Allsvenskan 2012/13

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Re: Allsvenskan 2012/13

Inlägg av SirDIFalot »

sensei skrev:
-daniel- skrev:
sensei skrev:Behövs det verkligen en psykolog för att fullfölja forechecks istället för att meningslöst vifta med klubban som Tim Eriksson gör?

Isåfall - kör på med psykolog.
Du kan inte skylla på Tim Eriksson. Han har varit totalt jävla värdelös men sen när är han tänkt att vara en bärande spelare i det här laget?

Kollektivet Djurgården Hockey fungerar inte, det handlar inte bara om att "smälla på och tacklas och slita" som du verkar förespråka. Åtminstone inte i min värld.
Han är en symbol för petandet och oviljan att gå in i närkamper. Det finns givetvis fler syndabockar (stundtals hela laget..)

Inga matcher vinns utan att smälla på och tacklas och slita. Visa mig en framgångsrik coach som säger annorlunda.

Därför börjar vi där, sen tar vi tag i andra aspekter som det behövs jobba på.
Du får ursäkta men jag tror verkligen inte att problemet är att vi inte spelar tillräckligt fysiskt. Har vi verkligen spelat så lamt när det kommer till den biten för övrigt...? Ser dock rätt uppenbara problem i att något händer mentalt så fort vi hamnar i underläge och att vi har grova problem i uppspelsfasen. Men visst behövs det hårt spel också. Men jag tycker inte att vi saknar det.
Expert.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

sensei skrev:
SirDIFalot skrev:
-daniel- skrev:
sensei skrev:Behövs det verkligen en psykolog för att fullfölja forechecks istället för att meningslöst vifta med klubban som Tim Eriksson gör?

Du kan inte skylla på Tim Eriksson. Han har varit totalt jävla värdelös men sen när är han tänkt att vara en bärande spelare i det här laget?

Kollektivet Djurgården Hockey fungerar inte, det handlar inte bara om att "smälla på och tacklas och slita" som du verkar förespråka. Åtminstone inte i min värld.
Tycker i regel att det där med att "kämpa hårdare" "visa mer hjärta" är rätt löjliga klyschor. Oftast är det något taktiskt som inte fungerar som gör att spelet låser sig på ett eller annat sätt så man helt enkelt inte hamnar i de situationerna man vill ha. Det är sällan så enkelt som att kämpa hårdare och forechecka mera som många verkar tro. Blir galen när folk tycker att laget inte kämpat tillräckligt så fort de förlorat.
Då ingen av de som du quotar har sagt det, så undrar vi vem du vänder dig mot?
Ingen. Generell tanke och konstaterande bara.
Expert.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

SirDIFalot skrev:
sensei skrev:
-daniel- skrev:

Han är en symbol för petandet och oviljan att gå in i närkamper. Det finns givetvis fler syndabockar (stundtals hela laget..)

Inga matcher vinns utan att smälla på och tacklas och slita. Visa mig en framgångsrik coach som säger annorlunda.

Du får ursäkta men jag tror verkligen inte att problemet är att vi inte spelar tillräckligt fysiskt. Har vi verkligen spelat så lamt när det kommer till den biten för övrigt...? Ser dock rätt uppenbara problem i att något händer mentalt så fort vi hamnar i underläge och att vi har grova problem i uppspelsfasen. Men visst behövs det hårt spel också. Men jag tycker inte att vi saknar det.
Ok, då har jag en klockrent motsatt åsikt då jag uttryckligen ser att vi får svårt i matcher där vi inte fullföljer och vinner närkamper, och vinner i de matcher där vi sätter fysisk press. Dubbelmötena mot brynäs illustrerar klockrent denna min åsikt.

Även Challe tycks dela den, av den sista presskonferensen att döma.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
DIFÖrebro
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av DIFÖrebro »

Angående snacket om psykolog. Skulle kunna hjälpa om det verkligen är nervositet eller prestationsångest som är problemet.

Seriöst, dom här killarna har stått på skridskor sedan 6-7 års ålder. Dom har förmodligen varit den som hela laget har vilat på. Dom har spelat otaliga finaler, förlorat, gjort misstag, blivit petade etc. etc.

Tror inte att en psykolog är svaret nu. Däremot det dom försökte med förra året efter en match där mot slutet, låsa in sig.

Ta en helg, låsa in sig och snacka med förbannat högt i tak om hur fan man ska lösa det, internt.
Säger det igen, det är garanterat någon osämja/drama någonstans i DIF. Är det så att det inte finns förtroende för Challe bland spelarna, måste dom kunna ta upp det och lösa det.

/DIFÖrebro, som jobbar som leg. psykolog och gladeligen skulle hjälpa DIF gratis om det skulle hjälpa.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

SirDIFalot skrev:
sensei skrev:
SirDIFalot skrev:
-daniel- skrev:

Tycker i regel att det där med att "kämpa hårdare" "visa mer hjärta" är rätt löjliga klyschor. Oftast är det något taktiskt som inte fungerar som gör att spelet låser sig på ett eller annat sätt så man helt enkelt inte hamnar i de situationerna man vill ha. Det är sällan så enkelt som att kämpa hårdare och forechecka mera som många verkar tro. Blir galen när folk tycker att laget inte kämpat tillräckligt så fort de förlorat.
Då ingen av de som du quotar har sagt det, så undrar vi vem du vänder dig mot?
Ingen. Generell tanke och konstaterande bara.
Ok, fine. Jag tror inte heller det lama fysiska spelet beror på brist av vilja eller professionalitet, utan för mycket negativa tankar i skallen och att man primärt ser vad som kan gå snett istället för vad man kan vinna på en offensiv tackling t ex.

Med 3 duktiga coacher i båset borde det här inte vara ett problem kan jag tycka.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

sensei skrev:
SirDIFalot skrev:
sensei skrev:
-daniel- skrev:

Ok, då har jag en klockrent motsatt åsikt då jag uttryckligen ser att vi får svårt i matcher där vi inte fullföljer och vinner närkamper, och vinner i de matcher där vi sätter fysisk press. Dubbelmötena mot brynäs illustrerar klockrent denna min åsikt.

Men det där går ju hand i hand? Det ser ut som vi spelar mer fysiskt när vi spelar bra, eftersom man får ett övertag på motståndarna (inte enkom i det fysiska spelet).

Jag tycker du förenklar problematiken något brutalt.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

-daniel- skrev:
sensei skrev: Ok, då har jag en klockrent motsatt åsikt då jag uttryckligen ser att vi får svårt i matcher där vi inte fullföljer och vinner närkamper, och vinner i de matcher där vi sätter fysisk press. Dubbelmötena mot brynäs illustrerar klockrent denna min åsikt.

Men det där går ju hand i hand? Det ser ut som vi spelar mer fysiskt när vi spelar bra, eftersom man får ett övertag på motståndarna (inte enkom i det fysiska spelet).

Lustigt, jag tänkte precis skriva att du försvårar problematiken något brutalt :)

Kanske ligger sanningen någonstans mitt emellan?
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Fungerar det inte taktiskt så man inte hamnar i de situationerna man vill ha så är det ju svårt att vinna de närkamperna. Alla närkamper är ju inte 50/50 liksom. Lyckas du med det uppspelet du vill göra och kommer in i zon på ett sätt som du vill så blir det ju förstås lättare att vinna "kampen" om att behålla pucken där. Det ingår ju närkamper överallt men du måste ju hamna i situationerna där du ger dig själv en ärlig chans att vinna dessa.
Expert.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Ett annat intressant exempel är ssk-matchen. Jag menar att vi vinner oförtjänt i denna match. Ssk spelade ett betydligt mer resolut fysiskt spel, och får därmed ett övertag, även om de på individbasis har ett sämre lag.

Fortsätter ssk på det sättet så kommer de sluta före DIF i allsvenskan tror jag.
Användarvisningsbild
zetterberg_88

Inlägg av zetterberg_88 »

Det är i uppspelet vi falerar totalt på. Alla gömmer sig för att inte få pucken. Och när nån back väl kommer med fart ska söker man en jävla passning till någon som står stilla, varför inte åka själv in med pucken och lita på medspelarna tar hans position.

En annan tendens som vi hade förra året är att en back slår en lång pass till en ensam forward och då åker alla och byter. Så torskar vi pucken och får försvara oss igen.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

sensei skrev:
-daniel- skrev:
sensei skrev: Ok, då har jag en klockrent motsatt åsikt då jag uttryckligen ser att vi får svårt i matcher där vi inte fullföljer och vinner närkamper, och vinner i de matcher där vi sätter fysisk press. Dubbelmötena mot brynäs illustrerar klockrent denna min åsikt.

Lustigt, jag tänkte precis skriva att du försvårar problematiken något brutalt :)

Kanske ligger sanningen någonstans mitt emellan?
Haha... ja antagligen.
Användarvisningsbild
DIF#1

Inlägg av DIF#1 »

Efter 5 omgångar är det PINSAMT att kolla på tabellen. DIF på 10e plats i Allsvenskan!!! Minus i målskillnad och allså bara 4 lag bakom sig.
Mår dåligt nu, men hoppas och tror på bättring. Hoppas på Murray och Hörnqvist så snart som möjligt, och att det hjälper! 2 svåra bortamatcher i rad nu (Malmö och Västerås). Dags att börja kriga :!:

KÄMPA DIF!
"Grym jävla publik" - Michael Holmqvist efter DIF - AIK (25/3 -14)
Staten

Inlägg av Staten »

Jag håller fast vid det jag sagt tidigare, att vi inte skulle spelat EP som träningsmatcher utan mött allsvenskt motstånd och förberett oss på riktigt. Det blev ett stort misstag för vi var inte alls förberedda och har nu fått en riktigt tuff start och en losermentalitet på köpet. I det här stadiet får vi se det som en skänk från ovan att Douglas Murray kommer in med sin otroliga vinnarmentalitet som förhoppningsvis kan smitta av sig på resten av laget. Den killen har inte ett uns av osäkerhet i blicken. Fy fan vad viktig han kommer bli. 110 kg Djurgårdsbetong kommer hålla rent framför kassen och förmodligen sätta skräck i en och annan bonde.
Användarvisningsbild
zetterberg_88

Inlägg av zetterberg_88 »

Allsvenskan är en tight serie och den har precis börjat. De flesta i DIF har inte ens spela allsvenskan förut. Därför är det precis som du säger att vi fått en dålig start då vi inte har hunnit med omväxlingen mellan Elitserien och Allsvenskan.

Det är jävligt synd att vi ligger på en skit positionering men jag tror med nästan 100% säkerhet att vi snart kommer börja få i gång spelet på ett bättre sätt och börja vinna matcherna med säkerhet.
Nya grabbar, ny liga, nya tränare. Det är mycket nytt. Det har som sagt bara gått 5 matcher vi får vänta och se hur det går om 5-6 matcher. Om trenden håller i sig har vi ett riktigt problem.

Dogge och Bengan kommer nog in med ny skön energi.
Användarvisningsbild
BaronVonDif

Sv: Re: Allsvenskan 2012/13

Inlägg av BaronVonDif »

Staten skrev:Jag håller fast vid det jag sagt tidigare, att vi inte skulle spelat EP som träningsmatcher utan mött allsvenskt motstånd och förberett oss på riktigt. Det blev ett stort misstag för vi var inte alls förberedda och har nu fått en riktigt tuff start och en losermentalitet på köpet. I det här stadiet får vi se det som en skänk från ovan att Douglas Murray kommer in med sin otroliga vinnarmentalitet som förhoppningsvis kan smitta av sig på resten av laget. Den killen har inte ett uns av osäkerhet i blicken. Fy fan vad viktig han kommer bli. 110 kg Djurgårdsbetong kommer hålla rent framför kassen och förmodligen sätta skräck i en och annan bonde.
Tycker det är direkt pinsamt att denna trupp kräver Nhl-förstärkning för att kunna prestera på allsvensk nivå, tyckte först att Bengan och Murray var ett kul tillskott som skulle krydda lite och spetsa ett redan bra lag, nu blir vi ju beroende av dem. Förhoppningsvis får dom hela truppen att lyfta och genom det fokus de drar på sig kan övriga spelare känna mindre press och prestera bättre.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Skriv svar