Nu ser lönerna ut som dom gör och spelare eftersträvar självklart en jämlik lön med alla andra spelare i ES lag, jämförelsevis HS har ju riktiga skämt löner. En idrottsman har ju ett bäst före datum och även om dom drar in en jävla massa pengar så finns ingen garanti för att dom får ett välbetalt jobb när dom lägger av att spela.gaspo skrev:Personligen så verkar du sjukt tragisk som kan försvara människor som har astronomiska summor o lyckas bli utblottade. Vet du vad? rätt åt dom. Kan man inte hanterar det så är man inte värd det. Sen tycker jag det e tragiskt att du o många mer inte tycker att exempel vis få ut 100k efter skatt,o sedan få insatt lika mycket varje månad på pensionskonto!Goofs skrev:Personligen tycker jag det är sjukt tragiskt när folk utan någon som helst insyn uttalar sig om andra personers ekonomiska situation. Finns många gamla NBA och NFL stjärnor som tjänat astronomiska summor som idag är helt totalt utblottade. Tror inte dom löner man kan lyfta i den svenska elitserien i ishockey ens kommer i närheten av dom pengarna. Man mättar helt enkelt munnen efter matsäcken. Vill Linkan komma så skulle han givetvis bidra med en hel del och det skulle vara ett rejält lyft för hela laget, men jag förstår att han inte kommer till vilket pris som helst, speciellt då han uttryckligen ville komma tillbaka redan förra säsongen men blev pissad på rent ut sagt.gaspo skrev:Tycker det e tragiskt att inte fler oerhört förmögna människor som kallar sig Djurgårdare kan bidra med mer sponsor pengar eller gåvor! Men det e klart ju mer pengar du har ju snålare är du!
Sen tycker jag att giriga Bremberg kan ta o sänka sina lönekrav rejält! En av dom om inte DEN som hade bäst betalt i hela DIF under sina år i DIF. Han har sitt på det torra även om han inte skulle jobba en dag till i sitt liv.
Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.
- BaronVonDif
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Sv: Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lag
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg
Kan ha missat det här men kan det vara så att DIF är sugna på att få hem Henrik Petré. DIF som moderklubb, 187 cm / 90 kg och vad jag vet en defensiv back som spelar enkelt (men som gjorde en del poäng i Finland). 264 matcher i Elitserien, 126 matcher i SM-Liiga och tog brons i Kazakhstan den här säsongen. Det som talar emot är att han varit skadebenägen det sista (minns bara den punkterade lungan i hans första match för Timrå) och det krävs isåfall att DIF verkligen kollar upp vad för skador han haft det sista och om det isåfall går att förebygga. Kanske ersättare till Printz?
- Datsyuk_13
Haha, Henrik Petré?! Jösses vilken torr värvning...Crashmash skrev:Kan ha missat det här men kan det vara så att DIF är sugna på att få hem Henrik Petré. DIF som moderklubb, 187 cm / 90 kg och vad jag vet en defensiv back som spelar enkelt (men som gjorde en del poäng i Finland). 264 matcher i Elitserien, 126 matcher i SM-Liiga och tog brons i Kazakhstan den här säsongen. Det som talar emot är att han varit skadebenägen det sista (minns bara den punkterade lungan i hans första match för Timrå) och det krävs isåfall att DIF verkligen kollar upp vad för skador han haft det sista och om det isåfall går att förebygga. Kanske ersättare till Printz?
"Håkan Andersson ringde mig en kväll och frågade om jag var intresserad av en ung kille som förvisso var väldigt tunn men som tydligen skulle vara extremt, extremt spelskicklig. Hans namn var Pavel Datsyuk. Jag tackade nej."
- Niklas Wikegård
- Niklas Wikegård
-
- Säsongskort: Ja
Läste för ett tag sedan att DIF är det starkaste varumärket inom sportvärlden i Sverige. Skulle inte en smart marknadsförare som också är djurgårdare kunne utnyttja detta faktum och sälja in varumärket till företag som är intresserade av att synas inom sportvärlden. Måste vara värt massor för ett företag att synas ihop med DIF om det verkligen är sant att det är det starkaste varumärket.
Måste finnas massor av kunniga marknadförare och pr-människor som också är brinnande djurgårdare och som vet hur man utnyttjar ett starkt varumärke. Kom igen nu och sett fart på fantasin...
Måste finnas massor av kunniga marknadförare och pr-människor som också är brinnande djurgårdare och som vet hur man utnyttjar ett starkt varumärke. Kom igen nu och sett fart på fantasin...
- BaronVonDif
Sv: Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lag
Det skrevs när vi fortfarande var ett ES lag, varumärket tappade mycket av sitt värde när vi åkte ur skulle jag tippa.DIF e Cult skrev:Läste för ett tag sedan att DIF är det starkaste varumärket inom sportvärlden i Sverige. Skulle inte en smart marknadsförare som också är djurgårdare kunne utnyttja detta faktum och sälja in varumärket till företag som är intresserade av att synas inom sportvärlden. Måste vara värt massor för ett företag att synas ihop med DIF om det verkligen är sant att det är det starkaste varumärket.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
Jag börjar bli jävligt trött på att inte ett skit händer. Inte nog med att man ska behöva må dåligt under en hel säsong, utan försäsongen ska tydligen innehålla maximal plåga också. Fyfan säger jag, vore fan bäst om all ishockey bara försvann från världen så man kan slippa gå runt med ångest 24 timmar om dagen.
Det finns säkert info man kan gå ut med men "språkrören" verkar saknas. Inte bra. Har ställt fråga till en "källa" för en stund sedan men inte fått något svar än. Återkopplar givetvis så fort jag hört något.Salas skrev:Jag börjar bli jävligt trött på att inte ett skit händer. Inte nog med att man ska behöva må dåligt under en hel säsong, utan försäsongen ska tydligen innehålla maximal plåga också. Fyfan säger jag, vore fan bäst om all ishockey bara försvann från världen så man kan slippa gå runt med ångest 24 timmar om dagen.
Tillägg: den mediala exponeringen av vår förening/klubb kommer vara stort kommande säsong, lika stort eller större än under föregående säsong i ES. Att sälja in oss till sponsorer borde gå bra. Tycker jag.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Så, vi lirar i Allsvenskan. Ge mig tips på backar som inte har kontrakt med stor rutin från Elitserien och utlandet som skulle kunna tänka sig spela för oss för en rimlig peng och som inte behöver någon anpassning till storstaden.Datsyuk_13 skrev:Haha, Henrik Petré?! Jösses vilken torr värvning...
- Andy
Jag håller faktiskt med Jensa Öhling.jensa öhling skrev:Har ingen aning om Tommy Engströms kompetens, men det är fan inget lätt jobb han har nu. Att få ihop ett lag som kan gå upp i ES samtidigt som budgeten ska halveras. Det är oerhört tufft att värva in samt förlänga med spelare då.
Tycker vi skall vara lite försiktiga med att kräva någons avgång eller att peka finger. De flesta av oss har ingen aning av hur föreningen styrs eller vem som gör vad. Jag tror i alla fall att det är så - att de flesta som skriver här inte vet.
Själv har jag ingen aning i alla fall. Känner varken JJ eller Tommy och har ingen kunskap eller information som gör att jag kan värdera deras arbete - än mindre kräva någons avgång.
Att något är fel i klubben och att det dessutom verkar vara lite stökigt med de mellanmänskliga relationerna är ju ställt utom allt rimligt tvivel för oss alla - resultaten talar sitt tydliga språk och vi har inför halvöppen ridå bevittnat tränare såväl som spelare få sparken på ett sätt som är väldigt otypiskt för DIF.
Det är naturligt, eller borde i alla fall vara naturligt, att någon (i företag och föreningar oftast styrelsen) kommer få bära ansvaret. Järlan som högste sportsligt ansvarige tjänsteman är redan borta och valberedningen hintar med ovanligt stor öppenhet att man avser föreslå förändringar också i styrelse. Allt detta är självklart bra!
Men...
... och det är ett stort men. Jag tycker att vi alla skall vara lite försiktiga med att kräva avgångar hit och dit i nuläget samt inte minst att föra den debatten genom att posta mer eller mindre övervägda inlägg anonymt på ett internetforum.
Jag vet att jag nu kastar sten i glashus eftersom jag krävde styrelsens avgång givet att man inte tog tag i vissa frågor i föreningen 2006. Jag krävde dessutom den avgången här på formet, anonymt och in för öppen ridå. precis så som jag nu skriver att jag tycker att vi inte skall agera.
I det 2006 fallet så kan jag möjligen försvara mig genom att de ändå ledde framåt. Vår ordförande svarade i egen hög person här på forumet i ett av de två inlägg han någonsin gjort. En process startade (självklart inte enbart på grund av mig, men jag tror att mitt inlägg och debatten som följde faktiskt bidrog till något av det som hände efteråt i dialogen mellan styrelsen och suportrar/medlemmar).
För min egen del ledde det också till att jag med viss regelbundenhet sedan dess en eller ett par gånger per år träffat Mats över lunch eller en fika för att tala om klubben.
Vad jag försöker säga är att det är bra att vi ligger på, men samtidigt att vi måste vara försiktiga med var vi kräver eller vilka omdömmen vi ger olika personer i föreningen. Har vi inte fakta eller insyn i vem som är skyldig till vad bör vi vara lite återhållsamma. Vår ordförande vill klubben väl, det är jag övertygad om att hela styrelsen och alla på kansliet också vill (inklusive Tommy i detta fall).
Det betyder självklart att vi inte skall vara tysta och acceptera det som sker. Självklart skall vi påverka - det är ju vi som är DIF. Detta engagemang sker nog dock oftast mer effektivt genom att vi inte bara är anonyma internetryttare utan att vi faktiskt engagerar oss, går på möten och deltar i föreningens demokratiska process. Tommy och Järlan svarar/svarade inför styrelsen respektive sportkommitten (vars ordförande är ledamot av styrelsen) och vilka har valt styrelsen - jo vi medlemmar.
Jag menar inte att det är medlemmarnas fel att det mesta gått fel denna mardrömssäsong. Dock är det vi medlemmar som har att besluta oss för vilken styrelse vi vill ska leda föreningens återtåg till finrummet.
Vi vill alla att värvningarna skall bli klara och presenteras här så snart som möjligt. Det är naturligt att Challe och andra är restriktiva med informationen. I detta läge vill man inte påverka olika förhandlingspositioner och alternativ genom att släppa för mycket info.
Silly är kul, spännande och frusterande. Men på samma sätt som det är vi medlemmar som har att tillsätta en ny eller återvälja den gamla styrelsen så tror jag att man alltid som ett komplement till detta forum kan skicka ett mail eller slå en signal om man undrar över vad tex Tommy gör eller inte gör.
Har ni bra idéer eller scoutat några guldkorn hos någon annan svensk klubb eller om ni råkar ha järnkoll på en intressant lirare i den Uzbekiska ligan som ni tycker kan värvas till DIF tror jag Challe, Tommy och de andra bara blir glada för ett mail... Ock självklart delar ni med er av infon ni får tillbaks här på forumet....
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
- Andy
Word!Doyle skrev:Har ff så himla svårt att förlika mig med att DIF har åkt ur elitserien. Är väl därför man blir totalt anaboltsteroidförbannad när våra en gång hjältar går på plankan och simmar till räddande farkoster i form av HV, MoDo mfl. Man blir ju riktigt deprimerad då tilltron till DIF som förening inte är större än en fis på Sveavägen till lunch...ingen märker av den bland avgaserna.
Nått måste ju för fan hända. Det är för FAN DIF som håller på att vittra sönder likt regalskeppet Vasa. Väntar på att en kraftfull ledare kommer in och verbalt tar kommandot i föreningen och tar hand om fansen. Det är just en sådan värvning som är det viktigaste DIF behöver...
VAR ÄR DU ?
En devis som är sann och oemotsagd,
HÖRS OCH SYNS MAN INTE SÅ FINNS MAN INTE !!!
Höj rösten nu DIF och visa Er För FAN !!!
Jag tror att Challe kan bli en sådan värvning. Han har personligheten, meriterna på isen för att vara trovärdig, ett stort DIF-hjärta och en underbar svada.
Han är ny på jobbet och har fullt upp med att bygga laget. En förstålig och korekt prioritering om vi ska kunna ställa ett bra lag på isen. När det är klart kommer han nog att gå från klarhet till klarhet också som ikon, samlande kraft och språkrör...
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Vad du tycker om mig personligen känns aningen irrelevant och att utan någon som helst insyn sitta och höfta ur dig summor hit och dit bättrar ju inte direkt på din image. För att klarlägga det hela så tycker jag du ska ge fan i att kritisera folk och kalla dom giriga hit eller dit utan några som helst belägg för att göra det.gaspo skrev:Personligen så verkar du sjukt tragisk som kan försvara människor som har astronomiska summor o lyckas bli utblottade. Vet du vad? rätt åt dom. Kan man inte hanterar det så är man inte värd det. Sen tycker jag det e tragiskt att du o många mer inte tycker att exempel vis få ut 100k efter skatt,o sedan få insatt lika mycket varje månad på pensionskonto!
Tror ingen här på forumet har någon koll på hur förhandlingarna mellan DIF och Linkan ser ut i nuläget, varken hans personliga löneanspråk eller vad han fått i förslag från Challe.
Att döma någon efter vad man tror känns bara rent ut sagt idiotiskt och har inget med silly-season att göra överhuvudtaget. Det är "fans" som likt dig bara kräver och kräver utan att ha någon form av verklighetsuppfattning som skapar dessa luftslott och tar död på allt vad klubbkänsla heter. Jag skäms rent ut sagt för att supporta samma förening som dig.
Hur mycket blir det då typ? Nån som vet?Lund skrev:Jag har för mig att jag läste det rätt nyligen men det var en artikelfrån tiden då Säcken var tränare. Det är snarare så att spelarbudgeten måste halveras nu när vi spelar i Allsvenskanrobin975 skrev:Djurgården ska tydligen lägga 3-4 miljoner mer på spelarbudgeten inför nästa säsong läste jag på nån sida. Varför ska man då sänka lönerna?
Nån som har läst något liknande?
VI ÄR TILLBAKA!!!
- -daniel-
Jag tror vi pratar om en budget mellan 15-18 miljoner, att jämföra med de 35-40 miljonerna vi hade den gångna säsongen (exkl sociala avgifter).robin975 skrev:Hur mycket blir det då typ? Nån som vet?Lund skrev:Jag har för mig att jag läste det rätt nyligen men det var en artikelfrån tiden då Säcken var tränare. Det är snarare så att spelarbudgeten måste halveras nu när vi spelar i Allsvenskanrobin975 skrev:Djurgården ska tydligen lägga 3-4 miljoner mer på spelarbudgeten inför nästa säsong läste jag på nån sida. Varför ska man då sänka lönerna?
Nån som har läst något liknande?
-
+1Goofs skrev:Vad du tycker om mig personligen känns aningen irrelevant och att utan någon som helst insyn sitta och höfta ur dig summor hit och dit bättrar ju inte direkt på din image. För att klarlägga det hela så tycker jag du ska ge fan i att kritisera folk och kalla dom giriga hit eller dit utan några som helst belägg för att göra det.gaspo skrev:Personligen så verkar du sjukt tragisk som kan försvara människor som har astronomiska summor o lyckas bli utblottade. Vet du vad? rätt åt dom. Kan man inte hanterar det så är man inte värd det. Sen tycker jag det e tragiskt att du o många mer inte tycker att exempel vis få ut 100k efter skatt,o sedan få insatt lika mycket varje månad på pensionskonto!
Tror ingen här på forumet har någon koll på hur förhandlingarna mellan DIF och Linkan ser ut i nuläget, varken hans personliga löneanspråk eller vad han fått i förslag från Challe.
Att döma någon efter vad man tror känns bara rent ut sagt idiotiskt och har inget med silly-season att göra överhuvudtaget. Det är "fans" som likt dig bara kräver och kräver utan att ha någon form av verklighetsuppfattning som skapar dessa luftslott och tar död på allt vad klubbkänsla heter. Jag skäms rent ut sagt för att supporta samma förening som dig.
- minalman
Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.
Bra inlägg! Man skulle bra gärna vilja läsa en självbiografi skriven av JJ. Allt har nog inte gått till så som vi tror.Andy skrev: Massa läsvärd text
....
Något vi aldrig riktigt tar på allvar är att komma ihåg bakgrunden med klubbens ansträngda ekonomi för några år sedan. Det är i princip samma ledning i dag. Jag tror att de är livrädda att både vara ansvarig styrelse när det blir AS och sedan även sätta oss på pottkanten ekonomiskt igen. Då stannar de hellre i AS än att chansa med underbudgeterat i år, för att komma upp i ES nästa. Hellre några år i AS med ett nytt lagbygge, nya talanger. Jag tror inte de vågor göra något som det inte finns ekonomi för. Det är ju samma gäng som gjorde bra jobb som räknenissar förra gången. De har inte blivit förvandlade till duktiga sportledare (vilket årets degradering är bevis för) men de vet hur man sköter pengar. Vill vi göra tvärtom, dvs chansa med ekonomin för att komma upp i ES sfsm så måste vi ha en annan styrelse.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)