AIK ny arena

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

Don_T skrev:Varför inte under "Nya Stockholms Stadion"??

För dyrt...
Användarvisningsbild
Don_T
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Don_T »

Det tvivlar jag inte en sekund på, men drömma går ju!
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Användarvisningsbild
tdk
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av tdk »

Jojje skrev:
tdk skrev:Men varför måsta våran arena ligga mitt i stan för... Det kommer ju knappt något folk till Globen. Så det bästa är väl att hitta en bit mark som ligger lite utanför. Då kan man nog bygga en arena till vettigt pris.
Jo men visst, vi lägger den vid Heron City, och säljer kebab istället för korv i periodpauserna.

Nej tack.
Ja det kanske skulle vara något att satsa på .. Om inte ishockeyn underhåller så kan man ju iaf njuta av en god kebab
Användarvisningsbild
Hr1
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Hr1 »

För att kunna bygga en hockeyarena på Norra Djurgården krävs nog att man får igång det allra mesta under den här mandatperioden. Blir det maktskifte i Stadshuset om fyra år tror jag chanserna är helt borta. Tyvärr. men ska man ens ha en chans så är det alltså bråttom.

Norra Djurgården borde vara drömläget för DIF med en ny hockeyarena, och bästa läget på Norra Djurgården skulle självklart vara vägg i vägg med den eventuellt nya arenan för DIF Fotboll.
Mats Sundin - Jävla Svin!
Hammarby finns inte längre!
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Dulee, Bergh, Huokko och Rådbjer. Allmänna IK – Kvinnomisshandlarnas klubb.
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

Hr1 skrev:För att kunna bygga en hockeyarena på Norra Djurgården krävs nog att man får igång det allra mesta under den här mandatperioden. Blir det maktskifte i Stadshuset om fyra år tror jag chanserna är helt borta. Tyvärr. men ska man ens ha en chans så är det alltså bråttom.

Norra Djurgården borde vara drömläget för DIF med en ny hockeyarena, och bästa läget på Norra Djurgården skulle självklart vara vägg i vägg med den eventuellt nya arenan för DIF Fotboll.

Jag håller med, så länge det är vettigt folk som styr så finns det en chans. Det gäller att agera NU, tyvärr så tvivlar jag på att det finns plats på östermalms IP för två arenor, i så fall får man bygga på höjden på något sätt eller gräva ner hockeyarenan, men då skenar kostnaden.
Användarvisningsbild
Hr1

Inlägg av Hr1 »

Jojje skrev:
Hr1 skrev:För att kunna bygga en hockeyarena på Norra Djurgården krävs nog att man får igång det allra mesta under den här mandatperioden. Blir det maktskifte i Stadshuset om fyra år tror jag chanserna är helt borta. Tyvärr. men ska man ens ha en chans så är det alltså bråttom.

Jag håller med, så länge det är vettigt folk som styr så finns det en chans. Det gäller att agera NU, tyvärr så tvivlar jag på att det finns plats på östermalms IP för två arenor, i så fall får man bygga på höjden på något sätt eller gräva ner hockeyarenan, men då skenar kostnaden.
På Östermalms IP finns det nog inte plats för två arenor, men det finns andra platser på Norra Djurgården som skulle duga bra att ha en hockeyarena på.
Största problemet att bygga på Norra Djurgården är inte Stockholms Stadhus, men är inte dem med på det hela så är det omöjligt.

Tror att det blir väldigt svårt att bygga på höjden (på ÖIP kommer det aldrig att gå som exempel) men en hockeyarena behöver inte bli så väldigt hög.
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

Är det inte den marken som kungen äger du tänker på?

Tror att det blir svårt att få loss mark till ett vettigt pris tyvärr, sen är är inte vår ledning kompetent nog att förhandla fram att vi får någon mark överhuvudtaget.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det måste finnas nån gammal uterink som Djurgårn kan få ta över och bygga ny arena på..
Användarvisningsbild
Hr1

Inlägg av Hr1 »

Jojje skrev:Är det inte den marken som kungen äger du tänker på?

Tror att det blir svårt att få loss mark till ett vettigt pris tyvärr, sen är är inte vår ledning kompetent nog att förhandla fram att vi får någon mark överhuvudtaget.
Det är den Kungliga Djurgårdsförvaltningen som förvaltar och/eller äger det mesta av Norra Djurgården. Att få mark till vettigt pris är nog inget problem, det går nog alldeles utmärkt att arrendera av Kungliga Djurgårdsförvaltningen eller lösa på andra sätt. DIF Fotboll lär inte betala alltför mycket för marken till deras arena om man säger så...

Det absolut största problemet är att det är en nationalstadspark. Att Kungliga Djurgårdsförvaltningen motsätter sig kommersiell verksamhet av princip, något som de dessutom är ganska hårda på, är ett annat problem. Sen finns det miljoner ”mindre” krav, bla att inte bygga på höjden.

Det man behöver Stockholms Stad till är finansiering och godkännande av diverse infrastruktur och stadsplaner. Möjligtvis även ekonomiska garantier på något sätt.

Jag är ganska pessimistisk om DIF Hockeys chans att få en arena, mest pga Kungliga Djurgårdsförvaltningen, men även av andra skäl DIF Hockey inte direkt kan påverka. Men det finns områden som det ska byggas på, NCC har (håller på?) option på den mark som skapas av sprängsten av norra länken, bland annat.

Det gäller att vara med nu om man ens ska ha en chans, och även om möjligheterna kanske inte är de allra bästa anser jag att man måste försöka.
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

Jo man får hoppas att de hänger på nu, alliansen vill ju att man ska kunna få bygga sin egen hall i alla fall.

Inte som kommunisterna som satt vid makten innan.

Får vi bara en bit vettig mark till ett rimligt pris så ska resten inte vara något problem, lån osv...

Stadium Arena låter helt ok, bara det inte blir Skoda eller bauhaus. Eller varför inte en ny huvudsponsor. Typ Prada. :wink:
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

Fotbollen ligger så långt före hockeyn att det är skrämmande...
Djurgårdens mål är att spela på en nybyggd arena på Östermalms IP med plats för ungefär 25000 åskådare. Det skall vara möjligt att spela fotboll på arenan året runt vilket gör att mycket talar för att det kan bli konstgräs. Målet är att arenan skall ha ett skjutbart tak. Skall det vara skjutbart tak, fast tak, eller inget tak alls? Det är en kostnadsfråga..
– Vid ett arenabygge måste vi tänka på annat än bara fotboll. Det är viktigt att komfort och olika aktiviteter erbjuds eftersom folk förväntas vara på arenan längre än bara under själva matchen, berättar Ulf och tillägger att kontor, butiker, samlingslokaler, gym och hotell bland annat skall finnas i anslutning till arenan. Dessutom påpekar han att det är viktigt med närhet till kansli och träningsanläggningar.

Hur skall arenan se ut?
Hur det blir med tak är inte klart. Klart är det däremot att arenan skall ha runda hörn och det ser även ut som att den kommer att byggas med ett etage. Hela arenan kommer att täckas av sittplatser men det kommer att gå att ta bort stolsrader för att få ståplats under till exempel vanliga seriematcher. I europeiska matcher är sittplats ett krav.

I nästa vecka skall en projektorganisation skapas innehållandes personer från supporterleden, marknad, säkerhet med mera. Projektorganisationen skall tillsammans jobba fram den bästa arenalösningen för samtliga besökare.

Tidplan?
Den borgerliga majoriteten säger att två nya arenor skall stå klara 2010. Just nu tror Ulf H Petersson att 2011 är mer realistiskt i Djurgårdens fall.
- Det finns många synpunkter från intresseföreningar i Nationalstadsparken vilket gör att det kan dra ut lite på tiden säger Ulf som tror att detaljplanen blir klar om ungefär ett halvår.

Från det att första spadtaget tas beräknas arenabygget ta två år.

Finansiering?
Stockholms Stad ställer upp med mark och infrastruktur. Klubben och näringslivet står för kostnaden för arenan. Några problem med finansieringen av arenan verkar inte finnas, men det är viktigt att vi har god bedömning av kostnaden för driften och bl.a. goda intäkter från hyror etc. Namnet på arenan kommer också att säljas.

Finns det något som kan stoppa ett arenabygge och vad händer om det blir nytt styre i Stockholm nästa mandatperiod?
Ulf H Peterson ser inget som kan stoppa ett arenabygge i dagsläget och om det blir ett maktskifte om fyra år är ändå allt klart.
– Borgarna vill ha arenan invigd eller åtminstone så har byggnadsarbetena påbörjats under nuvarande mandatperiod, säger Ulf.
smurf02

Inlägg av smurf02 »

Om vi Bygger ny arena i framtiden som jag inte tror kmr hännda ännu på ett långt tag vill jag se ishallen i Djurgårdsland Brevid den Tänkta fotbollsarenan :wink:
Och jag fattar inte hur aik får lov att bygga en ny när inte vi får !!!!
vad e detta för en Stad igenteligen?? fasst om vi hammnar i allsvenskan som aik Kan vi säkert få lov att bygga :P
man verkar ju Gilla aik mer änn oss :evil:
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

aik är från en annan stad... Solna.
oswä0216

Inlägg av oswä0216 »

Jag kan upplysa alla här inne om att AIK också tar över ungdomsveksamheten här i stan. Det är nämligen så att AIK kommer bygga två nya träningsishallar och även sätta upp ett tält på deras uterink. Det blir alltså 4 stycken inomhus hallar, vilket ät otroligt mycket för en ungdomsverksamhet!
Man kommer allstå att få istider till ungdoms lagen väldigt enkelt, spelare kommer, från hela stockholm att byta till klubben AIK. Aik kommer få ett större urval av junisar och kommer därmed att få upp många bra hockeyspelare.
Skriv svar