Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
jensa85

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av jensa85 »

Är det helt uteslutet att anledningen att det dröjer med Otto är att man hoppas på Engqvist?

Känns konstigt att det skulle ta så här lång tid om det inte vore för att man avvaktar för man har något betydligt större på gång.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av DIF_Soldier »

Jag är inte så värst nöjd. Backsidan ser framförallt ut att väga för lätt, samt att antalet 90-talister redan var på gränsen.

Vem på backsidan hjälper Timmy att hålla ihop det? Granath?
Vi behövde någon i åldern 26-32 som hade rutin och kan ge backsidan ledsagning, uppåt 100 pannor.

Rögle hade Sondell och Glimmenvall, AIK hade Dick och Engblom, och Växjö hade ett par stycken de också, Rahm, Linder exempelvis. Är rädd att backkollektivet klappar ihop när det blåser.

Men, magkänslan går förhoppningsvis åt helvete. Förhoppningsvis för det med sig att det finns kapital över för Otto. En spelare av hans klass går inte att få tag på för ett lag i Allsvenskan. Otto balanserar ut en kedja på egen hand.
Säg den glädje som varar
Axel_K
Säsongskort: Ja

Inlägg av Axel_K »

DIFhockey ntervjuar Nils.

Han säger att Johner var ett riktigt kap!
Senast redigerad av Axel_K den 2012-06-13 14:45:57, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

DIF_Soldier skrev:Jag är inte så värst nöjd. Backsidan ser framförallt ut att väga för lätt, samt att antalet 90-talister redan var på gränsen.

Vi behövde någon i åldern 26-32 som hade rutin och kan ge backsidan ledsagning, uppåt 100 pannor.

Rögle hade Sondell och Glimmenvall, AIK hade Dick och Engblom, och Växjö hade ett par stycken de också, Rahm, Linder exempelvis. Är rädd att backkollektivet klappar ihop när det blåser.

Men, magkänslan går förhoppningsvis åt helvete.
Fördelen är väl att vi har förhållandevis skridskoskickliga backar. Linder som du nämner är ju även närmare två meter vilket gör att han inte väger jättemycket i förhållande till sin längd. Andreas Holmqvist väger ju nästan 100 pannor utan att vara speciellt stark framför mål eller någon annanstans. Tror att det mycket handlar om teknik.
Går man bara på vikt så kan väl Erik Gustafsson jämnställas med Sondell. Både är runt 184 och kommer antagligen väga runt 92kg vid seriestart.

Men i sak håller jag med dig. Hade gärna sett mer skäggstubb i defensiven. Gärna en elak, stenhård jävel.

Nu har jag som sagt dålig koll på backarna, men Lidström känns lite fel. Hade gärna haft en Rahimi eller liknande på hans plats.

Förhoppningsvis har dom en färdig ide hur dom vill spela hockey och har värvat spelare som ska passa för den spelstilen.
Född till sportchef.
Harold Camping

Inlägg av Harold Camping »

Måste ändå älska sättet Nisse beskriver Djurgården som lag att möta!

" Går till jobbet varje dag "

" glöd i laget varje gång man mötte dem "

GÅ Å BADA!

För övrigt Välkommen Nisse!
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Harold Camping skrev:Måste ändå älska sättet Nisse beskriver Djurgården som lag att möta!

GÅ Å BADA!

Känns som att han ljuger. Inte fan var spelarna på jobbet varje match förra säsongen.
Född till sportchef.
Harold Camping

android skrev:
Harold Camping skrev:Måste ändå älska sättet Nisse beskriver Djurgården som lag att möta!

GÅ Å BADA!

Känns som att han ljuger. Inte fan var spelarna på jobbet varje match förra säsongen.
Den där glöden har jag också missat i så fall.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Lite mer ålder och tyngd möjligtvis på backsidan, det kan jag hålla med om men tycker annars det känns rätt balanserat. Vi kommer förhoppningsvis ha en betydligt rörligare backbesättning än förra säsongen, men väldigt mycket handlar om hur Gustafsson / Lennhammer och Holm tar upp kampen och utvecklas. Gillar skarpt att det ändå är rätt tuff konkurrens om platserna. I övrigt är väl Granath rätt tuff och jobbig att möta, men det är nog den enda som ens är i närheten av att vara den där "elaka" jäveln som man kanske hade velat ha bland backarna. På forwardsidan har vi ju en del som kan grisa rätt duktigt.

Känns som vi helt klart har fler 2-vägs backar (om man inte lägger in någon värdering om nivå i det begreppet) i år, och jag tycker det känns rätt bra. Modern hockey är inte alltid en stor stark defensiv jävel med en spelskicklig, hårtskjutande kompis bredvid sig...
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

android skrev:
DIF_Soldier skrev:Jag är inte så värst nöjd. Backsidan ser framförallt ut att väga för lätt, samt att antalet 90-talister redan var på gränsen.

Fördelen är väl att vi har förhållandevis skridskoskickliga backar. Linder som du nämner är ju även närmare två meter vilket gör att han inte väger jättemycket i förhållande till sin längd. Andreas Holmqvist väger ju nästan 100 pannor utan att vara speciellt stark framför mål eller någon annanstans. Tror att det mycket handlar om teknik.
Går man bara på vikt så kan väl Erik Gustafsson jämnställas med Sondell. Både är runt 184 och kommer antagligen väga runt 92kg vid seriestart.

Men i sak håller jag med dig. Hade gärna sett mer skäggstubb i defensiven. Gärna en elak, stenhård jävel.

Nu har jag som sagt dålig koll på backarna, men Lidström känns lite fel. Hade gärna haft en Rahimi eller liknande på hans plats.

Förhoppningsvis har dom en färdig ide hur dom vill spela hockey och har värvat spelare som ska passa för den spelstilen.
Skillnaden mellan Sondell och Erik är ju rutinen, något som när pressen faller på kan vara helt avgörande.

Lidström eller Nils, så känner jag också. Det positiva är ju att alla dessa 90-talister har en uppsida, men det gäller ju att de som kollektiv prickar formen och tar stora kliv i mognad väl i en kvalserie. Chanserna för det är nog tyvärr ganska små.

Spelidén är nog, sett till spelarmaterial och coacher väldigt offensiv. Det finns en stor chans att det blir riktigt roligt att följa DIF i höst.

Problemet är bara att... Visst, mot Troja/Ljungby och Almtuna har vi skickligheten att styra spelet och vara offensiva. Men i Kvalserien kanske det offensiva kunnandet inte räcker till mot Elitserielagen och att vi därför tvingas spela ett defensivt spel - vilket vi med den här truppen förmodligen inte klarar av. Det är lite som förra säsongen, med andra ord.

Rögle hade en bra blandning och lyckades stå upp defensivt, men var även hyfsade framåt.
Jag är alltså inte helt hundra på att vi har det alternerande kunnande som förmodligen kommer att krävas.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

DIF_Soldier skrev:
android skrev:

Skillnaden mellan Sondell och Erik är ju rutinen, något som när pressen faller på kan vara helt avgörande.

Lidström eller Nils, så känner jag också. Det positiva är ju att alla dessa 90-talister har en uppsida, men det gäller ju att de som kollektiv prickar formen och tar stora kliv i mognad väl i en kvalserie. Chanserna för det är nog tyvärr ganska små.

Spelidén är nog, sett till spelarmaterial och coacher väldigt offensiv. Det finns en stor chans att det blir riktigt roligt att följa DIF i höst.

Problemet är bara att... Visst, mot Troja/Ljungby och Almtuna har vi skickligheten att styra spelet och vara offensiva. Men i Kvalserien kanske det offensiva kunnandet inte räcker till mot Elitserielagen och att vi därför tvingas spela ett defensivt spel - vilket vi med den här truppen förmodligen inte klarar av. Det är lite som förra säsongen, med andra ord.

Rögle hade en bra blandning och lyckades stå upp defensivt, men var även hyfsade framåt.
Jag är alltså inte helt hundra på att vi har det alternerande kunnande som förmodligen kommer att krävas.
Fast jag är helt övertygad om att ifall vi spelar ett fartfyllt anfallsspel under grundserien så är det största fundamentala felet man kan begå att ändra spelet i en kvalserie... man måste våga tro på sin spelidé och hur man spelat tidigare, annars är jag tämligen övertygad om att man redan har förlorat på förhand.

Sen menar jag naturligtvis inte att man skall välja bort defensiven och enbart tokköra, men det kommer vi ej heller göra.
Harold Camping

Angående backarna, Linus Arnesson verkar vara en väldigt intressant spelare.
Någon som sett honom spela mer än ett par matcher och sitter på lite information där?

Han verkar ha spelat frekvent i alla möjliga olika juniorlandslag med bra statistik där och i klubblaget.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Fast ser man inför säsongen på Rögle så var väl inte defensiven så lysande? På pappret då.
Man hade väl tre-fyra spelare som man ville skulle bära:
Glimmenvall - Stabil spelare med Rögle hjärta, men är väl främst en offensiv back.
Sondell - Hade otroligt svårt i Modo och gjorde en riktigt dålig säsong där. Gick till Finland där jag inte vet hur han spelade. Men sågs väl av många som en säkerhetsrisk.
Curry - Kom från DEL, rankas inte alls lika högt som Timmy P. Sågs väl lite som en chansning.
Bonsaksen - Hade väl gjort två ok säsonger med Modo.

Curry blommade väl inte riktigt medan Sondell fick ett jävla uppsving. Glimmenvall och Bonsaksen var ju ok. Samtidigt så klev deras unga backar som Hampus Lindholm upp och tog stort ansvar.

Nej jag tycker inte att vi har en sämre defensiv uppställning än vad Rögle hade inför förra säsongen.
Född till sportchef.
Masse

Inlägg av Masse »

Har många kompisar som är Lakers fans och de har sett de flesta Lakersmatcherna förra säsongen och dom är förvånade att inte Nils fick fortsätta i Lakers.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Harold Camping skrev:Angående backarna, Linus Arnesson verkar vara en väldigt intressant spelare.
Någon som sett honom spela mer än ett par matcher och sitter på lite information där?

Han verkar ha spelat frekvent i alla möjliga olika juniorlandslag med bra statistik där och i klubblaget.
Sett honom i J20. Placeringssäker, bekväm med pucken, bra skridskoåkning, bra passningsspel. Inte speciellt aggressiv men använder sin kropp på ett bra sätt. Jobbar ganska aktivt i försvarsspelet. bidrar inte med jättemycket offensivt och går ogärna på offensiva utflykter.

En stabil back som alltid gör sitt jobb. På juniornivå.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Masse skrev:Har många kompisar som är Lakers fans och de har sett de flesta Lakersmatcherna förra säsongen och dom är förvånade att inte Nils fick fortsätta i Lakers.
Jag har hört att det väldigt mycket en fråga om speltid och förtroende. De såg väl inte Nils som en som garanterat skulle få PP-tid och således kände han väl att det inte skulle utveckla honom tillräckligt.

Sen har jag hört lite lösa rykten om attitydproblem men det är som sagt lösa rykten.
Låst