Johner eller Åberg borde väl klara göra 24 mål. Johner låg väl tex på 23 förra året. Dessutom känns det som vi har flera som kan ligga runt 15-20 mål!DIF_Soldier skrev:I tråden om statistik räknade jag ut vilket medelvärde i poäng vi bör ha för att gå upp
Med andra ord: Ska man följa statistiken måste Linkan (förutsätter att han vinner poängligan) producera minst 56 poäng under grundserien.
Medelvärde, lag som går upp
99 Tabellpoäng
Spelare som sammanlagt gör 471 poäng
Poängledare med 56 poäng
179 gjorda mål
134 insläppta
Snittet på bästa målskytt i lag som gått upp de tre senaste åren är 24,3. Minst antal var Rögles Himelfarb med 21 mål, men å andra sidan blev han tvåa i HA:s poängliga med 60p.
Gynge gjorde 28 mål för AIK.
Så, om vi låter statistiken tala bör vår bästa målskytt snitta 24 mål. Klarar Åberg det? Och klarar Linkan att producera 56 poäng?
Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.
Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg
Känns även som att Ölvestad har kapacitet att göra 25 mål i HA. Han gjorde ändå 13 mål under den här säsongen.mb81 skrev:Johner eller Åberg borde väl klara göra 24 mål. Johner låg väl tex på 23 förra året. Dessutom känns det som vi har flera som kan ligga runt 15-20 mål!DIF_Soldier skrev:I tråden om statistik räknade jag ut vilket medelvärde i poäng vi bör ha för att gå upp
Med andra ord: Ska man följa statistiken måste Linkan (förutsätter att han vinner poängligan) producera minst 56 poäng under grundserien.
Medelvärde, lag som går upp
99 Tabellpoäng
Spelare som sammanlagt gör 471 poäng
Poängledare med 56 poäng
179 gjorda mål
134 insläppta
Snittet på bästa målskytt i lag som gått upp de tre senaste åren är 24,3. Minst antal var Rögles Himelfarb med 21 mål, men å andra sidan blev han tvåa i HA:s poängliga med 60p.
Gynge gjorde 28 mål för AIK.
Så, om vi låter statistiken tala bör vår bästa målskytt snitta 24 mål. Klarar Åberg det? Och klarar Linkan att producera 56 poäng?
i
20 mål och 50 pinnar från Johner känns väl inte helt omöjligt om han lirar med Linkan och Åberg.isolerad skrev: Känns även som att Ölvestad har kapacitet att göra 25 mål i HA. Han gjorde ändå 13 mål under den här säsongen.
Avgå Jocke.
Är det inte mer lönt att kolla på hur många mål en spelare gör i KS istället för AS grundserien? Samt hur många mål i snitt det krävs för att hamna topp tre i AS? Tycker inte att enskilda spelares målproduktion säger så mycket mer än hur laget är uppbyggt.
2014-04-07, vad hände?
- SkönaDjurgårn
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Oj, här håller jag verkligen inte med dig Daniel. Jag tycker tvärtom att Pontus gör många bra saker i det tysta och ser honom faktiskt inte som bara en sniper och inget mer. Är oerhört glad att han inte drog ifrån oss direkt. Kommer bli en kanonspelare med åren, sanna mina ord.-daniel- skrev:Jag ser inte riktigt samma ohotade storhet i Pontus som du alltid verkat göra. Visst är han en utpräglad målskytt men han har en tendens av att vara HELT värdelös när han inte gör mål. Tycker också han i likhet med många yngre har problem att avväga situationerna; dvs veta när han exempelvis skall hålla i pucken och släppa den. Ser lite bortkommen ut ibland. Men han är ung och har potential, så visst fan finns chansen till en kanonsäsong.SirDIFalot skrev:Spelar Åberg med Johner och Linkan ser jag det som fullständigt omöjligt att han hamnar under 20-25 mål. Vi får inte glömma att Åberg förmodligen är kanske den bästa renodlade målskytten Djurgården fått fram i modern tid. Endast på grund av hans egenskaper att hitta nätet gör att han kommer gå i mitten av en förstarunda i sommarens draft. Hans skott håller redan ruskigt hög klass. Jag håller honom inte så ansvarig för hans svacka ifjol som vissa andra kanske. Det var verkligen ruskigt uselt ledarskap. Åberg gjorde typ 2-3 dåliga matcher i rad. Då blev han bänkad och fick vara extraspelare i fortsättningen. När han äntligen fick börja spela igen så var det 5-10 minuter per match och inget powerplay. Åberg är gjorde för top 6 och spelar han inte där är det nog svårt att få ut något av honom.-daniel- skrev:Jag tror att Tim kommer bli göra det bra i HA, men samtidigt lite irriterad över att vi inte har någon utpräglad målskytt som har en historia av att leverera.DIF_Soldier skrev:
Jag står för att Tim Eriksson även nu känns överflödig. Jag är rädd för att Åberg inte klarar av att producera på en jämn nivå, inte minst i KS.
Delar din syn på Åberg; det är garanterat mitt största orosmoln inför kommande säsongen på forwardssidan. Pontus kan naturligtvis, och bör ha potential för att, ta jättekliv nästa säsong. Men risken är att han vid första riktiga svacka (som alltid kommer unga spelare) deppar ihop och inte lyckas med någonting...brukar vara så med spelare som nog ser sig som målskyttar. Allt låser sig liksom mentalt om de inte lyckas leverera.
Är det någon jag tror stenhårt på är det dock Sörensen, blir mer och mer glad över den värvningen. Kanske något omotiverat men har riktigt bra vibbar där!
Däremot Sörensen, ju mer jag hör om honom, lite mer tveksam blir jag. Han måste tydligen spela top 6 och PP för att leverera. Svårt att se honom få den istiden här. Vår nya Kempe förmodligen.
Tim är den som borde dumpats för att ta in Fleury.
Tror ju dock att Fleury är BETYDLIGT dyrare än vad Tim är, garanterat det dubbla. Betänk att SSK värvade honom väldigt mycket pga fansens inskramlade pengar.
Vidare så kommer han såklart göra en himla massa poäng med rätt omgivning (läs: Linkan).
Håller med SkönaDjurgårn. Ser absolut inte Åberg som bara en sniper, även om han har potential att vara en grym sådan. Han jobbar också hårt och har riktigt bra skridskoåkning. Bjuder dessutom på en tackling då och då. Åberg kommer dominera med Linkan, oavsett om centern blir Johner eller Otto.
Ser också Sörensen som en riktigt bra värvning. Gillade verkligen det jag såg innan han lämnade för SAIK. Är egentligen inte orolig för att någon av dessa två ska floppa. Enda risken som jag ser det är att man ger dem för lite förtroende och för lite istid.
Ser också Sörensen som en riktigt bra värvning. Gillade verkligen det jag såg innan han lämnade för SAIK. Är egentligen inte orolig för att någon av dessa två ska floppa. Enda risken som jag ser det är att man ger dem för lite förtroende och för lite istid.
- -daniel-
- Säsongskort: Ja
Men det är just det som är charmen med det här; man ser olika saker.SkönaDjurgårn skrev: Oj, här håller jag verkligen inte med dig Daniel.

Låter som jag dissar Pontus vilket inte alls är fallet. Men jag tycker inte riktigt han bidrar med så väldigt mycket annat än en duktigt vass bössa, han är ju dock som sagt ung så han kommer nog utvecklas. Just potentialen för våra unga spelare att utvecklas i Hockeyallsvenskan tror jag är betydligt större än i Elitserien, vilket blir spännande att följa.
- DIF_Soldier
Jag står lite mitt emellan er i debatten om Åberg. Tycker att han både kan uppvisa en stark arbetsmoral vissa stunder, men har också en tendens att försvinna i matcherna. Med andra ord tycker jag att han blandar och ger av det jag har sett.
Det oroar mig inför kommande säsong.
Säg den glädje som varar
-
Instämmer. Jag är dock inte oroad. Pontus är fortfarande ung och när det gäller unga spelare får man räkna med att spelet kan svaja.DIF_Soldier skrev:Jag står lite mitt emellan er i debatten om Åberg. Tycker att han både kan uppvisa en stark arbetsmoral vissa stunder, men har också en tendens att försvinna i matcherna. Med andra ord tycker jag att han blandar och ger av det jag har sett.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Instämmer med Daniel.-daniel- skrev:Men det är just det som är charmen med det här; man ser olika saker.SkönaDjurgårn skrev: Oj, här håller jag verkligen inte med dig Daniel.
Låter som jag dissar Pontus vilket inte alls är fallet. Men jag tycker inte riktigt han bidrar med så väldigt mycket annat än en duktigt vass bössa, han är ju dock som sagt ung så han kommer nog utvecklas. Just potentialen för våra unga spelare att utvecklas i Hockeyallsvenskan tror jag är betydligt större än i Elitserien, vilket blir spännande att följa.
Han "slog igenom" i inledningen av säsongen med ett par baljor. Sedan tycker jag han försvann rätt rejält i matcherna efter det. (ja, även innan skadorna).
Sedan har man Zibbes utveckling färskt i minne. Blev rejält uppskriven för att sedan inte alls leva upp till förväntningarna.
Att Åberg ska smälla in 20-talet mål i HA kan hända. Men det är långt ifrån någon väntat utveckling. Så ser jag det, sedan har jag gärna fel i detta fall.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
-
Större under har skett...BOMBOM BOUCHARD skrev:Instämmer med Daniel.-daniel- skrev:Men det är just det som är charmen med det här; man ser olika saker.SkönaDjurgårn skrev: Oj, här håller jag verkligen inte med dig Daniel.
Han "slog igenom" i inledningen av säsongen med ett par baljor. Sedan tycker jag han försvann rätt rejält i matcherna efter det. (ja, även innan skadorna).
Sedan har man Zibbes utveckling färskt i minne. Blev rejält uppskriven för att sedan inte alls leva upp till förväntningarna.
Att Åberg ska smälla in 20-talet mål i HA kan hända. Men det är långt ifrån någon väntat utveckling. Så ser jag det, sedan har jag gärna fel i detta fall.
Dessutom känns det fel att jämföra honom med Zibbe. Den senare ville vidare till NHL och såg spel i Djurgården som ett bakslag, en jobbig plikt. Åberg är nog sugen på att visa vad han går för här hemma. Han är säkerligen inte nöjd med sin säsongsavslutning och lär därför ha stor revanchlusta. Åberg kommer sannolikt att vara motiverad - det var inte Zibbe.
DT har signat med Köln (förlåt om det redan kommit fram). Han planerar också att köra tills kroppen är slut.
/såg att det redan står på första sidan!
Sorry
Sorry
Precis, Zibbe spelade här istället för NHL. Åberg spelar här för att komma till NHL. Grym skillnad.Metal Machine skrev:Större under har skett...BOMBOM BOUCHARD skrev:Instämmer med Daniel.-daniel- skrev:Men det är just det som är charmen med det här; man ser olika saker.SkönaDjurgårn skrev: Oj, här håller jag verkligen inte med dig Daniel.
Dessutom känns det fel att jämföra honom med Zibbe. Den senare ville vidare till NHL och såg spel i Djurgården som ett bakslag, en jobbig plikt. Åberg är nog sugen på att visa vad han går för här hemma. Han är säkerligen inte nöjd med sin säsongsavslutning och lär därför ha stor revanchlusta. Åberg kommer sannolikt att vara motiverad - det var inte Zibbe.
Lugnt, han signade med dem för 2 veckor sedan. Barahaak skrev:/såg att det redan står på första sidan!
Sorry