Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvakter mm

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvaker mm

Inlägg av SirDIFalot »

Jävligt kul att höra att han inte verkar låst över att spela med första och andrakedjan och första och andra backpar i PP.
Expert.
Användarvisningsbild
android
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av android »

Försäsongen över. Poängligan efter dessa ET-matcher:

1. Erik Gustafsson 7 2 2 4 8
2. Timmy Pettersson 6 1 3 4 4
3. Michael Holmqvist 6 2 2 4 12
4. Christian Eklund 6 1 3 4 37
5. David Lidström 7 1 2 3 0
6. Ludwig Blomstrand 6 3 0 3 4
7. Henrik Eriksson 7 2 1 3 4
8. Dustin Johner 6 1 1 2 4
9. Nils Andersson 4 0 2 2 0
10. Tim Eriksson 5 1 1 2 0

Självklart måste det väl ses som ett underbetyg att topp sju består av backar, en junior, Fimpen och Hank. Våra tilltänkta producerande spelare har ju inte riktigt producerat. Man får väl hoppas att dom sparar det till säsongen startar. Ljungh, Sörensen, Bremberg, Tim och Johner har jag förväntat mig mer av.

1. Chet Pickard 4 238:34 134 13 3.27 90.30%
2. Adam Reideborn 3 185:00 81 11 3.57 86.42%

Inte mycket att säga om. Målvakterna har blandat och gett, då ser statsen ut så där. Förhoppningsvis blir det bättre i serien.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Håller med, helt klart ett fett underbetyg för de spelare som är tilltänkta att producera. Förhoppningsvis får dock gamlingarna, Sörensen och Ljungh upp farten vartefter och vi får då en härlig bredd på truppen.
DIFÖrebro

Inlägg av DIFÖrebro »

Jim Morrison skrev:Förstår inte varför folk tvekar på Gustafsson? Jag tycker att han har varit en av dom bättre backarna på försäsongen. Varje match jag har sett så har han imponerat i alla fall.
Jag anser att han är den som kladdar mest med pucken i defensiv zon, tar längst tid på sig och försöker vara som Erik Karlsson. Han måste spela mycket enklare och säkrare defensivt.

Han är såklart väldigt bra för att vara junior. Jag tycker han är riktigt bra utanför egna försvarszonen.

Är det bara jag som tycker att Holm är 10 resor bättre än Gustafsson?
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

SkönaDjurgårn skrev:Håller med, helt klart ett fett underbetyg för de spelare som är tilltänkta att producera. Förhoppningsvis får dock gamlingarna, Sörensen och Ljungh upp farten vartefter och vi får då en härlig bredd på truppen.
Har hört att vad dom än säger så är det mer än en av de gamla som tycker att dessa matcherna har varit som vilka andra försäsongsmatcher och också angripit dom utifrån det synsättet. Lite synd för oss som tittar men men. Är rätt övertygad om att det kommer ta någon match här i början av serien innan gamlingarna kommer igång men sen tror jag att det blir fart på dom.
Användarvisningsbild
Stulle
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Stulle »

Att Chet har blandat lite får man väl ha förståelse för. Helt ny miljö för honom och allt vad det innebär. Ge grabben lite tid :D
Jag är inte arg, och inte besviken.
Användarvisningsbild
android

Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvaker mm

Inlägg av android »

Stulle skrev:Att Chet har blandat lite får man väl ha förståelse för. Helt ny miljö för honom och allt vad det innebär. Ge grabben lite tid :D
vem har inte gett honom tid?
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

crike skrev:
SkönaDjurgårn skrev:Håller med, helt klart ett fett underbetyg för de spelare som är tilltänkta att producera. Förhoppningsvis får dock gamlingarna, Sörensen och Ljungh upp farten vartefter och vi får då en härlig bredd på truppen.
Har hört att vad dom än säger så är det mer än en av de gamla som tycker att dessa matcherna har varit som vilka andra försäsongsmatcher och också angripit dom utifrån det synsättet. Lite synd för oss som tittar men men. Är rätt övertygad om att det kommer ta någon match här i början av serien innan gamlingarna kommer igång men sen tror jag att det blir fart på dom.
Jo, så är det ju. Det har man märkt tidigare säsonger också. Ottosson och Ölvestad m.fl. har börjat trögt men senare delen av säsongen är det likväl de som gått i bräschen.

Jag har själv utmålat Linkan till poängkung och just nu känns den tippningen SÅDÄR...men jag vet ju vad han kan och har inte tappat hoppet än. :)
Staten

Inlägg av Staten »

För pengarna vi sparade in på Valiquette + Nils Anderssons lön borde vi kunna landa en rätt hyfsad back. Det ryktades ju om en lön bra över 100.000 på Valiquette, och Pickard kan väl knappast fått mer än hälften av det? Hoppas Challe vet vad han gör nu, och hoppas han inte stängt dörren helt för förstärkningar på backsidan utan väntar lite och ser vad som behövs senare in på säsongen. Det skulle vara skönt att veta hur han tänker och inte bara att man får till sig att det inte blir någon ersättare till Andersson punkt slut.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

För att få bort lite derbytankar så väljer jag att sätta ihop lite nya kedjor.

Jag tycker inte att vi har fått tillräckligt bra tryck i anfallszon dom första matcherna. Vi kommer ofta i kontringar och gör det okej, men ofta blir det en passning som är av för dålig kvalité, en dragning som inte går hem. Vill därför sätta ihop två så bra offensiva kedjor som vi kan framana (just nu). Dom andra två får innebära hårt jobb.

Bremberg - Johner - Åberg
Vill ge Linkan ett till alternativ. Vill även ha en person som driver hårdare på mål i den här kedjan. Med Johner kan Linkan få slå flippmackor in mot mål också. Åberg får fortsatt förtroende, trots en ganska dålig start.

Tim - Wennberg - Sörensen
Kanske lite kontroversiellt. En lättviktskedja som dock har mycket fart och finess i sig. Ska åka mycket skridskor och släppa pucken till varandra. Både Sörensen och Wennberg (trots hans skrala målskörd i J20 förra året) har hyfsade skott. Wennbergs naturliga position är center och jag kan nästan lova att han inte kommer göra bort sig på den positionen. Det finns ju ett motargument att en centerposition skulle dra ner hans offensiv. Dock har jag inte sett att våran center tar ett större defensivt ansvar i matcherna.

Hank - Otto - Jimmie
Smäll på. Hank måste börja använda kroppen mer. Gjorde inte det sist han var i DIF, under hans tid i Mora smällde han på mycket (i alla fall dom matcher jag såg), nu har han tydligen slutat igen. Konstigt. Ge honom en roll, smäll på!

Fimpen - Honken - Ljungh/Blomstrand.
Rätt lik förra kedjan. Smäll på, var i ansiktet och driv hårt på målet.

Tydliga roller till alla kedjor.
Född till sportchef.
nevyn

Inlägg av nevyn »

Får jag fråga: är det någon annan som förstår varför Åberg får fortsatt förtroende i förstakedjan? Själv tycker jag inte att han levererat som om han förtjänar det.
Axel_K

Inlägg av Axel_K »

nevyn skrev:Får jag fråga: är det någon annan som förstår varför Åberg får fortsatt förtroende i förstakedjan? Själv tycker jag inte att han levererat som om han förtjänar det.
Jag skulle egentligen hellre se Wennberg i första.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Vårat PP-spel lämnade ju mycket att önska.

1. Ta sig in i zon.
Vi går ner och tar burskydd hela tiden. Backen väntar in forwards och hela laget kommer ska komma med fart. Antingen slår backen en jävligt dålig passning, eller så åker forwards jävligt konstigt. Ibland dumpar vi ner pucken utan någon synkronisering med övriga forwards vilket gör att ingen åker på pucken. Ibland så duttas det vid offensiv blå och vi tappar pucken. Varför kan vi inte göra som ALLA andra lag gör. Ta fart med en gubbe som kan hålla i pucken, kan du åka rätt in gör det, annars droppa till någon som kommer med fart bakifrån. Då har motståndarlaget blivit stillastående och vi kan kliva in med pucken. I uppställningsfasen måste det alltid finnas något på andra kanten. Alla andra lag kan bara slå pucken i rundeln och på så sätt få motståndarna att flytta över laget vilket ger oss lite tid. Hur svårt kan det vara.

2. Uppställt spel
Varför spelar vi inte runt pucken med lite tempo först? Varför ska vi göra mål efter fem sekunder? Spela lite back-back. Få målvakten att röra sig genom centrallinjen. Låt våran spelare i slottet röra sig upp och ner för att stressa deras backar lite. Gör deras box för stor eller för liten. Försök inte hitta instick direkt när det står motståndare i vägen!

3. Avsluten
Varje gång våra backar avslutar så är det ett handledsskott för styrning. Jag ogillar när folk skriker "SKJUT" på läktaren hela tiden, men ibland får typ Lidström någon sekund på sig att ladda sin bössa, ändå blir det ett handledsskott som någon stackare framför mål ska försöka styra in. Visst kan det vara bra ibland, men ibland kan det även vara bra att skjuta ett slagskott också. Björn Nord-Style!
Vårat andra alternativ än så länge har att ytterforwarden (ofta Sörensen) ska hålla i pucken, två spelare står framför mål och Sörensen ska träffa deras klubblad med en hård pass. Okej, fin idé, men när det står två backar FRAMFÖR dessa spelare så kanske ni ska testa ett annat alternativ (se ovan alternativt punkt 2).

Man får väl hoppas att vi nöter lite PP imorgon och på fredag.
Född till sportchef.
hockeywife

Inlägg av hockeywife »

Axel_K skrev:
nevyn skrev:Får jag fråga: är det någon annan som förstår varför Åberg får fortsatt förtroende i förstakedjan? Själv tycker jag inte att han levererat som om han förtjänar det.
Jag skulle egentligen hellre se Wennberg i första.
jag med! wennberg for the win
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Förmodligen för att våra tränare tänker lite långsiktigt och inte plockar bort någon efter 2-3 matcher av svaga insatser. Särskilt när det handlar om en junior.
Expert.
Skriv svar