Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Nummer19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av Nummer19 »

Förlängningen med Tim Eriksson var ju riktigt jävla onödig. Händer inte mycket när han är på isen. Han kladdar ju mest bara med pucken... + Att han nu tar upp en forwardsplats, nu har vi bara två platser (känns nästan som en, Åberg är väl ganska nära ett nytt kontrakt)
"Play for the name on the front of the shirt, and they'll remember the name on the back." - Tony Adams
mb81

Inlägg av mb81 »

Jerka skrev:
mb81 skrev:
Jerka skrev:
SirDIFalot skrev:
Rix skrev:Helt okej med värvningen av Tim. Men nu vill jag ha in mer spets i laget! Sen vill jag inte ha bonsaken, måste väl finnas bättre där ute, även om vi kanske inte kan värva hur dyrt och vilka som helst i år ^^
I och med värvningen av Tim finns det ju inte utrymme för så mycket spets längre.

Linkan - Johner - (Åberg)
Ölvestad - (Ljungh) - Sörensen
Hank - Weigel - Tim
Honken - Fimpen - Blomstrand

Vi har bara två platser kvar, och den enda går garanterat till Ljungh. Den andra är Åberg 1:a valet. De som tror att vi har utrymme att ta in ännu fler forwards tror jag lurar sig själv. Just därför känns ju detta som en riktigt dålig förlängning. Hade inte gråtit blod om Tim signades när det fanns 7-8 platser kvar.
Tim är nog, tyvärr, garanterat tänkt som en top 4 winger. Antagligen som någon form av spelfördelare. Värvningen av Tim indikerar på att Otto lägger av. Annars vet jag inte hur de tänkt. Precis som SDA skrev ovan kommer ljungh gå som 2:a C och sen kommer antagligen Tim och Sörensen byta plats.

Genast känns det inte lika bra längre. Vi har (likt senast) INGEN konkret målgörare. Åberg kommer inte pytsa några 20-25kassar. Johner kommer antagligen göra flest i Laget och jag gissar att det blir max 20. Som laget ser ut nu hade jag hellre sett Soares eller Fleury än Åberg.
Sad but true.

Angående Bonsaksen så luktar det ganska mycket Lassen över den värvningen. Nu spelar vi ju längre ner så det höjer väll kvalitén lite, men man blir ju inte jätte upphetsa direkt.

Skönt att sprida glädje så här på en fredag :D

EDIT: mb81 var snabbare angående Tim
Om Tim får mycket speltid hoppas jag han kan producera väldigt bra och Challe hintar om någon målskytt iaf så där kan man hoppas! Är ju inte helt säkert att vi bara har en vinge kvar heller att fylla på med. I det bästa scenario så har vi 14 forwards i truppen och då kanske man flyttar ner Weigel/Blomstrand som extra forward och fyller på med två vassa yttrar(Soares och Åberg tex). Då har vi en väldigt bra anfallsuppställning.

Fortfarande backarna som oroar mest! Finns fan inte mycket att hitta. Måste nog leta väldigt bra i nordamerika för att hitta något av värde känns det som!
Det håller jag med om. Om Otto förlänger och Weigel blir extra spelare så kommer det bli ett helt annat lag. Känns dock ganska lång borta att vi skulle få in Soares och behålla Åberg, men det vore ett gyllene scenario.

Linkan - Otto - Åberg
Ölvestad - Johner - Soares
Tim E - Ljungh - Sörensen
Hank - Honk - Fimp
Blomstrand - Weigel - Wennberg

Det vore helt sjukt startk, men jag betvivlar att en sånn som Blomstrand är tänkt som extra spelare. Därför tyder mycket på att bara en forward till ska in och att Tim flyttas upp till 2:a.
Aldrig två centrar och två yttrar till. Möjligen två centrar och en ytter eller tvärtom men inte 4 forwards till. Men jag tror på två till. Känns som det blir Ljungh och Åberg. Då har vi en bra men skulle ändå vilja ha en lite vassare uppställning med spelare man vet vad man får. Åberg, Sörensen mfl kan säkert göra massa mål allsvenskan men osäkert med utvecklingen på dessa spelare. Det kan ju bli som med Cehlin, Brodin...
En annan tanke jag har haft som jag i normala fall är mot är om det är värt att om det finns någon spelare man kan hitta på "artistlön" som vi kan ha i kvalserien. En sån spelare ska givetvis vara en riktig bra spelare!

Helt off topic! Fan vad jag tänkte på Cehlin igår när jag såg Philip Hellquist på fotbollen. Han ramlar runt minst lika mycket!
Goofs

Inlägg av Goofs »

Personligen har jag svårt att se varför folk är så kritiska till förlängningen med Tim E. Killen är snabb på rören, har bra handleder och ett okej skott. Får han lite ytor så kommer han producera en hel del i AS. Han kommer med 10 raka elitseriesäsonger i ryggen och delar med sig av en hel del rutin till dom unga killarna. Tycker det är en klockren förlängning av Challe och jag är säker att Tim skulle kunnat ta plats i ett elitseriegäng men väljer att ta sitt ansvar och spela upp DIF till finrummet igen!

Ställer mig definitivt mer skeptisk till värvningen av Sörensen, totalt intetsägande för mig, men han får gärna motbevisa mig.
Användarvisningsbild
BaronVonDif

Inlägg av BaronVonDif »

Att Challe vill ha in Tellan och DT är knappast någon hemlighet och jag antar att det jobbas för fullt med att sätta prickarna över "i" i kontrakten men jag undrar hur fallet är med Mackan och Otto? Är det dom som inte vill,DIF som inte vill eller ömsesidigt att de inte ska vara kvar? Om Otto och/eller Mackan sagt att dom inte vill vara kvar kan man ju gå ut med det offentligt, likaså om DIF inte har för avsikt att förlänga med dem kan de gå ut med det också. Samma gäller ju egentligen Brolin;Kyle,Sillen,Almtorp etc.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Tack Challe, och tack Tim.
Klockren förlängning av den spelare som inte gjorde bort sig i Kvalserien, snarare tvärtom.
Var ensam om att i match efter match hålla i pucken och lugna upp spelet. Dessutom föra den till anfallszon. Minns matchen borta mot Bofors, endast Tim som klarade av att lyfta upp spelet.

Får han bara spela med någon som kan göra mål blir Tim ännu nyttigare. Eklund och Kempe var inte särskilt effektiva i lägena Tim skapade, för att uttrycka det snällt.

Nu väntar man på två försvarare av hög klass.
DT och Timmy?
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Harold Camping

Inlägg av Harold Camping »

Goofs skrev:Personligen har jag svårt att se varför folk är så kritiska till förlängningen med Tim E. Killen är snabb på rören, har bra handleder och ett okej skott. Får han lite ytor så kommer han producera en hel del i AS. Han kommer med 10 raka elitseriesäsonger i ryggen och delar med sig av en hel del rutin till dom unga killarna. Tycker det är en klockren förlängning av Challe och jag är säker att Tim skulle kunnat ta plats i ett elitseriegäng men väljer att ta sitt ansvar och spela upp DIF till finrummet igen!

Ställer mig definitivt mer skeptisk till värvningen av Sörensen, totalt intetsägande för mig, men han får gärna motbevisa mig.
Mycket kan man fan få häva ur sig men att Tim Eriksson skulle ha ett " ok skott " är det värsta jag hört. Det överlägset sämsta skottet på elitnivå i Sverige.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Goofs skrev:Personligen har jag svårt att se varför folk är så kritiska till förlängningen med Tim E. Killen är snabb på rören, har bra handleder och ett okej skott. Får han lite ytor så kommer han producera en hel del i AS. Han kommer med 10 raka elitseriesäsonger i ryggen och delar med sig av en hel del rutin till dom unga killarna. Tycker det är en klockren förlängning av Challe och jag är säker att Tim skulle kunnat ta plats i ett elitseriegäng men väljer att ta sitt ansvar och spela upp DIF till finrummet igen!

Du kan ju knappast nämna hans skott som någon styrka?

Det är väl rätt sjukt hur man kan vara mer tveksam till en värvning av en spelare som snittade över 0.5 poäng per match i AS, som 19-åring än en re-signing av Tim som snittat typ 15 poäng per säsong i ES.
Expert.
mb81

Inlägg av mb81 »

Jag gillar Tim och tycker signingen är bra men ont om platser nu och behövs iaf en eller helst två målskyttar. Just nu är det bara Johner jag känner kan göra mycket mål. Kanske Ölvestad, Kanske Sörensen men det är osäkra kort vad det gäller målskyttet.

Sörensen signingen var bra och intressant. Han har iaf bevisat att han håller i allsvenskan. Ung och förmodligen väldigt billig och förhoppningsvis kan han blomma ut ordentligt! Nån av juniorerna ska väl iaf kunna få ett riktigt genombrott iår och visa sig vara en succé!!!
Användarvisningsbild
robin975

Inlägg av robin975 »

Åberg & Ljungh! Spikat.
DT och nån mer PP back. Spikat.
VI ÄR TILLBAKA!!!
Rådgivaren

Inlägg av Rådgivaren »

Känns kanon med Tim - och äntligen har vi en tränare som verkar se vilken potential det finns i Tim om han utnyttjas på rätt sätt.

Sett till den istid han fått de senaste säsongerna, sällan mer än 7-8 minuter per match, är ju Tim definitivt en av de forwards som kommer undan med bäst betyg.

En självklar förlängning enligt vad jag tycker - blir förbluffad över en del som spyr galla över att Tim signerat nytt kontrakt. Har vi sett samma matcher den här säsongen? Det har ju verkligen inte varit svårt att urskilja de som varit bra då de flesta varit bedrövliga...

Nu håller jag alla tummar jag kan för att Otto hittar motivationen för en fortsättning. Och så plockar vi in en etablerad sniper så är jag rätt nöjd med forwardssidan sedan.
Användarvisningsbild
Nummer19

Inlägg av Nummer19 »

Förstår inte varför alla jublar över förlängningen med Tim. Bara en utfyllnadspelare som vi inte behöver, vi kunde säkert lagt pengarna på en bättre spelare än Tim för samma pengar. Det är jag nästan säker på. Sen målar folk upp honom som om han vore en "stjärna" i vårat lag... Helt obergripligt...
"Play for the name on the front of the shirt, and they'll remember the name on the back." - Tony Adams
Manijock

Inlägg av Manijock »

sensei skrev:
Manijock skrev:
Caveman skrev:
Manijock skrev:Tackar för den här förlängningen med Tim. Trodde hela ledningen(liksom vissa på forumet) var insnöade på det här med feta talanglösa spelare som inte kan stava till klubba/puck men där gick jag bet. Eriksson kommer leka i HA, det garanterar jag!

Tack för att du stannar Tim, ett stort steg närmare ett lyckat 2013!
Det finns ingenting som talar för det.
Det faktum att han gjorde sin roll bäst i hela Elitserien förra säsongen. Det faktum att han hade usla lekkamrater hela förra säsongen. Det faktum att så fort Challe kom in så fick han ett satans uppsving då han helt plötsligt fick göra det han kan bäst. Nämligen spela i anfallszon!
Jag känner inte igen mig i någon av dessa punkter, och då har jag sett samtliga matcher sedan 2005. Du påstår vidare att han fick ett "uppsving" i KS. Hur mätte du det uppsvinget? För han gjorde bara två poäng, och började mig veterligen inte bidra på andra sätt heller (t ex att fysiskt sätta press på motståndaren).

Visst är det så att Tim verkar vara en kanonkille, och att han väljer oss med lojalitet framför pengar värmer hjärtat hos oss fans. Men trots detta är det här en värvning som gör mig riktigt besviken. Kanske kan det till och med vara en deal breaker för mig, jag orkar inte med fler upplagor av mysiga DIF som åskådare, ett snällt DIF som försöker trilla puck i sarghörnen.

Besviken.
För det första, med all respekt så bryr jag mig inte alls hur många matcher du sett då det kvittar helt i sammanhanget. För det andra, Tims uppsving mäts väldigt sällan i poäng då det inte är hans roll. Ungefär som att mäta Printz uppsving i mål, och då skulle han vara århundrades sämsta spelare. Man måste sluta rida på elite prospects och bedömma spelare.

Kan ta ett tydligt exempel på hur Tim bidrog under slutet på ES och i KS. Vi hade två PP-kedjor med våra så kallade stjärnor i, Mackan, Otto, Tjärna, Ölvestad, Zibbe osv. Challe tar över rodret, och för att väcka vårat powerplay sätter han in Tim, Fimpen och Kempe under sista tiden av utvisningen. Det första som händer är att Tim tar in pucken i offensiv zon och för första gången under HELA pp:t etablerar vi offensivt spel. Något som era gamla Djurgårdshjältar inte klarat på en hel säsong.

Detta upprepades flertalet gånger under slutet, men tyvärr så byttes dessa herrar ut så fort de etablerat, till förmån för Mackan och gänget ännu en tid. Med resultatet att vi fick lira i defensiv zon igen. Tim = kreativitet, och med rätt omgivning i HA så kommer han leverera ass poäng i mängder. I ES så har han en helt annan roll! Underbart att vi har en coach som ser detta som så många läktarcoacher inte ser. Sen underbart att några av våra grabbar åtminstone är lojala, och som han säger i intervjun så var DIF det enda alternativet för honom.

Tror dock inte Tim-debatten kommer så mycket längre. Har pågått flertalet år härinne och låter fortfarande likadant. En del ser hans styrkor, en del ser bara svagheter. Precis så som det ska vara!
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Manijock skrev: För det första, med all respekt så bryr jag mig inte alls hur många matcher du sett då det kvittar helt i sammanhanget. För det andra, Tims uppsving mäts väldigt sällan i poäng då det inte är hans roll. Ungefär som att mäta Printz uppsving i mål, och då skulle han vara århundrades sämsta spelare. Man måste sluta rida på elite prospects och bedömma spelare.

Kan ta ett tydligt exempel på hur Tim bidrog under slutet på ES och i KS. Vi hade två PP-kedjor med våra så kallade stjärnor i, Mackan, Otto, Tjärna, Ölvestad, Zibbe osv. Challe tar över rodret, och för att väcka vårat powerplay sätter han in Tim, Fimpen och Kempe under sista tiden av utvisningen. Det första som händer är att Tim tar in pucken i offensiv zon och för första gången under HELA pp:t etablerar vi offensivt spel. Något som era gamla Djurgårdshjältar inte klarat på en hel säsong.

Detta upprepades flertalet gånger under slutet, men tyvärr så byttes dessa herrar ut så fort de etablerat, till förmån för Mackan och gänget ännu en tid. Med resultatet att vi fick lira i defensiv zon igen. Tim = kreativitet, och med rätt omgivning i HA så kommer han leverera ass poäng i mängder. I ES så har han en helt annan roll! Underbart att vi har en coach som ser detta som så många läktarcoacher inte ser. Sen underbart att några av våra grabbar åtminstone är lojala, och som han säger i intervjun så var DIF det enda alternativet för honom.

Tror dock inte Tim-debatten kommer så mycket längre. Har pågått flertalet år härinne och låter fortfarande likadant. En del ser hans styrkor, en del ser bara svagheter. Precis så som det ska vara!
Menar du på allvar att våra stjärnor inte lyckades ta in pucken i offensiv zon i PP på hela säsongen, sedan gjorde Tim det jättebra flera gånger, men byttes ut så fort han gjorde det. Du borde nog vakna upp ur den drömvärld där Tim är någon gud. Han är en fruktansvärt begränsad spelare. Det finns en anledning att inga ES-klubbar rycker i honom. Men visst borde han kunna få ut 30 poäng ett liknande i en scoringline i AS. Hade dock mycket hellre sett ett namn utifrån. Det känns jävligt svårt att få kemi med Tim. För man måste både kompensera ut att han är så vek, och få in muskler i kedjan. Samt två spelare som har bra skott.
Expert.
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

SirDIFalot skrev:
Manijock skrev: För det första, med all respekt så bryr jag mig inte alls hur många matcher du sett då det kvittar helt i sammanhanget. För det andra, Tims uppsving mäts väldigt sällan i poäng då det inte är hans roll. Ungefär som att mäta Printz uppsving i mål, och då skulle han vara århundrades sämsta spelare. Man måste sluta rida på elite prospects och bedömma spelare.

Menar du på allvar att våra stjärnor inte lyckades ta in pucken i offensiv zon i PP på hela säsongen, sedan gjorde Tim det jättebra flera gånger, men byttes ut så fort han gjorde det. Du borde nog vakna upp ur den drömvärld där Tim är någon gud. Han är en fruktansvärt begränsad spelare. Det finns en anledning att inga ES-klubbar rycker i honom. Men visst borde han kunna få ut 30 poäng ett liknande i en scoringline i AS. Hade dock mycket hellre sett ett namn utifrån. Det känns jävligt svårt att få kemi med Tim. För man måste både kompensera ut att han är så vek, och få in muskler i kedjan. Samt två spelare som har bra skott.
+1

Instämmer helt.
Spela fult
Manijock

Inlägg av Manijock »

SirDIFalot skrev:

Menar du på allvar att våra stjärnor inte lyckades ta in pucken i offensiv zon i PP på hela säsongen, sedan gjorde Tim det jättebra flera gånger, men byttes ut så fort han gjorde det. Du borde nog vakna upp ur den drömvärld där Tim är någon gud. Han är en fruktansvärt begränsad spelare. Men visst borde han kunna få ut 30 poäng ett liknande i en scoringline i AS. Hade dock mycket hellre sett ett namn utifrån.
Något överdrivet att säga HELA säsongen kanske men våra "stjärnor" hade varken teknik, fart eller kunnande för att ta sig in i en anfallszon när motståndarna låg på defensiven. Tim har allt detta, men tyvärr inget nämnvärt avslut att luta sig tillbaka på. Han kan heller inte tacklas, han kliver inte ut och talar om hur mycket han älskar DIF och inte kan leva utan föreningen ala skitsnack, ala Kempe, ala Mackan. Har man inte någon av dessa tre så är det svårt att slå sig in i gemene Djurgårdares hjärta dessvärre. Men glad att det finns så pass många som ser det som jag gör och en bättre att några av dem är de som fattar besluten.

Är förbannat trött på en trött långsamt DIF som säkert tar mycket i bänkpress men vars puckbegåvning sträcker sig lika långt som Blondinbellas tankebanor. Kreativitet, pucktalang och fart är det knappast överflöd på i den här Titanic-föreningen. Nu har vi Linkan (som åtminstone faller under de två första kategorierna) och Tim, två magiker fast på olika sätt naturligtvis.
Senast redigerad av Manijock den 2012-05-04 18:41:47, redigerad totalt 1 gånger.
Låst