Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev:
-daniel- skrev:Förstår inte heller varför det just envist måste vara en back som är tuff, vissa verkar snöa in sig på just det.

Ofattbart.
Jag kan förstå att man kanske vill ha lite mer muskler fram eget mål i boxplay typ, men just någon som ska stå upp för målvakten, det kan ju lika gärna en forward göra?
Ja, naturligtvis.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

SirDIFalot skrev:
sensei skrev:
SirDIFalot skrev: Men måste du ha just en back som gillar att slåss och får du inte detta så kommer ditt intresse för DIF hockey att dö?
Det är givetvis inte fajterna isig som är kriteriet, utan att det finns spelare i laget som har potentialen att stå rakryggade när det krävs.

Det är bara att prata med spelare på elitnivå; de som är ärliga erkänner rakt av att de håller igen om det finns en respektingivande individ i motståndarlaget.

Väldigt kortfattat går det alltså hand i hand med framgångar, eftersom det är bra för oss om motståndarna håller igen. Ett inte alltför avlägset exempel på detta fenomen är när vi hade Ossi i laget, vilket gjorde oss bättre än laget egentligen var. Och i fjol var det ganska exakt tvärt om.

(Sen påverkar andra faktorer också givetvis, kanske bäst att påpeka detta.)
Men måste det handla om just en back?

Och om Granath kan ersätta Printz så vad är problemet?
Problemet är "om". Såvitt vi vet så täcks inte de funktioner som vi efterlyser in. Istället talas det om rörliga 2-vägsbackar som väger 75Kg och kan åka skridskor snabbt.

Så som laget ser ut på pappret är jag bekymrad.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
Jepe

Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.

Inlägg av Jepe »

-daniel- skrev:Förstår inte heller varför det just envist måste vara en back som är tuff, vissa verkar snöa in sig på just det.

Ofattbart.
Men förstår du inte Daniel? Ett lag måste byggas såhär:

1st Målvakt 2m+ 110kg

1st Back 2m+ 103kg bra på boxning men behöver inte kunna åka skridskor eller spela pucken.

1st forward 1.86cm exakt, väga exakt 87kg, rightare och garanterar 30 mål per säsong.

Har man dessa tre i laget går man upp oavsett vilka de övriga 20-22 spelarna är.
Senast redigerad av Jepe den 2012-06-14 20:43:01, redigerad totalt 1 gånger.
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:
SirDIFalot skrev:

Ofattbart.
Jag kan förstå att man kanske vill ha lite mer muskler fram eget mål i boxplay typ, men just någon som ska stå upp för målvakten, det kan ju lika gärna en forward göra?
Ja, naturligtvis.
Och vill man spela en "frejdig fysisk hockey" så är det ju bättre att ha fysiska forwards än fysiska backar. Backar kan ju inte hålla på att åka runt och tacklas...
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

sensei skrev:
SirDIFalot skrev:
sensei skrev:
SirDIFalot skrev: Men måste du ha just en back som gillar att slåss och får du inte detta så kommer ditt intresse för DIF hockey att dö?
Det är givetvis inte fajterna isig som är kriteriet, utan att det finns spelare i laget som har potentialen att stå rakryggade när det krävs.

Det är bara att prata med spelare på elitnivå; de som är ärliga erkänner rakt av att de håller igen om det finns en respektingivande individ i motståndarlaget.

Väldigt kortfattat går det alltså hand i hand med framgångar, eftersom det är bra för oss om motståndarna håller igen. Ett inte alltför avlägset exempel på detta fenomen är när vi hade Ossi i laget, vilket gjorde oss bättre än laget egentligen var. Och i fjol var det ganska exakt tvärt om.

Problemet är "om". Såvitt vi vet så täcks inte de funktioner som vi efterlyser in. Istället talas det om rörliga 2-vägsbackar som väger 75Kg och kan åka skridskor snabbt.

Är du politiker? Svara på frågan istället. Måste det vara just en BACK? :wink:
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag kan nog hålla med om att vi behöver en hårding i laget.

Ser man tillbaks bara i närdid är det tydligt att en Ragnarsson, en Odoya, en Kronwall eller en Ossi tillfört mycket av det vi saknade i fjol.

Historiskt sett har det ju också gått bättre när vi haft en sådan karraktärsspelare i laget - tänker till exempel på Micke Magnusson, Robert Nordmark eller tomas Eriksson under den tid jag själv kan överblicka.

Kanske finns det någon som kan och vågar ta den rollen i laget nu?
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

sensei skrev:
SirDIFalot skrev:
sensei skrev:

Ja gud vad hemskt med rörliga tvåvägsbackar....

Och 75 kg? Går vi efter vad backarna väger enligt Eliteprospects (som inte brukar vara bra på att uppdatera, många har kvar sin juniorvikt) så blir snittet 85,3 kilo. Alltså tio kilo mer än det du påstår.

Och kilon behöver ju inte alls ha något med attityd att stå upp för målvakten att göra, eller spela fysiskt. Staffan Kronwall är 20 kilo tyngre än Niklas Kronwall...
Expert.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Andy skrev:Jag kan nog hålla med om att vi behöver en hårding i laget.

Ser man tillbaks bara i närdid är det tydligt att en Ragnarsson, en Odoya, en Kronwall eller en Ossi tillfört mycket av det vi saknade i fjol.

Historiskt sett har det ju också gått bättre när vi haft en sådan karraktärsspelare i laget - tänker till exempel på Micke Magnusson, Robert Nordmark eller tomas Eriksson under den tid jag själv kan överblicka.

Kanske finns det någon som kan och vågar ta den rollen i laget nu?
Det är väl därför Elias Granath är värvad? Men visst, tokfloppar han av någon anledning så kan det ju behövas en sådan back. Vi har ju dessutom Timmy och Gustafsson som inte direkt är snälla backar.
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Hur fysiskt spelar exempelvis haren Andreas Holmqvist? Vad väger han, nästan 100 pannor väl? Lika fysiskt som vår materialare på ett ungefär är svaret.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:Hur fysiskt spelar exempelvis haren Andreas Holmqvist? Vad väger han, nästan 100 pannor väl? Lika fysiskt som vår materialare på ett ungefär är svaret.
Men han var faktiskt rätt bra på att börja boxas om någon mucka gräll framför mål, sedan var han ju inge bra på det men ändå.

Edvin Frylén vägde 100 pannor, fan om man bara kunde få in honom i laget igen...
Expert.
Shitkicker

Inlägg av Shitkicker »

Har inte jag redan besvarat allt det där, SirDIFalot?

Henrik Eriksson och Blomstrand är de två enda killar vi har i hela truppen som även jag skulle betrakta som fysiska spelare. Anser du på fullt allvar att Fimpen är en hårding så blir det oerhört svårt att hitta gemensam grund att kunna diskutera utifrån. Trodde aldrig att dessa följande ord skulle komma över mina läppar men jag kan sakna vissa aspekter av Boumediennes spel.

"Honken" skall stå upp för vår målvakt? Vill du ha en youtube-video av hur det ser ut när han slåss eller hittar du den själv?

Skall jag vara ärlig så är väl mitt intresse för all svensk hockey förmodligen redan bortom räddning och har fått sista smörjelsen liggande på dödsbädden. Så, visst är risken uppenbar att mitt engagemang även för just DIF-hockey i framtiden blir ett helt teoretiskt/akademiskt intresse, ja.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Shitkicker skrev:Har inte jag redan besvarat allt det där, SirDIFalot?

Henrik Eriksson och Blomstrand är de två enda killar vi har i hela truppen som även jag skulle betrakta som fysiska spelare. Anser du på fullt allvar att Fimpen är en hårding så blir det oerhört svårt att hitta gemensam grund att kunna diskutera utifrån. Trodde aldrig att dessa följande ord skulle komma över mina läppar men jag kan sakna vissa aspekter av Boumediennes spel.

"Honken" skall stå upp för vår målvakt? Vill du ha en youtube-video av hur det ser ut när han slåss eller hittar du den själv?

Skall jag vara ärlig så är väl mitt intresse för all svensk hockey förmodligen redan bortom räddning och har fått sista smörjelsen liggande på dödsbädden. Så, visst är risken uppenbar att mitt engagemang även för just DIF-hockey i framtiden blir ett helt teoretiskt/akademiskt intresse, ja.
Good riddance.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Shitkicker skrev:Har inte jag redan besvarat allt det där, SirDIFalot?

Jag skrev precis att Honken var bra på att vilja stå upp för vår målvakt, men han var usel på det. Om du missade sista orden i meningen.

Fimpen är väl inte heller den som folk är rädda för, men då kan du inte heller räkna in Blomstrand i min mening. Huvudsaken är väl att det är folk vill stå upp för målvakten. Som Fimpen. Att man inte bara kan åka obehindrat därifrån om man åker på målvakten, det skulle ju inte ske med Fimpen på isen.
Expert.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

-daniel- skrev:
sensei skrev: Så som laget ser ut på pappret är jag bekymrad.
Jag tycker att backsidan som kollektiv saknar de egenskaper som bra backuppsättningar skall ha, det är väl därför vi pratar om just backar?!

Jag kanske missförstår frågan, jag har jobbat 40 av de senaste 48 timmarna så jag är lite mör.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

sensei skrev:
-daniel- skrev:
sensei skrev: Så som laget ser ut på pappret är jag bekymrad.
Jag tycker att backsidan som kollektiv saknar de egenskaper som bra backuppsättningar skall ha, det är väl därför vi pratar om just backar?!

Jag kanske missförstår frågan, jag har jobbat 40 av de senaste 48 timmarna så jag är lite mör.
Om du vill ha någon som står upp för målvakten. Varför måste det vara just en back eller klarar forwards inte av det?

Jag/vi tycker inte att man kan kolla på BARA backsidan och fastställa att man saknar spelare med den egenskapen eftersom det är ett jobb som lika gärna fowards kan göra.
Expert.
Låst