Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg
Säger definitivt Nej tack om det bara blir en temporär lockout...annars är det ju så klart mer intressant. Men vart skall vi få pengar i från? Försäkringspengarna för spelarna nämnda ovan skulle säkert uppgå till hela vår nuvarande budget...
- SirDIFalot
Ja förmodligen, många vill ju av principskäl inte direkt spela gratis heller. Tror snarare det vore aktuellt med kanske 2-3 namn i januari. Inga fler. Vid en temporär lockout kanske det vore sexigt om EN spelare eller något kom hit och lirade ett par match för att sälja lite extra biljetter, exempelvis en backduo i Murray och Kronwall.-daniel- skrev:Säger definitivt Nej tack om det bara blir en temporär lockout...annars är det ju så klart mer intressant. Men vart skall vi få pengar i från? Försäkringspengarna för spelarna nämnda ovan skulle säkert uppgå till hela vår nuvarande budget...
Expert.
Det med Adam R som förste målvakt ser jag då inte som något negativt. Jag har förtroende för honom så ja skulle bara kunna tänka mig som dem skrev att ta in en J20 keeper. Adam är så pass bra så att det kommer funka 

- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
13 spelare mellan 18 och 23 år gamla
3 spelare i något slags mellanskikt
6 eller 7 spelare i old boys-skiktet
Det är samma recept vi hade förra säsongen.
Wtf...
Wtf...
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Det är inte bra alltså... Det är dock svårare att bygga ett mer jämnt lag i Allsvenskan där budgeten är halverad.Magnutz skrev:13 spelare mellan 18 och 23 år gamla
Wtf...
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Men hur ska man lyckas bygga ett lag i HA med spelare i sin prime? Så tillvida man inte föredrar nonames från Div1...föredrar du det?Magnutz skrev:13 spelare mellan 18 och 23 år gamla
Wtf...
Jag har inte föredragit något i det jag konstaterade. Jag är lika rädd för detta lag som jag var för det föregående när det gäller åldersstrukturen.-daniel- skrev:Men hur ska man lyckas bygga ett lag i HA med spelare i sin prime? Så tillvida man inte föredrar nonames från Div1...föredrar du det?Magnutz skrev:13 spelare mellan 18 och 23 år gamla
Wtf...
Lösningar? Mer pengar och bättre värvningar? orealistiskt eftersom vi är i HA nu.
Det kan bli en chock för våra killar att möta argsinta killar som är tre fyra år äldre och som spelar stenhårt på ett sätt som kräver rutin att palla med..
Nej, Daniel, jag är jävligt orolig just nu. Ingen 1e keeper, ingen Otto, bara en back i besättningen med god rutin (Timmy), 13 spelare som inte ännu fyllt 23. Huga...
- SirDIFalot
Men var det verkligen ålderstrukturen det brast på ifjol? Kan nog nämna tio anledningar jag tycker hade större påverkan men jag orkar inte älta 11/12 mer... 

Expert.
Klart det var den allra mest allvarliga bristen i laget, rent spelmässigt. De unga klarade inte av att spela under den press som laget befann sig under. Challe har talat om det och även andra "sakkunniga". Vi vann matcher när de gamle orkade lyfta sig och spela 100% i varje byte genom hela matchen och dessutom göra mål.SirDIFalot skrev:Men var det verkligen ålderstrukturen det brast på ifjol? Kan nog nämna tio anledningar jag tycker hade större påverkan men jag orkar inte älta 11/12 mer...
Så, jag är övertygad om att det var åldersstrukturen som ställde till det. Den i sin tuur ställde till det för andra lagdelar som på grund av obalansen inte kunde spela hockey som de skulle.
Är mycket orolig.
- SirDIFalot
ok, står fast vid att den inte kommer top 10 på min lista över anledningar att vi åkte ur.Magnutz skrev:Klart det var den allra mest allvarliga bristen i laget, rent spelmässigt. De unga klarade inte av att spela under den press som laget befann sig under. Challe har talat om det och även andra "sakkunniga". Vi vann matcher när de gamle orkade lyfta sig och spela 100% i varje byte genom hela matchen och dessutom göra mål.SirDIFalot skrev:Men var det verkligen ålderstrukturen det brast på ifjol? Kan nog nämna tio anledningar jag tycker hade större påverkan men jag orkar inte älta 11/12 mer...
Så, jag är övertygad om att det var åldersstrukturen som ställde till det. Den i sin tuur ställde till det för andra lagdelar som på grund av obalansen inte kunde spela hockey som de skulle.
Är mycket orolig.
Expert.
Då kan du i stort inget alls om problemet med orutin kontra stark press. Du KAN inte vara allvarlig om du anser att åldersstrukturen inte platsar en på en top-tio-lista. Det är ju trams.SirDIFalot skrev:ok, står fast vid att den inte kommer top 10 på min lista över anledningar att vi åkte ur.Magnutz skrev:Klart det var den allra mest allvarliga bristen i laget, rent spelmässigt. De unga klarade inte av att spela under den press som laget befann sig under. Challe har talat om det och även andra "sakkunniga". Vi vann matcher när de gamle orkade lyfta sig och spela 100% i varje byte genom hela matchen och dessutom göra mål.SirDIFalot skrev:Men var det verkligen ålderstrukturen det brast på ifjol? Kan nog nämna tio anledningar jag tycker hade större påverkan men jag orkar inte älta 11/12 mer...
Är mycket orolig.
- SirDIFalot
Ålder är en överskattat faktor i det mesta.Magnutz skrev:Då kan du i stort inget alls om problemet med orutin kontra stark press. Du KAN inte vara allvarlig om du anser att åldersstrukturen inte platsar en på en top-tio-lista. Det är ju trams.SirDIFalot skrev:ok, står fast vid att den inte kommer top 10 på min lista över anledningar att vi åkte ur.Magnutz skrev:Klart det var den allra mest allvarliga bristen i laget, rent spelmässigt. De unga klarade inte av att spela under den press som laget befann sig under. Challe har talat om det och även andra "sakkunniga". Vi vann matcher när de gamle orkade lyfta sig och spela 100% i varje byte genom hela matchen och dessutom göra mål.SirDIFalot skrev:Men var det verkligen ålderstrukturen det brast på ifjol? Kan nog nämna tio anledningar jag tycker hade större påverkan men jag orkar inte älta 11/12 mer...
Är mycket orolig.
Men visst tycker jag att många yngre spelare fick för mycket ansvar för att många rutinerade spelare floppade. Tycker oavsett att siffran i passet har för stort fokus.
Expert.
Oavsett vilket så tycker jag bristen på analyser, från både media och DIF, på varför vi åkte ur är ett problem. Jag tror det finns lika många åsikter om vad som brast som det finns supportrar. Säkerligen var det en kombination av flera, flera saker. Blev inte helt nöjd med de icke-svar som kom på årsmötet.
Stort och stort. Den avgör. Rutin och hockeyerfarenhet är viktiga bitar. Den får du med åldern. Inget ont om unga lirare, de är snabba och gör oväntade saker. De ska dock inte vara den bärande delen i ett elit-lag.SirDIFalot skrev:Ålder är en överskattat faktor i det mesta.Magnutz skrev:Då kan du i stort inget alls om problemet med orutin kontra stark press. Du KAN inte vara allvarlig om du anser att åldersstrukturen inte platsar en på en top-tio-lista. Det är ju trams.SirDIFalot skrev:ok, står fast vid att den inte kommer top 10 på min lista över anledningar att vi åkte ur.Magnutz skrev:Klart det var den allra mest allvarliga bristen i laget, rent spelmässigt. De unga klarade inte av att spela under den press som laget befann sig under. Challe har talat om det och även andra "sakkunniga". Vi vann matcher när de gamle orkade lyfta sig och spela 100% i varje byte genom hela matchen och dessutom göra mål.SirDIFalot skrev:Men var det verkligen ålderstrukturen det brast på ifjol? Kan nog nämna tio anledningar jag tycker hade större påverkan men jag orkar inte älta 11/12 mer...
Är mycket orolig.
Men visst tycker jag att många yngre spelare fick för mycket ansvar för att många rutinerade spelare floppade. Tycker oavsett att siffran i passet har för stort fokus.
- SirDIFalot
Ålder behöver dock inte nödvändigtvis betyda rutin och erfarenhet.
Nils Andersson är 20 år och där har vi extremt värdefull rutin. Han har varit ordinarie en hel elitseriesäsong. Han har spelat i Allsvenskan två säsonger och varit med om att ta upp ett lag via kvalserien trots sin ringa ålder.
Nils Andersson är 20 år och där har vi extremt värdefull rutin. Han har varit ordinarie en hel elitseriesäsong. Han har spelat i Allsvenskan två säsonger och varit med om att ta upp ett lag via kvalserien trots sin ringa ålder.
Expert.