Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.
Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg
Alla spelarna har ju elitseriekontrakt som inte gäller i allsvenskan. Gäller detta även tränarna?
Har Challe omförhandlat sitt kontrakt? Annars så lär han ju ha rätt bra lön...
i
Tony Zabel har ett gällande treårsavtal med vår klubb. Frågade honom.isolerad skrev:Alla spelarna har ju elitseriekontrakt som inte gäller i allsvenskan. Gäller detta även tränarna?
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Suttit och funderat lite kring det här med kontrakten, spelare löner och så vidare.
Vet inte hur man skriver kontrakten i dag, men kan man inte skriva 1+1 kontrakt som typ mer eller mindre gör gällande att spelare spelar för en lägre lön första året, med garanti för löneökning om laget går upp i ES. Kommer laget däremot inte upp i ES direkt, så har spelare/förening rätt att bryta kontraktet utan att det tillkommer några kostnader för respektive part.
Min fundering kring detta är att det borde i mitt huvud ge spelare som faktiskt är motiverade att spela upp oss i ES igen, samtidigt som de känner att de inte sitter fast i AS i 2 år om det inte går vägen första försöket.
Vet inte hur man skriver kontrakten i dag, men kan man inte skriva 1+1 kontrakt som typ mer eller mindre gör gällande att spelare spelar för en lägre lön första året, med garanti för löneökning om laget går upp i ES. Kommer laget däremot inte upp i ES direkt, så har spelare/förening rätt att bryta kontraktet utan att det tillkommer några kostnader för respektive part.
Min fundering kring detta är att det borde i mitt huvud ge spelare som faktiskt är motiverade att spela upp oss i ES igen, samtidigt som de känner att de inte sitter fast i AS i 2 år om det inte går vägen första försöket.
Alltid Oavsett.
- minalman
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.
Det är väl inte omöjligt att så är fallet. Men killar som Otto och Mackan som kanske är inne på sista året är det ju inte intressant för.18DIF91 skrev:Suttit och funderat lite kring det här med kontrakten, spelare löner och så vidare.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
- Andy
Jag vet inte säkert. Man jag har fått antydningar om att det är exakt så man tänker i några fall.18DIF91 skrev:Suttit och funderat lite kring det här med kontrakten, spelare löner och så vidare.
Får vi se många nya kontrakt eller förlängningar som officiellt sträcker sig över 13/14 är det rimligt att anta att det i några (alla?) fall handlar just om 1+1 kontrakt konsturerade så som du så klokt skisserar.
Noterar dock att Fimpen kritade på för 1 år (rätta mig om jag har fel)
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
- Doyle
Mmmm. Tror du har satt tummen på den profilen som borde gå ut och lägga gummimatta på den frustration som puttrar runt om i supportergrytorna. Förstår självklart att det jobbas så svetten lackar bland ansvariga. Men det är viktigt att ett språkrör utses som får avlasta ledning och enkelt beskriva hur man jobbar och hur planen på kort o lång sikt ser ut. Att just möta all frustration med tystnad och halvhjärtad steril info kan vara förödande om nu saker och ting glider oss ur händerna. Nån måste kliva fram tydligare och möta alla undrande och frustrerade supportrar. Det skulle uppskattas enormt...Andy skrev:Word!Doyle skrev:Har ff så himla svårt att förlika mig med att DIF har åkt ur elitserien. Är väl därför man blir totalt anaboltsteroidförbannad när våra en gång hjältar går på plankan och simmar till räddande farkoster i form av HV, MoDo mfl. Man blir ju riktigt deprimerad då tilltron till DIF som förening inte är större än en fis på Sveavägen till lunch...ingen märker av den bland avgaserna.
Nått måste ju för fan hända. Det är för FAN DIF som håller på att vittra sönder likt regalskeppet Vasa. Väntar på att en kraftfull ledare kommer in och verbalt tar kommandot i föreningen och tar hand om fansen. Det är just en sådan värvning som är det viktigaste DIF behöver...
VAR ÄR DU ?
En devis som är sann och oemotsagd,
HÖRS OCH SYNS MAN INTE SÅ FINNS MAN INTE !!!
Höj rösten nu DIF och visa Er För FAN !!!
Jag tror att Challe kan bli en sådan värvning. Han har personligheten, meriterna på isen för att vara trovärdig, ett stort DIF-hjärta och en underbar svada.
Han är ny på jobbet och har fullt upp med att bygga laget. En förstålig och korekt prioritering om vi ska kunna ställa ett bra lag på isen. När det är klart kommer han nog att gå från klarhet till klarhet också som ikon, samlande kraft och språkrör...
Senast redigerad av Doyle den 2012-04-22 18:15:05, redigerad totalt 1 gånger.
- -daniel-
Jo har den känslan också att man förhandlar med en del spelare med 1+1 liknande kontrakt med helt andra förutsättningar om vi går upp.
Tror det kan vara desto mer attraktivt för vissa typer av spelare med liknande kontrakt.
Jag drömde i natt att Andreas Engqvist blev klar för DIF kommande vecka. Snälla, plz mr.Silly-Tomten make it true.
Tror det kan vara desto mer attraktivt för vissa typer av spelare med liknande kontrakt.
Jag drömde i natt att Andreas Engqvist blev klar för DIF kommande vecka. Snälla, plz mr.Silly-Tomten make it true.
- Andy
Du är klok som vanligt och jag delar din oro.Doyle skrev:Mmmm. Tror du har satt tummen på den profilen som borde gå ut och lägga gummimatta på den frustration som puttrar runt om i supportergrytorna. Förstår självklart att det jobbas så svetten lackar bland ansvariga. Men det är viktigt att ett språkrör utses som får avlasta ledning och enkelt beskriva hur man jobbar och hur planen på kort o lång sikt ser ut. Att just möta all frustration med tystnad och halvhjärtad steril info kan vara förödande om nu saker och ting glider oss ur händerna. Nån måste kliva fram tydligare och möta alla undrande och frustrerade supportrar. Det skulle uppskattas enormt...Andy skrev:Word!Doyle skrev:Har ff så himla svårt att förlika mig med att DIF har åkt ur elitserien. Är väl därför man blir totalt anaboltsteroidförbannad när våra en gång hjältar går på plankan och simmar till räddande farkoster i form av HV, MoDo mfl. Man blir ju riktigt deprimerad då tilltron till DIF som förening inte är större än en fis på Sveavägen till lunch...ingen märker av den bland avgaserna.
Nått måste ju för fan hända. Det är för FAN DIF som håller på att vittra sönder likt regalskeppet Vasa. Väntar på att en kraftfull ledare kommer in och verbalt tar kommandot i föreningen och tar hand om fansen. Det är just en sådan värvning som är det viktigaste DIF behöver...
VAR ÄR DU ?
En devis som är sann och oemotsagd,
HÖRS OCH SYNS MAN INTE SÅ FINNS MAN INTE !!!
Höj rösten nu DIF och visa Er För FAN !!!
Jag tror att Challe kan bli en sådan värvning. Han har personligheten, meriterna på isen för att vara trovärdig, ett stort DIF-hjärta och en underbar svada.
Han är ny på jobbet och har fullt upp med att bygga laget. En förstålig och korekt prioritering om vi ska kunna ställa ett bra lag på isen. När det är klart kommer han nog att gå från klarhet till klarhet också som ikon, samlande kraft och språkrör...
Denna Silly är viktigare än på mycket länge. Det handlar inte bara om vilket lag som byggs utan precis som du antyder om hur kommunikationen med oss suportrar och medlemmar sker. Vi vet alla hur snett det kan gå och hur fel det kan bli när det självspelande pianot drar igång sin undergångs sonat (vi har sett det både vad avser fotbollen som vad avser hockeyn genom åren)
Möjligen kan en positiv bieffekt av degraderingen bli att Challe vid sidan av att vara huvudtränare och sportchef av ekonomiska skäl också får ta hand om en del av kommunikationen. I Allsvenskan får en person göra samma jobb som tre gjorde i Elitserien.
Jag har en känsla av att Challe kan komma att bli den samlande, kommunikativa kraft klubben så väl nu behöver.
Personligen så skulle jag nog också gärna se lite mer av styrelsen också vad avser omvärldskontakterna. Visst ska man respektera tjämnstemännens ansvar och linjeorganisationen, men läget är ju onekligen lite extremt just i år...
Enligt en person som verkligen vet: "I veckan hoppas jag att vi kan presentera flera nya och gamla spelare"
Så, kommande vecka blir mycket spännande!
Edit: Det är inget att komma med egentligen men denna person har sagt ännu mindre förut och detta var en indikation på att läget ändrats.
Edit: Det är inget att komma med egentligen men denna person har sagt ännu mindre förut och detta var en indikation på att läget ändrats.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Alltid något... Det är ju bättre än en total tystnad i alla fall, haha
Nej men minst fem spelare bara måste in den här veckan, annars vet jag inte vad jag gör. Försäsongen börjar ju snart för bövelen...

Nej men minst fem spelare bara måste in den här veckan, annars vet jag inte vad jag gör. Försäsongen börjar ju snart för bövelen...
- Andy
Min info tyder på samma sak - därav mina lugnande inlägg den gångna veckan...Magnutz skrev:Enligt en person som verkligen vet: "I veckan hoppas jag att vi kan presentera flera nya och gamla spelare"
Kanske aldrig har varit mer än en förhoppning och det kanske nämnts tidigare men Tim Heed går till växjö så han kan vi glömma iaf
- Doyle
Litar på Er grabbar. Ska släppa ut lite ånga från tryckkokaren och kyla ner mig med lagom balanserade förväntningar. Tack ändå för att ett litet hopp ändå tänts i mitt hjärterumAndy skrev:Min info tyder på samma sak - därav mina lugnande inlägg den gångna veckan...Magnutz skrev:Enligt en person som verkligen vet: "I veckan hoppas jag att vi kan presentera flera nya och gamla spelare"

- SirDIFalot
http://nyheter24.se/blogg/djurgarden/20 ... ubliktapp/
Inga nyheter direkt men en liten sammanfattning av allt som hänt av Alexandersson.
Inga nyheter direkt men en liten sammanfattning av allt som hänt av Alexandersson.
Expert.
Kommer ett ostrukturerat inlägg nedan som spretar åt olika håll då jag skrivit lite då och då hela dagen mellan att jag gjort annat.
Ser gärna att vi är bra hela säsongen, men främst i KS då (vi måste ju ta oss dit först)
Om man hårddrar det lite brukar det ju ganska ofta se ut såhär:
Första delen är unga hungriga spelare ledande. I DIF har det dom senaste åren var juniorerna som till en stor del burit DIF denna del. Hungern ses även då nykomlingar i ES kan ligga i topp i ES fram till jul för att sedan dala.
Andra delen kräver spelare som kommer till jobbet varje dag. Spelare med inställning och attityd.
Tredje delen kräver, förutom en kombination av ovanstående, spets och kvalite. När det drar ihop sig behöver man attityd och inställning, men även spelare som kan göra det lilla extra.
Jag ser gärna en kedja med juniorer/förstaårs.
1½ kedja med attitydsspelare och 1½ kedja med spets.
Spets - Spets - Spets
Spets/attityd - Spets/Attityd - spets
Attityd - Attityd - Attityd
Hunger - Hunger - Hunger
Om man ser på dom spelare vi har nu (exklusive Åberg)
Spets - Spets - Spets
Spets/attityd - Johner - spets
Hank - Fimpen - Attityd
Hunger - Hunger - Hunger
Och ett förslag på dessa spelare:
Åberg - Otto - Linkan
Ölvestad - Johner - Fleury/Soares
Hank - Fimpen - Blomstrand
Wennberg - Persson - Weigel
Backsidan är svårare. Hur mycket defensiv ska man offra för en grym offensiv back? Hur dåliga passningar får en grym defensiv back slå?
Är väl ganska viktigt att kedja tre och fyra är billiga för att lösgöra pengar till kedja ett och två. I dessa två kedjor måste man ändå hitta en, två spelare under marknadspris (Typ Himelfarb). Därför hade jag önskat att DIF hade en proffsig organisation som scoutat typ NCAA ett par gånger under året i alla fall.
Kollar man på förra årets utropstecken i form av importer:
Broc Little, NCAA (35+31 1,29 p/match)
Hur presterade dessa åren innan
Little 19+24, 1.19 P/match i NCAA
I år finns det 21 spelare med lika bra eller bättre poängsnitt än Broc Little i NCAA
----------------------------
Backsidan är svårare. Hur mycket defensiv ska man offra för en grym offensiv back? Hur dåliga passningar får en grym defensiv back slå?
Om man ska se allting i siffror kan man göra en liten uträkning på hur lagen som gått upp senaste åren har varit formade och presterat så kan man se det så här:
Börjar vi med spelare över 31 hade väl följande spelare varit intressanta:
Otto
Linkan
Ölvestad
Fimpen
Här hade jag velat ha in DT också. Krävs en härförare på backen skulle jag tro.
26-30 då 6-7 stycken
Johner 30
Fleury 27
Robin Persson 27
Risto Korhonen 26
Erik Andersson 26 (borås)
21-25 9-10 stycken
Olov Lundqvist (Borås) 24
Kim Lennhammer 22
Hank 22
Holm 22
Ljungh (Västerås) 22
Sebastian Persson 21
Fredric Weigel 21
Linkan - Otto - Fleury
Ölvestad - Johner - Ljungh
Hank - Fimpen - Erik Andersson
Wennberg - Persson -Weigel
Tjärnqvist - Lennhammer
Lundqvist - Persson
Korhonen - Gustafsson
Jäkligt svårt att bygga utifrån ramar av ålder. Te.x så har ju Ljung överglänts kraftigt av Weigel när dom båda spelat i J20, men han har ju en del rutin. Tyvärr kunde inte våran sportsliga ledning fixa en utlåning av Weigel i år så vi hade fått se vad han kunde göra i HA.
Dock ser den backsidan helt ok ut även om den inte är jätte kreativ.
Tycker även att det ska bli en intressant avvägning hur ledningen behandlar uppsida/nersida. En ung spelare kan ju ha en ruggig uppsida och utvecklas väldigt mycket över vintern. Samma spelare kan ju även stagnera totalt och till och med backa i utvecklingen. Samma sak fast omvänt gäller ju en äldre spelare (även om mer där handlar om motivation). Hur spelar man med oddsen här?
Om man ser till hur Challe spelade i KS så vill han ju komma samlat med laget, vilket kräver skridskoskicklighet och spelare med bra teknik och passningar.
Ser gärna att vi är bra hela säsongen, men främst i KS då (vi måste ju ta oss dit först)
Om man hårddrar det lite brukar det ju ganska ofta se ut såhär:
Första delen är unga hungriga spelare ledande. I DIF har det dom senaste åren var juniorerna som till en stor del burit DIF denna del. Hungern ses även då nykomlingar i ES kan ligga i topp i ES fram till jul för att sedan dala.
Andra delen kräver spelare som kommer till jobbet varje dag. Spelare med inställning och attityd.
Tredje delen kräver, förutom en kombination av ovanstående, spets och kvalite. När det drar ihop sig behöver man attityd och inställning, men även spelare som kan göra det lilla extra.
Jag ser gärna en kedja med juniorer/förstaårs.
1½ kedja med attitydsspelare och 1½ kedja med spets.
Spets - Spets - Spets
Spets/attityd - Spets/Attityd - spets
Attityd - Attityd - Attityd
Hunger - Hunger - Hunger
Om man ser på dom spelare vi har nu (exklusive Åberg)
Spets - Spets - Spets
Spets/attityd - Johner - spets
Hank - Fimpen - Attityd
Hunger - Hunger - Hunger
Och ett förslag på dessa spelare:
Åberg - Otto - Linkan
Ölvestad - Johner - Fleury/Soares
Hank - Fimpen - Blomstrand
Wennberg - Persson - Weigel
Är väl ganska viktigt att kedja tre och fyra är billiga för att lösgöra pengar till kedja ett och två. I dessa två kedjor måste man ändå hitta en, två spelare under marknadspris (Typ Himelfarb). Därför hade jag önskat att DIF hade en proffsig organisation som scoutat typ NCAA ett par gånger under året i alla fall.
Kollar man på förra årets utropstecken i form av importer:
Broc Little, NCAA (35+31 1,29 p/match)
Hur presterade dessa åren innan
Little 19+24, 1.19 P/match i NCAA
I år finns det 21 spelare med lika bra eller bättre poängsnitt än Broc Little i NCAA
----------------------------
Om man ska se allting i siffror kan man göra en liten uträkning på hur lagen som gått upp senaste åren har varit formade och presterat så kan man se det så här:
Det betyder alltså att ett "ultimat" lag för att gå upp har 8-9 juniorer, 9-10 spelare mellan 21-25, 6-7 spelare mellan 25-30 och 3-4 spelare över 31.År Lag <20 21-25 26-30 >31 Totalt
11/12 Rögle 11 9 9 2 31
10/11 Växjö 6 5 9 5 25
09/10 aik 11 12 5 4 32
07/08 Rögle 7 11 3 4 25
Sntt 8,75 9,25 6,5 3,75 28,25
Börjar vi med spelare över 31 hade väl följande spelare varit intressanta:
Otto
Linkan
Ölvestad
Fimpen
Här hade jag velat ha in DT också. Krävs en härförare på backen skulle jag tro.
26-30 då 6-7 stycken
Johner 30
Fleury 27
Robin Persson 27
Risto Korhonen 26
Erik Andersson 26 (borås)
21-25 9-10 stycken
Olov Lundqvist (Borås) 24
Kim Lennhammer 22
Hank 22
Holm 22
Ljungh (Västerås) 22
Sebastian Persson 21
Fredric Weigel 21
Linkan - Otto - Fleury
Ölvestad - Johner - Ljungh
Hank - Fimpen - Erik Andersson
Wennberg - Persson -Weigel
Tjärnqvist - Lennhammer
Lundqvist - Persson
Korhonen - Gustafsson
Jäkligt svårt att bygga utifrån ramar av ålder. Te.x så har ju Ljung överglänts kraftigt av Weigel när dom båda spelat i J20, men han har ju en del rutin. Tyvärr kunde inte våran sportsliga ledning fixa en utlåning av Weigel i år så vi hade fått se vad han kunde göra i HA.
Dock ser den backsidan helt ok ut även om den inte är jätte kreativ.
Tycker även att det ska bli en intressant avvägning hur ledningen behandlar uppsida/nersida. En ung spelare kan ju ha en ruggig uppsida och utvecklas väldigt mycket över vintern. Samma spelare kan ju även stagnera totalt och till och med backa i utvecklingen. Samma sak fast omvänt gäller ju en äldre spelare (även om mer där handlar om motivation). Hur spelar man med oddsen här?
Om man ser till hur Challe spelade i KS så vill han ju komma samlat med laget, vilket kräver skridskoskicklighet och spelare med bra teknik och passningar.
Född till sportchef.