Svårt att tippa hela tabellen nu men jag tänkte gå igenom de lagen som kanske är mest självklara just nu när det gäller toppenskiktet.
Jag tror att vi, Örebro och Leksand kommer vara de tre som tar direktplatserna till kvalserien. Det största hotet kommer nog att bli Södertälje, tycker de har ett intressant lag på papperet som ska kunna utmana om en av direktplatserna.
Örebro - De har ett ruggigt bra lag på papperet med många poängspelare. Framförallt Johan Wiklander (49 p) och Jared Aulin (58 p) som är en av de två bästa spelarna i hela Allsvenskan, men även Henrik Löwdahl som hamnade på 47 poäng och Marcus Weinstock som även han tillslut hamnade på 47 poäng. Nu har man förvisso tappat Conny Strömberg som stod för hela 57 poäng och som har levererat i flera säsonger nu. Men jag tror ändå att Örebro blir minst lika bra som förra säsongen om inte bättre för Strömberg var kanske mer en belastning för hela Örebro.
Några nya spelare som är värt att nämna som har kommit in inför den här säsongen är: Anders Eriksson från Växjö, han lyckades inte speciellt bra i Elitserien men däremot var han en av de bättre spelarna när Växjö spelade i Allsvenskan och tog klivet upp till Elitserien. Så detta är en bra värvning för ett Allsvenskt lag. En annan forward som jag tror kommer kunna leverera bra och stänka in en del baljor är Patrick Yetman som f.ö ryktades vara på väg till oss förra säsongen. Han har setts som en målfarlig forward när han har värvats till Elitserieklubbar men där har han misslyckats, men jag tror ändå att han borde kunna leverera i Allsvenskan om han kommer i rätt omgivning.
Stefan Ridderwall är en annan, jag tror definitivt att han kommer vara en Allsvenskans bättre målvakter och det borde han. Slutligen så har Örebro värvat en av Allsvenskans bästa backar från förra säsongen, Thomas Mitell från Västerås gjorde en riktigt bra säsong senast och nu återstår det att se om han gör det lika bra i Örebro också, men på förhand en riktigt bra värvning.
Av det jag har sett så såg Örebros första respektive andra kedja ut så här oftast förra säsongen:
1:a - Wiklander-Löwdahl-Strömberg - 2:a Weinstock-Aulin-Keith
I år kanske det kan bli såhär:
1:a Wiklander-Löwdahl-Eriksson/Yetman - 2:a Weinstock-Aulin-Keith
Så man ser att de har i stort sett kvar sina två ledande kedjor från förra säsongen som producerade riktigt bra.
Djurgårn - Många intressanta namn har kommit in, exempelvis Johner, Ljugh, Andersson och Valiquette. Eftersom att Johner har levererat i flera säsonger nu och inte minst den senaste säsongen i ett bottenlag som Tingsryd så är det här en av de bättre värvningarna i Allsvenskan om inte den bästa kanske? ska bli riktigt intressant att få se vem han får lita med. Jag ser helst en förstalina med Linkan, Otto (om han blir kvar) och Åberg men jag tror kanske att Challe väljer en förstalina med Linkan, Johner och Åberg. Sen hoppas jag verkligen att det klickar mellan Linkan och Åberg för Åberg har ett riktigt bra skott och när det gäller Linkans handleder så finns det inte så mycket att säga, det är klass rakt igenom.
Ljungh kommer bli extra intressant att spana in, hamnar han rätt så tror jag mycket väl att vi har en spelare till som producerar mycket poäng så det är bara att hoppas! hoppas mycket på Sörensen också, han har stora möjligheter att kunna bli riktigt bra, fina handleder han med. Sen blir det förstås att åka av med Jimmie och Tim i vanlig ordning. Timmy Pettersson näst bästa backen helt klart efter Timander, kommer bidra framåt och bakåt och med mycket rutin, han blir extra viktig som får ta hand om våra backar som är väldigt unga.
Leksand - Har i stort sett samma lag som förra säsongen, en riktigt bra målvakt i Hanses och flera unga spelare som gjorde det bra förra säsongen som har blivit äldre, exempelvis Filip Forsberg. De har flera stabila backar, Timander, Svedberg, Bibic m.fl. och de har även plockat in backen Kevin Kapstad från tyska andra ligan där han gjorde 37 poäng på 47 matcher.
Även Leksand hade flera spelare som levererade mycket poäng men inte lika mycket som Örebro, för att nämna några: Jens Bergenström, Johan Ryno och Mark Hurtubise. Kommande säsong tror jag att Filip Forsberg kan göra en hel del poäng för han är riktigt bra och kommer att utvecklas mer och mer.
Dessa tre lag som jag har nämnt tror jag kommer sluta:
1. Örebro
2. Djurgårn
3. Leksand
Största utmanaren som jag tidigare nämnde blir Södertälje och kanske, kanske även Malmö, tror faktiskt att de kan överraska lite för jag tror inte att det är många som tippar att Malmö kommer sluta topp 5.
Södertälje - Har tappat Hudacek som var riktigt bra förra säsongen. Ersättaren blir Anton Forsberg på lån från Modo. Jag tror inte att han ersätter Hudacek rakt av men jag tror garanterat att han också kommer vara en av de bättre målvakterna i serien. För mig är det en gåta varför Modo inte väljer att satsa på Forsberg som en av två målvakter.
Tittar man på backsidan så finns det just nu sju backar och jag tror att det kan komma in två till. På backsidan har man plockat in collagespelaren Mike Bergin som är ett osäkert kort. Men man har även värvat Johan Jonsson från Växjö som inte alls är en tokig värvning. På forwardsidan har man plockat in riktigt bra namn som: Damien Fluery, Fredric Andersson och Johan Andersson, Fluery och J.Andersson har levererat bra i Allsvenskan tidigare så där har Södertälje plockat in riktigt bra namn. De har 12 forwards och jag vet inte om de fyller på med juniorer eller om man ska ta in något utifrån men jag tror att Södertälje kan bli väldigt bra den här säsongen.
Malmö - Har tappat spelare som Klasen, Josefsson, Toivonen, Barta m.fl. Dessa spelare blev värvade för att föra tillbaka Malmö till Elitserien men misslyckades totalt. Enda riktiga tappet var kanske Alexander Barta. Klasen var en enda stor diva liksom flera andra som bara spelade för pengarna. Istället har man plockat in Mattias Persson från Luleå som har varit riktigt bra tidigare i Allsvenskan. Nicklas Jadeland som gjorde det riktigt bra i Oskarhamn senast och som har Malmö som moderklubb och den gamle Södertäljebacken Jens Olsson blir nog ett bra tillskott. Men den mest intressanta värvningen jag tycker är Ludvig Rensfeldt från Brynäs, jag tror att det kan bli en liten joker. Sen har de ett bra målvaktspar i Pontus Sjögren och inlånade Axel Brage ifrån plastcluben.
Så en topp 5 tabell kommande säsong tror jag slutar:
1. Örebro
2. Djurgårn
3. Leksand
------------------
4. Södertälje
5. Malmö
Det är bara att konstatera att jag längtar som bara den till hockeyn startar och det var skönt att få skriva av sig lite om topplagen på förhand