Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av #87 »

Bäcklin kommer med 99% säkerhet träna oss nästa säsong. Så löd iaf den senaste infon jag fick.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

#87 skrev:Bäcklin kommer med 99% säkerhet träna oss nästa säsong. Så löd iaf den senaste infon jag fick.
Tack! Fan vad kul att höra :)
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Rådgivaren

Inlägg av Rådgivaren »

Tolkar intervjun med Otto på startsidan som att han kör vidare ett år till vilket känns bra. Han har förvisso blivit lite av en syndabock här i kvalet efter några rent otroliga målmissar - men man glömmer så lätt att han nästan bar laget på sina axlar under sista tredjedelen av grundserien, definitivt en av våra bästa spelare under den delen av säsongen.

Hoppas också mycket på att vi får behålla Tim Eriksson. Kan vara bristen på kreativitet i övriga laget som får killen att lysa lite extra. Men en forward som faktiskt kan lura bort en motståndare med sin teknik, ja sådana vimlar det inte direkt av i den här spelartruppen och jag tror att Eriksson passar i en frejdig allsvenska. Gärna i kedja med Fimpen och Kempe.

Ölvestad ska givetvis vara kvar.

Av de yngre är jag mer tveksam. Cehlin och Brodin kan vi släppa, de har kört fast och behöver ett miljöombyte. Åberg är jag lite skeptisk till, framstod som en sniper i början av säsongen men sen har inte mycket hänt och jag ser inte riktigt potentialen i hans spel heller för den delen.

Men det vi måste få in i laget är ett par naturliga målskyttar - och en playmaker för vårat power play (läs: Bremberg).
Glory1

Inlägg av Glory1 »

Jodå, Åberg ska vara kvar. En lina där Linkan matar Åberg med mackor!
jokohanho
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av jokohanho »

Jim Morrison skrev:
#87 skrev:Bäcklin kommer med 99% säkerhet träna oss nästa säsong. Så löd iaf den senaste infon jag fick.
Tack! Fan vad kul att höra :)

hm. hur många tränare ska djurgården ha nästa säsong?:) vi har zabel och challe nu. falk kommer ju som spekulerat försvinna. men nu är både bäcklin och Kenta Nilsson på väg in? det lämnar oss med 4. challe eller Kenta som mer scoutningsansvarig kanske?
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Jaha, vilka ska man då tro blir kvar?

Jag gissar att följande garanterat försvinner:
#1 Tim Sandberg (G)
#41 Gustaf Wesslau (G)
#49 Kyle Klubertanz (D)
#55 David Printz (D)
#18 Jonas Almtorp (C)
#64 Daniel Brodin (RW/LW)
#15 Mattias Carlsson (LW/RW)
#29 Patrick Cehlin (LW/RW)
#26 Tim Eriksson (LW/RW)
#70 Mario Kempe (RW/LW)
#37 John Norman (C/LW)
#17 Mathias Tjärnqvist (LW)
#93 Mika Zibanejad (C/RW)

Följande är mer tveksamma:
#34 Daniel Tjärnqvist (D)
#7 Andreas Holmqvist (D)
#4 Marcus Nilson (RW)
#14 Fredrik Claesson (D)

Följande tror jag blir kvar:
#33 Erik Gustafsson (D)
#36 Philip Holm (D)
#28 Kim Lennhammer (D)
#21 Ludwig Blomstrand (LW/RW)
#20 Christian Eklund (LW/C)
#9 Kristofer Ottosson (C)
#46 Pontus Åberg (RW/LW)
#19 Jimmie Ölvestad (LW)

Blir en oerhört spännande silly som inleds nu. Fantastiskt mycket mer spännande än stora delar av den här ökenvandringen till säsong...
MGC

Inlägg av MGC »

-daniel-, ser ut som ett troligt scenario bortsett från Tim, varför tror du att han försvinner? Klart bra i AS och vill säkert vara kvar i DIF.
Mash

Inlägg av Mash »

Jag kan tänka mig att Honken sticker av egen vilja. Det ser ut som han har tråkigt på isen.

Om jag fick välja vill jag se dessa kvar:

Ölvestad
Fimpen
Ottosson
Nilson
Tim
Gustafsson
Klubertanz(faktiskt!)
Printz
Holm
Blomstrand

Det blir prioritet att hitta ny målvakt då jag tror samtliga målvakter sticker till annan liga.

Resterande kan packa eller rycka upp sig ordentligt. Majoriteten av den nuvarande truppen har begått minst ett misstag som gjort att vi är där vi är idag. Visst, hockey är en lagsport men de flesta misstagen har skett utav individer. "Mistakes is part of human nature" brukar jag själv säga men det är fan inte ett misstag att inte kunna passa en puck på fem-åtta meter, det är okunskap.

Angående Kyle. Han gjorde det största misstaget i säsongen, men han var på väg uppåt och hade förbättrat sig något oerhört. För mig visar det att han vill och kan. Såna spelare vill jag ha kvar (jämfört med vissa av hans lagkompisar). När Allsvenskan drar igång borde han vara revansch sugen som in i väggen.
gurra

Inlägg av gurra »

Glory1 skrev:Jodå, Åberg ska vara kvar. En lina där Linkan matar Åberg med mackor!
Får gåshud.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

MGC skrev:-daniel-, ser ut som ett troligt scenario bortsett från Tim, varför tror du att han försvinner? Klart bra i AS och vill säkert vara kvar i DIF.
Jag vet inte, men tror helt enkelt inte han blir kvar. Den jag hoppas mest på är Kempe men tror det är kört där tyvärr.
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av #10 »

Kan fan hålla med om att kyle kan vara en riktigt bra back för oss nästa år.
Therocket1

Inlägg av Therocket1 »

En gammal forumräv gör comeback! En del kommer ihåg mig men jag tror den stora majoriteten inte har en susning om vem jag är. Hur som haver, inte det jag ska diskutera.

Har precis som er andra funderat på ett kommande lagbygge. Frågorna är många, men än så länge är svaren få. Huvudfrågan för kommande trupp är faktiskt budgeten, den avgör mer eller mindre hur truppen ser ut oavsett hur många hemvändare som kan tänka sig att gå ner i lön. Jag har valt att spekulera i en trupp som är med allsvenska mått mätt väldigt hög. Tror det kan finnas ett par överraskningar i den för ett par men men.. :)

Målvakter:
#1 - Tim Sandberg
#32 - Mikael Tellqvist
Kommentar: Ett stabilt målvaktspar där Tellan får förtroendet att vara första målvakt. Sandberg får ytterligare ett till år på sig att utvecklas i en miljö där han känner sig hemma. Detta målvaktspar kan mycket väl även hålla i Elitserien 2013/2014.

Backar:
#7 - Andreas Holmqvist
#28 - Kim Lennhammer
#33 - Erik Gustafsson
#34 - Daniel Tjärnqvist
#36 - Philip Holm
#49 - Kyle Klubertanz
#55 - David Printz
Kommentar: Med Allsvenskan mått mätt ett dyrt försvar, men å andra sidan bör detta försvar vara i särklass det bästa i Allsvenskan. De må ha haft ett dåligt år i Elitserien i år men i Hockeyallsvenskan är det nya tag som gäller. Jag hoppas innerligen Klubertanz stannar, en personlig favorit som är väldigt duktig framåt. Att han gör misstag köper jag fullt ut, men killen ska inte ens användas i t.ex. boxplay som han har gjort i år. Låt han fokusera på uppspel och powerplay som han gör som bäst. Ganska liknande situation med Honken också. Med spelskickliga backar kommer man långt på i Hockeyallsvenskan där forwards inte alls är lika skickliga som i Elitserien. Tjärnqvist agerar general tillsammans med Printz och ungtupparna Lennhammer (Som har gjort bra ifrån sig i Allsvenskan) och Gustafsson tar de två kvarvarande platserna. Philip Holm är sjundeback och avlastar exempelvis Klubertanz och Holmqvist vid defensiva uppgifter.

Forwards:
#4 - Marcus Nilson
#9 - Kristofer Ottosson
#17 - Ludwig Blomstrand
#19 - Jimmie Ölvestad
#20 - Christian Eklund
#21 - Andreas Engqvist
#22 - Henrik Eriksson
#23 - Fredrik Bremberg
#24 - Fredric Weigel
#37 - John Norman
#46 - Pontus Åberg
#64 - Daniel Brodin
#70 - Mario Kempe
Kommentar: Tror att det även här har smugit in sig ett par överraskningar för en del. Jag tror inte det är helt omöjligt att locka hem Andreas Engqvist till ett ettårskontrakt i Hockeyallsvenskan. Engqvist skulle bli den första center vi verkligen behöver och kan på egen hand leda laget framåt, dock ska man inte lita enbart på en spelare. Som sagt, han kommer bli dyr ifall han vänder hem men det är väl investerade pengar. I övrigt så har jag valt att plocka in "Linkan" som bör vara självklar i ett Djurgårdslag om han själv vill. Vidare tror jag att vi kan behålla de killar jag har listat, även om en del kan bli dyra. Men vill man bara vara kvar ett år i allsvenskan så kommer det att kosta, det är bara att konstatera.

Kedjor:
Bremberg - Engqvist - Kempe
Nilson - Ottosson - Ölvestad
Eriksson - Norman - Åberg
Eklund - Weigel - Brodin
Blomstrand

Tjärnqvist - Lennhammer
Printz - Klubertanz
Gustafsson - Holmqvist
Holm

Tellqvist - Sandberg
Kommentar: Finns inte så mycket att säga egentligen, har försökt skapa två offensiva kedjor som ska stå för målen, en tvåvägskedja med potential att göra många poäng och en fjärdekedja som i första hand prioriterar defensiven men kommer vara vassa i kontringarna med Brodin's snabbhet i kombination med Weigel's speluppfattning. Blomstrand finns med för att göra en hel del pigga inhopp, viktigt att killen får ordentligt med speltid.

Har varit lite kluven när det gäller försvaret, men kan ställa upp på många olika sätt och min tanke är att man här matchar mot motståndet lite grann. I övrigt så ska inte Klubertanz eller Holmqvist få några direkt defensiva uppgifter utan dessa ska delegeras till Holm istället.

Nyförvärv:
Mikael Tellqvist - Från Modo
Andreas Engqvist - Från Montréal Canadiens
Henrik Eriksson - Från Mora
Fredrik Bremberg - Från Timrå

Förluster:
Gustaf Wesslau - Till Elitserien/KHL/Schweiz
Fredrik Claesson - Till Ottawa/AHL
Mattias Carlsson - Till Elitserien/Hockeyallsvenskan
Mathias Tjärnqvist - Till Elitserien/Hockeyallsvenskan
Jonas Almtorp - Till Elitserien/Hockeyallsvenskan
Tim Eriksson - Till Elitserien/Hockeyallsvenskan
Patrick Cehlin - Till Nashville/AHL
Stefan Söder - Till Division 1
Mika Zibanejad - Till Ottawa/AHL
Senast redigerad av Therocket1 den 2012-04-06 20:33:41, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

OM man då skulle försöka plocka fram de spelare som jag gärna ser bli kvar:

Hemskt gärna behålla:

Printz
DT
Ölvestad
Otto
Fimpen
Åberg
Norman
Kempe
Tim

Varken eller:
Holm
Claesson
Brodin
Gustafsson
Weigel
Cehlin
Sandberg

Hej Då så det bara sjunger om det ( av olika anledningar ) :

Mackan ( Kanske, kanske vara kvar med enorma lönesänkningar )
Honken ( Kanske, kanske vara kvar med enorma lönesänkningar )
Kyle
Almtorp
Carlsson
MT
Mika
Kim Lennhammer
Stefan Söder
Wesslan

In:
Tellqvist
Hank
Bremberg ( Han skulle få igång vårt PP bara det räcker för att signa honom enligt mig. )
DIFDIF
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av DIFDIF »

Några som vill ha Kyle nästa år fast själv tror jag det är kört till 100 %. Tror inte han själv vill vara kvar efter hoten osv och samtidigt tror jag han har en för hög lön för att spela i HA.
Låst