Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av Jim Morrison »

SirDIFalot skrev:
Jim Morrison skrev:
SirDIFalot skrev:Klart det är tråkigt om Wesslau går till HV71 men det är ju knappast något megasvek. Dessutom så har han numera bättre statistik i kvalserien än i grundserien så lägg ner det där snacket om att han skulle ligga sist i målvaktsligan i KS.
Han var sist i kvalserien när vi fortfarande hade möjlighet att stanna i elitserien. Sen så höll han en obetydlig nolla i den förra matchen som förbättrade hans statistik något.
Om du nu ogillar honom så mycket. Varför tar du så illa upp om han lämnar? Vi kommer ju förmodligen få in Tellan eller någon i alla fall?
Jag ogillar absolut inte Wesslau. Han är en fantastisk målvakt som jag hoppas vi får behålla. Jag vågar bara ge kritik till skillnad från andra när han faktiskt spelar dåligt. Men ingen skulle bli gladare än jag (nåja) ifall han stannade kvar.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Morwin
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Morwin »

Tycker vi kan skita i wesslan. Visst han är en riktigt bra målvakt men tycker fortfarande Tellan är mycket bättre och stabilare.
- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

Andy skrev:
SirDIFalot skrev:
Andy skrev:
DIF_Soldier skrev:
Andy skrev:Nu riskerar man väl att bli bränd på bål och bannad eftersom vissa skribenter inte tål eller tycker att man ska få kritisera Weslau på något sätt, men...

Om vi vrider tillbaks klockan till tiden för debatten angående Wesslau eller Tellqvist så framhöll de som ville ha Tellqvist framför Wesslau två punkter av kritik mot valet Wesslau:

1. Erfarenhet

Man menade att Tellqvist med sin betydligt mer omfattande erfarenhet från ishockey på toppnivå (SM, landslag, NHL och KHL) skulle ha betydligt bättre förutsättningar att spela på topp i pressade lägen än Wesslau som ju innan sässongen bara spelat cirka 80 elitseriematcher och i övrigt mest hade erfarenhet från Allsvenskan, Borås och så vidare.

Det framhölls att det fanns en risk att Wesslau när det drog ihop sig till måste-matcher och slutspel (ingen kunde föreställa sig att dessa mpste- matcher skulle utspela sig i form av kvalseriespel) i cupformat där varje poäng är liv och död skulle ha sämre förutsättningar att vara på topp oavsett hur bra han varit i grundserien.

Med facit i hand kan konstateras att Wesslau under delar av grundserien var ett monster och räddade många matcher för att under kvalserien falla ihop som en brylepudding när det gälde som mest...

2. Lojalitet

Man framhöll mot valet av Wesslau att det vore bättre att välja Tellqvist då han inget hellre ville än skriva ett långt kontrakt med klubben han älskar över allt annat för att få avsluta sin karriär. Tellqvist bad om att få komma hem, han var beredd att skriva ett långt ovilkorat kontrakt och dessutom sänka dina löneanspråk.

Risken med Wesslau var att han skulle dra så fort han fick chansen om det gick bra. DIF skulle vara ett bra skyltfönster för att spela till sig ett kontrakt i en högre liga eller i ett annat lag med fetare checkar. Om det skulle gå dåligt för DIF i år å andra sidan skulle risken vara att Wesslau drog på grund av det.

På punkten ett ovan vet vi facit...

På punkten två är det solklart om Wesslau drar att Tellqvist hade varit en bättre lösning.

Om Wesslau drar, som mycket tyder på, hoppas jag att Tellan kan förlåta DIF och komma hem för att spela upp oss i eliten där vi hör hemma (gärna tillsammans med en lika förlåtande Linkan).

Observera att jag inte tycker Wesslau varit dålig i år och bränn mig inte på bål som ni höll på att göra när jag argumenterade i frågan innan sässongen började. Jag är tacksam för allt Wesslau gjort för oss i år och för alla (betydelselösa) poäng och matcher han räddat. Allt jag vill säga är att om klubben har en möjlighet att göra om nu när Järlan är borta så gör då det rätta och stoppa in Tellan i kassen om det går, om vi har råd och inte minst om han kan förlåta oss för att vi pissat på honom.
Bra summering. Var fan har du varit?
Soldaten >>> ska jag vara ärlig så tappade jag sugen på att skriva här som ett resultat av all skit jag fick ta och all idiotförklaringar jag fick utstå innan sässongen för att jag vågade ens tycka att Tellan möjligen kunde vara ett bättre långsiktigt alternativ än Wesslau (trots att jag både välkomnade Wesslan och var glad för värvningen). Då har jag ändå skrivit här sedan starten och dessförinnan på gamla fina DIF.net

Och nej - jag tänker inte säga "vad var det jag sa"....
Fick du mycket skit för det? Jag vill minnas att typ 99,9% av forumet föredrog Tellqvist inför säsongen.
Skojar du att jag fick skit? Blev anklagad för att vara pårökt haschtomte och allmänt dum i huvudet. Den som söker skola finna. Men det är glömt nu. Motgångssuporter som jag är är det nu glömt... Kommer lägga all min energi på DIF tills vi är uppe igen (gjorde samma sak när vi var nere i skiten med fotbollen)
Haha har svårt att minnas det då inte en enda person föredrog Wesslau. Vi var några som argumenterade för att det inte var helt ologiskt att man valde Wesslau över Tellan men jag tror inte det var en person genuint föredrog Wesslau.
Expert.
Användarvisningsbild
Andy
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Andy »

Jim Morrison skrev:
SirDIFalot skrev:Klart det är tråkigt om Wesslau går till HV71 men det är ju knappast något megasvek. Dessutom så har han numera bättre statistik i kvalserien än i grundserien så lägg ner det där snacket om att han skulle ligga sist i målvaktsligan i KS.
Han var sist i kvalserien när vi fortfarande hade möjlighet att stanna i elitserien. Sen så höll han en obetydlig nolla i den förra matchen som förbättrade hans statistik något.
Bravo!

Det är exakt det som är poängen och som debatterades innan sässongen. Man sa "grym värvning, kul och välkommen' samtidigt som man varnade för att det finns risk för att han är sämst när det verkligen gäller att vara bäst i varje match.

Och vad hände? Efter en delvis briljant grundserielunk kom ett par måste matcher i kvalserien varpå hans spel var långt ifrån stabilt. När katastrofen var ett faktum, DIF fått respass till Allsvenskan och resterande matcher var betydelselösa då höll han nollan och var tillbaks i gammal fin form....
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
Bjurre

Inlägg av Bjurre »

Morwin skrev:Tycker vi kan skita i wesslan. Visst han är en riktigt bra målvakt men tycker fortfarande Tellan är mycket bättre och stabilare.
Kanske dags att ta in Läck nu. Han kommer aldrig få stå i Vancouver.
"INGEN ABSOLUT INGEN farsa skriver en fråga på flashback och frågar vad en platta energidryck på willys kostar!! En pappa har pengar och en pappa köper inte en platta energidryck för LAN, han köper ÖL!!"-Mr.Mxyzptlk.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Andy skrev:
Jim Morrison skrev:
Bravo!

Det är exakt det som är poängen och som debatterades innan sässongen. Man sa "grym värvning, kul och välkommen' samtidigt som man varnade för att det finns risk för att han är sämst när det verkligen gäller att vara bäst i varje match.

Och vad hände? Efter en delvis briljant grundserielunk kom ett par måste matcher i kvalserien varpå hans spel var långt ifrån stabilt. När katastrofen var ett faktum, DIF fått respass till Allsvenskan och resterande matcher var betydelselösa då höll han nollan och var tillbaks i gammal fin form....
Det går väl fortfarande inte att komma ifrån att utan honom hade vi varit klara för kvalserien bra mycket tidigare än vad vi blev? Hade vi haft en poäng till så hade han krönts som den enskilt största anledningen till att vi hängde kvar. Nu blev det ju tyvärr betydelselöst. Och han har ju knappast haft ett lätt jobb i KS där han fått stå sysslolös långa stunder för att sedan få ett friläge emot sig och skit. Självklart har han gått ner sig i KS men han har knappast varit värdelös och kan absolut inte se något fel i att vi värvade honom. Det finns en anledning till att 99% av alla djurgårdare var överens om att han hade varit vår bästa spelare hela grundserien. Risken med Tellqvist var ju att han hade snittat typ 25-30 matcher per säsong sedan han lämnade Djurgården och inte stått i ett enda slutspel typ. Visst vore det grymt om han kom hem till DIF nu men det finns också en anledning till att Modo inte utnyttjade optionsåret.
Expert.
vr6power

Inlägg av vr6power »

Alla som följt hockey någolunda vet att Tellan är en bättre målvakt än Wesslau i helhet dock i samma ålder och läge i karriären. dock spelar ju ålder osv in, Wesslau var hyfsad i grundserien men blir som han allti blivit darrhänt när det blir för stor press som i kvalserien när matcherna gällde föreningens framtid i ett Sånt läge hade Tellan bara vuxit mer tror jag medans Wesslau stannade upp.
Dock är inte Tellan nån ungdom längre så att säga han e lika bra som sist går ju inte.

Var väl därför DIF satsade på Wesslau iställe.

Men tror inte det blir nån förlust om Wesslau lämnar och Tellan anländer=) men jag skulle inte bli besviken om Wesslau stannar heller.
Användarvisningsbild
Bjurre

Inlägg av Bjurre »

vr6power skrev:Alla som följt hockey någolunda vet att Tellan är en bättre målvakt än Wesslau i helhet dock i samma ålder och läge i karriären. dock spelar ju ålder osv in, Wesslau var hyfsad i grundserien men blir som han allti blivit darrhänt när det blir för stor press som i kvalserien när matcherna gällde föreningens framtid i ett Sånt läge hade Tellan bara vuxit mer tror jag medans Wesslau stannade upp.
Dock är inte Tellan nån ungdom längre så att säga han e lika bra som sist går ju inte.

Men tror inte det blir nån förlust om Wesslau lämnar och Tellan anländer=) men jag skulle inte bli besviken om Wesslau stannar heller.
Åldern spelar ingen roll kolla bara på Tim Thomas. Roloson Hasek dom är dubbelt så bra som Tellan och Wesslan tillsammans.
Hade Pelle Lindbergh levt hade han tagit oss till Elitserien igen.
Senast redigerad av Bjurre den 2012-04-05 16:49:23, redigerad totalt 1 gånger.
"INGEN ABSOLUT INGEN farsa skriver en fråga på flashback och frågar vad en platta energidryck på willys kostar!! En pappa har pengar och en pappa köper inte en platta energidryck för LAN, han köper ÖL!!"-Mr.Mxyzptlk.
Användarvisningsbild
ludde-

Inlägg av ludde- »

Nu ska vi inte leka någe jävla psykolog/CSI här men kolla Fimpens ansikte när Joel snackar om att "hoppas Norman har tålamod att stanna". Vad var förövrigt anledningen till att Norman saknades nu i sista matchen hemma?
Alltid oavsett - förevigt Djurgården.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Andy skrev:
Jim Morrison skrev:
Bravo!

Jag håller med om att Wesslau kanske sett något mindre fokuserad ut i KS än vad han gjorde i grundserien, men största anledningen är att utespelarnas försvarsspel sänkts flera klasser och vi gjort fler matchavgörande misstag som ställt honom i riktigt svåra situationer. Sen gjorde han väl någon match (Örebro-matchen borta?) som var rätt skakig på egen hand.

Men att vara besviken på Gustaf känns som ett hån; vi pratar trots allt om den enda i Djurgården anno 11/12 som hållit en hög genomgående nivå.
vr6power

Inlägg av vr6power »

Bjurre skrev:
vr6power skrev:Alla som följt hockey någolunda vet att Tellan är en bättre målvakt än Wesslau i helhet dock i samma ålder och läge i karriären. dock spelar ju ålder osv in, Wesslau var hyfsad i grundserien men blir som han allti blivit darrhänt när det blir för stor press som i kvalserien när matcherna gällde föreningens framtid i ett Sånt läge hade Tellan bara vuxit mer tror jag medans Wesslau stannade upp.

Åldern spelar ingen roll kolla bara på Tim Thomas. Roloson Hasek dom är dubbelt så bra som Tellan och Wesslan tillsammans.

Jo men jag menar nu mellan dom här 2 herrarna=), Jo men till vis del har åldern betydelse du kan ju inte påstå Hasek osv är lika bra idag som tidigare under sina karriärer? =) men förstår vad du menar, Men i mina ögon så är tellan bättre än Wesslau när det väl gäller.
Användarvisningsbild
Bjurre

Inlägg av Bjurre »

vr6power skrev:
Bjurre skrev:

Jo men jag menar nu mellan dom här 2 herrarna=), Jo men till vis del har åldern betydelse du kan ju inte påstå Hasek osv är lika bra idag som tidigare under sina karriärer? =) men förstår vad du menar, Men i mina ögon så är tellan bättre än Wesslau när det väl gäller.
Håller jag med om hade hellre sett Tellan i år. Nej inte idag men Hasek var ändå 41-42 när han slutade i Red Wings. Thomas spelade ju hem bucklan till Boston förra året så helt under isen är han inte :wink: .
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

-daniel- skrev:
Andy skrev:
Jim Morrison skrev:
Bravo!

Jag håller med om att Wesslau kanske sett något mindre fokuserad ut i KS än vad han gjorde i grundserien, men största anledningen är att utespelarnas försvarsspel sänkts flera klasser och vi gjort fler matchavgörande misstag som ställt honom i riktigt svåra situationer. Sen gjorde han väl någon match (Örebro-matchen borta?) som var rätt skakig på egen hand.

Men att vara besviken på Gustaf känns som ett hån; vi pratar trots allt om den enda i Djurgården anno 11/12 som hållit en hög genomgående nivå.
Jag uppfattar inte att någon är besviken på Wesslaus spel (sedan att många är besvikna på honom om det visar sig vara sant att han mitt under kvalserien förhandlat med HV vilket det finns indikationer på).

Det hela handlar om att några personer som ett skäl till varför man borde överväga Tellqvist som en långsiktig lösning i målvaktsfrågan vid sidan om att man var orolig för att Wesslau skulle dra om det blev motigt eller om han fick ett bra anbud lyfte fram en oro för att Wesslau med sin relativa och jämfört med Tellqvist ringa erfarenhet av spel på högsta nivå samt baserat på en allmän känsla av att hans nerver inte var lika starka som Tellqvists skulle kunna vara sämst när det gälde.

Sedan konstaterar samma skribenter nu att vi har många poäng och segrar att tacka enbart Wesslau för under grundserien. Att han varit grym och en av de få som är värd ett bra betyg, MEN att han sedan var mindre stabil i måste-matcherna när det gälde DIFs framtid för att sedan plötsligt igen vara bra och hålla nollan när trycket var borta, katastrofen på plats och matcherna betydelselösa igen.

De flesta håller med om han han är värd att hyllas och att han utom när det väl gälde varit mycket bra.

Vad som hänt med Tellqvist i kassen kan vi inte ens spekulera om...
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Andy skrev:
-daniel- skrev:
Andy skrev:
Jim Morrison skrev:
Bravo!

Jag uppfattar inte att någon är besviken på Wesslaus spel (sedan att många är besvikna på honom om det visar sig vara sant att han mitt under kvalserien förhandlat med HV vilket det finns indikationer på).

Det hela handlar om att några personer som ett skäl till varför man borde överväga Tellqvist som en långsiktig lösning i målvaktsfrågan vid sidan om att man var orolig för att Wesslau skulle dra om det blev motigt eller om han fick ett bra anbud lyfte fram en oro för att Wesslau med sin relativa och jämfört med Tellqvist ringa erfarenhet av spel på högsta nivå samt baserat på en allmän känsla av att hans nerver inte var lika starka som Tellqvists skulle kunna vara sämst när det gälde.

Sedan konstaterar samma skribenter nu att vi har många poäng och segrar att tacka enbart Wesslau för under grundserien. Att han varit grym och en av de få som är värd ett bra betyg, MEN att han sedan var mindre stabil i måste-matcherna när det gälde DIFs framtid för att sedan plötsligt igen vara bra och hålla nollan när trycket var borta, katastrofen på plats och matcherna betydelselösa igen.

De flesta håller med om han han är värd att hyllas och att han utom när det väl gälde varit mycket bra.

Vad som hänt med Tellqvist i kassen kan vi inte ens spekulera om...
..och jag hävdar bestämt att Wesslau inte var så mycket sämre (förutom i kanske Örebro-matchen) i KS kontra ES. Har man ett fallerande försvarsspel så är det inte enkelt att vara målvakt.

Intressant förresten att du inte yttrat ett ord under hela säsongen om Wesslau i alla matcher han gjort bra för att komma nu och nedvärdera hans insats när hela laget framför honom spelat som stora jävla sopor.

Men vi kommer ingen vart här, jag tar hemskt gärna Tellqvist nu i det här läget vi är i. Stort om han väljer att ställa upp. Jävligt stort.

Hävdar dock fortfarande med allra största bestämdhet att Wesslau är en bättre målvakt.
Användarvisningsbild
minalman

Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.

Inlägg av minalman »

Hade vi varit klara för KS tidigare hade vi kanske varit bättre förberedda!
Hade hellre sett Wesslau storspela i KS än i grundserien... Kan inte påstå att jag hyllat honom ograverat tidigare, så ovanstående kan jag säga utan att skämmas.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Låst