Välkommen Marcus Sörensen!

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

Expert.
Användarvisningsbild
Frasse
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Välkommen Marcus Sörensen!

Inlägg av Frasse »

Välkommen hem igen Marcus.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
nevyn
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av nevyn »

Kul att se dig! Hoppas din utveckling fortsätter i den fina familjen som är DIF
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Välkommen tillbaka! Hoppas det blir en framgångsrik sejour.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Varmt välkommen hem!

Ge järnet så är allt förlåtet
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
Jepe

Inlägg av Jepe »

Välkommen tillbaka!

Gillar vad vi har fått in hittills, hoppas detta fortsätter!!!
2014-04-07, vad hände?
Frajn

Inlägg av Frajn »

Välkommen tillbaka Marcus!
Ur spår bönder!
Användarvisningsbild
Jerka

Inlägg av Jerka »

Välkommen tillbaka Marcus

Jokern i truppen signad. Känns riktigt bra.
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Väkommen tillbaka, Sörensen :!:
Spela fult
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Välkommen!!
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Tessan

Inlägg av Tessan »

Ett glädjande besked! Välkommen hem, efter ett år på villovägar!
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Välkommen Marcus!

Träna hårt i sommar så blir det här bra.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
John Terry
Djurgården Hockey

Inlägg av John Terry »

Välkommen tillbaka Sörensen!

Då han gjort blott en seniorsäsong (ifjol i Borås) så valde jag att inte forska så långt bakåt i tiden utan kikade lite extra på fjolårssäsongen. På MrMadhawks-bloggen fanns en kommentar om Sörensen där man beklagade sig över hans utvisningsminuter och då blev jag lite nyfiken. Det här var värt att ha ett extra öga på tänkte jag.

2011/12 I BORÅS
Matcher: 29 (Kvalserien AS 7)
Poäng: 17 (8+9) (2+0)
Powerplaymål: 2 (varav ett i tom kasse)
Powerplayassist: 4
Plus/Minus: -2 (16-18)
Utvisningar: 55
Position: Ytterforward
Tekningar: 50% (22 tekningar)
Skott på mål: 60

Kommentar: Hans plus/minus är ganska bra i ett bottengäng där han är i topp tillsammans med fem andra spelare (alla ligger dom ligger inom +1 till -2). En tredjedel av hans poäng tillkommer i powerplay och som han säger i intervjun så fick han stort förtroende i Borås i PP och en hel del speltid. Inför kvalserien för AS skrev man såhär på Borås Svenskafanssida.

På anfalls sidan har vi två klockrena formationer enligt mig. Oscar Andersson , Erik Andersson och Simon Mitman är den ena och Magnus Isaksson , Henrik Eriksson och Marcus Sörensen är den andra. Mitman har bidragit med en härlig energi och vilja i varje match och Sörensen är en möjlig vinnare av poängligan nu i kvalet.

Lite kul att Simon Mitman får ett omnämnade som uppenbarligen gjorde ett stort intryck i Borås och även han fick stort förtroende. Trots blott 2 mål på 17 matcher så gick det bättre i kvalet där istället det gick sämre för Sörensen med bara två poäng på sju matcher.

Två skott på mål per match är ganska hyggligt för en offensiv forward även om man är passningsorienterad (såsom Linkan exempelvis), mycket skott på mål ger ofta en indikation på att spelaren är aktiv i det offensiva spelet, har puls och sammansättning för att kunna komma till lägen och för att kunna avsluta överhuvudtaget.

Det verkar som att Sörensen kanske inte spelade så mycket boxplay, här är jag dock inte helt säker. Men var ett antal gånger som hans kedjekamrater spelade boxplay iaf och inte han. Gjorde bland annat mål i BP och då var han ej på banan.

Slutligen då, hans utvisningar. Han har en ganska diger mängd minuter genom åren.
11/12 totalt
39 matcher 114 minuter
10/11 totalt
38 matcher 53 minuter
09/10 totalt
45 matcher 115 minuter
08/09 totalt
32 matcher 92 minuter

Sjukt mycket minuter, i princip lite mer än två minuter per match de senaste säsongerna. Här kikade jag lite extra på den gångna säsongen för Sörensen, vad åker han på liksom?

Inräknat AS, J20 Skellefteå och kvalet till AS
Holding: 2
Tripping: 1
Delaying the game: 1
Roughing: 16
Boarding: 1
Slashing: 1
Interference: 1
Highsticking: 1
Game Misconduct (samtliga i samband med roughing): 3
Holding the stick: 1

Tittar man på ovanstående så ser alla vad det handlar om, killen gillar att gruffas typ ;-) Att det är få utvisningar som ofta är följden av knackigt försvar och/eller dålig skridskoåkning, holding, tripping och så vidare kan ge en viss fingervisning om att skridskoåkningen är bra och försvaret helt okej. Dom här idiotutvisningar lyser lite grann med sin frånvaro också (slashing, boarding osv). En majoritet av hans utvisningar har inte påverkat laget så överdrivet mycket, dom flesta roughing-utvisningarna har varit tillsammans med en motståndare. Även på slutsignaler. En liten parentes är att han var inblandad i ett större gruff med totalt sex personer där en av dem var Hank the Tank. Tog dom en dust? ;)

Hans delaying the game är lustig då den kom direkt på tekning borta mot Örebro inför andra perioden. Vad gjorde han? La sig på pucken?

Han beskriver sig själv som en gillar att spela fysiskt och "köra på" trots sin storlek och det bekräftas lite grann av siffrorna. Det verkar vara mycket vilja det handlar om.

Jag gillar spelare som både kan producera men även kan visa sig i andra aspekter av spelet. Bra vibbar har jag faktiskt. Tror på Sörensen i någon av de två första formationerna.
Senast redigerad av John Terry den 2012-05-03 17:39:57, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Jimmy Peterson
Kontakt:

Inlägg av Jimmy Peterson »

John Terry skrev:Hans delaying the game är lustig då den kom direkt på tekning borta mot Örebro inför andra perioden. Vad gjorde han? La sig på pucken?
Jag vet inte men troligen har en spelare redan blivit bortplockad från tekningen. När nästa spelare (oavsett lag) blir bortplockad blir det automatiskt utvisning. Ska försöka komma ihåg att fråga honom om det, liksom om han och Henke gick en holmgång.
Användarvisningsbild
John Terry
Djurgården Hockey

Inlägg av John Terry »

Jimmy Peterson skrev:
John Terry skrev:Hans delaying the game är lustig då den kom direkt på tekning borta mot Örebro inför andra perioden. Vad gjorde han? La sig på pucken?
Jag vet inte men troligen har en spelare redan blivit bortplockad från tekningen. När nästa spelare (oavsett lag) blir bortplockad blir det automatiskt utvisning. Ska försöka komma ihåg att fråga honom om det, liksom om han och Henke gick en holmgång.
Såpass. Meddela gärna hur det låg till om du minns. Är lite nyfiken, man kan ju inte precis alla regler om man säger så.
Skriv svar