Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Salas
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av Salas »

På tal om "förbjudet" mot NHL-spelare på korttidskontrakt. Hur tät är verkligen den regeln, eller ska man kalla det "rekommendationen"? För det kan väl inte vara annat än just en rekommendation?

Den 15e september när lockouten blir ett faktum, då står alla NHL spelare utan giltiga kontrakt. Inte kan något påhitt till "regel" förbjuda en klubb att skriva try-out kontrakt med en spelare? Det måste ju finnas hur jävla många kryphål som helst kring den där regeln. Skulle det bli gnäll på det, och vi ändå vill ha Kronwall och Hörnqvist, då är det väl bara att vi skriver ett kontrakt över hela säsongen med en option som innebär att kontraktet rivs om NHL drar igång? Vad fan ska förbundet göra liksom? Gråta ut i media, för mer än så kan dom väl inte göra? Vilka skäl har dom för en bestraffning? Det är en kontraktsskrivning med en free-agent som sker, precis som i alla andra fall, och vilka optioner som tillämpas i kontrakten har väl aldrig varit något som förbund gnällt om innan, så varför skulle dom göra det nu? Kontraktsskrivningen sker mellan spelare och klubb, och alla andra ska skita blanka fan hur kontrakten utformas.

Skulle det sedan mot all förmodan bli ett gnäll även på den optionen, då är det väl bara att Kronwall och Hörnqvist skriver på ett kontrakt säsongen ut, utan någon option. Sen när NHL drar igång, så är det ju bara för Djurgården att gå ut med ett pressmeddelande där det står:
  • På grund av diverse incidenter så väljer Djurgården att med omedelbar verkan bryta kontrakten med Patric Hörnqvist och Niklas Kronwall.
    Vi tackar för deras tid i Djurgården och önskar lycka till i deras fortsatta karriärer.

Djurgården Hockey

Helt ärligt asså, vad fan ska förbundet göra åt saken? Vill lag ha NHL spelare på korttidskontrakt, så kommer NHL spelare att värvas på korttidskontrakt. Förbundet kommer inte kunna göra ett skit åt saken, bortsett från att gråta i media.

Så kort och gott, hoppas att Mora, Djurgården, Södertälje och Tingsryd hämtar in massa proffs och pissar på förbundet och övriga avundsjuka föreningar i serien. Då kan vi fyra klubbar fylla hallar landet runt medan deras sportchefer står där och gråter ut i media över all orättvisa.

Så kort och gott, vill Challe ha NHL-proffs, så ska vi ha NHL proffs. Den enda mentaliteten som behövs är:
  • "Vi är från Stockholm, vi gör som vi vill!"
Vi kommer ändå vara hatade av hela serien så det är lika bra att hata tillbaka direkt. Det är vi mot bönderna, och inte en jävel ska kunna säga varken bu eller bä om hur vi agerar i spelarfrågor.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Tack Salas. Helt jävla rätt. Stå upp mot bönderna utan juniorverksamhet.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
XantE

Inlägg av XantE »

Riktigt bra sagt Salas . Håller med om varenda ord som du säger!
Användarvisningsbild
sthlm1891

Inlägg av sthlm1891 »

Salas skrev:På tal om "förbjudet" mot NHL-spelare på korttidskontrakt. Hur tät är verkligen den regeln, eller ska man kalla det "rekommendationen"? För det kan väl inte vara annat än just en rekommendation?

Den 15e september när lockouten blir ett faktum, då står alla NHL spelare utan giltiga kontrakt. Inte kan något påhitt till "regel" förbjuda en klubb att skriva try-out kontrakt med en spelare? Det måste ju finnas hur jävla många kryphål som helst kring den där regeln. Skulle det bli gnäll på det, och vi ändå vill ha Kronwall och Hörnqvist, då är det väl bara att vi skriver ett kontrakt över hela säsongen med en option som innebär att kontraktet rivs om NHL drar igång? Vad fan ska förbundet göra liksom? Gråta ut i media, för mer än så kan dom väl inte göra? Vilka skäl har dom för en bestraffning? Det är en kontraktsskrivning med en free-agent som sker, precis som i alla andra fall, och vilka optioner som tillämpas i kontrakten har väl aldrig varit något som förbund gnällt om innan, så varför skulle dom göra det nu? Kontraktsskrivningen sker mellan spelare och klubb, och alla andra ska skita blanka fan hur kontrakten utformas.

Skulle det sedan mot all förmodan bli ett gnäll även på den optionen, då är det väl bara att Kronwall och Hörnqvist skriver på ett kontrakt säsongen ut, utan någon option. Sen när NHL drar igång, så är det ju bara för Djurgården att gå ut med ett pressmeddelande där det står:
  • På grund av diverse incidenter så väljer Djurgården att med omedelbar verkan bryta kontrakten med Patric Hörnqvist och Niklas Kronwall.
    Vi tackar för deras tid i Djurgården och önskar lycka till i deras fortsatta karriärer.

Djurgården Hockey

Helt ärligt asså, vad fan ska förbundet göra åt saken? Vill lag ha NHL spelare på korttidskontrakt, så kommer NHL spelare att värvas på korttidskontrakt. Förbundet kommer inte kunna göra ett skit åt saken, bortsett från att gråta i media.

Så kort och gott, hoppas att Mora, Djurgården, Södertälje och Tingsryd hämtar in massa proffs och pissar på förbundet och övriga avundsjuka föreningar i serien. Då kan vi fyra klubbar fylla hallar landet runt medan deras sportchefer står där och gråter ut i media över all orättvisa.

Så kort och gott, vill Challe ha NHL-proffs, så ska vi ha NHL proffs. Den enda mentaliteten som behövs är:
Vi kommer ändå vara hatade av hela serien så det är lika bra att hata tillbaka direkt. Det är vi mot bönderna, och inte en jävel ska kunna säga varken bu eller bä om hur vi agerar i spelarfrågor.
kanske den bästa texten jag läst på mycket länge :)
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

Bra Salas. Precis sådär hoppas jag att Challe agerar om det blir en lockout.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Det är verkligen inte värt risken att bryta mot det uppsatta regelverket som man faktiskt godkänt då man var med i omröstningen... Vad händer om vi skulle bli fällda? Poängavdrag? Förlust i varje match vi spelat med dessa NHL-spelare?

Inte vidare genomtänkt, i mitt tycke.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

-daniel- skrev:Det är verkligen inte värt risken att bryta mot det uppsatta regelverket som man faktiskt godkänt då man var med i omröstningen... Vad händer om vi skulle bli fällda? Poängavdrag? Förlust i varje match vi spelat med dessa NHL-spelare?

Beslut om vad som kommer hända kommer väl på måndag? Har för mig att jag läste det i alla fall. Blir det 10 000 i böter kan det kanske vara värt det. Även om jag har svårt att bestämma mig för om det är bra eller inte..
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

android skrev:
-daniel- skrev:Det är verkligen inte värt risken att bryta mot det uppsatta regelverket som man faktiskt godkänt då man var med i omröstningen... Vad händer om vi skulle bli fällda? Poängavdrag? Förlust i varje match vi spelat med dessa NHL-spelare?

Beslut om vad som kommer hända kommer väl på måndag? Har för mig att jag läste det i alla fall. Blir det 10 000 i böter kan det kanske vara värt det. Även om jag har svårt att bestämma mig för om det är bra eller inte..
Kan ju nästan garantera att straffet kommer vara högre än några 10.000:- i böter; vore tämligen meningslöst att införa en regel som klubbarna har råd att bryta mot.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Det vore skoj om straffsatsen blir böter på den nivån att de rikare klubbarna har råd att bryta mot det. Dvs resultatet blir att de bra klubbarna kan ta in NHL-spelare och de sämre klubbarna har inte en chans att stå emot... Hehe
Expert.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

-daniel- skrev:
android skrev:

Kan ju nästan garantera att straffet kommer vara högre än några 10.000:- i böter; vore tämligen meningslöst att införa en regel som klubbarna har råd att bryta mot.
Ungefär det som var min poäng.

Självklart kommer det finnas kryphål också. Som andra har skrivit här, skriv ett ettårskontrakt, när NHL startar fejka att det inte funkar för spelarna i klubben. Vad ska hända liksom?

Det kan ju bli så att det MÅSTE finnas en klausul i kontraktet, som gäller spelaren, som säger någonting i stil med "du förbinder dig härmed till att inte spela i någon NHL-klubb innan datum yyyy-mm-dd". Om det bryts måste spelaren betala en viss summa i böter.
Född till sportchef.
m0ng00se

Inlägg av m0ng00se »

Finns det en garanti för att dom lirar hela säsongen så tycker jag inte det ska vara några problem att ha med dem men är dom bara med för nån månad så vette fasen om vi inte bara skjuter oss själva i foten. Visst glamour och kul att ha lite kvallitet i laget men sen då när dom är borta och den oerhört viktiga kvalserien hägrar så står vi där med ett lag som lutat sog mot dessa proffs och en masssa (?) spelare som inte fått ha de roller som de nu kommer att ha samt för lite speltid. Hur tror ni vi ska ta oss upp i ES då?
gurra

Inlägg av gurra »

Är det någon som har en förklaring på varför Conny Strömberg får ha ett korttidskontrakt men att vi inte får ta hem Kronwall t ex på korttidskontrakt? Om det är som ni skriver att spelarna på pappret är kontraktlösa vid en lock out så borde det ju inte vara någon skillnad.
Användarvisningsbild
18DIF91

Inlägg av 18DIF91 »

gurra skrev:Är det någon som har en förklaring på varför Conny Strömberg får ha ett korttidskontrakt men att vi inte får ta hem Kronwall t ex på korttidskontrakt? Om det är som ni skriver att spelarna på pappret är kontraktlösa vid en lock out så borde det ju inte vara någon skillnad.
Kommer inte vara någon skillnad vid lockout, de kommer kontraktslösa spelare.

Detta "förbud" eller vad man skall kalla det har bara effekt fram tills vi vet huruvida det blir en lockout eller inte, så länge spelarna fortfarande är under kontrakt med sina klubbar i NHL så funkar det.

Blir det lockout så blir dessa spelare kontraktslösa och borde alltså gå att kontraktera likt Conny, ser inte riktigt hur det juridiskt skulle gå ihop att förbjuda vissa spelare för att de är FÖREDETTA NHL spelare när deras kontrakt går ut och i samma veva tillåta korttidskontrakt med spelare som inte spelat i NHL. Känns ju lite som det skulle kunna räknas som diskriminering om inte annat.
Alltid Oavsett.
Användarvisningsbild
18DIF91

Inlägg av 18DIF91 »

sthlm1891 skrev:
Salas skrev:På tal om "förbjudet" mot NHL-spelare på korttidskontrakt. Hur tät är verkligen den regeln, eller ska man kalla det "rekommendationen"? För det kan väl inte vara annat än just en rekommendation?

Djurgården Hockey

kanske den bästa texten jag läst på mycket länge :)
Tror iofs inte det GÅR att stoppa detta när spelarna väl blir free agents, har svårt att se hur katten man skall stoppa just NHL proffs men samtidigt tillåta korttidskontrakt för andra spelare i samma liga. Så länge spelarna fortfarande är kontrakterade så kan jag förstå det, men om de blir free agents? Det är ju snudd på diskriminering om något.
Alltid Oavsett.
Användarvisningsbild
Jepe

Inlägg av Jepe »

Nu är det väl så att kontrakten inte gäller UNDER lockouten, men så fort den är över så börjar kontrakten att gälla igen. Om spelarna då har rätt att tacka nej till befintligt kontrakt eller inte... Ja då så. Men min gissning är att om det blir en överenskommelse mellan NHLPA och NHL om lönesäkning så förs detta automatiskt in i befintliga kontrakt.

Eller?
2014-04-07, vad hände?
Låst