Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvakter mm

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Sjöwall

Re: Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvaker mm

Inlägg av Sjöwall »

Tro mig, Åberg är den enda i laget som har ett riktigt NHL-skott.
Användarvisningsbild
android
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvaker mm

Inlägg av android »

pulverapa skrev:Ingen blir gladare än jag om Åberg gör en bra säsong, jag är dock rädd att han inte klarar av pressen många har på honom inför den här säsongen. Jag är iaf extremt försiktig med honom...
Kan delvis dela din oro, liksom för alla unga spelare. Men hans skott är bra, vilket gör att han alltid kan vara ett hot.
Född till sportchef.
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

Sjöwall skrev:Tro mig, Åberg är den enda i laget som har ett riktigt NHL-skott.
Agreed. Är många spelare som skjuter bra men som aldrig kan utnyttja det. Att kunna skjuta i rätt lägen och i skäret, som Åberg är hälften i skott tekniken.
Rix

Inlägg av Rix »

stolpskott skrev:
Sjöwall skrev:Tro mig, Åberg är den enda i laget som har ett riktigt NHL-skott.
Agreed. Är många spelare som skjuter bra men som aldrig kan utnyttja det. Att kunna skjuta i rätt lägen och i skäret, som Åberg är hälften i skott tekniken.
Håller helt med. Om Åberg får rätt spelare runt sig, typ Bremberg och Johner samt massa speltid så är jag övertygad att målen trillar in. Man ska väl inte sätta för mycket press på Åberg, men jag tror och hoppas att han lyckas.
Användarvisningsbild
-daniel-

Re: Sv: Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvaker mm

Inlägg av -daniel- »

pulverapa skrev:Ingen blir gladare än jag om Åberg gör en bra säsong, jag är dock rädd att han inte klarar av pressen många har på honom inför den här säsongen. Jag är iaf extremt försiktig med honom...
Jag delar din oro. Har alltid gillat Pontus men känslan är att han kommer vara helt värdelös om inte målen / poängen trillar in i stadig takt. Hoppas gruvligt jag har fel.

Tycker dock utan tvekan han skall få testa på hetluften bredvid Linkan. Bättre omgivning kan han knappast få.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Själv tycker jag mycket hänger på Dustin Johner av utespelarna faktiskt. Producerat stabilt i flera säsonger i rad... Börjar frukta en dip.

Utifrån vad säsongen 11/12 gjort med mig kan jag aldrig någonsin säga att en spelare garanterat kommer producera, men känslan säger att någon av de förväntade ledarna kommer underprestera. Om det blir Otto, Johner, Ölvestad, Linkan eller Timmy P får tiden utvisa - men jag är faktiskt väldigt orolig över Linkan; hur länge håller den mannen?
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Formationerna från träningen:
Fredrik Bremberg - Dustin Johner - Fredric Weigel
Timmy Pettersson - David Lidström

Jimmie Ölvestad - Kristofer Ottosson - Markus Ljungh
Elias Granath - Kim Lennhammer

Henrik Eriksson - Christian Eklund - Marcus Sörensen
Philip Holm - Nils Andersson

Ludwig Blomstrand - Michael Holmqvist - Tim Eriksson
Erik Gustafsson - Alexander Falk

Intressant att Weigel får en plats så högt upp. Dock lär det ju vara så att den platsen är vigd åt Åberg. Både Ljungh och Fimpen har platser högre upp än vad jag förväntat mig.
Jag hade som sagt velat byta plats på Otto och Johner för att kunna spetsa till andrakedjan lite mer. Gillar faktiskt tanken på Holmqvist som center med två riktigt snabba och kvicka spelare runt omkring sig.

Jag tycker inte direkt att Philip Holm är en renodlad defensiv back. Kan ju vara för att jag sett honom en del i J20 där han var väldigt duktig offensivt. Kanske växer han ut som en defensiv back på seniornivå, däremot inte av klassiskt snitt (stor, stark, stabbig) utan han har ju väldigt fin skridskoåkning och bra handleder.
Född till sportchef.
KYLERKYLER

Inlägg av KYLERKYLER »

android skrev:Formationerna från träningen:
Fredrik Bremberg - Dustin Johner - Fredric Weigel
Timmy Pettersson - David Lidström

Jimmie Ölvestad - Kristofer Ottosson - Markus Ljungh
Elias Granath - Kim Lennhammer

Henrik Eriksson - Christian Eklund - Marcus Sörensen
Philip Holm - Nils Andersson

Ludwig Blomstrand - Michael Holmqvist - Tim Eriksson
Erik Gustafsson - Alexander Falk

Intressant att Weigel får en plats så högt upp. Dock lär det ju vara så att den platsen är vigd åt Åberg. Både Ljungh och Fimpen har platser högre upp än vad jag förväntat mig.
Jag hade som sagt velat byta plats på Otto och Johner för att kunna spetsa till andrakedjan lite mer. Gillar faktiskt tanken på Holmqvist som center med två riktigt snabba och kvicka spelare runt omkring sig.

Jag tycker inte direkt att Philip Holm är en renodlad defensiv back. Kan ju vara för att jag sett honom en del i J20 där han var väldigt duktig offensivt. Kanske växer han ut som en defensiv back på seniornivå, däremot inte av klassiskt snitt (stor, stark, stabbig) utan han har ju väldigt fin skridskoåkning och bra handleder.
Ser helt ok ut tycker jag. Weigel kommer ej att ta en forwardsplats i de fyra första linorna. Mycket kan dock hända innan formationerna "sätter" sig. Hoppas att Ljung kan styra powerplay. Annars blir det som förra året, endast en PP femma. Då var ändå den inte speciellt bra. Rent ut sagt dålig långa perioder.

Vi får om dessa femmor står sig (+ Åberg) förlita oss på två femmor/linor som producerar. Hoppas tredje femman kan överraska mig och göra bra ifrån sig. Fjärde linan lär knappast skotta in mål.

Erik Gustafsson gjorde en riktigt bra grundserie från det han fick chansen (dålig i KS), hoppas han har utvecklats och tar en plats i första femman. Tror han har kapacitet till det. Backarna ser bra ut på pappret. Precis som förra året.

Chet P behöver hålla tätt och få allas stöd och förtroende. Tror också att vi kan behöva en målskytt till i Januari om detta ska räcka till ES. Kvalserien ja. Elitserien, mycket myclet tveksamt.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

DIF_Soldier skrev:Själv tycker jag mycket hänger på Dustin Johner av utespelarna faktiskt. Producerat stabilt i flera säsonger i rad... Börjar frukta en dip.

Utifrån vad säsongen 11/12 gjort med mig kan jag aldrig någonsin säga att en spelare garanterat kommer producera, men känslan säger att någon av de förväntade ledarna kommer underprestera. Om det blir Otto, Johner, Ölvestad, Linkan eller Timmy P får tiden utvisa - men jag är faktiskt väldigt orolig över Linkan; hur länge håller den mannen?
Det känns som åtminstone en spelare kommer floppa. Något annat vore ju onaturligt. Som sagt, att alla namnen du räknar upp ska leverera på förväntad nivå känns som en utopi. Har svårt att peka ut någon som jag inte tror kommer leva upp till det dock. Jag har förmodligen en för stor tro på det här laget. När det kommer till utespelarna i alla fall. Men när väl serien är igång kommer man väl få se vart bristerna ligger.
Expert.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

SirDIFalot skrev:
DIF_Soldier skrev:Själv tycker jag mycket hänger på Dustin Johner av utespelarna faktiskt. Producerat stabilt i flera säsonger i rad... Börjar frukta en dip.

Det känns som åtminstone en spelare kommer floppa. Något annat vore ju onaturligt. Som sagt, att alla namnen du räknar upp ska leverera på förväntad nivå känns som en utopi. Har svårt att peka ut någon som jag inte tror kommer leva upp till det dock. Jag har förmodligen en för stor tro på det här laget. När det kommer till utespelarna i alla fall. Men när väl serien är igång kommer man väl få se vart bristerna ligger.
Fan vad negativ du är. Låt spelarna spela på planen först för fa-an.

Tror själv att Ölvestad kan få en mental-låsning i år. Han känner nog press att leverera och ta oss upp igen. Kanske kommer han vilja "lira" mer i år. Förhoppningsvis kan han hålla kvar i sitt tänk att gå ut och smälla på i förstahand.
Född till sportchef.
JiWe

Inlägg av JiWe »

Återstår ju som Android påpekade att se vart det landar men visst, att en eller annan spelare inte når upp till sin potential eller förväntad nivå är ju inget konstigt. Vore ju fantastiskt om ett helt lag presterar och producerar på topp över en säsong.

Men vad som anses vara bra eller dåligt, succé eller fiasko ligger ju ändå lite i betraktarens ögon. Själv lägger jag ribban ganska lågt vad gäller spelarnas produktion. Om Linkan gör 60+ poäng och Åberg smäller in 25 kassar så är jag mer än nöjd men samtidigt så är det inget jag förväntar mig. Johner gjorde 23 mål ifjol men stannar han på säg 20 så är inte jag missnöjd även om det vore sämre än vad han gjorde i lilla Tingsryd.

Så länge det i slutändan landar i en kvalserie och avancemang så skiter jag fullständigt i om vi tråkar oss igenom hela säsongen där ingen enda spelare sticker ut i poängprotokollet :D
Axel_K

Inlägg av Axel_K »

JiWe skrev:Återstår ju som Android påpekade att se vart det landar men visst, att en eller annan spelare inte når upp till sin potential eller förväntad nivå är ju inget konstigt. Vore ju fantastiskt om ett helt lag presterar och producerar på topp över en säsong.

Men vad som anses vara bra eller dåligt, succé eller fiasko ligger ju ändå lite i betraktarens ögon. Själv lägger jag ribban ganska lågt vad gäller spelarnas produktion. Om Linkan gör 60+ poäng och Åberg smäller in 25 kassar så är jag mer än nöjd men samtidigt så är det inget jag förväntar mig. Johner gjorde 23 mål ifjol men stannar han på säg 20 så är inte jag missnöjd även om det vore sämre än vad han gjorde i lilla Tingsryd.

Så länge det i slutändan landar i en kvalserie och avancemang så skiter jag fullständigt i om vi tråkar oss igenom hela säsongen där ingen enda spelare sticker ut i poängprotokollet :D
För min del kan vi spela lulähockey, bara vi spelar i Eliteserien 13/14.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Som de hårt prövade Djurgårdare vi alla är så är man ju naturligt minst sagt orolig för att spelare skall underprestera, men faktum är att vi har ett på förhand väldigt slagkraftigt lag i mitt tycke. Åtminstone på anfallssidan, och jag tycker faktiskt backsidan också ser oförskämt välbalanserad ut (på det berömda pappret, mind you. Vi alla vet ju hur bra det vart föregående säsong :| ).

Trodde hursomhelst inte alls att Challe skulle kunna få ihop ett så intressant lag. Det känns som ett fantastiskt stort skämt att vårt lag var minst dubbelt så dyrt föregående säsong...

Sen hänger naturligtvis extremt mycket på målvaktssidan, men förhoppningsvis kan Pickard / Reideborn få ett bra självförtroende genom grundserien om våra utespelare gör jobbet som krävs. I slutändan så är det ju de där 10 matcherna i en kommande kvalserie som blir helt avgörande, och där gäller det mest att toppa formen (inte tappa, plz), undvika gummiarmar och få en bra start.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

-daniel- skrev:Som de hårt prövade Djurgårdare vi alla är så är man ju naturligt minst sagt orolig för att spelare skall underprestera, men faktum är att vi har ett på förhand väldigt slagkraftigt lag i mitt tycke. Åtminstone på anfallssidan, och jag tycker faktiskt backsidan också ser oförskämt välbalanserad ut (på det berömda pappret, mind you. Vi alla vet ju hur bra det vart föregående säsong :| ).

Trodde hursomhelst inte alls att Challe skulle kunna få ihop ett så intressant lag. Det känns som ett fantastiskt stort skämt att vårt lag var minst dubbelt så dyrt föregående säsong...

Sen hänger naturligtvis extremt mycket på målvaktssidan, men förhoppningsvis kan Pickard / Reideborn få ett bra självförtroende genom grundserien om våra utespelare gör jobbet som krävs. I slutändan så är det ju de där 10 matcherna i en kommande kvalserie som blir helt avgörande, och där gäller det mest att toppa formen (inte tappa, plz), undvika gummiarmar och få en bra start.
Håller med - laget i år känns bättre än laget i fjol. Då menar jag inte spelarna jämförda en mot en, utan laget som just lag. Känns välbalanserat, bra åldersmixat med olika spelartyper som kompletterar varandra på ett fint sätt.

Tror att vi kommer att kunna få se på fantastisk ishockey och att vi kan se fram emot många härliga matcher.

Nu gäller det bara att också säkerställa att det är rätt energi runt laget och harmoni i Djurgårdsfamiljen. Där har vi supportrar ett jätte viktigt jobb att göra. Vi skall lyfta och inte sänka grabbarna på isen.
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Intressant att man har uppdaterat längd och vikt på spelarna.

Blomstrand verkar ha lagt på sig 9kg (från 90-99), Bremberg fyra kg (91-95), Weigel tre kg, Erik Gustafsson kommer närmare 100kg strecket (92 nu låg på 80 förra säsongen har jag för mig!?). Holm uppe på 89, Lennhammer 87.

Däremot plockar man ner Arnesson till 81 (har för mig att det stod 87 förut. Även Falk har tappat en del.

Störst skillnad har alltså Gustafsson.

Såg nu att dom gamla vikterna finns kvar på Eliteprospects för dom som är sugna.
Född till sportchef.
Skriv svar