Välkommen Timmy Pettersson

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
isolerad

Sv: Välkommen Timmy Pettersson

Inlägg av isolerad »

Välkommen tillbaka Timmy! Du har varit saknad!
i
Användarvisningsbild
Daniel08
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Välkommen Timmy Pettersson

Inlägg av Daniel08 »

Stabil värvning! Välkommen tillbaka Timmy!
Ständig medlem säsongen DIF åkte ner i allsvenskan.
Användarvisningsbild
Rallarn

Inlägg av Rallarn »

VIKTIGT!! Välkommen tillbaka Timmy!!
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Välkommen tillbaka Timmy!

Alltid bra när det kommer backar som kan sköta både offensiven och defensiven.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Sv: Välkommen Timmy Pettersson

Inlägg av SkönaDjurgårn »

<3
Difiale

Inlägg av Difiale »

Fan vad nice!! Välkommen hem Timmy!

Elitserien är DIF och elitserien är inget utan DIF
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Välkommen tillbaka Timmy!!!
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Jag är inte helt övertygad -- men för nu så låter jag mig ryckas med i den entusiasm som verkar råda i allmän konsensus här.

Oavsett vilket -- välkommen tillbaks.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
John Terry
Djurgården Hockey

Inlägg av John Terry »

Har Timmy skolats om till en defensiv back, och vilken roll kommer han ha i DIF?

Lite diskussioner har handlat om vilka backtyper som skall in nu på slutet av de här tre backarna som skulle in. Granath kom in (mer om honom sen) och han får nog betraktas som en defensiv back (ingen press på han för att producera mao) och sen kom då Timmy Pettersson in. Genast var det lite snack om att Timmy skolats om till defensiv back den senaste tiden och att det nu ska in en offensiv back.

Vad grundade sig påståenden om att Timmy blivit en defensiv back på? Hans poängskörd? Eller något annat? Jag satte mig in i hans senaste säsong främst i tyska topplaget Ingolstadt som slutade två i ligan och åkte ur i semin. Ett lag (en avstickare här nu) som hade en snittålder på 30,8 år! Vilket jag tycker är minst sagt anmärkningsvärt, vi som snackar om att man måste ha spelare i "rätt" ålder. Här sket man i det och var ändå topp fyra i Tyskland. Det handlar såklart om mycket mer än bara ålder.

Vi kör lite kort summering av hans fyra senaste säsonger.

08/09
Matcher: 39
Poäng: 11 (4+7)
Powerplaymål: 2
Plus/Minus: +9 (27-18)
Utvisningsminuter: 38
Position: Back
Istid: 19:00/match
Skott på mål: 78
Skott utanför: 34
Kommentar: En av lagets tre främsta backar och hade speltid därefter, men Ragnarsson var ändå den som fick i särklass mest (26 minuter drygt) tid. Ragnar, Schneider och Lill-Honken var ju de självklara PP-backarna, men Timmy spelade mycket PP även och hälften av hans mål kom i powerplay. Att han har 78 skott på mål är en mycket tydlig indikation på att Timmy är ett offensivt hot och att han spelar inte som om han är en utpräglad defensiv spelare. Han tar för sig. Han har bäst plus/minus i laget och det här är rent generellt en stark säsong för Timmy och bygger en bra grund för hans status i laget inför nästkommande säsong som skulle vara föreningens bästa på länge.

09/10
Matcher: 55 (slutspel 16)
Poäng: 24 (4+20) (slutspel 2+7)
Powerplayassist: 12
Plus/Minus: +3 (27-24)
Utvisningsminuter: 46 (4)
Istid: 18:48/match (21:32)
Skott på mål: 84
Skott utanför: 28
Kommentar: En pp-back försvinner (Schneider) och en annan kommer in (Klubertanz) och Timmy fortsätter ha en dubbel roll. Han spelar PP men även BP och att 14 av hans 24 poäng i grundserien kommer i numerärt överläge är ett tydligt bevis på stort PP-förtroende men ändock kanske inte i första backparet i PP. Han drar till med 84 skott på mål i grundserien och fortsätter vara i framkant i offensiven. När det väl var dags för slutspel fick Timmy mer förtroende även om den ökade snittistiden även beror på en jäkla massa suddenmatcher. Han spelar mycket med unga Oskar Eklund och tidigare under säsongen spelar han även med Alexander Deilert, och även med inte alltför vane backen Niklas Falk.

10/11 KHL
Matcher: 30
Poäng: 11 (3+8)
Plus/Minus: +1
Utvisningsminuter: 22
Istid: 18:34/match
Skott på mål: 51
Kommentar: I KHL fortsätter mönstret lite grann för timme även om han missar 20 matcher totalt under säsongen. Han anses vara en av de bättre backarna men hade inte fullt ut förtroendet för att gå i första backparet. Detsamma i PP, han spelar en del PP men stjärnbackarna i PP heter Maxim Chudinov och Ondrej Nemec ligger före. Han har 1,7 skott på mål per match vilket är näst mest bland lagets backar.

11/12 DEL
Matcher: 41 (slutspel 7)
Poäng: 11 (1+10) (0+0)
Powerplaymål: 0
Powerplayassist: 0
Plus/Minus: +1 (34-33) (-7 / 1-8)
Utvisningsminuter: 42 (8)
Istid: uppgift saknas
Skott på mål: 40 (9)
Kommentar: Något som hade varit väldigt intressant att se den här säsongen är Timmys speltid. Men av att ha gått igenom merparten av matcherna och titta på lite siffror så kan man dra slutsatsen att Timmy hade ett stort förtroende i Ingolstadt. Så speltiden var nog god, visst frågetecken finns dock för slutspelet då han spelade -7 på 9 matcher och spelade med en av lagets svagare backar i tredje formationen. Helt plötsligt skjuter han knappt ett skott på mål per match, en tydlig pekare på att han inte var så värst offensiv den här säsongen och PP-tiden var liten.

Matchningen i Tyskland
I början av säsongen kom Timmy in i första eller andra backparet tillsammans med starka offensiva backen Jeff Likens. Men när Timmy skadade sig halvvägs in i säsongen så parade dom ihop Likens med deras andra offensiva "stjärnback" Michel Periard, dom två huserade ihop sedan stora delar av säsongen. Medan lagets kanske främsta defensiva back Tim Hambly gick med lite mer offensiva Jakub Ficenec hela säsongen. Timmy agerade nu ofta back i andra eller tredje backparet tillsammans med lagets sjätte back. Men det verkar inte som att Timmy var "nedprioriterad" andra halvan av säsongen utan han fick stort förtroende, men inte i PP bara. Men så var det redan från start också förvisso. Varför förklarar jag nedan.

Why no more powerplay?
I Djurgården blev det en hel del powerplay och även i Ryssland men som jag nämnt ovan så var det sällan eller aldrig i första pp-backparet. Man verkar genom åren ha förlitat sig på Timmy som en bra pp-spelare men han verkar inte ha varit den vars uppgift varit att göra poäng i PP. Utan då har det oftast funnits eller värvats utpräglade PP-backar, Lill-Honken, Klubertanz, Chudinov, Nemec och sen Periard och Likens.

När han kom till Ingolstadt är då frågan vad han värvades som. Ett tag innan hade den offensiva backen Ben Clymer fått avsluta karriären på grund av skada och tidigare hade Jeff Likens värvats. Så när Timmy och sen Michel Periard värvades som kom från en poängsvag säsong men annars med ett rykte om sig att vara allround och bra i poängprotkollet så kan man anta att han värvades som en spelare som skall kunna användas offensivt men även vara ledande i egen zon.

Men speltiden i PP blev sparsam vad det verkar och en förklaring till det kan vara att man ofta valde att spela med enbart en back i powerplay. Den backen var aldrig Timmy utan redan nämnda Likens och främst Periard. Istället spelade Timmy mycket boxplay, 3 mot 5, 4 mot 6 och 5 mot 6.

Har han blivit en defensiv back?
Självklart kan man inte säga rakt av att han blivit en defensiv back. Men i Ingolstadt hade dom sitt sätt att spela PP och då fann man andra backar bättre. Att han genom åren visat sig vara lite för allround kan ha legat honom i fatet här. Han funkade väldigt bra i andra roller och fick istället stort förtroende där. Han spelade ofta med lite "svagare" backar och ibland med backar som jag uppfattat som inte de starkaste offensiva pjäserna så det är ändå en indikation på att man gärna såg honom som kompetent med pucken. Om inte coachen hade nån idé med att det var okej med två sämre puckbehandlare i samma backpar, vilket låter lite väl osannolikt.

Så nej jag tror inte att Timmy har blivit omskolad till en defensiv back, han har nog bara anpassats efter omgivningen.

Vad blir hans roll i Djurgården?
Challe vet ju det här bäst såklart. Men man kan gissa lite.

Challe ringde Timmy lite på chans och fick sen ett ja (om man ska tro citatet) och kanske ligger det lite i det. Jag tror inte att man var ute efter någon speciell typ när man ville ha Timmy. Man visste att han är en back som är bra i båda ändarna av isen, med kanske lite mer spets i egen zon. Men samtidigt ingen demonback i PP utan man vet bara att han skulle prestera bra i den spelformen. Man antyder att han har bra ledaregenskaper och det här är något som jag fått känslan av också. Detta styrks lite grann när man tittar på hans säsong 2009/10 och vilka han spelade med då. Då spelade han först med Klubertanz, sedan med Niklas Falk och slutligen med Oskar Eklund som han kamperade ihop med under resten av säsongen och även i slutspelet. Även i Tyskland har det varit ibland lite svagare (inte för att jag vill kalla Klubertanz, Falk och Eklund för svaga) backar eller backar som kanske varit mer offensiva. Man kan säga backar som behövt lite mer stöd än andra av olika anledningar. Känslan man får är att man ser bra ledaregenskaper och trygghet i Timmy på isen och antagligen vid sidan. Man sätter honom med en ung Oskar Eklund som faktiskt växer ut till en ac DIF's bästa backar den säsongen, i alla fall kanske framförallt i slutspelet. Man sätter honom med väldigt offensiva Klubertanz och man sätter honom med multikonstnären (förvisso) Niklas Falk.

Jag tror man bara känner att vi har här fått en sån back som vi saknat, en bra tvåvägsback som egentligen inte har några svagheter (glöm inte att vi är i HA nu). En back man kan spela hursomhelst. I vilka situationer och i vilken omgivning som helst och han kommer prestera bra hela tiden. Kanske till och med ser man ett lagkaptensämne här...?

Jag är väldigt nöjd med den här värvningen och någon vecka efter vi åkte ur skrev jag ett långt inlägg på 114 om vad jag tyckte laget saknade och kanske behövde för att komma tillbaka till toppen på sikt. För att dra det lite kort så konstaterade jag att det man hade förut var bra ledarskap i laget och då kanske framförallt i försvaret. Symbolen för detta var Ragnarsson och efter att han försvann så har ingen tagit över. Då spekulerade jag i att kanske KANSKE Timmy skulle kunna vara någon som kan få en snarlik roll i HA och framöver. Nåja, han är ingen Ragnarsson och jag ska inte sätta honom på för hög pedistal. Men kanske kan han vara bidragande till att DIF kanske hittar lite stabilitet igen, för det är ändå något som saknats de senaste åren.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Såja! Ett inlägg till om Granath sedan kan du faktiskt jobba på jobbet istället så blir chefen nöjd ;)
Expert.
nevyn

Inlägg av nevyn »

Underbart inlägg John Terry! Tack!
Du ger information som i alla fall jag inte kan hitta någon annanstans. Din analys verkar noggrant genomarbetad och rimlig. Jag hoppas du har rätt! :)
Användarvisningsbild
reservjesus

Inlägg av reservjesus »

John Terry levererar igen!
clowns to the left of me, jokers to the right
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Lika läsvärt som alltid, snyggt!

Jag tror faktiskt att tyska coacherna såg Timmy främst som en defensiv back, hittade det här uttalandet i samband med att han signade med Ingolstadt:

"- Det är en stabil och solid defensiv allroundback som agerar mycket bra i egen zon. Defensivt är han väldigt stark och kommer kunna spela mot toppkedjorna i ligan. Han har också ett bra förstapass som kommer ge oss bra uppspel, säger sportchefen Jim Boni i ett pressmeddelande och hyllar också Petterssons karaktär."

Jag tror han kommer få en mer offensiv roll i Djurgården, garanterat vara tänkt som en PP-back.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Mycket bra inlägg igen John Terrry. Alltid intressant och givande.
John Terry skrev:Kanske till och med ser man ett lagkaptensämne här...
Jag är benägen att hålla med dig. Med DT och Mackan ur bilden, och kanske Gud förbjude även Otto, så finns några kaptensroller att fylla.

Jag förespråkade redan innan säsongen 09/10 att Timmy förtjänade ett "A". Nu ser jag det nästan som givet. Rentav kanske han ska vara vår kapten. Han eller Fimpen.

C - Timmy
A - Fimpen
A - Johner/Granath
Säg den glädje som varar
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

DIF_Soldier skrev:Mycket bra inlägg igen John Terrry. Alltid intressant och givande.
John Terry skrev:Kanske till och med ser man ett lagkaptensämne här...
Jag är benägen att hålla med dig. Med DT och Mackan ur bilden, och kanske Gud förbjude även Otto, så finns några kaptensroller att fylla.

Jag förespråkade redan innan säsongen 09/10 att Timmy förtjänade ett "A". Nu ser jag det nästan som givet. Rentav kanske han ska vara vår kapten. Han eller Fimpen.

C - Timmy
A - Fimpen
A - Johner/Granath
Håller med om att det står mellan Timmy och Fimpen. Otto eller Granath bör ha ett "A" också.
Avgå Jocke.
Skriv svar