Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av Jim Morrison »

Salas skrev:
Jim Morrison skrev:Alltså tre månader till Allsvenskan - är inte detta väldigt, väldigt, kortsiktigt tänkande? Jag känner att det är lite aik-stil att sparka 2 sportchefer på ett år.
Kanske kanske, men ändå, man vill ju ändå... Jag vill ha guld, som vi sexton gånger har haft liksom, och jag vill inte komma åtta, nia, tia, sjua, det ger mig ingenting.
Man lägger så jävla mycket pengar på Djurgården, hela sitt liv, då vill man få någonting tillbaka. I alla fall lite rolig hockey. Men det är bara katastrof, från början till slut.
Fast det här sättet då, att sitta och skriva så här, inte så speciellt konstruktivt?
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
Sjöwall

Inlägg av Sjöwall »

Då var det dags för mig att skriva mitt första ordentliga inlägg på flera månader.

Min syn på laget inför kommande säsong lyder enligt följande:

Forwardssidan ser bra ut. Vi har fått in Linkan som kan göra vem som helst till målskytt och om han får spela med Pontus tror jag att det kan gå riktigt bra. På tal om Pontus så vet jag att han är kapabel att göra 20-30 mål kommande säsong, han är en av få i laget som har potential till ett "NHL-skott".

Dustin Johner har bevisat flertalet gånger att han håller hög allsvensk klass och jag tror att detta är en av seriens absoult bästa värvningar. Här är en spelare jag förväntar mig kommer snitta 1p/match. Utöver detta så har vi även fått behålla stomspelare som Jimmie och Fimpen, två spelare som verkligen visar äkta kärlek till klubben. Ni som säger att vi "inte har nån som rensar framför kassen" kan tänka om för här har vi två lirare som inte tvekar en sekund på att smälla till en ful dalmas på käften.

Powerplaymässigt så förväntar jag mig att vi kommer ligga topp tre i serien, förhoppningsvis över 20%. (Det borde vi absoult göra med Linkan i denna spelform) I Powerplay har vi även en av seriens bästa spelare framför mål i Jimmie, han tvekar inte på att gå in i gröten och ta några smällar vilket jag tror att lagen i Allsvenskan inte är lika vana vid som i Elitserien. I slutet av förra säsongen fick han även till några fina styrningar.

Hur som helst tycker jag att forwardssidan ser bra ut och jag tror inte det kommer bli vårt problem denna säsongen.

Om vi tar en titt på backsidan så är den väldigt ung, det går inte att säga någonting om. Vi har där fått in Granath som är en bra back och som hade platsat i Elitserien även nästa säsong. Han kommer ta ett stort ansvar och göra bra ifrån sig. Timmy Pettersson, en superb värvning som kommer spela alla spelformer och göra det på ett föredömligt sätt. David Lidström har jag tyvärr ingen koll på. När vi kommer till dagens värvning, Nils Andersson så tror jag att han kommer synka bra med övriga laget. Vi får inte glömma att Bäcklin hade honom i juniorlandslaget.

Erik Gustavsson började förra säsongen som en total katastrof, men trots den usla inledningen spelade han upp sig och gjorde det fantastiskt bra. Han lirade nästan 30 minuter i slutet av serien. Jag tror väldigt mycket på Gustavsson och hoppas att hans kurva kommer fortsätta peka uppåt.

Utöver dessa backar får vi inte glömma att vi även har Kim Lenhammer som har spelat på allsvensk nivå tidigare och har erfarenhet från det. Han vet även att han håller som allsvensk back och jag tror även där vi kommer få se en bra utveckling.

Målvaktssidan ser på förhand väldigt intressant ut, jag hoppas mycket på Steve. Precis som många andra här inne säger jag att det kan gå hur som helst. Skulle det vara så att det går åt helvete så har vi ändå Reideborn som är en bra målvakt.

Fan nu orkar jag inte skriva mer. Kommer med edit om jag kommer på något nytt. Nu ska jag duscha. Tja.
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Låt mig få skriva några tankar om våra backar, så som jag personligen uppfattar dem.

Timmy Pettersson: Här har vi en tvättäkta 2-vägs back som tar stort ansvar defensivt, samt kan - om han blir tilldelad rollen - gör ett gott jobb framåt. Han kommer om han inte gått ner sig totalt i Tyskland / Ryssland leverera i Hockeyallsvenskan. Helt övertygad om det... sen är han knappast någon Ragge-typ som domderar försvaret men han har god erfarenhet och är en kille som de unga backarna definitivt ser upp till.

Nils Andersson: Potential att vara en vass PP-back, duktig att hålla i pucken och starta snabba anfall. Inte suverän i defensiven men inte alltför pjåkig heller.

Elias Granath: Stor och ganska stark, gör alltid sitt jobb. Den som mest liknar Printz-typen alla nu skriker efter (kanske inte just den där fula sidan men personligen har jag alltid upplevt honom som en stabil defensiv back som väldigt sällan gör misstag). Har lite minus i spelförståelse och varken något skott att tala om eller bra passningsläggare.

David Lidström: Går väl också under epitetet 2-vägsback, duktig på att fylla på i anfallet, hålla i pucken. Ställer mig något frågande till hans defensiv, men har inte jättekoll på honom skall villigt erkännas. Tror han kommer passa in bra om man matchar honom rätt. Bra ålder. Var trots allt en av de ledande backarna i det Bofors som överraskade alla förra säsongen.

Kim Lennhammer: Kommer ihåg att jag tyckte han TOKSÖG när han fick chansen i DIF för några säsonger sedan(när han förvisso var riktigt ung), gick sen och blev utlånad och kom tillbaka lagom till julderbyt förra säsongen och spelade överraskande bra. Betydligt mer placeringssäker, och med ett helt annat lugn i sitt spel. Uppsida offensivt som jag tror han har potential att utveckla än mer. Var en av Almtunas absolut bästa backar när han var utlånad där så han har en del erfarenhet av serien.

Erik Gustafsson: Har potential att bli en riktigt suverän back, det trodde jag inte man skulle skriva efter hans DIF-debut som nog var bland det värsta jag skådat. Har en del att jobba på men tycker han tog stora kliv förra säsongen, trots omständigheterna i vårt sugiga lag.

Philip Holm: Jag har alltid gillat Holm, tycker han var betydligt bättre än exempelvis Claesson förra säsongen. Har i likhet med Erik mycket att jobba med men jag tror spelet i HA kommer passa honom betydligt bättre när han får lite mer tid på sig.

(Falk och Arnesson har jag noll och åter noll koll på)

Man ser ju klart och tydligt att vi har ovanligt många "moderna" backar i vårt lag, om man nu kan kalla det så. Alltså inte backar som endera är tokoffensiva eller superdefensiva, jag gillar den tanken. Sen säger jag inte att det hade skadat med en Printz i vårt lag, det hade naturligtvis varit att föredra framför någon av våra tvåvägsbackar men jag ser ändå ingen poäng att vara så oerhört negativ till vår backlinje som vissa verkar vara...

Challe vill ha spelande backar som hyfsat snabbt kan transportera pucken och leverera ett skapligt förstapass. Gott så.
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

Jim Morrison skrev:
Salas skrev:
Jim Morrison skrev:Alltså tre månader till Allsvenskan - är inte detta väldigt, väldigt, kortsiktigt tänkande? Jag känner att det är lite aik-stil att sparka 2 sportchefer på ett år.
Kanske kanske, men ändå, man vill ju ändå... Jag vill ha guld, som vi sexton gånger har haft liksom, och jag vill inte komma åtta, nia, tia, sjua, det ger mig ingenting.
Man lägger så jävla mycket pengar på Djurgården, hela sitt liv, då vill man få någonting tillbaka. I alla fall lite rolig hockey. Men det är bara katastrof, från början till slut.
Fast det här sättet då, att sitta och skriva så här, inte så speciellt konstruktivt?
Nej men man har druckit några öl, är irriterad, i stundens hetta så vill man få utlopp för sina känslor och känna vad fan ska man göra alltså. På något sätt måste man få protestera. Jag tänker inte skriva några mail, jag tänker inte gå på några årsmöten, utan jag skriver här och nu, precis när jag känner det, vad jag tycker.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Jag fattar ingenting, trodde Salas var 100% ironisk.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Salas skrev:
Jim Morrison skrev:
Salas skrev:
Nej men man har druckit några öl, är irriterad, i stundens hetta så vill man få utlopp för sina känslor och känna vad fan ska man göra alltså. På något sätt måste man få protestera. Jag tänker inte skriva några mail, jag tänker inte gå på några årsmöten, utan jag skriver här och nu, precis när jag känner det, vad jag tycker.
:mrgreen:

Well played, behövde detta. :lol:
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

Jim Morrison skrev: :mrgreen:

Well played, behövde detta. :lol:
Haha, tack detsamma! Jo det kändes som det behövdes. Folk är så bittra och seriösa nu för tiden, så det behöver vädras lite då och då för att lätta på trycket! :wink:
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Jim Morrison skrev:
diftobbe89 skrev: Du är en förjävla bra skribent, skriver exakt dom där orden jag tänker :wink:

Nyförvärvet av Nils tycker jag också känns sjukt märkligt, vart är Printz ersättare?

Vem ska städa framför kassen och visa lite tuffhet bakåt, Lennhammer,Holm,Lidström?

Har vi överhuvudtaget en stabil defensiv back som man vet alltid gör sitt jobb. Svar : Nej

Granath är knappast en elak,aggresiv,hård back att möta. Tvärtom så minns jag honom alltid som en ganska storvuxen back men som aldrig utnyttjade kroppen eller någon hårdhet alls!

Fan så mesigt det här ser ut......

Ganska så tråkig backsida om man frågar mig!
Kan du utveckla din tankar kring vår backsida? Du verkar ju ha grymt bra koll när du spottar ut dig det här;
"Har vi överhuvudtaget en stabil defensiv back som man vet alltid gör sitt jobb. Svar : Nej"

Så, kan du ge en analys? Vad vet du som vi andra inte vet än?

Aa visst kan jag göra det.

För det första så tycker jag vi har alldeles för mycket orutinerade/oprövade backar som många av dom kommer vara ordinarie. Det var inte alls en back som Nils Andersson jag trodde vi skulle få in som sista kort, och där avgjordes mycket, tycker inte det känns som vi har annat en ''juniorer'' eller vad man skall kalla det på backsidan ! Det känns väldigt vågat om man frågar mig iallafall...

"Har vi överhuvudtaget en stabil defensiv back som man vet alltid gör sitt jobb. Svar : Nej"

Sen vet jag inte vad det va du inte förstog i det?

Jag tycker helt enkelt inte vi har EN ända renodlad defensiv back i vår trupp för tillfället, vilket känns väldigt konstigt då backsidan uppenbarligen är fastställd nu !

Sen att jag personligen har svårt för klena/små och rädda backar gör väl att jag ännu mer ogillar backsidan.

Valiquette får nog räkna med att städa lite själv framför kassen skulle jag tro !
Spela fult
Manijock

Inlägg av Manijock »

Må va hänt att Nisse är en bra allsvensk back men inte bra på det vi så desperat behöver. I alla fall inte enligt de uppgifter jag fått av honom, plus det jag sett. Skulle nog säga att jag är nöjd med alla värvningar/förlängningar förutom Nisse och Sörensen. Med Johner, Linkan och Tim i topp, Vally och Timmy strax där bakom. Men för helvete ser ni inte att varenda jävel på backsidan skulle torska en armbrytning med FCZ-Tore?
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:Jag fattar ingenting, trodde Salas var 100% ironisk.
Allt är ju citat från Sparven... :P
Expert.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

diftobbe89 skrev: Aa visst kan jag göra det.

För det första så tycker jag vi har alldeles för mycket orutinerade/oprövade backar som många av dom kommer vara ordinarie. Det var inte alls en back som Nils Andersson jag trodde vi skulle få in som sista kort, och där avgjordes mycket, tycker inte det känns som vi har annat en ''juniorer'' eller vad man skall kalla det på backsidan ! Det känns väldigt vågat om man frågar mig iallafall...

Jag tycker helt enkelt inte vi har EN ända renodlad defensiv back i vår trupp för tillfället, vilket känns väldigt konstigt då backsidan uppenbarligen är fastställd nu !

Sen att jag personligen har svårt för klena/små och rädda backar gör väl att jag ännu mer ogillar backsidan.

Valiquette får nog räkna med att städa lite själv framför kassen skulle jag tro !
Bara för att man är duktig offensivt behöver man inte vara dålig defensivt. Jag förstår inte detta behov att ha backar som ENDAST tänker försvar. Är det inte bättre att ha spelare som göra bådadera?
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev:
-daniel- skrev:Jag fattar ingenting, trodde Salas var 100% ironisk.
Allt är ju citat från Sparven... :P
Vem i helvete är Sparven?

EDIT: Haha, OK. Såg din Youtube-länk nu.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:Låt mig få skriva några tankar om våra backar, så som jag personligen uppfattar dem.

Timmy Pettersson: Här har vi en tvättäkta 2-vägs back som tar stort ansvar defensivt, samt kan - om han blir tilldelad rollen - gör ett gott jobb framåt. Han kommer om han inte gått ner sig totalt i Tyskland / Ryssland leverera i Hockeyallsvenskan. Helt övertygad om det... sen är han knappast någon Ragge-typ som domderar försvaret men han har god erfarenhet och är en kille som de unga backarna definitivt ser upp till.

Nils Andersson: Potential att vara en vass PP-back, duktig att hålla i pucken och starta snabba anfall. Inte suverän i defensiven men inte alltför pjåkig heller.

Elias Granath: Stor och ganska stark, gör alltid sitt jobb. Den som mest liknar Printz-typen alla nu skriker efter (kanske inte just den där fula sidan men personligen har jag alltid upplevt honom som en stabil defensiv back som väldigt sällan gör misstag). Har lite minus i spelförståelse och varken något skott att tala om eller bra passningsläggare.

David Lidström: Går väl också under epitetet 2-vägsback, duktig på att fylla på i anfallet, hålla i pucken. Ställer mig något frågande till hans defensiv, men har inte jättekoll på honom skall villigt erkännas. Tror han kommer passa in bra om man matchar honom rätt. Bra ålder. Var trots allt en av de ledande backarna i det Bofors som överraskade alla förra säsongen.

Kim Lennhammer: Kommer ihåg att jag tyckte han TOKSÖG när han fick chansen i DIF för några säsonger sedan(när han förvisso var riktigt ung), gick sen och blev utlånad och kom tillbaka lagom till julderbyt förra säsongen och spelade överraskande bra. Betydligt mer placeringssäker, och med ett helt annat lugn i sitt spel. Uppsida offensivt som jag tror han har potential att utveckla än mer. Var en av Almtunas absolut bästa backar när han var utlånad där så han har en del erfarenhet av serien.

Erik Gustafsson: Har potential att bli en riktigt suverän back, det trodde jag inte man skulle skriva efter hans DIF-debut som nog var bland det värsta jag skådat. Har en del att jobba på men tycker han tog stora kliv förra säsongen, trots omständigheterna i vårt sugiga lag.

Philip Holm: Jag har alltid gillat Holm, tycker han var betydligt bättre än exempelvis Claesson förra säsongen. Har i likhet med Erik mycket att jobba med men jag tror spelet i HA kommer passa honom betydligt bättre när han får lite mer tid på sig.

(Falk och Arnesson har jag noll och åter noll koll på)

Man ser ju klart och tydligt att vi har ovanligt många "moderna" backar i vårt lag, om man nu kan kalla det så. Alltså inte backar som endera är tokoffensiva eller superdefensiva, jag gillar den tanken. Sen säger jag inte att det hade skadat med en Printz i vårt lag, det hade naturligtvis varit att föredra framför någon av våra tvåvägsbackar men jag ser ändå ingen poäng att vara så oerhört negativ till vår backlinje som vissa verkar vara...

Challe vill ha spelande backar som hyfsat snabbt kan transportera pucken och leverera ett skapligt förstapass. Gott så.
Ja, gott betyg till backbesättningen.

Det jag hade hoppats på var väl ett givet första backpar, fast det hade ju blivit på bekostnad av bredden i så fall så detta är ju definitivt bättre. Känns som vi har stor utvecklingspotential i många spelare som vet vad vi får av Granath och Timmy.
Expert.
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Jim Morrison skrev:
diftobbe89 skrev: Aa visst kan jag göra det.

Bara för att man är duktig offensivt behöver man inte vara dålig defensivt. Jag förstår inte detta behov att ha backar som ENDAST tänker försvar. Är det inte bättre att ha spelare som göra bådadera?
Det hade kunnat få vara en tvåvägsback om det bara varit lite kilo/tuffhet bakom.

Tycker det ser alldeles för mesigt och fjunigt ut bakåt, kommer ju bli skogstokig varje gång spelare i motståndarlagen får slå in returer på vally på grund av att ingen rensar framför mål/slå bort returer..

Det ser helt enkelt för snällt ut/samtidigt som jag gärna tagit bort Lidström/Nils mot en defensiv back.

Printz är vår ända back som gjorde sånt här viktigt fullt ut senaste säsongerna, men vart fan är hans ersättare!!

Lite besviken bakåt är jag även fast jag tycker Challe gjort det bra såhär långt !!
Spela fult
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Jag kan inte uppröras över att Challe satsade på puckskickliga och skridskosnabba backar istället för kilon och muskler. Jag är lite fram och tillbaka mellan vad jag hade föredragit men kan inte direkt uppröras över det. Det var det vi hade 09/10 som vi tappade 10/11 när vi fick in trögare backar i BomBom, Lassen istället för Kyle och Timmy.
Expert.
Låst