Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Andy
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av Andy »

[
quote="] jag håller med om att Wesslau kanske sett något mindre fokuserad ut i KS än vad han gjorde i grundserien, men största anledningen är att utespelarnas försvarsspel sänkts flera klasser och vi gjort fler matchavgörande misstag som ställt honom i riktigt svåra situationer. Sen gjorde han väl någon match (Örebro-matchen borta?) som var rätt skakig på egen hand.

Men att vara besviken på Gustaf känns som ett hån; vi pratar trots allt om den enda i Djurgården anno 11/12 som hållit en hög genomgående nivå.
Jag uppfattar inte att någon är besviken på Wesslaus spel (sedan att många är besvikna på honom om det visar sig vara sant att han mitt under kvalserien förhandlat med HV vilket det finns indikationer på).

Det hela handlar om att några personer som ett skäl till varför man borde överväga Tellqvist som en långsiktig lösning i målvaktsfrågan vid sidan om att man var orolig för att Wesslau skulle dra om det blev motigt eller om han fick ett bra anbud lyfte fram en oro för att Wesslau med sin relativa och jämfört med Tellqvist ringa erfarenhet av spel på högsta nivå samt baserat på en allmän känsla av att hans nerver inte var lika starka som Tellqvists skulle kunna vara sämst när det gälde.

Sedan konstaterar samma skribenter nu att vi har många poäng och segrar att tacka enbart Wesslau för under grundserien. Att han varit grym och en av de få som är värd ett bra betyg, MEN att han sedan var mindre stabil i måste-matcherna när det gälde DIFs framtid för att sedan plötsligt igen vara bra och hålla nollan när trycket var borta, katastrofen på plats och matcherna betydelselösa igen.

De flesta håller med om han han är värd att hyllas och att han utom när det väl gälde varit mycket bra.

Vad som hänt med Tellqvist i kassen kan vi inte ens spekulera om...
..och jag hävdar bestämt att Wesslau inte var så mycket sämre (förutom i kanske Örebro-matchen) i KS kontra ES. Har man ett fallerande försvarsspel så är det inte enkelt att vara målvakt.

Intressant förresten att du inte yttrat ett ord under hela säsongen om Wesslau i alla matcher han gjort bra för att komma nu och nedvärdera hans insats när hela laget framför honom spelat som stora jävla sopor.

Men vi kommer ingen vart här, jag tar hemskt gärna Tellqvist nu i det här läget vi är i. Stort om han väljer att ställa upp. Jävligt stort.

Hävdar dock fortfarande med allra största bestämdhet att Wesslau är en bättre målvakt.[/quote][/quote][/quote]

Snälla... Kör inte i gång det där racet du drev innan sässongen....

Dessutom snackar du skit nu:

Jag har tidigare skrivit och jag hävdar fortfarande att Wesslaus utrusnining och brytning med klubban halvvägs till blå hemma mot Växjö är det snyggaste jag sett en målvakt göra sedan jag började följa DIF 1981.

Jag vet ärligt talat inte vad du har för hang up på mig, men jag ber dig att inte köra igång samma race nu som innan sässongen mot mig. Tack!
Senast redigerad av Andy den 2012-04-05 17:22:53, redigerad totalt 1 gånger.
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Andy skrev: Snälla... Kör inte i gång det där racet du drev innan sässongen....

Jag har tidigare skrivit och jag hävdar fortfarande att Wesslaus utrusnining och brytning med klubban halvvägs till blå hemma mot Växjö är det snyggaste jag sett en målvakt göra sedan jag började följa DIF 1981.

Jag vet ärligt talat inte vad du har för hang up på mig, men jag ber dig att inte köra igång samma race nu som innan sässongen mot mig. Tack!
Och jag ber dig i samma välmening att inte dra på dig någon "vi skulle valt Tellqvist istället"-kostym och få det att låta som du var ensam om att tycka det inför säsongen. Jag vill minnas att vi kanske var 3-4 personer här som envist försvarade valet med Wesslau framför Tellqvist. I varannan mening här under någon månad så sågades Wesslau...du drömmer om du påstår något annat.

Men vi kommer ingen vart så det är nog lika bra att droppa det hela.
Användarvisningsbild
mårten

Inlägg av mårten »

Tellqvist diskussionen igen , trevligt. Kommer ihåg som det var igår när detta var på tapeten senast. 10-15 sidor om Tellan med olika åsikter. Håller med Andys inlägg som är jävligt bra skrivet och hoppas att vi har en så in i helvete tur att Tellqvist är sugen på att ens prata kontrakt med oss. Wesslau i all ära , klart säsongens bästa spelare men hoppas på att Tellan kommer hem.

Glad Påsk
Anteson

Inlägg av Anteson »

instämmer tycker tellan o linkan ska komma hem !
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

-daniel- skrev:
Andy skrev: Snälla... Kör inte i gång det där racet du drev innan sässongen....

Och jag ber dig i samma välmening att inte dra på dig någon "vi skulle valt Tellqvist istället"-kostym och få det att låta som du var ensam om att tycka det inför säsongen. Jag vill minnas att vi kanske var 3-4 personer här som envist försvarade valet med Wesslau framför Tellqvist. I varannan mening här under någon månad så sågades Wesslau...du drömmer om du påstår något annat.

Men vi kommer ingen vart så det är nog lika bra att droppa det hela.
Daniel nu lägger du (igen) ord i min mun och hävdar att jag tycker saker hit och dit. Vad du än säger kommer jag inte att hoppa ner i din sandlåda igen. Däremot bestämmer jag gärna själv vad jag tycker och tänker.

Jag har inte och kommer inte dra på mig någon "vi skulle ha valt Tellqvist istället" kostym hur mycket du än tjatar om det och hävdar det.

Jag har inte påstått och kommer aldrig påstå att jag var ensam om att säga välkommen till Wesslau (jag startade till och med EB "välkommen Wesslau" tråd) och tycka att det var en bra värvning av en bra målvakt Samtidigt som man sunt och reflekterande framhöll att klubben kanske borde överväga Tellqvist som en Bättre långsiktig lösning. Den åsikten tror jag delades av flertalet hockey-kunniga personer här på forumet som sett båda två spela. Sedan var det du och ett gäng till som tyckte att vi som ville att man övervägde Tellqvist i alla fall borde hålla truten och att till exempel jag var en pårökt haschtomte och andra onvädnngsord som vågade säga "kul med Wesslau, men man kanske borde fundera på Tellqvist".

Den kritik de personer som sa att Wesslau var en fantastisk värvning och en bra målvakt framhöll när man hävdade att man borde fundera på Tellqvist var de jag tidigare redogjort för: nämligen:

1. Att Tellqvist som urdjurgårdare och i ett läge där han bad om att få komma hem och då han var beredd att skriva ett långt ovillkorat kontrakt och även hålla nere sina löneanspråk för att få avsluta karriären i sitt älskade DIF var ett Långsiktigt bättre altenatvi än AIK:aren Wesslau som även om han är en fantastisk målvakt sannolikt skulle dra från DIF om han fick ett bättre erbjudande från en annan svensk eller utländsk klubb eller om det blev lite motigt.

2. Det andra argumentet som framhölls till Tellqvist fördel var att hans erfarenhet av viktiga matcher och av ishockey på topnivå var mer omfattande än Wesslaus ganska begränsade erfarenhet av spel på nivå högre än Allsvenskan (bara 80 matcher cirka totalt) antagligen innebar att han i pressade lägen skulle prestera bättre än Wesslau.

Ett par skribenter tyckte dessutom att man hos Wesslau jämfört med superpsyket hos Tellqvist anade en viss svaghet.

Sammantaget tyckte man att Tellqvist var ett bättre val då man var rädd att Wesslau även om han är en bra målvakt skulle kunna vara sämst när det gäller.

Facit på punkten 1. har vi inte även om det förefaller som att han förhandlat med HV mitt under kvalserien.

Facit på punkten 2. Är solklart... Efter en fantastisk grundserie och efter att ha burit laget under serielunken kom ett antal urviktiga måste- matcher i kvalserien. När dessa viktiga matcher kom och när det gälde som mest uppvisade Wesslau sitt sämsta spel. När vi sedan var ute och degraderingel klar och matcherna återigen var betydelselösa storspelade han och höll nollan.

Jag klagar inte på Wesslau utan tackar honom för det han gjort för oss i år. Samtidigt tycker jag det är viktigt att sätta detta i perspektiv.

Daniel >>> jag kommer att fortsätta svara på dina påhopp och försöka ge min bild av vad jag egentligen tycker så länge du envisas med att här på forumet säga vad du tycker att jag tycker och tänker.

Har inget mer att tillägga i sak och hoppas att du kan lägga ner detta nu. Vi hade olika åsikt innan sässongen, vi har olika åsikt nu. Bara att gilla läget och gå vidare.
Användarvisningsbild
Amadeus

Inlägg av Amadeus »

Andy skrev:
Jim Morrison skrev:
SirDIFalot skrev:Klart det är tråkigt om Wesslau går till HV71 men det är ju knappast något megasvek. Dessutom så har han numera bättre statistik i kvalserien än i grundserien så lägg ner det där snacket om att han skulle ligga sist i målvaktsligan i KS.
Han var sist i kvalserien när vi fortfarande hade möjlighet att stanna i elitserien. Sen så höll han en obetydlig nolla i den förra matchen som förbättrade hans statistik något.
Bravo!

Det är exakt det som är poängen och som debatterades innan sässongen. Man sa "grym värvning, kul och välkommen' samtidigt som man varnade för att det finns risk för att han är sämst när det verkligen gäller att vara bäst i varje match.

Och vad hände? Efter en delvis briljant grundserielunk kom ett par måste matcher i kvalserien varpå hans spel var långt ifrån stabilt. När katastrofen var ett faktum, DIF fått respass till Allsvenskan och resterande matcher var betydelselösa då höll han nollan och var tillbaks i gammal fin form....
Fast man kan ju inte påstå att han inte håller i måstematcher, om man tittar på slutspelet 2010.
Där tycker iaf jag att han höll för måstematcher.
Och även fast jag älskar Tellan lika mycket som Wesslan (nästan iaf), så är jag inte säker på att Tellan klarat det bättre än Wesslan. Det är ju trots allt inte Wesslan som varit den felande länken, utan det vidriga värdelösa backspel samt oförmågan att göra mål
"Jag spelar hellre i division 4 iklädd DIF-tröjan än att spela med något annat lag i elitserien"
Fimpen
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Vad är det egentligen som säger att Wesslau förhandlat med HV under pågående kvalserie? Allt som hänt är ju att media rapporterat om HV's intresse för Wesslau.
Expert.
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av #10 »

Är det ingen som kan lägga ihop 1+1 och se att i es hade wesslan mycket mer att göra i matcherna och i ks så stod han stilla långa stunder och kom inte in i matcherna speciellt bra.

Sen håller jag med om att Tellan hade varit ett bättre långsiktigt alternativ.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Andy skrev:Jag klagar inte på Wesslau utan tackar honom för det han gjort för oss i år.
Å andra sidan (undeförstått) menar du naturligtvis att Tellqvist hade hållt oss kvar, du hade samma retorik i dina poster innan säsongen och kör med samma stil nu.

Ingen idé att fortsätta det här, du får tycka och skriva vad du vill men jag har aldrig vart efter dig på något sätt kört med några påhopp - tolkar du det så så ber jag om ursäkt och önskar dig en fortsatt trevlig kväll.
Glory1

Inlägg av Glory1 »

Adde Engqvist visar vilken djurgårdare han är och offrar ett år i AS för att försöka spela upp oss.
Harold Camping

Inlägg av Harold Camping »

Glory1 skrev:Adde Engqvist visar vilken djurgårdare han är och offrar ett år i AS för att försöka spela upp oss.

Kommer nästan bli förbannad om han gör det. Ante förtjänar mer än så.
Användarvisningsbild
Byström

Inlägg av Byström »

Det vore så stort. Då skulle både den ena och den andra tåren falla från mina kinder. Önskar verkligen Ante ALL lycka i sin hockeykarriär!
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Hur är det med Alex Ribbenstrand? Han har väl kontrakt över 12-13, men hur ör hans ställning? Någon chans att han kan komma loss?
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Andy skrev:Hur är det med Alex Ribbenstrand? Han har väl kontrakt över 12-13, men hur ör hans ställning? Någon chans att han kan komma loss?
Han hade väl någon ljumskskada som satte stopp för säsongen tror jag, känns högst osäker status på honom således.
Användarvisningsbild
Datsyuk_13

Inlägg av Datsyuk_13 »

Har nu suttit ned ett tag och sammanställt en lista på spelare med utgående kontrakt som jag personligen tycker bör vara högintressanta för DIF inför kommande säsong. Bör dock tilläggas att namnen som står i fet text är spelare som kanske är att betrakta som aningen "orealistiska"/för dyra värvningar. Men man kan ju alltid hoppas… =)

MÅLVAKTER:

Christian Engstrand (Linköping)
Daniel Bellissimo (Bofors)
Stefan Ridderwall (Timrå)
Johan Backlund (Kärpät)
Nicklas Dahlberg (Örebro)
Julius Hudacek (Södertälje)
Daniel Larsson (HV71)
Magnus Åkerlund (Borås)
Mikael Tellqvist (Modo)
Eddie Läck (Chicago Wolves)
Dennis Endras (HIFK)

BACKAR:

Eric Moe (Sundsvall)
Mads Bödker (Leksand)
Dan Iliakis (Mora)
Thomas Mitell (Västerås)
Mathias Porseland (HPK)
Chris Lee (Adler Mannheim)
Aarto Laatikainen (JYP)
Johan Björk (Lukko Rauma)
Jyri Marttinen (Pelicans)
Pavel Skrbek (JYP)
R.J. Anderson (Lillehammer)
Victor Bartley (Milwaukee)
Richie Regehr (Eisbären Berlin)
Kevin Hecquefeuille (Genève-Servette)
Elias Granath (Timrå)
Timmy Pettersson (Inglostadt)
Patrick Coulombe (Vålerenga)
Staffan Kronwall (Severstal)
Peter Messa (Lörenskog)

FORWARDS:

Sebastian Meijer (Luleå)
Damien Fleury (Timrå)
Andreas Engqvist (Hamilton)
Linus Persson (Bofors)
Pär Edblom (Örebro)
Mads Christensen (Eisbären Berlin)
Dragan Umicevic (Malmö)
Alexander Barta (Malmö)
Henrik Eriksson (Mora)
Daniel Viksten (Mora)
Dustin Johner (Tingsryd)
David Åslin (Troja)
Markus Ljungh (Västerås)
Broc Little (Västerås)
Ryan MacMurchy (Stavanger)
"Håkan Andersson ringde mig en kväll och frågade om jag var intresserad av en ung kille som förvisso var väldigt tunn men som tydligen skulle vara extremt, extremt spelskicklig. Hans namn var Pavel Datsyuk. Jag tackade nej."
- Niklas Wikegård
Låst