Jag föredrar faktiskt bredden framför ett givet första backpar som man spelar för mycket och kör slut på... typ som man gjorde med förstabacken de två senaste säsongerna (S.Kronwall och sen D.Tjärnqvist).SirDIFalot skrev:Ja, gott betyg till backbesättningen.-daniel- skrev:Låt mig få skriva några tankar om våra backar, så som jag personligen uppfattar dem.
Timmy Pettersson: Här har vi en tvättäkta 2-vägs back som tar stort ansvar defensivt, samt kan - om han blir tilldelad rollen - gör ett gott jobb framåt. Han kommer om han inte gått ner sig totalt i Tyskland / Ryssland leverera i Hockeyallsvenskan. Helt övertygad om det... sen är han knappast någon Ragge-typ som domderar försvaret men han har god erfarenhet och är en kille som de unga backarna definitivt ser upp till.
Nils Andersson: Potential att vara en vass PP-back, duktig att hålla i pucken och starta snabba anfall. Inte suverän i defensiven men inte alltför pjåkig heller.
Elias Granath: Stor och ganska stark, gör alltid sitt jobb. Den som mest liknar Printz-typen alla nu skriker efter (kanske inte just den där fula sidan men personligen har jag alltid upplevt honom som en stabil defensiv back som väldigt sällan gör misstag). Har lite minus i spelförståelse och varken något skott att tala om eller bra passningsläggare.
David Lidström: Går väl också under epitetet 2-vägsback, duktig på att fylla på i anfallet, hålla i pucken. Ställer mig något frågande till hans defensiv, men har inte jättekoll på honom skall villigt erkännas. Tror han kommer passa in bra om man matchar honom rätt. Bra ålder. Var trots allt en av de ledande backarna i det Bofors som överraskade alla förra säsongen.
Kim Lennhammer: Kommer ihåg att jag tyckte han TOKSÖG när han fick chansen i DIF för några säsonger sedan(när han förvisso var riktigt ung), gick sen och blev utlånad och kom tillbaka lagom till julderbyt förra säsongen och spelade överraskande bra. Betydligt mer placeringssäker, och med ett helt annat lugn i sitt spel. Uppsida offensivt som jag tror han har potential att utveckla än mer. Var en av Almtunas absolut bästa backar när han var utlånad där så han har en del erfarenhet av serien.
Erik Gustafsson: Har potential att bli en riktigt suverän back, det trodde jag inte man skulle skriva efter hans DIF-debut som nog var bland det värsta jag skådat. Har en del att jobba på men tycker han tog stora kliv förra säsongen, trots omständigheterna i vårt sugiga lag.
Philip Holm: Jag har alltid gillat Holm, tycker han var betydligt bättre än exempelvis Claesson förra säsongen. Har i likhet med Erik mycket att jobba med men jag tror spelet i HA kommer passa honom betydligt bättre när han får lite mer tid på sig.
(Falk och Arnesson har jag noll och åter noll koll på)
Man ser ju klart och tydligt att vi har ovanligt många "moderna" backar i vårt lag, om man nu kan kalla det så. Alltså inte backar som endera är tokoffensiva eller superdefensiva, jag gillar den tanken. Sen säger jag inte att det hade skadat med en Printz i vårt lag, det hade naturligtvis varit att föredra framför någon av våra tvåvägsbackar men jag ser ändå ingen poäng att vara så oerhört negativ till vår backlinje som vissa verkar vara...
Challe vill ha spelande backar som hyfsat snabbt kan transportera pucken och leverera ett skapligt förstapass. Gott så.
Det jag hade hoppats på var väl ett givet första backpar, fast det hade ju blivit på bekostnad av bredden i så fall så detta är ju definitivt bättre. Känns som vi har stor utvecklingspotential i många spelare som vet vad vi får av Granath och Timmy.
Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg
- SirDIFalot
Ja floppar förstabackarna. Kyle och DT exempelvis. Då är det ju kört.-daniel- skrev:Jag föredrar faktiskt bredden framför ett givet första backpar som man spelar för mycket och kör slut på... typ som man gjorde med förstabacken de två senaste säsongerna (S.Kronwall och sen D.Tjärnqvist).SirDIFalot skrev:Ja, gott betyg till backbesättningen.-daniel- skrev:Låt mig få skriva några tankar om våra backar, så som jag personligen uppfattar dem.
Timmy Pettersson: Här har vi en tvättäkta 2-vägs back som tar stort ansvar defensivt, samt kan - om han blir tilldelad rollen - gör ett gott jobb framåt. Han kommer om han inte gått ner sig totalt i Tyskland / Ryssland leverera i Hockeyallsvenskan. Helt övertygad om det... sen är han knappast någon Ragge-typ som domderar försvaret men han har god erfarenhet och är en kille som de unga backarna definitivt ser upp till.
Nils Andersson: Potential att vara en vass PP-back, duktig att hålla i pucken och starta snabba anfall. Inte suverän i defensiven men inte alltför pjåkig heller.
Elias Granath: Stor och ganska stark, gör alltid sitt jobb. Den som mest liknar Printz-typen alla nu skriker efter (kanske inte just den där fula sidan men personligen har jag alltid upplevt honom som en stabil defensiv back som väldigt sällan gör misstag). Har lite minus i spelförståelse och varken något skott att tala om eller bra passningsläggare.
David Lidström: Går väl också under epitetet 2-vägsback, duktig på att fylla på i anfallet, hålla i pucken. Ställer mig något frågande till hans defensiv, men har inte jättekoll på honom skall villigt erkännas. Tror han kommer passa in bra om man matchar honom rätt. Bra ålder. Var trots allt en av de ledande backarna i det Bofors som överraskade alla förra säsongen.
Kim Lennhammer: Kommer ihåg att jag tyckte han TOKSÖG när han fick chansen i DIF för några säsonger sedan(när han förvisso var riktigt ung), gick sen och blev utlånad och kom tillbaka lagom till julderbyt förra säsongen och spelade överraskande bra. Betydligt mer placeringssäker, och med ett helt annat lugn i sitt spel. Uppsida offensivt som jag tror han har potential att utveckla än mer. Var en av Almtunas absolut bästa backar när han var utlånad där så han har en del erfarenhet av serien.
Erik Gustafsson: Har potential att bli en riktigt suverän back, det trodde jag inte man skulle skriva efter hans DIF-debut som nog var bland det värsta jag skådat. Har en del att jobba på men tycker han tog stora kliv förra säsongen, trots omständigheterna i vårt sugiga lag.
Philip Holm: Jag har alltid gillat Holm, tycker han var betydligt bättre än exempelvis Claesson förra säsongen. Har i likhet med Erik mycket att jobba med men jag tror spelet i HA kommer passa honom betydligt bättre när han får lite mer tid på sig.
(Falk och Arnesson har jag noll och åter noll koll på)
Man ser ju klart och tydligt att vi har ovanligt många "moderna" backar i vårt lag, om man nu kan kalla det så. Alltså inte backar som endera är tokoffensiva eller superdefensiva, jag gillar den tanken. Sen säger jag inte att det hade skadat med en Printz i vårt lag, det hade naturligtvis varit att föredra framför någon av våra tvåvägsbackar men jag ser ändå ingen poäng att vara så oerhört negativ till vår backlinje som vissa verkar vara...
Challe vill ha spelande backar som hyfsat snabbt kan transportera pucken och leverera ett skapligt förstapass. Gott så.
Det jag hade hoppats på var väl ett givet första backpar, fast det hade ju blivit på bekostnad av bredden i så fall så detta är ju definitivt bättre. Känns som vi har stor utvecklingspotential i många spelare som vet vad vi får av Granath och Timmy.
Expert.
- SkönaDjurgårn
Jag ger Challe MVG för den här sillyn. Tycker det är skönt att truppen bytts ut till väldigt stor del och laget känns väldigt spännande. Ser fram något oerhört mycket till nästa säsong!
Tycker backsidan ser bra ut ändå, vi får trots allt inse att vi är i HA nu och att vi inte har lika mycket pengar som förra året.
Det enda som jag är lite orolig över är vad som händer om Timmy/Granath går sönder. Hoppas Challe har varit smart så han har bra med pengar kvar till att värva en till back om nu så blir fallet. Vill inte stå och falla med sex backar under 23 år. Då kan det bli svårt.
Det enda som jag är lite orolig över är vad som händer om Timmy/Granath går sönder. Hoppas Challe har varit smart så han har bra med pengar kvar till att värva en till back om nu så blir fallet. Vill inte stå och falla med sex backar under 23 år. Då kan det bli svårt.
Jag håller med Shitkicker, det är för mycket fjun på backsidan. Det hela framstår som ganska mystiskt då Challe uttryckligen eftersökte mer "skägg" på spelarna i kvalserien.
Vi klarar inte det krig som kvaliserien innebär med en vek "skridskostark" backsida och Tim Erikssons, det är min bestämda uppfattning.
Säsongskortet är förvisso förlängt, men jag klarar verkligen inte av att se ett till år av ett mysigt och snällt DIF som agerar slagpåse och allmänt strykgäng. Då stannar jag hellre hemma och surar oavsett hur positionssnabba och skridskostarka backarna är.
Vi klarar inte det krig som kvaliserien innebär med en vek "skridskostark" backsida och Tim Erikssons, det är min bestämda uppfattning.
Säsongskortet är förvisso förlängt, men jag klarar verkligen inte av att se ett till år av ett mysigt och snällt DIF som agerar slagpåse och allmänt strykgäng. Då stannar jag hellre hemma och surar oavsett hur positionssnabba och skridskostarka backarna är.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
- SirDIFalot
VG+ får han för mig. Minus är för att han signade Tim och för att han bitchat lite onödigt mot Otto.
Expert.
-
Skillnaden är att när Challe " eftersökte " det så var Djurgården ett lag i elitserien med en dubbelt så stor lönebudget. Äldre, bättre och mera rutinerade spelare kostar bra mycket mer än vad förmodligen har råd med. I Challes resonemang kring det här var MODO och Djurgården lag i elitserien, en otroligt stor skillnad mot vad ni med nu vilket är ett allsvenskt lag.sensei skrev:Jag håller med Shitkicker, det är för mycket fjun på backsidan. Det hela framstår som ganska mystiskt då Challe uttryckligen eftersökte mer "skägg" på spelarna i kvalserien.
- Jim Morrison
Skum kommentar då vi precis värvat vår skäggstarkaste spelare;sensei skrev:Jag håller med Shitkicker, det är för mycket fjun på backsidan. Det hela framstår som ganska mystiskt då Challe uttryckligen eftersökte mer "skägg" på spelarna i kvalserien.
https://twitter.com/#!/nilsandersson/me ... 2FwsggurHi

Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Jag tror att Challes uttryck var en metafor, men med tanke på det lag vi nu ser växer fram så kanske jag misstog mig.Jim Morrison skrev:Skum kommentar då vi precis värvat vår skäggstarkaste spelare;sensei skrev:Jag håller med Shitkicker, det är för mycket fjun på backsidan. Det hela framstår som ganska mystiskt då Challe uttryckligen eftersökte mer "skägg" på spelarna i kvalserien.
Kort sagt är jag bekymrad, som det så fint heter. Hoppas jag har fel och att det bor heta och stolta vinnarskallar i våra nya spelare. Allt sitter trots allt inte i storleken.
- Jim Morrison
Hehe, jag förstår vad du (och Challe) menar. Kände mig bara tvungen att slänga in den bildensensei skrev:Jag tror att Challes uttryck var en metafor, men med tanke på det lag vi nu ser växer fram så kanske jag misstog mig.Jim Morrison skrev:Skum kommentar då vi precis värvat vår skäggstarkaste spelare;sensei skrev:Jag håller med Shitkicker, det är för mycket fjun på backsidan. Det hela framstår som ganska mystiskt då Challe uttryckligen eftersökte mer "skägg" på spelarna i kvalserien.

Vilket jävla skägg på en 20-åring, om det nu är äkta.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
- DIF_Soldier
Det har ingenting med självgodhet att göra, åtminstone inte från min sida. Och man "ska inte" någonting när en backsidas helhet verkligen raseras med en värvning av helt fel spelare. Du kan vara naivoptimist för att solen lyser - jag vinklar igen persiennerna och konstaterar vad min magkänsla säger.-daniel- skrev:Jag förstår inte vart den här negativa inställningen helt plötsligt kommer i från, folk har till väldigt stor del varit nöjda med värvningarna som Challe presterat och sen när sista backvärvningen är klar så börjas det yras som förskräckta höns.Manijock skrev: Säsongen 12-13 kommer bli en rejäl besvikelse för er optimister, GARANTERAT!
Vet inte om det är något sätt att skydda sig själv mot eventuella besvikelser, eller om folk helt enkelt njuter av att gardera sig och sen kunna sitta med fullt ståfräs sen när (?) vi misslyckas att ta oss upp och säga "VAD VAR DET JAG SA I JUNI 2012???".
Det är sommar, man skall se positivt på laget den här årstiden för att orka med den tunga vintern när det hela drar igång framåt höstkanten (..och förlusterna radas upp i vanlig ordning). Spänn av, knäck en bira, lyssna på fågelkvittret och njut av lite kravlös fotboll med lag som faktiskt kan trilla boll.
Jag kan ha helt fel. Jag vet ingenting. Ingen jävel har facit på utgången av detta. Men att säga att värvningen av Nils är bra med tanke på hur resten av backsidan ser ut är alldeles för övermodigt.
På papperet tar vi oss inte upp, så enkelt är det. Det stör mig något fruktansvärt. Men njut av solen du.
Säg den glädje som varar
- -daniel-
Är det samma magkänsla som innan förra säsongen sa att "det är vårt år i år...jag känner det i hela kroppen"? =)DIF_Soldier skrev:Det har ingenting med självgodhet att göra, åtminstone inte från min sida. Och man "ska inte" någonting när en backsidas helhet verkligen raseras med en värvning av helt fel spelare. Du kan vara naivoptimist för att solen lyser - jag vinklar igen persiennerna och konstaterar vad min magkänsla säger.-daniel- skrev:Jag förstår inte vart den här negativa inställningen helt plötsligt kommer i från, folk har till väldigt stor del varit nöjda med värvningarna som Challe presterat och sen när sista backvärvningen är klar så börjas det yras som förskräckta höns.Manijock skrev: Säsongen 12-13 kommer bli en rejäl besvikelse för er optimister, GARANTERAT!
Vet inte om det är något sätt att skydda sig själv mot eventuella besvikelser, eller om folk helt enkelt njuter av att gardera sig och sen kunna sitta med fullt ståfräs sen när (?) vi misslyckas att ta oss upp och säga "VAD VAR DET JAG SA I JUNI 2012???".
Det är sommar, man skall se positivt på laget den här årstiden för att orka med den tunga vintern när det hela drar igång framåt höstkanten (..oc
h förlusterna radas upp i vanlig ordning). Spänn av, knäck en bira, lyssna på fågelkvittret och njut av lite kravlös fotboll med lag som faktiskt kan trilla boll.
Jag kan ha helt fel. Jag vet ingenting. Ingen jävel har facit på utgången av detta. Men att säga att värvningen av Nils är bra med tanke på hur resten av backsidan ser ut är alldeles för övermodigt.
På papperet tar vi oss inte upp, så enkelt är det. Det stör mig något fruktansvärt. Men njut av solen du.
- DIF_Soldier
Det blev ju vårt år, eller hur? Alla snackade Djurgården efter säsongen.-daniel- skrev:Är det samma magkänsla som innan förra säsongen sa att "det är vårt år i år...jag känner det i hela kroppen"? =)DIF_Soldier skrev:Det har ingenting med självgodhet att göra, åtminstone inte från min sida. Och man "ska inte" någonting när en backsidas helhet verkligen raseras med en värvning av helt fel spelare. Du kan vara naivoptimist för att solen lyser - jag vinklar igen persiennerna och konstaterar vad min magkänsla säger.-daniel- skrev:Jag förstår inte vart den här negativa inställningen helt plötsligt kommer i från, folk har till väldigt stor del varit nöjda med värvningarna som Challe presterat och sen när sista backvärvningen är klar så börjas det yras som förskräckta höns.Manijock skrev: Säsongen 12-13 kommer bli en rejäl besvikelse för er optimister, GARANTERAT!
Det är sommar, man skall se positivt på laget den här årstiden för att orka med den tunga vintern när det hela drar igång framåt höstkanten (..oc
h förlusterna radas upp i vanlig ordning). Spänn av, knäck en bira, lyssna på fågelkvittret och njut av lite kravlös fotboll med lag som faktiskt kan trilla boll.
Säg den glädje som varar
- -daniel-
Mm. Sant.DIF_Soldier skrev:Det blev ju vårt år, eller hur? Alla snackade Djurgården efter säsongen.-daniel- skrev:Är det samma magkänsla som innan förra säsongen sa att "det är vårt år i år...jag känner det i hela kroppen"? =)DIF_Soldier skrev:Det har ingenting med självgodhet att göra, åtminstone inte från min sida. Och man "ska inte" någonting när en backsidas helhet verkligen raseras med en värvning av helt fel spelare. Du kan vara naivoptimist för att solen lyser - jag vinklar igen persiennerna och konstaterar vad min magkänsla säger.-daniel- skrev:Jag förstår inte vart den här negativa inställningen helt plötsligt kommer i från, folk har till väldigt stor del varit nöjda med värvningarna som Challe presterat och sen när sista backvärvningen är klar så börjas det yras som förskräckta höns.Manijock skrev: Säsongen 12-13 kommer bli en rejäl besvikelse för er optimister, GARANTERAT!
Men ärligt talat tror jag bara du vill hålla nere förväntningarna på oss så det blir mer av en underdog-känsla runt laget, eller alternativt undvika att personligen bli sjukligt besviken om det inte går vägen
/Hobbypsykologen