Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Jepe
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Jepe »

SirDIFalot skrev:Fantastiskt trevligt om det blir så.

Men med Jacob Josefson och Mika Zibanejad i åtanke så vågar jag inte ta någonting av det som sägs före draften på allvar. Jag vågar inte jubla än i alla fall.
Instämmer helt, hoppas dock att DIF har en plan för detta. Att om Åberg åker över nästa säsong så tas hans plats i första hand av en av de andra juniorerna som skrivit på. Och att detta inte betyder att ett annat nyförvärv försvinner.
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av SirDIFalot »

Nu blir det riktigt intressant att se vart han hamnar i draften... Hoppas han hamnar i ett riktigt starkt lag.

Åberg ska dessutom ha nobbat svenska mästarna Brynäs. Vilket känns riktigt jävla bra!
Expert.
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Bra för DIF. Bra för Åberg.

Tror det gör honom riktigt gott att spela i allsvenskan ett år och få en roll i första- eller andrakedjan.

Börjar bli trångt i kedjorna nu. Ser faktiskt redan rätt bra ut och då lär ju Ljungh och möjligen även Otto eller Mackan komma in.

Nu önskar man sig bara 3 riktigt bra backar och Tellan i mål!
Rådgivaren

Inlägg av Rådgivaren »

SirDIFalot skrev:http://www.expressen.se/tv/sport/hockey ... -matvanor/
Intervju med Otto.
11:43 snackar han om framtiden.

- För kvar i Djurgården blir du väl?
Otto: Ja! Det är inte klart än men det hoppas jag...

"Jag är sugen på en säsong till" säger Otto en stund senare. Låter kanon. Skriver Otto på så kan vi mer eller mindre stänga forwardssidan sedan. Det är i sådana fall en plats som återstår i form av en målskytt - men känslan är att man väljer Marcus Nilson där.

Känns bra med en förlängning av Åberg också, även om jag inte är lika lyrisk som en del andra. Tycker han var rent ut sagt dålig under sista delen av säsongen och blev ju rättmätigt petad till slut. Å andra sidan kan det ju varit skadorna som ställde till det så han ska absolut få en chans till.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Rådgivaren skrev:
SirDIFalot skrev:http://www.expressen.se/tv/sport/hockey ... -matvanor/
Intervju med Otto.
11:43 snackar han om framtiden.

- För kvar i Djurgården blir du väl?
Otto: Ja! Det är inte klart än men det hoppas jag...

"Jag är sugen på en säsong till" säger Otto en stund senare. Låter kanon. Skriver Otto på så kan vi mer eller mindre stänga forwardssidan sedan. Det är i sådana fall en plats som återstår i form av en målskytt - men känslan är att man väljer Marcus Nilson där.

Känns bra med en förlängning av Åberg också, även om jag inte är lika lyrisk som en del andra. Tycker han var rent ut sagt dålig under sista delen av säsongen och blev ju rättmätigt petad till slut. Å andra sidan kan det ju varit skadorna som ställde till det så han ska absolut få en chans till.
12 forwards signade i dagsläget. Två kvar? Man brukar vilja ha 14 st. Ljungh och Otto gissar jag på.
Expert.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Tycker att man kan bygga tre producerande kedjor. Två offensiva spelare och en defensiv.
Linkan - (Otto) - Åberg
Ölvestad - Johner - Sörensen
Tim - (Ljungh) - Hank
Blomstrand - Fimpen - Holmqvist

X1 (Timmy P/Skogs)- Gustafsson
Lidström - X2 (Atte Pentikäinen)
Lennhammer - Holm

Tycker att det ser rätt bra ut. Atte P är en ren EP-scouting.

BORDE ge ekonomiskt utrymme för att förstärka efter jul. Bra blandning av målskyttar, framspelare, fart, tyngt, defensiva kvaliter.
Saknas kanske lite PP-kvalite på backsidan.
Född till sportchef.
Therocket1

Inlägg av Therocket1 »

Andy skrev:Gäller inte hans kontrakt med Boston längre? Har inte riktigt koll, men de plockade ju honom nyss från Saltzburg. Gick kontraktet ut innan SC-slutspelet började?

Fan - det kanske inte är en så tokig idé när allt kommer omkring
Hans kontrakt gäller inte längre. Han är UFA som man säger på NHL-språk.
Bild
Användarvisningsbild
Tessan
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Tessan »

Äntligen bekräftat - Åberg kommer ta nästa kliv i år!!!
mb81

Inlägg av mb81 »

android skrev:Tycker att man kan bygga tre producerande kedjor. Två offensiva spelare och en defensiv.
Linkan - (Otto) - Åberg
Ölvestad - Johner - Sörensen
Tim - (Ljungh) - Hank
Blomstrand - Fimpen - Holmqvist

X1 (Timmy P/Skogs)- Gustafsson
Lidström - X2 (Atte Pentikäinen)
Lennhammer - Holm

Tycker att det ser rätt bra ut. Atte P är en ren EP-scouting.

BORDE ge ekonomiskt utrymme för att förstärka efter jul. Bra blandning av målskyttar, framspelare, fart, tyngt, defensiva kvaliter.
Saknas kanske lite PP-kvalite på backsidan.
Ja ser bra ut! Med signingen av Åberg som borde vara betydligt billigare än tex Soares så kanske vi har råd med både Otto och Ljungh också! Med tanke på avsaknad av pp-backar och Åberg. Med hans skott borde inte han kunna stå på blå i pp?

Skrev det här tidigare och fyller på med Åberg. En center till är en självklarhet sen kanske en center eller forward till. Då är vi 14 forwards. Fortfarande är det backarna som oroar mest!

Såhär ser laget ut nu och jag har försökt rangordna spelarna i vilken ordning som jag tror och hoppas att ledningen också tänker!

MÅLVAKTER
MV1
Reideborn

BACKAR
B1
B2
Lidström
B4
Gustafsson
Lennhammer
Holm
Arnesson

VÄNSTERFORWARDS
Bremberg
Ölvestad
Hank
Honken
CENTRAR
Johner
C2
Fimpen
Weigel

HÖGERFORWARDS
Åberg
Tim
Sörensen
Blomstrand

Extra
Wennberg.
blundern

Inlägg av blundern »

Åberg näst på tur att skickas till NHL av Linkan!
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Blir Otto och Mackan kvar kan man verkligen fundera på varför vi signade Linkan och Holmqvist. Tror inte att "trött pensionärsgäng" är rätt väg att gå i allsvenskan. Här kommer det köras av bara fan, okontrollerat spel i högt tempo.

Att ha två dyra såsare som Linkan och Mackan då känns väldigt märkligt. Inte minst för att de pengarna skulle behöva användas till backsidan. Den blir avgörande i en eventuell kvalserie.
mb81

Inlägg av mb81 »

jensa öhling skrev:Blir Otto och Mackan kvar kan man verkligen fundera på varför vi signade Linkan och Holmqvist. Tror inte att "trött pensionärsgäng" är rätt väg att gå i allsvenskan. Här kommer det köras av bara fan, okontrollerat spel i högt tempo.

Att ha två dyra såsare som Linkan och Mackan då känns väldigt märkligt. Inte minst för att de pengarna skulle behöva användas till backsidan. Den blir avgörande i en eventuell kvalserie.
Mackan och Linkan är väl inte så stora problem. Honken känns kanske konstigare att man signa men han ska vara väldigt billig och det här med mackan känns som ytterst osäkert. Mackan och Linkan är dessutom två spelare som kan vara avgörande i kvalserien.
Dessutom är väl Linkan bra tränad och Mackan tror jag inte direkt har problem med tempot i allsvenskan.
Användarvisningsbild
Jerka

Inlägg av Jerka »

blundern skrev:Åberg näst på tur att skickas till NHL av Linkan!
Det är låga odds på det. Däremot ska man komma ihåg att alla spelare som blommat brevid Linkan har haft hög arbetskapacitet och varit väldigt orädda i sin spelstil. De har inte tänkt två gånger på att "crasha" kassen och stångas om returer. Tänker då främst på Hörnqvist och Thoresen, men också Anger var lite så.

Just arbetskapaciteten är enligt mig Åbergs svaghet
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Jerka skrev:
Det är låga odds på det. Däremot ska man komma ihåg att alla spelare som blommat brevid Linkan har haft hög arbetskapacitet och varit väldigt orädda i sin spelstil. De har inte tänkt två gånger på att "crasha" kassen och stångas om returer. Tänker då främst på Hörnqvist och Thoresen, men också Anger var lite så.

Jag är enig, men ser fortfarande stor potential i Pontus. Men han är lite för mig en spelare som antingen lyckas totalt eller blir helt osynlig och kommer bort i matcherna...förvisso är just det fallet med många yngre spelare.

Aja, jag antar att chansen att få in en etablerad målskytt försvann helt nu, naturligtvis är Åberg ett bra mycket billigare alternativ men det är ändå en för mig liten chansning. Kan fungera RIKTIGT bra med Linkan eller så gör det inte alls det. Tror inte det kommer bli något mellanting.
mb81

Inlägg av mb81 »

-daniel- skrev:
Jerka skrev:

Jag är enig, men ser fortfarande stor potential i Pontus. Men han är lite för mig en spelare som antingen lyckas totalt eller blir helt osynlig och kommer bort i matcherna...förvisso är just det fallet med många yngre spelare.

Aja, jag antar att chansen att få in en etablerad målskytt försvann helt nu, naturligtvis är Åberg ett bra mycket billigare alternativ men det är ändå en för mig liten chansning. Kan fungera RIKTIGT bra med Linkan eller så gör det inte alls det. Tror inte det kommer bli något mellanting.
I allsvenskan så är det nog inga problem med målskyttar! Tror Johner,Åberg, Sörensen, Ölvestad, Ljungh(???) mfl kan göra en hel del mål. Det är väl i en kvalserie det blir tuffare.

Jag tycker vi ska ta in en spelare(målskytt!) av rang på artistskatt i december eller januari. Nåt går alltid att hitta om man inte är JJ!
Låst