Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av SirDIFalot »

DIF_Soldier skrev:
SirDIFalot skrev:Hockeyligan har bestämt sig för att man måste spela HELA säsongen i Elitserien om det blir lockout. Inga korttidskontrakt.

Vet inte om det gäller eller kommer gälla för HockeyAllsvenskan. Bra beslut för övrigt.
Hoppas att det gäller hela Sverige. Som sagt så löser det problemen en hel del i en Kvalserie.
Skulle bli så underbar timing, och då ser man VERKLIGEN vilka som vill göra en insats för DIF.

Sensei ser nog inte hela bilden här riktigt, med allt vad petningar gör med en individ och en grupp.
Visst vore det ruggit häftigt att se Murray i ett första backpar med Kronwall, och en rejäl boost för publikströmningen och haussen. Men för kontinuitet och gruppsammanhållningen skulle en kort sejour av NHL-spelarna skada en hel del i min mening;

Lennhammer exempelvis sitter bänkad i typ 30 matcher till förmån för Kronwall. När Kronwall sedan drar ska Kim oin och spela på topp i en Kvalserie med sargat självförtroende och känsla av rejection... njää, låter långt från optimalt - närmast förödande.
Dessutom rent ekonomiskt att vi ska betala för spelare som inte är med när det sedan gäller på allvar i kvalserien? Vad är poängen med det?
Expert.
Användarvisningsbild
John Terry
Djurgården Hockey

Inlägg av John Terry »

Det som är intressant här är enbart en sak. Det är att vi är som bäst i en kvalserie, med eller utan NHL-spelare.

Hade vi legat i ES hade läget varit ett helt annat då håller jag med om att varje klubb ska få bestämma själv hur dom vill göra. Men i Allsvenskan, världens konstigaste jävla liga där ALLT hänger på tio matcher på slutet (om man nu kommer dit), så är det jävligt bra om ett beslut tas centralt att det är hela säsongen eller inget alls som gäller. Så slipper klubbarna riskera ekonomi men framförallt huvudmålet. Den här jävla kvalserien.
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

sensei skrev:
Metal Machine skrev:
sensei skrev:
SirDIFalot skrev:Hockeyligan har bestämt sig för att man måste spela HELA säsongen i Elitserien om det blir lockout. Inga korttidskontrakt.

Bra beslut för övrigt.
Ja, det är bra så till vida att det helt går i linje med målsättningen att göra elitserien så oattraktiv som möjligt, trots att landet är fullt av hängivna fans.

Gör de så här mot hockeyälskarna i Sverige så förtjänar man ingen publik, på riktigt.
Seriöst, lägg ner nu. Det här förhindrar många av de problem som en lockout skulle kunna föra med sig.
Vem bryr sig? Det borde vara upp till min klubb att avgöra vilka spelare som kostar mer än det smakar. Om acceptabla spelartyper (till och med vilken bakgrund de har) skall börjas styras centralt så är vi ute på en jäkligt tunn is.

Sen är jag inte helt förtjust i din bonniga retorik.
Min bonniga retorik? Var vänlig utveckla.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Ett mer logiskt beslut vore isåfall att utesluta exceptionellt duktiga spelare över huvud taget, inte bara de som råkar ha en bakgrund i NHL.

Att bra spelare "tar plats" från en som är sämre är knappast något nytt i elitsammanhang. Man må tycka vad man vill om den ordningen, men sådan är verkligheten och alternativen är sämre.

Självklart vore det dålig timing om den eventuella konflikten tog slut just innan kvalspel, men den ännu större frågan är hur pass mycket folk och drag vi kan skapa för hockeyn, vilket i sin tur genererar intäkter.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Metal Machine skrev: Min bonniga retorik? Var vänlig utveckla.
Säger man åt folk att "lägga ner" så får man räkna med att det upplevs som ociviliserat. Ok?
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

sensei skrev:
Säger man åt folk att "lägga ner" så får man räkna med att det upplevs som ociviliserat. Ok?
Fair enough.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Metal Machine skrev:
sensei skrev:
Fair enough.
Ingen fara 8)
isolerad

Inlägg av isolerad »

Får NHL-spelare skriva kontrakt för en hel säsong för sina klubbar tror ni? Dvs även om det skulle finnas de som vill hjälpa DIF, får de göra det?
i
Användarvisningsbild
18DIF91
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av 18DIF91 »

SirDIFalot skrev:
DIF_Soldier skrev:

Vet inte om det gäller eller kommer gälla för HockeyAllsvenskan. Bra beslut för övrigt.
Hoppas att det gäller hela Sverige. Som sagt så löser det problemen en hel del i en Kvalserie.
Skulle bli så underbar timing, och då ser man VERKLIGEN vilka som vill göra en insats för DIF.

Sensei ser nog inte hela bilden här riktigt, med allt vad petningar gör med en individ och en grupp.
Visst vore det ruggit häftigt att se Murray i ett första backpar med Kronwall, och en rejäl boost för publikströmningen och haussen. Men för kontinuitet och gruppsammanhållningen skulle en kort sejour av NHL-spelarna skada en hel del i min mening;

Lennhammer exempelvis sitter bänkad i typ 30 matcher till förmån för Kronwall. När Kronwall sedan drar ska Kim oin och spela på topp i en Kvalserie med sargat självförtroende och känsla av rejection... njää, låter långt från optimalt - närmast förödande.
Dessutom rent ekonomiskt att vi ska betala för spelare som inte är med när det sedan gäller på allvar i kvalserien? Vad är poängen med det?
Challe har ju iofs jobbat rätt hårt med att bygga ett lag. Får vi NHL spelare som vill med i truppen tror jag inte Challe skulle bara slänga in dem vind för våg och riskera lagbygget.

Själv tycker jag det vore underbart att se Murray, Krüger och Kronwall spela för DIF, och jag tror inte det är omöjligt att ha med dessa spelare i laget om det sker på rätt sätt.

Den ekonomiska biten tror jag är det minsta problemet, att vi inte kan ge dem några dunderlönder är det nog väl medvetna om. Dessutom är det inte helt omöjligt att vi kanske får tillskott från något företag här eller där för att kunna ha med dessa spelare i truppen. De har ju om inte annat ett ganska stort reklamvärde.

Men som sagt, det måste skötas på ett bra sätt om de skall med, annars kan det mycket väl gå åt pipsvängen illa kvickt.
Alltid Oavsett.
Användarvisningsbild
18DIF91
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av 18DIF91 »

isolerad skrev:Får NHL-spelare skriva kontrakt för en hel säsong för sina klubbar tror ni? Dvs även om det skulle finnas de som vill hjälpa DIF, får de göra det?
Inte om de vill fortsätta spela för sina NHL lag tror jag i alla fall. Om de skriver på för en hel säsong för ett svenskt lag, så får de ju svårt att komma tillbaka till sitt NHL lag igen. Tror inte direkt NHL lagen skulle se med så blida ögon på en spelare som bestämda sig för att spela i ES istället för med dem.

Dock går det säkert att komma runt det hela på något vis. Antingen så bryter man kontraktet av någon anledning som man säkert kan komma överens om på förhand. Vi bröt ju kontraktet med bland annat bombom, så varför skulle man inte kunna bryta kontraktet med NHL spelare även om de skrivit på för en full säsong? Hockeyligan och Hockeyallsvenskan kan ju inte tvinga klubbar att behålla spelare.
Alltid Oavsett.
Användarvisningsbild
Sjöwall

Inlägg av Sjöwall »

Borde man inte kunna kringgå detta genom att skriva ett kontrakt säsongen ut med exempelvis Kronwall och om NHL sedan drar igång ger man honom kicken?
12139

Inlägg av 12139 »

Vill Kronwall och Murray spela i DIF så ska de spela i DIF. Då ska inte Kim Lennhammer eller Erik Gustafsson stå i vägen för det. Förstår ni hypen som skulle bli? Utsålda Hovet, bra PR för klubben och förmodligen många vunna matcher. Det är viktigare än att låta halvrisiga ordinarie spelare spela "bara för att".
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

12139 skrev:Vill Kronwall och Murray spela i DIF så ska de spela i DIF. Då ska inte Kim Lennhammer eller Erik Gustafsson stå i vägen för det. Förstår ni hypen som skulle bli? Utsålda Hovet, bra PR för klubben och förmodligen många vunna matcher. Det är viktigare än att låta halvrisiga ordinarie spelare spela "bara för att".
Helt rätt!
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
pulverapa

Sv: Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lag

Inlägg av pulverapa »

12139 skrev:Vill Kronwall och Murray spela i DIF så ska de spela i DIF. Då ska inte Kim Lennhammer eller Erik Gustafsson stå i vägen för det. Förstår ni hypen som skulle bli? Utsålda Hovet, bra PR för klubben och förmodligen många vunna matcher. Det är viktigare än att låta halvrisiga ordinarie spelare spela "bara för att".
Precis. Jag ökar hellre chansen att öht gå till kvalserien med Kronwall å grabbarna än att riskera missa den. Väl där får man hoppas att Lennhammer m.fl. kan spela bra, trots att han inte spelat mycket under säsongen.
Boharta

Inlägg av Boharta »

Jag kan förstå Hockeyligans beslut men samtidigt är det ju lite märkligt att man tillåter spelare att komma hit på artistkontrakt, om man nu är så noga med att spelare ska spela här under hela säsongen. Vi skulle inte ha fått se samma tillströmning i ES som 2004 eftersom de flesta spelare säkert hellre valt KHL.

Vi får väl se vilket beslut de allsvenska klubbarna tar idag. Dörren verkar stå på glänt:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 5302079.ab
Låst