Haha, är det ens någon idé att försöka?-daniel- skrev:Djurgården vill sluta ett eget tv-avtal:
http://www.expressen.se/sport/hockey/ho ... -tv-avtal/
Haha, bra tanke men lycka till säger jag bara.
Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse
Avskaffa tre mot tre.
att försöka sluta eget TV-avtval är faan i mig helt rätt väg att gå.
Det är helt uppåt väggarna att vi får samma ersättning för våra heta matcher som Altumna får för sina t ex.
Inget ont om Almtuna, men vilka tror ni TV-bolaget betalar sina pengar för att visa och vilka tror ni folket vill titta på?
En mer rättvis fördelning av TV-pengarna känns självklart för mig.
Om inte måste man ju börja diskutera om kommunala bidrag inte skall delas helt jämnt då vissa lag får ordentlig med pengar, gratis hyra osv...
... Som det är nu känns det som att DIF tillsammans med Leksand mer eller mindre sjänker bort ekonomiska resurser till andra lag.
Jag säger låt oss förhandla fram egna avtal sedan kan hockeyligan fortsätta med sina sjuka fördelningspolitik där ett fåtal lag missgynnas något enormt samtidigt som alla lag har lika rösträtt när beslut skall tas.
Det är helt uppåt väggarna att vi får samma ersättning för våra heta matcher som Altumna får för sina t ex.
Inget ont om Almtuna, men vilka tror ni TV-bolaget betalar sina pengar för att visa och vilka tror ni folket vill titta på?
Om inte måste man ju börja diskutera om kommunala bidrag inte skall delas helt jämnt då vissa lag får ordentlig med pengar, gratis hyra osv...
... Som det är nu känns det som att DIF tillsammans med Leksand mer eller mindre sjänker bort ekonomiska resurser till andra lag.
Jag säger låt oss förhandla fram egna avtal sedan kan hockeyligan fortsätta med sina sjuka fördelningspolitik där ett fåtal lag missgynnas något enormt samtidigt som alla lag har lika rösträtt när beslut skall tas.
- Andy
- Medlem: Ja, vanlig medlem
*harkel* måste vi just använda Almtuna som exempel....Kall-El skrev:att försöka sluta eget TV-avtval är faan i mig helt rätt väg att gå.
Kan vi inte säga Örebro i stället?
Jag delar dock din positiva grunduppfattning.
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Finns det exempel ute i Europa på lag som har egna tv-avtal? Då tänker jag främst på fotboll.
Egna avtal vet jag inte men spanska ligor har så att TV intäkterna delas procentuellt ut beroende på tittare. Barca och Real får därför mycket mer pengar än andra lag i La Liga.pulverapa skrev:Finns det exempel ute i Europa på lag som har egna tv-avtal? Då tänker jag främst på fotboll.
2014-04-07, vad hände?
- SirDIFalot
Ja, anledningen till att Barcelona och Real Madrid dragit i från så otroligt i Spanien är att de skriver egna TV-avtal som gör att bara dom får typ mer pengar än alla andra klubbar tillsammans. Vilket har gjort ligan till den ojämna kampen den.pulverapa skrev:Finns det exempel ute i Europa på lag som har egna tv-avtal? Då tänker jag främst på fotboll.
Expert.
Aha fått för mig att det delades på antal tittare. Hade väl fattat fel då.SirDIFalot skrev:Ja, anledningen till att Barcelona och Real Madrid dragit i från så otroligt i Spanien är att de skriver egna TV-avtal som gör att bara dom får typ mer pengar än alla andra klubbar tillsammans. Vilket har gjort ligan till den ojämna kampen den.pulverapa skrev:Finns det exempel ute i Europa på lag som har egna tv-avtal? Då tänker jag främst på fotboll.
2014-04-07, vad hände?
- SirDIFalot
Det kan säkert ligga något i det också, eller så är det Real och Barcas argument som gör att dom får sina cp-avtal... jag vet inte.Jepe skrev:Aha fått för mig att det delades på antal tittare. Hade väl fattat fel då.SirDIFalot skrev:Ja, anledningen till att Barcelona och Real Madrid dragit i från så otroligt i Spanien är att de skriver egna TV-avtal som gör att bara dom får typ mer pengar än alla andra klubbar tillsammans. Vilket har gjort ligan till den ojämna kampen den.pulverapa skrev:Finns det exempel ute i Europa på lag som har egna tv-avtal? Då tänker jag främst på fotboll.
Expert.
Serie A hade så förut fram till säsongen 2010/2011: http://fotbollsekonomerna.se/?p=296
It's easier to be an asshole to words than to people
- -daniel-
Ja, naturligtvis borde det vara mer rättvist men det är ju precis samma sak i Elitserien. Ett lag som Frölunda genererar ju kopiöst mycket mer intresse än Timrå. Det är svårt att få ett system som alla känner sig nöjda med tror jag, men samtidigt borde de lag som de facto drar mest publik och genererar mest intäkter för TV-bolagen naturligtvis få en större del av kakan jämfört med pluttlagen...Kall-El skrev:att försöka sluta eget TV-avtval är faan i mig helt rätt väg att gå.
Bra sätt av DIF att väcka debatt och få frågan i fokus. Men det kommer inte leda till så mycket på kort sikt.
Tog bara Almtuna som exempel. Hade egentligen tänkt ta Borås, men sedan slog det mig att den klubben kanske kastats ut. Vad tusan man kunde ju valt Sundsvall kanske istället....Andy skrev:*harkel* måste vi just använda Almtuna som exempel....Kall-El skrev:att försöka sluta eget TV-avtval är faan i mig helt rätt väg att gå.
Kan vi inte säga Örebro i stället?
Jag delar dock din positiva grunduppfattning.
- Andy
Vad som helst men inte Almtuna *harkel* viss av oss har ju viss Almtuna anknytning....
Sundsvall låter bra....
Sundsvall låter bra....
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
- -daniel-
Jag är lite fundersam över en sak, man förlorar ca 25 miljoner eller vad det nu är på att åka ur ES pga TV-intäkter; man vad i helvete ligger intäkterna på för de gemensamma TV-avtalen på i HA (som DIF med all rätt vill bryta sig loss från)?
Är det typ 1 miljon / lag eller vad är det frågan om? Är det inte så att nu när det trots allt finns så många pulikdragande lag i serien att priset för att få behålla Hockeyallsvenskan som produkt borde gå upp tämligen kapitalt för Viasat koncernen? Således borde klubbarna gemensamt kunna kräva betydligt högre ersättning...
På sikt blir det säkert så om vi skulle bli långvariga i gärdsgårdsserien - och då borde det på sikt faktiskt minska utrymmet ES - HA budgetmässigt mellan trupperna.
Skall jag dock vara ärlig är jag rätt övertygad om att Hockeyligan kommer se över möjligheterna inom något / några år att utöka serien till 14 lag som ju varit på tapeten tidigare...
Är det typ 1 miljon / lag eller vad är det frågan om? Är det inte så att nu när det trots allt finns så många pulikdragande lag i serien att priset för att få behålla Hockeyallsvenskan som produkt borde gå upp tämligen kapitalt för Viasat koncernen? Således borde klubbarna gemensamt kunna kräva betydligt högre ersättning...
På sikt blir det säkert så om vi skulle bli långvariga i gärdsgårdsserien - och då borde det på sikt faktiskt minska utrymmet ES - HA budgetmässigt mellan trupperna.
Skall jag dock vara ärlig är jag rätt övertygad om att Hockeyligan kommer se över möjligheterna inom något / några år att utöka serien till 14 lag som ju varit på tapeten tidigare...
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
Enligt AB eller Expressen så får varje lag ca 2.5 miljoner för TV-avtalet i HA.-daniel- skrev:
Är det typ 1 miljon / lag eller vad är det frågan om?
Sen har jag för mig att läst läst i och med att målet ska flyttas bakåt under försäsongen att Hockeyligan hade fler nyheter att komma med. Hoppas att det är något i stil med 14-lag.
Avskaffa tre mot tre.
- DIF_Soldier
Jag tror som -daniel-. Jag säger detta rent objektivt: DIF Hockey är en såpass viktig motor och stort varumärke i svensk hockey, och (iallafall för tillfället) en väldig publikmagnet. Svensk hockey på vår degradering, både som plantskola och intäktsmässigt.
De mer insiktsfulla supportrarna ute i landet bör stå bakom det, motvilligt eller ej.
Risken finns ju att AIK tar vår plats som hockeymetropol i Stockholm, vilket man till viss mån redan gjort.
Men historiken och anrikheten är något vi har som inte AIK hade när det begav sig. Sveriges mest framgångsrika hockeyförening bör ändå väga tyngst. Utökning och bättre förutsättningar för övriga hockeysverige var väl heller ingen fråga som diskuterades i början på 2000-talet.
Eller har jag fel? Nöjer sig pamparna med aik i Eliten? Skulle även aik ramla ned så skulle utökning i mångt och mycket vara obligatoriskt.
De mer insiktsfulla supportrarna ute i landet bör stå bakom det, motvilligt eller ej.
Risken finns ju att AIK tar vår plats som hockeymetropol i Stockholm, vilket man till viss mån redan gjort.
Men historiken och anrikheten är något vi har som inte AIK hade när det begav sig. Sveriges mest framgångsrika hockeyförening bör ändå väga tyngst. Utökning och bättre förutsättningar för övriga hockeysverige var väl heller ingen fråga som diskuterades i början på 2000-talet.
Eller har jag fel? Nöjer sig pamparna med aik i Eliten? Skulle även aik ramla ned så skulle utökning i mångt och mycket vara obligatoriskt.
Säg den glädje som varar