Mötet
Jag ser inget fel med hovet. Härlig arena, mycket minnen, branta läktare och man kan dra upp en sjujäkla stämninge där inne.
Däremot behöver den rustas upp för att ligga i topp. Men arenan i sig är inget fel på, bort med resturangtramset på kortsidan. Skall man ha det kan man lika göran ha det på långsidan.. där sitter ändå mest slipsar.
Däremot behöver den rustas upp för att ligga i topp. Men arenan i sig är inget fel på, bort med resturangtramset på kortsidan. Skall man ha det kan man lika göran ha det på långsidan.. där sitter ändå mest slipsar.
-
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
Larzzone--
Personligen gillar jag också Hovet jätte mycket, skulle gärna se att vi tog över det. Det som jag däremot förmodar är att staden kommer att sätta en prislapp på en helt orimlig summa pengar...
Djurgår´n har vad jag vet bett om en prislapp på Hovet, mest för att få veta var ribban ligger, om det ens är idé att fundera...
Personligen gillar jag också Hovet jätte mycket, skulle gärna se att vi tog över det. Det som jag däremot förmodar är att staden kommer att sätta en prislapp på en helt orimlig summa pengar...
Djurgår´n har vad jag vet bett om en prislapp på Hovet, mest för att få veta var ribban ligger, om det ens är idé att fundera...
Givetvis, den lär bli ohyggligt dyr om staden nu inte visar lite goodwill.Hillbilly skrev:Larzzone--
Men oddsen för det tänker jag inte ens bedömma då jag knappast har någon insyn i beslutsfattandet.
-
Tiden är rätt nu.
BP får investering i arena, DIF fotboll och HIF är nämnda att få nya arenor som staden ska hjälpa till med.
Nånting säger mig att vinteridrotten ishockey måste få hjälp och stöd på ett eller annat sätt av staden. Ty inte vill dom väl förlora stadens ENDA representant i högsta serien?
BP får investering i arena, DIF fotboll och HIF är nämnda att få nya arenor som staden ska hjälpa till med.
Nånting säger mig att vinteridrotten ishockey måste få hjälp och stöd på ett eller annat sätt av staden. Ty inte vill dom väl förlora stadens ENDA representant i högsta serien?
Helt ärligt,
När det gäller Hovet så får vi helt enkelt vänta på prislappen. Jag är övertygad, och efter mötet i onsdags blev min övertygelse inte direkt mindre, att styrelsen kommer göra sitt bästa för att lösa den här situationen med arenan.
DIF Hockey har lyssnat på vad supportrarna tycker och känner. Det har tagit lång tid, men det är ändå ett steg åt rätt riktning.
Kan vi inte vänta med diskussionerna förrän Stockholms stad har gett oss en prislapp.
Nog om det, snart är det match för J20-laget och jag är på plats. Gahh!
När det gäller Hovet så får vi helt enkelt vänta på prislappen. Jag är övertygad, och efter mötet i onsdags blev min övertygelse inte direkt mindre, att styrelsen kommer göra sitt bästa för att lösa den här situationen med arenan.
DIF Hockey har lyssnat på vad supportrarna tycker och känner. Det har tagit lång tid, men det är ändå ett steg åt rätt riktning.
Kan vi inte vänta med diskussionerna förrän Stockholms stad har gett oss en prislapp.
Nog om det, snart är det match för J20-laget och jag är på plats. Gahh!
Vet inte om jag har förstått köpet av Hovet rätt men är det så att om vi köper Hovet så äger vi den fullständigt, dvs. vi får pengar för olika arrangemang som genomförs där, konserter och dylikt - precis som FC Köpenhamn i fotbollen?
Men OM vi nu skulle köpa Hovet, oerhört tveksamt att det genomförs, så innebär bär väl det i teorin att vi kommer spela där i minst tjugo år till och inte bygga nytt på mycket, mycket länge?
Alltså att vi spelar på den ytterst ålderdomliga arenan Johanneshovs Isstadion medan småstadslagen spelar på ytterst moderna isstadions?
Kommer därför FBK och de andra skitlagen att tjäna mer på sina arenor än vi gör?
Fast vad har vi egentligen för alternativ? Köp Hovet - Eller vänta 35 år på att nästa nya hockeyarena i Stockholm byggs? Enkelt val. Eller finns det fler alternativ? Har inte riktigt greppa hela grejen.
Någon villig att förklara?
MVH
Men OM vi nu skulle köpa Hovet, oerhört tveksamt att det genomförs, så innebär bär väl det i teorin att vi kommer spela där i minst tjugo år till och inte bygga nytt på mycket, mycket länge?
Alltså att vi spelar på den ytterst ålderdomliga arenan Johanneshovs Isstadion medan småstadslagen spelar på ytterst moderna isstadions?
Kommer därför FBK och de andra skitlagen att tjäna mer på sina arenor än vi gör?
Fast vad har vi egentligen för alternativ? Köp Hovet - Eller vänta 35 år på att nästa nya hockeyarena i Stockholm byggs? Enkelt val. Eller finns det fler alternativ? Har inte riktigt greppa hela grejen.
MVH
Jag förstår faktiskt inte på varför man hänger upp sig på att den är gammal. Sist jag var där (dif-fbk) så verkade det finnas en is.Kylskåp skrev:Vet inte om jag har förstått köpet av Hovet rätt men är det så att om vi köper Hovet så äger vi den fullständigt, dvs. vi får pengar för olika arrangemang som genomförs där, konserter och dylikt - precis som FC Köpenhamn i fotbollen?
MVH
Det är bra när man vill lira hockey, sen fanns det många sittplatser, det var också bra.
Visst. Den är inte det modernaste som finns, men jag tror sannerligen att den går att rusta upp utan allt för stora kostnader.
Ärligt talat så skiter jag i att det inte är guldknapp på alla pissoarer, att det är handhuggen sten i golvet på vip-entren. Det är för att se matcher jag är där. Och så länge "matchrummet" är helt och det är stämning. Så klagar inte jag. JAg tycker de nya arenorna på landet hjälper till att göra hockeyn mer till en show likt NHL, istället för att fokusera på sporten, den nagelbitande nervositeten, publikens fulla närvaro etc. etc.
Gör man hockeyn för mycket tille ns how likt disney on ice så krävs det spektakulära stjärnor och medgång. Dessa krävs inte för att vinna ett sm-guld, men för att dra publik om man nu bara säljer en show till publiken, och inte en sportupplevelse, som i mina ögon är något helt annat. Uteblir då stjärnorna och det publikfriande blixtrandet från supertalanger så kommer inte showpubliken, och hallen står tom eftersom supportrarna tryckts undan.
Nää, en rejäl hall, det kan va lite skitigt i hörnen sålänge publiken är med helhjärtat och stämningen är hög.
Kolla på bandyn, de lirar ute under bar himmel (de flesta ivf), och knappast är det glamorösa arenor, men det är väldigt trevlig läktarkultur (på de flesta ställen), med engagerad publik som är där för att se laget i deras hjärtan kämpa, inte bara se en show på två timmar där man egentlgen inte bryr sig om resultatet.
Personligen är nöjet högre efter 3 poäng i en hållgång som varit tät intensiv och tuff, även om man trippar hem efter 6-0 också såklart

EDIT: denna hamnade väl i fel tråd eg. Admin/mods kan ju flytta den om ni vill.
Håller med, inlägget hör väl mer hemma i "Hovet -tråden".larzzone skrev:Jag förstår faktiskt inte på varför man hänger upp sig på att den är gammal. Sist jag var där (dif-fbk) så verkade det finnas en is.Kylskåp skrev: Alltså att vi spelar på den ytterst ålderdomliga arenan Johanneshovs Isstadion medan småstadslagen spelar på ytterst moderna isstadions?
MVH
Det är bra när man vill lira hockey, sen fanns det många sittplatser, det var också bra.
Visst. Den är inte det modernaste som finns, men jag tror sannerligen att den går att rusta upp utan allt för stora kostnader.
Ärligt talat så skiter jag i att det inte är guldknapp på alla pissoarer, att det är handhuggen sten i golvet på vip-entren. Det är för att se matcher jag är där. Och så länge "matchrummet" är helt och det är stämning. Så klagar inte jag. JAg tycker de nya arenorna på landet hjälper till att göra hockeyn mer till en show likt NHL, istället för att fokusera på sporten, den nagelbitande nervositeten, publikens fulla närvaro etc. etc.
Gör man hockeyn för mycket tille ns how likt disney on ice så krävs det spektakulära stjärnor och medgång. Dessa krävs inte för att vinna ett sm-guld, men för att dra publik om man nu bara säljer en show till publiken, och inte en sportupplevelse, som i mina ögon är något helt annat. Uteblir då stjärnorna och det publikfriande blixtrandet från supertalanger så kommer inte showpubliken, och hallen står tom eftersom supportrarna tryckts undan.
Nää, en rejäl hall, det kan va lite skitigt i hörnen sålänge publiken är med helhjärtat och stämningen är hög.
Kolla på bandyn, de lirar ute under bar himmel (de flesta ivf), och knappast är det glamorösa arenor, men det är väldigt trevlig läktarkultur (på de flesta ställen), med engagerad publik som är där för att se laget i deras hjärtan kämpa, inte bara se en show på två timmar där man egentlgen inte bryr sig om resultatet.
Personligen är nöjet högre efter 3 poäng i en hållgång som varit tät intensiv och tuff, även om man trippar hem efter 6-0 också såklart
EDIT: denna hamnade väl i fel tråd eg. Admin/mods kan ju flytta den om ni vill.
Det jag menar är att om vi lägger ner 300 miljoner (har ingen aning om vad det kommer kosta) på Hovet har vi ju inte råd med en ny arena på...ja, väldigt lång tid fram över. I så fall är det väl ändå bättre och vänta 3 år och sedan få en egen ny arena. Men om DIF ledningen känner att det kommer ta flera decennium innan en sådan arena kan stå klar så är det rätt att slå till.
Trist att du valde fokusera ditt väldigt långa inlägg på att jag en gång under texten skrev att Hovet var gammal.
Jag skiter också i om den är gammal, men för DIF:s skull är det otroligt mycket viktigare att få sponsorerna att trivas. Och jag är relativt säker på att dessa föredrar en fräschare, modernare arena. Det är ju ett faktum att om vi ska bli bäst igen, som vi förhoppningsvis alla vill, så är det genom ökade sponsor -och publikintäkter.
P.S Hoppas att någon kan svara på mina ursprungliga frågor.
Ja, köper vi hovet är det ju klart att intäkterna för kringarrangemang går till arenaägaren, d.v.s. DIF. Sen kan man ju välja att lägga ut sådana arr. på andra bolag också. Men en liten del av kakan kommr alltid gå till arenaägaren.Kylskåp skrev:Vet inte om jag har förstått köpet av Hovet rätt men är det så att om vi köper Hovet så äger vi den fullständigt, dvs. vi får pengar för olika arrangemang som genomförs där, konserter och dylikt - precis som FC Köpenhamn i fotbollen?
MVH
Köper vi hovet kommer det bli där DIF hamnar för en lång framtid, helt korrekt uppfattat. Men å andra sidan är jag tveksam till att det kommer byggas något nytt "hockeytempel" i Stockholm på lääänge. Hockeyn måste först få upp statusen i sådana fall. Så jag tror att ett köp av hovet är det rätta i dagsläget...om det nu ens är möjligt.
KLart att arenan kommer var äldre, men fördelen är ju att man kan rusta upp den ordentligt och få hög standard. Kapacitetsmässigt så är den ju större än de flesta arenorna ute i landet va?
När det gäller själva hockeyn, skulle jag tro att klubbarna tjänar ungefär lika mycket per åskådare, oavsett stad. När det däremot gäller kringarrangemang så har hovet en klar fördel med sitt läge. Stora artister vill inte åka till Jonkoping, eller andra orter de inte kan uttala. De vill vara i största staden såklart. Givetvis konkurerrerar vi med globen, men redan idag genomförs ju många errangemang på hovet, så varför skulle det inte kunna fortsätta så? Det gäller bara att rusta upp lite, inget märkvärdigt, men se till att konserter etc. blir ännu bättre i hovet.
Alla som varit på konsert i globen håller säkert med om att akustiken där inte är den bästa.
Så när det kommer till frågan om bönderna kommer tjäna mer på sna arenor än vi på hovet så är jag tveksam. Visst, de är i dagsläget mer "flexibla" men det är absolut ingen omöjlighet att göra hovet lika flexibel. Men vi får inte glömma vad hovet skall vara främst.. och det är ett hockeytempel för oss Rödgulblåingar

Nä... fbk, lhc´s tar väl in mer och vf´s såklart.larzzone skrev:KLart att arenan kommer var äldre, men fördelen är ju att man kan rusta upp den ordentligt och få hög standard. Kapacitetsmässigt så är den ju större än de flesta arenorna ute i landet va?
Men restaurangen på ena sidan tar bort ett par 1000 platser. Så Hovet går att bygga ut, men då pratar vi många miljoner i kostnader.
De ligger rätt lika. Att Scandinavium var bra mycket större trodde jag var sälvklart för de flesta. Men jag jämförde främst med landsbygdens "tempel"Jojje skrev:
Nä... fbk, lhc´s tar väl in mer och vf´s såklart.
Men restaurangen på ena sidan tar bort ett par 1000 platser. Så Hovet går att bygga ut, men då pratar vi många miljoner i kostnader.
Här har ni en lista.
http://www.svenskafans.com/Hockeyzon/di ... ?id=138512
Alltaå om man får in kulor nog till att finansiera ett köp av hovet är det nog inget större problem att få fram summan som skulle krävas för en upprustning. Sedan talar ju det mesta för att SÖS kommer försvinna från sin nuvarnade placering vilket borde medföra att i framtiden kommer finnas utrymme till förändringar i området.
Dock den springande punkten är om arenan verkligen är till salu samt om vi tvingas köpa den tillsammans med Brajen. Jag menar delat ägarskap skulle ju innebära att vi bara drar in 50% på alla extra arrangemang och då hamnare vi ju genast efter landsortslagen igen. Å andra sidan har jag svårt att se hur brajen hockey skullekunna kuna komma upp i de pengarna som skulle krävas.
Dock den springande punkten är om arenan verkligen är till salu samt om vi tvingas köpa den tillsammans med Brajen. Jag menar delat ägarskap skulle ju innebära att vi bara drar in 50% på alla extra arrangemang och då hamnare vi ju genast efter landsortslagen igen. Å andra sidan har jag svårt att se hur brajen hockey skullekunna kuna komma upp i de pengarna som skulle krävas.
Spontant så känns ett samarbete med brajjen inte aktuellt. Varför ska vi dela ägarskapet med en förening som knappt klarar en allsvensk verksamhet?Kall-El skrev:Alltaå om man får in kulor nog till att finansiera ett köp av hovet är det nog inget större problem att få fram summan som skulle krävas för en upprustning. Sedan talar ju det mesta för att SÖS kommer försvinna från sin nuvarnade placering vilket borde medföra att i framtiden kommer finnas utrymme till förändringar i området.
OM det skulle ske så är frågan om vi förlorar så mycket på att bara få 50% mot resten av landet. 50% på alla evenemang i Stockholm är väl lite mer än 100% av alla evenemang i Karlstad?
Lycka är att vara djurgårdare
Säg inte det. mycket dansbandsfester (nej jag skojar inte) melodifestivaler osv i karlstad.Rash skrev:OM det skulle ske så är frågan om vi förlorar så mycket på att bara få 50% mot resten av landet. 50% på alla evenemang i Stockholm är väl lite mer än 100% av alla evenemang i Karlstad?
Sen får fbk 6 miljoner om året i bidrag av kommunen.
Vi kommer inte att få köpa hovet, det ser jag som helt uteslutet ur en rent ekonomisk synpunkt från Stockholms stad, jag har redan pratat med Styrelseordförande i Globe Arenas och fick följande svar (om ni nu har glömt det).
"Jag träffade Djurgården hockeys ledning i förra veckan. Om dom vore intresserade så skulle väl rimligen frågan kommit upp. Det gjorde den inte, och för Stockholms stad är den inte aktuell.
Med vänlig hälsning
Hans-Göran Olsson"
Vi säger att vi mot förmodan får köpa den, då kommer det att vara till marknadspris. Dvs marken plus byggnaden. Jag vet inte om ni minns det, men hovet renoverades för ca 50 miljoner för ett par år sen. De pengarna kommer de vilja ha igen. Så jag tror priser ligger runt 400 - 500 miljoner.