Är det inte så att hockey, bland den amerikanska allmänheten, är mest känd för sina slagsmål? Jag, som hockeyälskare tycker det är tråkigt. Jag tycker också att det är tråkigt att vi skickar över våra bästa talanger (gäller alla lag) och de blir skadade (tom karriärspåverkande) på grund av ett spel som är överdrivet tufft. Jag säger inte att jag vill se damhockey i NHL, men de överträdelser som görs ska beivras och rollspelare som bara är kända för att balansera andra lags motsvarigheter är inte hockey utan terrorbalans. Säga vad man vill om svensk hockey, men hos oss är det bättre balans mellan tufft spel och övervåld. I NHL är gränsen lite väl överskriden. Enda belägg jag har för detta är att skadorna är fler där. När spelare skadas pga för tufft spel är det domarna och organisationen som ska reglera detta, inte motståndarlagets poliser. Men sitta här en söndag förmiddag och tycka hur NHL ska sköta sin profilering mot den amerikanska marknaden känns kanske lite meningslöst, t.o.m förmätet.sensei skrev:Frågan är om det primärt skall handla om pedagogik när det gäller 30-åringar? Vi försöker minimera hjärnskakningar och allvarliga skador. Vi försöker få tillbaks den respekt mellan motståndare som fanns förr.DIF_Soldier skrev:sensei skrev:Jag säger som Gretzky -- bort med instigator-regeln.
Låt spelarna lösa det här själva. Tror väldigt få vågar sig på den här typen av tacklingar om det innebär att man får en vansinnig Tie Domi efter sig. Våld är det enda lösningen mot den här typen av cheap shots.
Våld löser våld. pedagogik på hög nivå.
NHL
- minalman
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
NHL 11/12
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Re: NHL 11/12
Varför kan inte spelarna själva sätta press på varandra att visa ömsesidig respekt? Måste detta komma utifrån? I så fall, varför? Och om det är en principiell fråga, är denna princip viktigare än spelares välmående?minalman skrev:När spelare skadas pga för tufft spel är det domarna och organisationen som ska reglera detta, inte motståndarlagets poliser.
Om stora stjärnor som Gretzky och Sundin, och nu Näslund på hemmaplan tycker att det var bra med poliser, ska vi (som saknar den relevanta kunskapen) bara ignorera dem och istället tycka "hur det ska vara"?
Vi vet ju att det var mindre skador på stjärnorna förr som kom från vårdslösa tacklingar. Men vi ska alltså bara skita i det trots att vi mer eller mindre vet att detta ökade efter det att instigator-regeln kom till i NHL?
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
- minalman
NHL 11/12
Här är det väl ett resonemang om hockey är helt isolerat från omvärlden, eller en del av den kultur vi vill ha som vår egen. Misslyckas "rättsväsendet" är inte "terrorbalans" den rätta medicinen. Trots att några legender påstår att det funkade bra på den gamla goda tiden. Frågan är varför inte domare och organisation kan ändra situationen? Svaret tror jag är att publiken (den stora amerikanska allmänheten) vill se gladiatorspel, inte hockey på samma sätt som de flesta av oss. Jag tror inte NHL vill minska tuffheten (pga ligans ryktbarhet), men de vill samtidigt ge sken av att de själva och inte lagens poliser, sätter agendan. Då tillåter man skadorna hellre, tyvärr.sensei skrev:Varför kan inte spelarna själva sätta press på varandra att visa ömsesidig respekt? Måste detta komma utifrån? I så fall, varför? Och om det är en principiell fråga, är denna princip viktigare än spelares välmående?minalman skrev:När spelare skadas pga för tufft spel är det domarna och organisationen som ska reglera detta, inte motståndarlagets poliser.
Om stora stjärnor som Gretzky och Sundin, och nu Näslund på hemmaplan tycker att det var bra med poliser, ska vi (som saknar den relevanta kunskapen) bara ignorera dem och istället tycka "hur det ska vara"?
Vi vet ju att det var mindre skador på stjärnorna förr som kom från vårdslösa tacklingar. Men vi ska alltså bara skita i det trots att vi mer eller mindre vet att detta ökade efter det att instigator-regeln kom till i NHL?
- SirDIFalot
- minalman
NHL 11/12
Jamen starta då matchen! Prel. starttid 18:20. Har de försovit sig?SirDIFalot skrev:Game 6 mellan Pittsburgh och Philadelphia idag. 18:05.
Edit:18:25!
Wohooo! Kingsfan sedan barnsben och nästintill alltid mobbad för det. Men nu ni, era gamar. Första gången sedan 11 år som de är vidare. Nu sitter jag och DIF_Soldier hand i hand och sjunger We shell overcome!
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
- Sudden
Har sett Washington två matcher i rad nu, någon annan som sett dom på sistonne? Anser att Washington spelar riktigt tråkigt och inte blir det bättre av att det är Boston på andra sidan. Helt klart tråkigaste matchserien hittills...
Vi är inte Bajen. Vi ska tillbaka.
Har sett dem en del på slutet av naturliga skäl då jag följer Bruins. Har väl ingen direkt koll på Caps men de har väl om jag förstått saken rätt börjat spela mer defensivt/disciplinerat efter coachbytet och det har väl sannolikt gjort att de spelar slutspel överhuvudtaget.Sudden skrev:Har sett Washington två matcher i rad nu, någon annan som sett dom på sistonne? Anser att Washington spelar riktigt tråkigt och inte blir det bättre av att det är Boston på andra sidan. Helt klart tråkigaste matchserien hittills...
Boston har haft en väldigt seg serie än så länge men jag hoppas det lossnar med start onsdag. Finns en hel del sparkapital inte minst offensivt så jag håller tummar och tår för seger i sjunde matchen.
Silfverberg går in i vad jag antar är Ottawas förstakedja, med Michalek och Spezza. Inte lite dålig omgivning!
Tror inte att det blir någon jättesuccé i första NHL matchen, men man kan ju alltid hoppas!
När var det sist Sverige fick fram någon som var så här hypad?
Tror inte att det blir någon jättesuccé i första NHL matchen, men man kan ju alltid hoppas!
- Daniel942
Zibanejad?Kentta skrev:Silfverberg går in i vad jag antar är Ottawas förstakedja, med Michalek och Spezza. Inte lite dålig omgivning!

DIF!
Haha, 52% i PP av Philly i slutspelet, inte illa pinkat..
- Silverminken
Någon som såg Ottawa - Rangers inatt? Någon vänlig själ som kan förklara hur Ottawas sista mål blev godkänt. Blev närapå galen när det godkändes men blev ju seger ändå så.
Kul med Silfverberg ändå, han gjorde en helt okej match och mer kan man inte begära än.
Kul med Silfverberg ändå, han gjorde en helt okej match och mer kan man inte begära än.
"Ett till powerplay mål skulle smaka fisk, eller vad säger man? tårta?" - Niklas Wikegård
- Sudden
Tänker du på ''sparken''? Eller jag kanske kommer ihåg galet...Silverminken skrev:Någon som såg Ottawa - Rangers inatt? Någon vänlig själ som kan förklara hur Ottawas sista mål blev godkänt. Blev närapå galen när det godkändes men blev ju seger ändå så.
Vi är inte Bajen. Vi ska tillbaka.
- SkönaDjurgårn
Ähhhh Capitals...
- Silverminken
Precis! För mig så var det övertydligt att den sparkades inSudden skrev:Tänker du på ''sparken''? Eller jag kanske kommer ihåg galet...Silverminken skrev:Någon som såg Ottawa - Rangers inatt? Någon vänlig själ som kan förklara hur Ottawas sista mål blev godkänt. Blev närapå galen när det godkändes men blev ju seger ändå så.
"Ett till powerplay mål skulle smaka fisk, eller vad säger man? tårta?" - Niklas Wikegård