Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Magnutz
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av Magnutz »

SirDIFalot skrev:Ålder behöver dock inte nödvändigtvis betyda rutin och erfarenhet.

Nils Andersson är 20 år och där har vi extremt värdefull rutin. Han har varit ordinarie en hel elitseriesäsong. Han har spelat i Allsvenskan två säsonger och varit med om att ta upp ett lag via kvalserien trots sin ringa ålder.
Hoppas bara de kan få vinna en hel del inledningsvis så att kraften byggs upp för tyngre avsnitt.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
XantE
Säsongskort: Ja

Inlägg av XantE »

Var det Krizan som var påväg till Asplöven? Dem har ju värvat en finne nu. Kanske vore något att satsa på? Eller vad tycker ni? :)
mb81

Inlägg av mb81 »

Jo fast spelare i åldern 25-32 är oftast väldigt dyra. Man kanske vet vad man får men kostar också. Unga spelare är mycket billigare och om de tar rätt steg i utvecklingen mellan säsongerna så får man otroligt mycket för pengarna. Tex Brynäs. De hade iofs många i "rätt" ålder också. Problemet var väl att nästan ingen tog det där steget förra året för oss! Cehlin, Brodin, Mika, Norman, Claesson stagnerade alla och tror många räknat med mycket mer!

Mycket större chansning med yngre men lyckas det får man massa tillbaka och jag tror och hoppas på det iår! Får hoppas Bäcklin blir en succé!!!
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Tror det är svårt att komma runt det här problemet så länge vi spelar i allsvenskan. Alternativet är att ta in ett gäng dugliga hockeyarbetare i "rätt" ålder men ska det vara bra spelare blir det genast för dyrt. Så kan det ju iof även vara med äldre spelare, men såna har ofta gjort sin proffssejour, har familj och går inte efter första bästa kontrakt på annan ort. Dessutom har ju vi förmånen att ha några riktiga djurgårdare i laget som absolut helst spelar just i DIF - som Ölvestad, Fimpen, Otto och betydligt yngre Henrik Eriksson.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Magnutz skrev:
-daniel- skrev:
Magnutz skrev:13 spelare mellan 18 och 23 år gamla
3 spelare i något slags mellanskikt
6 eller 7 spelare i old boys-skiktet

Det är samma recept vi hade förra säsongen.

Wtf...
Men hur ska man lyckas bygga ett lag i HA med spelare i sin prime? Så tillvida man inte föredrar nonames från Div1...föredrar du det?
Jag har inte föredragit något i det jag konstaterade. Jag är lika rädd för detta lag som jag var för det föregående när det gäller åldersstrukturen.

Lösningar? Mer pengar och bättre värvningar? orealistiskt eftersom vi är i HA nu.

Det kan bli en chock för våra killar att möta argsinta killar som är tre fyra år äldre och som spelar stenhårt på ett sätt som kräver rutin att palla med..

Nej, Daniel, jag är jävligt orolig just nu. Ingen 1e keeper, ingen Otto, bara en back i besättningen med god rutin (Timmy), 13 spelare som inte ännu fyllt 23. Huga...
Jag kan delvis dela din oro, hade gärna sett ett par stomspelare till i primeåldern men nu är läget som det är. Tar utan minsta tvekan hellre intressanta juniorer med stor potential, samt äldre stomspelare än billigare spelare i "rätt" ålder.

Tycker dock i likhet med SirDIF att man ej heller skall stirra sig blind på åldern, även fast jag nog lägger större vikt vid densamma än honom.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Spelare kan vara hur bra som helst när de är 18 men face it - de är valpiga och lååångt ifrån starka nog för att kunna stå upp mot en veritabel armé av HA-25åringar som spelat i HA och som inte kommer längre i karriären kanske. Det är GRYMT svårt att ställa allt för unga killar mot motstånd som är både större, starkare och mer erfarna än våra killar. Nu menar jag hockeyspelare och även de som harvar i HA har spelat hockey hela livet. Detta oroar mig mer än något.

Det är inga Dun-ungar vi ställs inför i vinter. Hoppas killarna käkar ordentligt så att de går upp i vikt. Det kommer att behövas i Karlskoga, Tingsryd, Örebor, Happarande/Kalix etc.

Om nån här tror att våra unga kommer att köra 8or runt motståndet är ni på väg mot en ganska otäck överraskning.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Magnutz skrev:Spelare kan vara hur bra som helst när de är 18 men face it - de är valpiga och lååångt ifrån starka nog för att kunna stå upp mot en veritabel armé av HA-25åringar som spelat i HA och som inte kommer längre i karriären kanske. Det är GRYMT svårt att ställa allt för unga killar mot motstånd som är både större, starkare och mer erfarna än våra killar. Nu menar jag hockeyspelare och även de som harvar i HA har spelat hockey hela livet. Detta oroar mig mer än något.

Det är inga Dun-ungar vi ställs inför i vinter. Hoppas killarna käkar ordentligt så att de går upp i vikt. Det kommer att behövas i Karlskoga, Tingsryd, Örebor, Happarande/Kalix etc.

Om nån här tror att våra unga kommer att köra 8or runt motståndet är ni på väg mot en ganska otäck överraskning.
Personligen tycker jag kilon etc är en ganska förlegad syn. Hur mycket ska man väga? Kollar man på våra "peak" spelare (mellan 24-29) vilka är Johner, Granath och Lidström så får man fram ett snitt på 87kg fördelat på 183cm. Tar man fyra av våra fem unga spelare under 20 år (Falk, Arnesson, Blomstrand, Åberg) så får man fram ca 87kg fördelat på ca 181cm. Alltså fler kg per cm.

Finns ju även en hel del hyfsade spelare under 80kg i NHL (Giroux, Erik Karlsson, Seguin, Kane mfl). Det är spelare som kan dominera och diktera spelet trots sin vikt. Sedan är det självklart inte jämförelsebart att dra upp dessa supertalanger.

Kikade lite snabbt på några lag förra säsongen, Brynäs och Saik som var i final samt Lhc och Timrå som var nere vid oss.

Finallagen

Skellefteå
Två stycken "peak"-backar (Skogs och Pikkarainen), två över 30 (varav Jan-Axel bara spelade halva säsongen).
Fem stycken "peak" forwards (räknad Holloway där också, även om han var på gränsen). Fem stycken över 30.

Brynäs
Tre peak-backar. Ingen över 30.
Sex stycken peak forwards. Tre över 30.

Bottenlagen

LHC
Tre peak-backar och fyra över 30.
Nio peak-forwards och sex över 30.

Timrå
Fem peak-backar och en över 30.
Nio peak-forwards och sex över 30.

Summering

Backar
Totalt peak-backar topplag = fem
Totalt över 30 topplag (backar) = två
Totalt peak-backar bottenlag = åtta
Totalt över 30 bottenlag (backar) = fem

Forwards
Totalt peak-forwards topplag = 11
Totalt över 30 topplag (forwards) = åtta
Totalt peak-forwards bottenlag = 18
Totalt över 30 bottenlag (forwards) = 12

Ser man på detta så är det alltså bättre att mindre äldre spelare. Vad innebär det då?
Antagligen ingenting, förutom att karaktärer och spelaren är viktigare än ålder.
Dom unga spelarna i topplagen verkade inte direkt bli skrämda av dessa 26åringar i Timrå och LHC.
Född till sportchef.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Vi hade några spelare förra säsongen som låg på eller strax under/över 80kg. Det är inte gott nog. Lite mer kött behövs. ;)
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Magnutz skrev:Vi hade några spelare förra säsongen som låg på eller strax under/över 80kg. Det är inte gott nog. Lite mer kött behövs. ;)
Säg det till Nicklas Lidström :)

Skämt åsido, Honken vägdde 100 pannor. Det gjorde honom inte direkt stark för det. Kilon är överskattat. (Och ålder ;) )
Expert.
Magnutz

Sv: Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lag

Inlägg av Magnutz »

SirDIFalot skrev:
Magnutz skrev:Vi hade några spelare förra säsongen som låg på eller strax under/över 80kg. Det är inte gott nog. Lite mer kött behövs. ;)
Säg det till Nicklas Lidström :)

Skämt åsido, Honken vägdde 100 pannor. Det gjorde honom inte direkt stark för det. Kilon är överskattat. (Och ålder ;) )
Loob var också liten. ;) men 100kg är väl i mesta laget. Tippar att 85-95kg är rätt bra. Bra tyngd åt proppar och bök här och där plus att spelaren fortfarande kan styra sig på isen.. ;)

Nu vill jag ha en 1e keeper och #9. Sen kan sässen dra igång!

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2
Stadion

Inlägg av Stadion »

På tal om vikt så läste jag för några månader sedan en intervju med Erik Karlssons fystränare som jag kan rekommendera.

"Erik Karlsson har alltid påståtts vara späd i kroppen. Uppmaningen till den typen av spelare brukar vara att lägga på sig mer muskler och bli tyngre. Peter Fröberg valde emellertid en annan väg.
- Jag köpte inte det argumentet. Erik hade bra koordination, kroppsbalans och bra explosivitet när han kom hit och det var egenskaper jag ville att han skulle bevara.
- Börjar man ändra för mycket i det som har gjort dig framgångsrik är det lätt att hamna fel. Erik gick inte upp ett enda gram på hela sommaren, men blev ändå starkare i förhållande till sin vikt. Vi jobbade mycket med att fortsätta utveckla hans koordination, kroppbalans och explosivitet och genom det har han blivit ännu starkare på isen, säger Fröberg. "

http://www.hockeysverige.se/article/130 ... p-ett-gram
Användarvisningsbild
Mattebo

Inlägg av Mattebo »

Stadion skrev:På tal om vikt så läste jag för några månader sedan en intervju med Erik Karlssons fystränare som jag kan rekommendera.

"Erik Karlsson har alltid påståtts vara späd i kroppen. Uppmaningen till den typen av spelare brukar vara att lägga på sig mer muskler och bli tyngre. Peter Fröberg valde emellertid en annan väg.
- Jag köpte inte det argumentet. Erik hade bra koordination, kroppsbalans och bra explosivitet när han kom hit och det var egenskaper jag ville att han skulle bevara.
- Börjar man ändra för mycket i det som har gjort dig framgångsrik är det lätt att hamna fel. Erik gick inte upp ett enda gram på hela sommaren, men blev ändå starkare i förhållande till sin vikt. Vi jobbade mycket med att fortsätta utveckla hans koordination, kroppbalans och explosivitet och genom det har han blivit ännu starkare på isen, säger Fröberg. "

http://www.hockeysverige.se/article/130 ... p-ett-gram
Precis, beror ju helt på vad man vill uppnå för typ av spelare. Jag tror inte ett skvatt på att alla ska lägga på sig massa muskler. Det som spelaren har som karaktärsdrag borde förstärkas och givetvis ska de mindre svaga sidorna tränas på. Ingen ska vara tanig heller för den delen.

Annan sport förvisso - men jag har för mig att Tobias Hysén blev söligare ett tag i DIF när han biffade på sig. Tappade fart men kanske vann annan styrka.
Användarvisningsbild
Buford

Inlägg av Buford »

Finns det verkligen inte ens ett ryckte angående målvakt? Börjar bli lite tajt nu med tanke på att ET startar om mindre än en månad. Skulle vara skönt om allt blev klart innan dess.
Användarvisningsbild
XantE

Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.

Inlägg av XantE »

Buford skrev:Finns det verkligen inte ens ett ryckte angående målvakt? Börjar bli lite tajt nu med tanke på att ET startar om mindre än en månad. Skulle vara skönt om allt blev klart innan dess.
Mjo känns lite sisådär att det nt ens finns ett rykte. Är ju ingen brådska men vore skönt att få höra något iaf
chrille64

Inlägg av chrille64 »

verkar bara som de blir en målis i dif i år
Låst