Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
pulverapa
Säsongskort: Ja

Sv: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av pulverapa »

"Fansen har varit på mig hela tiden" gråter Klubertanz. Vad tror han efter sin katastrofsäsong... Jag blir så jävla förbannad när jag hör honom. Kan han inte lämna klubben på ett snyggt sätt och hylla supportrarna som var där och bevittnade katastrofen? "Fansen har varit på mig"... Lite krav måste man ju få ställa. Kyle, please, do not ever return to Djurgårdens IF.
Användarvisningsbild
sthlm19
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av sthlm19 »

SirDIFalot skrev:
DIF_Soldier skrev:Timmy och Granath är Honkens och Printz' ersättare, så känns det.
Transatlant byts ut mot transatlant.

Carlsson är utbytt mot Sörensen, Almtorp mot Johner.
Ljungh mot Norman.
Reideborn mot Sandberg.
Linkan mot Mackan.

Timmy mot DT
Lidström mot BomBom
Transtatlanten mot Kyle (som förhoppningsvis är bra i PP)
Granath mot Printz
Lennhammer mot Honken

Typ.

Känns bra!
Samtliga byten är en boost av personlighet och karaktär. Otroligt vad loja spelare vi hade förra året när man ser på det. Det var väl Fimpen och Wesslan som hade gnutta karisma och glädje för spelet. Det är ofta värt mer än en sur men skicklig spelare som Mackan t.ex.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev:
Jerka skrev:
SirDIFalot skrev:
Donkels skrev:Underbart att tranatlanten är borta då återstår det bara att avyttra Carlsson snabbt som attan och sedan får vi se vad som händer med Cehlin, Mackan och Printz. Den enda som jag tror eventuellt kommer att stanna är Printz.
Kommer inte ske. Finns bara en backplats kvar och den planeras att ges till transatlanten i Schweiz. De sista två forwardsplatserna går till 95% säkerhet till Otto och Ljungh.

Carlsson har inte heller kontrakt med oss så ingen risk att han blir kvar.
Jag tror, som någon nämnde några sidor bak, att transatlanten kan varit ett spår som Djurgården tagit upp om Timmys avtal inte skulle blivit av. För helt ärligt talat låter det för bra för att vara sant. då kommer vi ha bättre backuppsättning än några ES-lag.
Då tror jag vissa överskattar vår backsida. Timmy var OK i ES inte mer. Granath var stundtals utskälld av Timrå-fansen ifjol. Lennhammer, Gustafsson och Holm är unga. Lidström känns som en gedigen allsvensk värvning. Inte mer än så.
Helt enig, vi får inte överdriva nu. Vår backsida känns helt OK, och framförallt rätt välbalanserad (åtminstone om det kommer in en någorlunda hyfsad transatlant) men inte fan är det en suverän backuppsättning. Går vi upp så tror i varje fall inte jag det är på grund av våra backar...

Däremot har vi en forwardsuppsättning som redan nu känns betydligt vassare än exempelvis Timrås. Rögle tror jag får in några till pjäser faktiskt, men just TIK känns fruktansvärt svaga på förhand.
Användarvisningsbild
Jerka

Inlägg av Jerka »

SirDIFalot skrev:
Jerka skrev:
SirDIFalot skrev:
Donkels skrev:Underbart att tranatlanten är borta då återstår det bara att avyttra Carlsson snabbt som attan och sedan får vi se vad som händer med Cehlin, Mackan och Printz. Den enda som jag tror eventuellt kommer att stanna är Printz.
Kommer inte ske. Finns bara en backplats kvar och den planeras att ges till transatlanten i Schweiz. De sista två forwardsplatserna går till 95% säkerhet till Otto och Ljungh.

Jag tror, som någon nämnde några sidor bak, att transatlanten kan varit ett spår som Djurgården tagit upp om Timmys avtal inte skulle blivit av. För helt ärligt talat låter det för bra för att vara sant. då kommer vi ha bättre backuppsättning än några ES-lag.
Då tror jag vissa överskattar vår backsida. Timmy var OK i ES inte mer. Granath var stundtals utskälld av Timrå-fansen ifjol. Lennhammer, Gustafsson och Holm är unga. Lidström känns som en gedigen allsvensk värvning. Inte mer än så.
Till att börja med skrev jag några elitserielag, och det står jag fast vid. För det andra så tycker jag t.ex Timmy var bättre än OK i elitserien, han tog ingen plats alls och hamnade därför inte på folks läppar men han gjorde absolut det han skulle och enligt mig lite till.

Jämför man sedan våran backbesättning (med en plats kvar att fylla) så är det ju få Allsvenskan lag som har mycket att sätta emot. Eventuellt Örebro men då tycker jag fortfarande våran är bättre, utan den sista spelaren.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Jerka skrev:
SirDIFalot skrev:
Jerka skrev:
SirDIFalot skrev:

Timmy spelade i ett tredje backpar för att det var så bra han var. Sedan har han varit två år utomlands och nu är 35 år fyllda. Jag försöker i alla fall sänka mina förväntningar på honom lite.
Till att börja med skrev jag några elitserielag, och det står jag fast vid. För det andra så tycker jag Timmy (t.ex) var bättre än OK i elitserien, han tog ingen plats alls och hamnade därför inte på folks läppar men han gjorde absolut det han skulle och enligt mig lite till.

Jämför man sedan våran backbesättning (med en plats kvar att fylla) så är det ju få Allsvenskan lag som har mycket att sätta emot. Eventuellt Örebro men då tycker jag fortfarande våran är bättre, utan den sista spelaren.
Expert.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

-daniel- skrev: Däremot har vi en forwardsuppsättning som redan nu känns betydligt vassare än exempelvis Timrås. Rögle tror jag får in några till pjäser faktiskt, men just TIK känns fruktansvärt svaga på förhand.
That's the spirit! Nu snackar vi rätt tänk!

Men ja, med de medel vi rör oss med kan jag faktiskt inte se hur vi kunde gjort det bättre. Det enda stora misslyckandet som kan bli är väl att SSK fick Fleury och inte vi.

Jag står för att Tim Eriksson även nu känns överflödig. Jag är rädd för att Åberg inte klarar av att producera på en jämn nivå, inte minst i KS. Sörensen eller Åberg borde offrats för en utpräglad målskytt i högre ålder. Fleury hade varit perfekt.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Rocky3000

Inlägg av Rocky3000 »

DIF_Soldier skrev:
Rocky3000 skrev:Vad tycker ni om dessa målisar?

Riku Helenius, 1988, 190cm, 90kg, JYP
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=7451

Ville Hostikka, 1985, 190cm, 90kg, Kärpät
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=3206

Niko Hovinen, 1988, 199cm, 98kg, Pelicans
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=7472

Anders Johansson, 1988, 187cm, 94kg, Sparta Sarpsborg
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=6098

Skulle tycka att Riku Helenius skulle vara ett intressant val för DIF, med tanke på att han har spelat i Sverige förut. Men min favorit utav dessa är utan tvekan Niko Hovinen!
Riku blev ju finsk mästare med JYP den här säsongen. Känns inte som att han kan tänka sig att spela i svenska andraligan,
Man vet aldrig vad Challe har för kontakter.. Men fan vad nice det skulle sitta med Niko Hovinen som förstakeeper!
Bild
Användarvisningsbild
Jerka

Inlägg av Jerka »

SirDIFalot skrev:Timmy spelade i ett tredje backpar för att det var så bra han var. Sedan har han varit två år utomlands och nu är 35 år fyllda. Jag försöker i alla fall sänka mina förväntningar på honom lite.
Hävelid spelade också i 3:e backpar senast. Det handlar mer om vilken typ av back man är snarare än hur bra man är. Erik Gustafsson spelade ju merparten av vintern i förstalinan t.ex.

Enligt mig har vi en stark backbesättning, även om den är ung. Skulle vi få in en translatlant som t.ex Cory Murphy eller Tom Preissing eller liknande så skulle jag bli hur glad som helst.

Philip Holm var en av mina favoriter i förra årets backbesättning. tyckte han skötte sig väldigt bra defensivt och förtjänade mer istid än han fick. Jag hoppas och tror Lennhammer blir 7:e back.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

DIF_Soldier skrev:
Jag står för att Tim Eriksson även nu känns överflödig. Jag är rädd för att Åberg inte klarar av att producera på en jämn nivå, inte minst i KS.
Jag tror att Tim kommer bli göra det bra i HA, men samtidigt lite irriterad över att vi inte har någon utpräglad målskytt som har en historia av att leverera.

Delar din syn på Åberg; det är garanterat mitt största orosmoln inför kommande säsongen på forwardssidan. Pontus kan naturligtvis, och bör ha potential för att, ta jättekliv nästa säsong. Men risken är att han vid första riktiga svacka (som alltid kommer unga spelare) deppar ihop och inte lyckas med någonting...brukar vara så med spelare som nog ser sig som målskyttar. Allt låser sig liksom mentalt om de inte lyckas leverera.

Är det någon jag tror stenhårt på är det dock Sörensen, blir mer och mer glad över den värvningen. Kanske något omotiverat men har riktigt bra vibbar där!
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:
DIF_Soldier skrev:
Jag står för att Tim Eriksson även nu känns överflödig. Jag är rädd för att Åberg inte klarar av att producera på en jämn nivå, inte minst i KS.
Jag tror att Tim kommer bli göra det bra i HA, men samtidigt lite irriterad över att vi inte har någon utpräglad målskytt som har en historia av att leverera.

Delar din syn på Åberg; det är garanterat mitt största orosmoln inför kommande säsongen på forwardssidan. Pontus kan naturligtvis, och bör ha potential för att, ta jättekliv nästa säsong. Men risken är att han vid första riktiga svacka (som alltid kommer unga spelare) deppar ihop och inte lyckas med någonting...brukar vara så med spelare som nog ser sig som målskyttar. Allt låser sig liksom mentalt om de inte lyckas leverera.

Är det någon jag tror stenhårt på är det dock Sörensen, blir mer och mer glad över den värvningen. Kanske något omotiverat men har riktigt bra vibbar där!
Spelar Åberg med Johner och Linkan ser jag det som fullständigt omöjligt att han hamnar under 20-25 mål. Vi får inte glömma att Åberg förmodligen är kanske den bästa renodlade målskytten Djurgården fått fram i modern tid. Endast på grund av hans egenskaper att hitta nätet gör att han kommer gå i mitten av en förstarunda i sommarens draft. Hans skott håller redan ruskigt hög klass. Jag håller honom inte så ansvarig för hans svacka ifjol som vissa andra kanske. Det var verkligen ruskigt uselt ledarskap. Åberg gjorde typ 2-3 dåliga matcher i rad. Då blev han bänkad och fick vara extraspelare i fortsättningen. När han äntligen fick börja spela igen så var det 5-10 minuter per match och inget powerplay. Åberg är gjorde för top 6 och spelar han inte där är det nog svårt att få ut något av honom.

Däremot Sörensen, ju mer jag hör om honom, lite mer tveksam blir jag. Han måste tydligen spela top 6 och PP för att leverera. Svårt att se honom få den istiden här. Vår nya Kempe förmodligen.

Tim är den som borde dumpats för att ta in Fleury.
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev:
-daniel- skrev:
DIF_Soldier skrev:

Spelar Åberg med Johner och Linkan ser jag det som fullständigt omöjligt att han hamnar under 20-25 mål. Vi får inte glömma att Åberg förmodligen är kanske den bästa renodlade målskytten Djurgården fått fram i modern tid. Endast på grund av hans egenskaper att hitta nätet gör att han kommer gå i mitten av en förstarunda i sommarens draft. Hans skott håller redan ruskigt hög klass. Jag håller honom inte så ansvarig för hans svacka ifjol som vissa andra kanske. Det var verkligen ruskigt uselt ledarskap. Åberg gjorde typ 2-3 dåliga matcher i rad. Då blev han bänkad och fick vara extraspelare i fortsättningen. När han äntligen fick börja spela igen så var det 5-10 minuter per match och inget powerplay. Åberg är gjorde för top 6 och spelar han inte där är det nog svårt att få ut något av honom.

Däremot Sörensen, ju mer jag hör om honom, lite mer tveksam blir jag. Han måste tydligen spela top 6 och PP för att leverera. Svårt att se honom få den istiden här. Vår nya Kempe förmodligen.

Tim är den som borde dumpats för att ta in Fleury.
Jag ser inte riktigt samma ohotade storhet i Pontus som du alltid verkat göra. Visst är han en utpräglad målskytt men han har en tendens av att vara HELT värdelös när han inte gör mål. Tycker också han i likhet med många yngre har problem att avväga situationerna; dvs veta när han exempelvis skall hålla i pucken och släppa den. Ser lite bortkommen ut ibland. Men han är ung och har potential, så visst fan finns chansen till en kanonsäsong.

Tror ju dock att Fleury är BETYDLIGT dyrare än vad Tim är, garanterat det dubbla. Betänk att SSK värvade honom väldigt mycket pga fansens inskramlade pengar.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Jag räknade lite på mål per spelade sekunder ifjol och där kommer Åberg 3:a i laget. 2:a kom Cehlin och 1:a Ölvestad.

Synd att vi gav andra personer speltid. Tjärnqvist gjorde mål var 8439:e sekund. (Åberg låg på var 4072:a sekund exempelvis)
Expert.
mb81

Inlägg av mb81 »

Backuppsättningen är väl sämre än ifjol om man ser på vad spelarna kan när de som är bäst men det som vi har nu känns ändå stabilare. Dessutom försvann Bombom efter drygt halva säsongen(kanske ingen större förlust) Honken var skadad eller hämmad av skada så gott som hela säsongen DT var grym första tiden men sen skadad och efter det inte alls kila vass. Printz höll en stabil nivå hela säsongen och Kyle Claesson var katastrof.
Dessutom kan man ju hoppas att spelare som Erik G som fick spela väldigt mycket redan förra året blivit mycket bättre till iår. Likaså med Holm och Lennhammer. Kan hända mycket under en sommar fortfarande för dessa killar!

Vi kanske inte kommer ha bättre i år men inte så mycket sämre iaf och vi spelar i en lägre serie så det ska väl inte vara någon fara. Vi har minst lika bra som våra värsta konkurrenter Leksand, Örebro, Timrå och Rögle.

Vi lär ju inte göra lika många kyle,bombom och claessontavlor iår iaf

Forwardssidan känns ungefär likadant. Fått ha kvar de som ger rätt energi och bort med killar som inte presterade som man hoppats!

Angående Tim så är jag säker på han kommer leverear bra i allsvenskan. Kommer göra minst 30 pinnar men jag är järv och säger att han gör 40 poäng om han får vara skadefri. En mycket bra förlängning. Målen kan Johner, Ölvestad,Åberg, Ottosson(???), Sörensen, Ljungh(???) göra så det är jag inte jätterädd över!
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

I tråden om statistik räknade jag ut vilket medelvärde i poäng vi bör ha för att gå upp

Medelvärde, lag som går upp

99 Tabellpoäng
Spelare som sammanlagt gör 471 poäng
Poängledare med 56 poäng
179 gjorda mål
134 insläppta
Med andra ord: Ska man följa statistiken måste Linkan (förutsätter att han vinner poängligan) producera minst 56 poäng under grundserien.

Snittet på bästa målskytt i lag som gått upp de tre senaste åren är 24,3. Minst antal var Rögles Himelfarb med 21 mål, men å andra sidan blev han tvåa i HA:s poängliga med 60p.

Gynge gjorde 28 mål för AIK.

Så, om vi låter statistiken tala bör vår bästa målskytt snitta 24 mål. Klarar Åberg det? Och klarar Linkan att producera 56 poäng?
Säg den glädje som varar
mb81

Inlägg av mb81 »

SirDIFalot skrev:Jag räknade lite på mål per spelade sekunder ifjol och där kommer Åberg 3:a i laget. 2:a kom Cehlin och 1:a Ölvestad.

Synd att vi gav andra personer speltid. Tjärnqvist gjorde mål var 8439:e sekund. (Åberg låg på var 4072:a sekund exempelvis)
Grattis Rögle! Vad såg de i MT? Elitseriens sämsta spelare. Han var inte ens speciellt bra förförra året då han gjorde massa pp-mål!
Låst