Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.
Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg
Vi får väl försöka komma till en ny storhetstid då - det enda jag kan säga att världen är föränderlig
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Så sant. Är glad att man har fått uppleva de tre raka Gulden 89-91, europagulden och sedan de dubbla gulden senast. Efter det har det gått ordentligt utför och så här med facit i efterhand kan man fråga sig om silversäsongen verkligen var så bra för oss? Kanske fick för många en falsk tro på att vi var på gång igen.-daniel- skrev:Storhetstiden var över för ca 10 år sedan, vi gästspelade i toppen 09/10. Klart som fan vi hamnat riktigt i skiten, men det insåg man för rätt länge sen nu...eller jag gjorde i varje fall, nu har man kommit förbi acceptansläget och försöker se framåt.DIF_Soldier skrev:Snarare är jag verkligen ärlig med vad jag känner nu på sillyn. Jag har också varit som du - "man ska vara positiv" och bla bla, Men jag känner att det är dumdristigt. Jag tror helt enkelt inte på Djurgården.
Den dagen hockeylaget är urvattnat och vi snittar 500 pers på läktarna kanske vi kan nosa på en återkomst. Klart jag ska hoppas, klart jag ska heja. Men ärligt talat - DIF Hockeys storhetstid är över och har varit det ganska länge.
Efter förutsättningarna har vi i mitt tycke ett väldigt slagkraftigt lag, som kan om saker rullar på och framförallt det mentala håller, ta klivet upp i vår. Men det är en jävligt lång väg dit...
Har sedan länge förstått att vår tid som topplag varit förbi. Har även börjat inse att det kommer dröja länge innan vi är tillbaka där och tar ett guld. Hjälper inte med att vi tar oss upp nästa år. Vi har just nu inget att sätta emot ekonomiskt. Tiden då klubbhjärtan vann guld är sedan länge över. Utan ekonomiska muskler vinner man inte.
Och vad ska kunna vända på detta? Vem kan komma med det revolutionerande konceptet som tar oss tillbaka till toppen? Ett koncept som vänder nackdelen med att vara ett 08-lag till en fördel.
Var finns den styrelsen? Var finns ett effektivt nytänkande? Vem kan uttnyttja att vi kommer från och verkar i Stockholm? Någon som inte bara tycker synd om oss och tycker att bonnlagen har sina egna arenor och alla fördelar. Vem?
Bonnlagen såg tidigare avundsjukt på vår överlägsna ekonomi och framgångar. De spottade i nävarna, byggde egna arenor och kom ifatt och förbi.
Nu hoppas man att det finns kompetenta Djurgårdare också. Som hittar det där nya som vänder tillbaka denna slagsida. Några som kan göra oss riktigt stolta igen.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Så sant. Är glad att man har fått uppleva de tre raka Gulden 89-91, europagulden och sedan de dubbla gulden senast. Efter det har det gått ordentligt utför och så här med facit i efterhand kan man fråga sig om silversäsongen verkligen var så bra för oss? Kanske fick för många en falsk tro på att vi var på gång igen.
Har sedan länge förstått att vår tid som topplag varit förbi. Har även börjat inse att det kommer dröja länge innan vi är tillbaka där och tar ett guld. Hjälper inte med att vi tar oss upp nästa år. Vi har just nu inget att sätta emot ekonomiskt. Tiden då klubbhjärtan vann guld är sedan länge över. Utan ekonomiska muskler vinner man inte.
Och vad ska kunna vända på detta? Vem kan komma med det revolutionerande konceptet som tar oss tillbaka till toppen? Ett koncept som vänder nackdelen med att vara ett 08-lag till en fördel.
Var finns den styrelsen? Var finns ett effektivt nytänkande? Vem kan uttnyttja att vi kommer från och verkar i Stockholm? Någon som inte bara tycker synd om oss och tycker att bonnlagen har sina egna arenor och alla fördelar. Vem?
Bonnlagen såg tidigare avundsjukt på vår överlägsna ekonomi och framgångar. De spottade i nävarna, byggde egna arenor och kom ifatt och förbi.
Nu hoppas man att det finns kompetenta Djurgårdare också. Som hittar det där nya som vänder tillbaka denna slagsida. Några som kan göra oss riktigt stolta igen.
Varför bönderna kunnat bygga en egen arena etc är ju för att kommunen gått in med pengar. Stockholms kommun skulle aldrig göra det för oss. Om de skulle lägga in pengar till oss och bajen varje eller varannat år så skulle vi kunna bli lika stora som förut, det skulle bli enklare att komma upp dit iallafall. Varför bajen ska ha är för att de skulle klaga om inte de fick något.
Men det gör inte Stockholm, de vill inte att vi ska ha en egen arena eller att vi ska bli stora igen, de tycker att vi är ett nog stort varumärke redan. Men om vi vore i toppen där igen, så skulle vi bli ett ännu större varumärke och det skulle de tjäna på.
Men nu är det vi supportrar som får försöka komma på ett sätt att komma upp i toppen igen, det är inte omöjligt.
Detta blev off-topic, men finns det någon tråd där man kan diskutera det här?
OnT: Om det inte blir Otto, vem tror ni det blir då? Tror ni Challe har en back-up ifall det inte blir Otto?
Otto kommer att signa på det är jag säker på! Annars kan ju alltid Garpen snöra på sig skridskorna igen!Axel_K skrev:OnT: Om det inte blir Otto, vem tror ni det blir då? Tror ni Challe har en back-up ifall det inte blir Otto?

-
Hur är läget med Fabian Eriksson då? Hoppas han signar snart, skulle vara en härligt värvning.Rocky3000 skrev:Otto kommer att signa på det är jag säker på! Annars kan ju alltid Garpen snöra på sig skridskorna igen!Axel_K skrev:OnT: Om det inte blir Otto, vem tror ni det blir då? Tror ni Challe har en back-up ifall det inte blir Otto?
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Fortsätter i tråden "Förslag för framtiden"Axel_K skrev:Så sant. Är glad att man har fått uppleva de tre raka Gulden 89-91, europagulden och sedan de dubbla gulden senast. Efter det har det gått ordentligt utför och så här med facit i efterhand kan man fråga sig om silversäsongen verkligen var så bra för oss? Kanske fick för många en falsk tro på att vi var på gång igen.
Varför bönderna kunnat bygga en egen arena etc är ju för att kommunen gått in med pengar. Stockholms kommun skulle aldrig göra det för oss. Om de skulle lägga in pengar till oss och bajen varje eller varannat år så skulle vi kunna bli lika stora som förut, det skulle bli enklare att komma upp dit iallafall. Varför bajen ska ha är för att de skulle klaga om inte de fick något.
Men det gör inte Stockholm, de vill inte att vi ska ha en egen arena eller att vi ska bli stora igen, de tycker att vi är ett nog stort varumärke redan. Men om vi vore i toppen där igen, så skulle vi bli ett ännu större varumärke och det skulle de tjäna på.
Men nu är det vi supportrar som får försöka komma på ett sätt att komma upp i toppen igen, det är inte omöjligt.
Detta blev off-topic, men finns det någon tråd där man kan diskutera det här?
OnT: Om det inte blir Otto, vem tror ni det blir då? Tror ni Challe har en back-up ifall det inte blir Otto?
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Du har en poäng där. Har faktiskt inte märkt det tidigare, men nu när du säger det så måste jag faktiskt hålla med om att mina krav faktiskt sjunkit med tiden. Sen vad det beror på vet jag inte riktigt, kanske för att inte bli så besviken varenda gång som det jag hoppats och trott på inte skett.DIF_Soldier skrev: Det som oroar mig mest är hur låga krav Djurgårdens fans har börjat ha. Från att vara ett lag som alltid ska vinna SM-guld, till ett lag som vi vill ska gå till slutspel, och nu: "Om vi går upp är det en bonus".
Eller "positiv överraskning". Överraskning? Det är det enda som betyder något. Gå upp eller misslyckas!
Med detta i åtanke så är jag faktiskt nu av den åsikten att du har rätt. Missar vi att komma tillbaka nu blir det inget annat än ett misslyckande, är inget snack om den saken. Sen tror jag varken du eller jag kommer sluta vara Djurgårdare även om vi nu inte skulle gå upp. Månne mindre nöjda Djurgårdare, men likt förbannat Djurgårdare.
Dock så hoppas jag fortfarande på att det kommer göra ont att möta Djurgården med nuvarande lag.

Alltid Oavsett.
Jag är gammaldags och håller som vi mogna män ofta gör halsstarrigt hårt på mina personliga principer. I snart 40 år har jag följt Djurgårn men ovillkorlig kärlek är inte min pryl. Upphör vi att vara en förening känd för frejdig, fysisk hockey så kan jag inte längre stå för att jag är Djurgårdare - så är det bara, hur dramatiskt det eventuellt än låter i vissa öron. Upphör vi att vara ett provocerande kaxigt lag som inte tar skit av någon och inte räds så hin håle själv, så vill jag inte förknippas med DIF längre. Då är det inte "jag". Visst håller jag kanske i tysthet en tumme eller två för vår framgång, men precis som sensei så väljer jag i så fall att åtminstone inte sitta och titta på när vi krälar i dyn och släpar vårt goda namn i smutsen.Jim Morrison skrev:
Äh, som du säger så är vi helt enkelt för olika för att man ens ska orka debattera. Vi har olika syn på hockey, och så kommer det antagligen förbli. Men det är väl klart som in i helvete att man stöttar Djurgården, oavsett vad? Du kanske inte behöver ge laget din fulla respekt, OM det nu skulle falla sig så som du tror att det ska eftersom vi trots allt fortfarande är i juni månad, men det är DIF vi pratar om. Man stöttar och älskar.
Den enda spelare jag tyckte var bra under hela fjolårssäsongen, kvalserien inkluderad, var David Printz. När motståndare medvetet åkte på Wesslau och resten av laget försynt vände ned blicken, lojt började småskrinna mot avbytarbåset och funderade på vad nästa fyndiga twitterinlägg skulle bli så var det EN enda man som klev fram och slog näven i bordet och vägrade tolerera beteendet.
David gjorde vi oss, iofs föga förvånande, av med men vad värre är så tycker uppenbarligen Challe att han inte ens behövde ersättas. Den som tror att Elias Granath kommer kunna axla hans mantel som "polis" ute på isen har dålig koll på hur Elias är som person och som hockeyspelare.
Nästa år skall vi, Sveriges mest traditionsrika hockeyklubb, resa riket runt och möta en massa smålag för vilka blotta tanken på att få möta DIF länge blott varit en romantisk pojkdröm. Varenda spelare vi möter i gärdsgårdsserien kommer vara taggad till tusen. Vad dom saknar i talang kommer dom ta igen med vilja. Dom kommer sälja sig jävligt dyrt och tro mig, dom kommer spela både fysiskt och direkt fult. Det ingrodda hatet mot Stockholm i allmänhet och Stockholms Stolthet i synnerhet lär både våra spelare och supportrar få uppleva.
Det tycks som om Challe bestämt sig mentalt för att även givet dessa förutsättningar försöka vinna denna serie med ganska snabb och teknisk glamourhockey. Själv är jag inte övertygad om att det är ett vinnande koncept även om jag faktiskt inte heller helt utesluter att det lyckas.
Det där inlägget kan du fan inte ha tänkt igenom. Måste jag intensivt börja beklaga mig här över vilken spelartyp som desperat saknas i backuppställningen redan innan jag ens vet hur den ser ut i sin slutliga form, menar du? Är det så du önskar att forumet ser ut? Måste vi alla bröla som hormonstinna snorungar utan impulskontroll över varenda värvning vi inte till fyllest är nöjda med? Innan jag hade facit i hand på vem den sista backen att ansluta faktiskt blev så såg jag verkligen ingen anledning att meddela en åsikt.-daniel- skrev:
Jag förstår inte vart den här negativa inställningen helt plötsligt kommer i från, folk har till väldigt stor del varit nöjda med värvningarna som Challe presterat och sen när sista backvärvningen är klar så börjas det yras som förskräckta höns.
Egentligen tycker jag inte värvningarna av Lidström eller Nils är dåliga utanför sin kontext. Det är spelarna som saknas i truppen som oroar mig, inte spelarna som finns där.
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Handlar det bara om att du vill ha tuffa backar?
Granath är inte heller den spelaren som flyger på en motståndarforward och börjar boxas direkt. Kan förstå att man vill ha en elak back som håller rent framför mål. Men handlar det bara om att "stå upp för vår målvakt" så kan ju lika gärna Ölvestad, Honken, Fimpen, Hank, Blomstrand göra det? Kanske även Johner, har dock rätt dålig koll på honom. Jag håller itne Erik Gustafsson som en särskilt snäll back och han och Granath kommer förmodligen gå i ett andra respektive tredje backpar som den defensiva spelaren. Granath bredvid Lidström och Gustafsson bredvid Lennhammer. Ett första backpar med två spelskickliga backar har jag inget emot. Timmy kan dessutom vara väldigt elak.
Jag förstår inte varför vi inte skulle spela fysiskt hockey? Det är ju bara kolla på forwardsuppsättningen vi har?
Men måste du ha just en back som gillar att slåss och får du inte detta så kommer ditt intresse för DIF hockey att dö?
Granath är inte heller den spelaren som flyger på en motståndarforward och börjar boxas direkt. Kan förstå att man vill ha en elak back som håller rent framför mål. Men handlar det bara om att "stå upp för vår målvakt" så kan ju lika gärna Ölvestad, Honken, Fimpen, Hank, Blomstrand göra det? Kanske även Johner, har dock rätt dålig koll på honom. Jag håller itne Erik Gustafsson som en särskilt snäll back och han och Granath kommer förmodligen gå i ett andra respektive tredje backpar som den defensiva spelaren. Granath bredvid Lidström och Gustafsson bredvid Lennhammer. Ett första backpar med två spelskickliga backar har jag inget emot. Timmy kan dessutom vara väldigt elak.
Jag förstår inte varför vi inte skulle spela fysiskt hockey? Det är ju bara kolla på forwardsuppsättningen vi har?
Men måste du ha just en back som gillar att slåss och får du inte detta så kommer ditt intresse för DIF hockey att dö?
Expert.
Det är givetvis inte fajterna isig som är kriteriet, utan att det finns spelare i laget som har potentialen att stå rakryggade när det krävs.SirDIFalot skrev: Men måste du ha just en back som gillar att slåss och får du inte detta så kommer ditt intresse för DIF hockey att dö?
Det är bara att prata med spelare på elitnivå; de som är ärliga erkänner rakt av att de håller igen om det finns en respektingivande individ i motståndarlaget.
Väldigt kortfattat går det alltså hand i hand med framgångar, eftersom det är bra för oss om motståndarna håller igen. Ett inte alltför avlägset exempel på detta fenomen är när vi hade Ossi i laget, vilket gjorde oss bättre än laget egentligen var. Och i fjol var det ganska exakt tvärt om.
(Sen påverkar andra faktorer också givetvis, kanske bäst att påpeka detta.)
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
- SirDIFalot
Men måste det handla om just en back?sensei skrev:Det är givetvis inte fajterna isig som är kriteriet, utan att det finns spelare i laget som har potentialen att stå rakryggade när det krävs.SirDIFalot skrev: Men måste du ha just en back som gillar att slåss och får du inte detta så kommer ditt intresse för DIF hockey att dö?
Det är bara att prata med spelare på elitnivå; de som är ärliga erkänner rakt av att de håller igen om det finns en respektingivande individ i motståndarlaget.
Väldigt kortfattat går det alltså hand i hand med framgångar, eftersom det är bra för oss om motståndarna håller igen. Ett inte alltför avlägset exempel på detta fenomen är när vi hade Ossi i laget, vilket gjorde oss bättre än laget egentligen var. Och i fjol var det ganska exakt tvärt om.
Och om Granath kan ersätta Printz så vad är problemet?
Expert.
- Jim Morrison
Menar du på allvar att du tror att vi inte har en enda rakryggad spelare i truppen just nu? Vi har ju för fan överflöd på forwardsidan.sensei skrev:Det är givetvis inte fajterna isig som är kriteriet, utan att det finns spelare i laget som har potentialen att stå rakryggade när det krävs.SirDIFalot skrev: Men måste du ha just en back som gillar att slåss och får du inte detta så kommer ditt intresse för DIF hockey att dö?
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
- -daniel-
Ja, för vi pratar om en spelare av 20-25. En spelare kan knappast göra att man mer eller mindre tappar intresset och allt vad du går på om ifall man i övrigt är nöjd med laget (har ingen aning om just du är nöjd och jag riktade mig inte från början till dig).Shitkicker skrev: Det där inlägget kan du fan inte ha tänkt igenom. Måste jag intensivt börja beklaga mig här över vilken spelartyp som desperat saknas i backuppställningen redan innan jag ens vet hur den ser ut i sin slutliga form, menar du?
Hade dock, precis som jag skrev innan, också gärna sett en Printz-typ i laget men nu blev det inte så och det är ju synd men ser inte riktigt att det är ett lika stort problem som vissa andra verkar tycka.
- -daniel-
Förstår inte heller varför det just envist måste vara en back som är tuff, vissa verkar snöa in sig på just det.
Ofattbart.
Ofattbart.
- SirDIFalot
Jag kan förstå att man kanske vill ha lite mer muskler fram eget mål i boxplay typ, men just någon som ska stå upp för målvakten, det kan ju lika gärna en forward göra? Där har vi ju nästan överflöd av attitydsspelare. Skulle ju behöva byta ut någon mot en målskytt nästan..-daniel- skrev:Förstår inte heller varför det just envist måste vara en back som är tuff, vissa verkar snöa in sig på just det.
Ofattbart.
Expert.