fart för att på så sätt få ett bra, snabbt och rörligt uppspel.
Hur jävla kul är det för en spelare som Arnesson när han tar "skydd" bakom kassen (för att vänta på sina lagkamrater att komma rätt), med tusentals frustrerade människor buandes och skrikandes bakom sig. Snacka om att han blir stressad och drar en skitpass till en stillastående medspelare.
Avgå alla!
Hur jävla kul är det för en spelare som Arnesson när han tar "skydd" bakom kassen (för att vänta på sina lagkamrater att komma rätt), med tusentals frustrerade människor buandes och skrikandes bakom sig. Snacka om att han blir stressad och drar en skitpass till en stillastående medspelare.
Avgå alla!
-
+1lajjnus skrev:Det värdelösa är hur många, speciellt på ståplats, buar, hetsar och lackar sönder så fort en back tar burskydd/väntar på att laget ska byta osvosv. Backarna gör enligt min mening precis vad dom ska göra, ta burskydd och vänta på att forwards bågar och kommer i fart för att på så sätt få ett bra, snabbt och rörligt uppspel.
Avgå alla!
- Tapout1891
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Kontakt:
Instämmer med lajjnus, vissa har fan ingen spelförståelse.lajjnus skrev:Det värdelösa är hur många, speciellt på ståplats, buar, hetsar och lackar sönder så fort en back tar burskydd/väntar på att laget ska byta osvosv. Backarna gör enligt min mening precis vad dom ska göra, ta burskydd och vänta på att forwards bågar och kommer i fart för att på så sätt få ett bra, snabbt och rörligt uppspel.
Avgå alla!
Visst är inte spelarnas presterande godkänt.
Men att dessutom bua ut vårt lag hela matchen är fan inte hjärta.
Höra enstaka rop från klacken som säger ni är värdelösa/dåliga
Lär ju inte hjälpa
"A fast body-contact game played by men with clubs in their hands and knives laced to their feet.” - Paul Gallico
Håller helt med!lajjnus skrev:Det värdelösa är hur många, speciellt på ståplats, buar, hetsar och lackar sönder så fort en back tar burskydd/väntar på att laget ska byta osvosv. Backarna gör enligt min mening precis vad dom ska göra, ta burskydd och vänta på att forwards bågar och kommer i fart för att på så sätt få ett bra, snabbt och rörligt uppspel.
Avgå alla!
Däremot händer det rätt ofta i powerplay att vi står och tar burskydd väldigt länge. Det gör mig sjukt frustrerad. Det tar sån tid att få igång ett uppställt pp.
Klart som fan det är relevant om du kallar mig medgångare? Vet du ens vad en medgångare är för något?Hockeyhjärta skrev:Ja du är en medgångare, inget snack. Tänk på vad som är bäst för laget, inte vad som är bäst för dig!!Stentuff skrev:Så nu är man alltså en medgångare för att man visar missnöje?
Näe, om spelarna underpresterar nästan hela matchen buar jag hur jävla mycket jag vill...
Du är så jävla bra, precis lika bra som oss andra som gått på alla hemmamatcher, men det här handlar inte om dig, det handlar om DJURGÅRDEN!! Fatta det, varför ens nämna hur många matcher man gått på. DET HANDLAR INTE OM DIG PUCKO!!Stentuff skrev:Jag har gått på alla hemmamatcher hittills...
Jag betalar för att se DIF spela hockey, inte för att se DIF skämma ut sig. Varför ska jag inte visa mitt missnöje?
@mb81
Det är just det vi reagerar på. Varenda powerplay slösades med minst 20 sekunder bakom mål. Sedan när vi ligger under med 3-2 och det är 2 minuter kvar tar det 30 sekunder innan vi spelar ut oss från defensiv zon. Dessutom tar det sån tid att byta och det är så seg rörelse på yttrarna. Kombinera detta med backens usla förmåga att välja rätt alternativ förtjänar dem att bli utbuade.
Hur ska man som supporter annars markera att vi tycker uppspelen är skitusla? Burskyddsspelet är bara en del av dem usla uppspelen som Westerberg säger och där är det bäst tillfälle att bua. Vi tar allt för ofta fel beslut i uppspelen.
Det är just det vi reagerar på. Varenda powerplay slösades med minst 20 sekunder bakom mål. Sedan när vi ligger under med 3-2 och det är 2 minuter kvar tar det 30 sekunder innan vi spelar ut oss från defensiv zon. Dessutom tar det sån tid att byta och det är så seg rörelse på yttrarna. Kombinera detta med backens usla förmåga att välja rätt alternativ förtjänar dem att bli utbuade.
Hur ska man som supporter annars markera att vi tycker uppspelen är skitusla? Burskyddsspelet är bara en del av dem usla uppspelen som Westerberg säger och där är det bäst tillfälle att bua. Vi tar allt för ofta fel beslut i uppspelen.
Sluta klanka ner på medgångare.
Det är bra om Djurgårdens publik är en mix av medgångare och motgångare. Utan medgångare försvinner alla incitament för klubben att vinna. Utan motgångare försvinner kulturbärarna i klacken och hovet skulle vara helt tomt vid det här laget.
Symbiosen av medgångare och motgångare är med andra ord väldigt positiv
Det är bra om Djurgårdens publik är en mix av medgångare och motgångare. Utan medgångare försvinner alla incitament för klubben att vinna. Utan motgångare försvinner kulturbärarna i klacken och hovet skulle vara helt tomt vid det här laget.
Symbiosen av medgångare och motgångare är med andra ord väldigt positiv

Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
- Daniel942
Åh herregud. Du är en sån som vill ha allt serverat på silverfat utan att göra ett skit själv.Hockeyhjärta skrev:Kom igen nu hela bunten, fan jag vill inte kalla någon medgångare eller va kritisk mot andra djurgårdare, men kvällens klackinsats var bedrövlig och vi kan inte svika laget efter 5-6 omgångar, det finns inte!!
"Ähh va då sviker, jag började ju sjunga när vi gjorde mål ju!"
Vi vet att vi kan bättre och när det går segt på isen eller t.o.m. helt åt helvete då ska vi sjunga och hjälpa grabbarna, trots att det eventuellt tar emot. Fan va besviken jag var efter både förlusten och spelarnas insats, men mest vår egen insats!
Nästa gång då jävlar, ok?
Och JK - ge oss en klackledare!! Please!!
JK har inget ansvar att "sätta" en klackledare. En klackledare på hemmamatcherna ska vara nån som folk har respekt för och är igenkänd. Du kan gå upp själv på räcket och försöka, gör du det bra så får du ju respekten och blir igenkänd.
DIF!