Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Bjurre
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av Bjurre »

SirDIFalot skrev:
Bjurre skrev:
SirDIFalot skrev: Jag kan inte kräva att han ska göra det. Något man ofta glömmer är hur kort en spelares karriär är till skillnad från en privatpersons. De ska tjäna ihop pengar som de kan livnära sig på så länge de kan. Plus att de har familjer. Många av dom har inte någon utbildning. Nu har vi ju hockeygymnasiet men Marcus Nilson fick en gång i tiden hoppa av skolan för att han fick ett kontrakt med DIF. Han blev tvungen att välja liksom.
Men nu har ju så han klarar sig resten av livet. Dollar kursen var även högre när han lirade NHL.
1000 kr idag kommer inte vara i närheten av lika mycket värt om 30-40 år. Då är ju alla hans intjänade pengar inte lika mycket värda. Sedan kommer Mackan börja jobba på sin brorsas företag så. Är väl en icke-fråga där.

Tror inte Mackan är så dum att han har dom hemma i en låda precis. Han har nog lite aktier ränta och sånt skit på cashen.
"INGEN ABSOLUT INGEN farsa skriver en fråga på flashback och frågar vad en platta energidryck på willys kostar!! En pappa har pengar och en pappa köper inte en platta energidryck för LAN, han köper ÖL!!"-Mr.Mxyzptlk.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

Bjurre skrev:
SirDIFalot skrev:
Bjurre skrev:
SirDIFalot skrev: Jag kan inte kräva att han ska göra det. Något man ofta glömmer är hur kort en spelares karriär är till skillnad från en privatpersons. De ska tjäna ihop pengar som de kan livnära sig på så länge de kan. Plus att de har familjer. Många av dom har inte någon utbildning. Nu har vi ju hockeygymnasiet men Marcus Nilson fick en gång i tiden hoppa av skolan för att han fick ett kontrakt med DIF. Han blev tvungen att välja liksom.
Men nu har ju så han klarar sig resten av livet. Dollar kursen var även högre när han lirade NHL.
1000 kr idag kommer inte vara i närheten av lika mycket värt om 30-40 år. Då är ju alla hans intjänade pengar inte lika mycket värda. Sedan kommer Mackan börja jobba på sin brorsas företag så. Är väl en icke-fråga där.

Tror inte Mackan är så dum att han har dom hemma i en låda precis. Han har nog lite aktier ränta och sånt skit på cashen.
Klart. Men de är ju fortfarande inte alls samma pengar när han blir pensionär. Pga inflationen.

Angående Mackans kontrakt så tvivlar jag på att DIF blir fast med det. Om man inte har råd så har man nog möjligheten att köpa ut honom för en engångssumma eller liknande. Eller om det finns några inskrivna standardklausuler i varje kontrakt att lönen sjunker med en viss procent i AS.
Expert.
Användarvisningsbild
Bjurre

Inlägg av Bjurre »

Måste man inte betala ut det han har kvar då? Han skulle väl få mer ju äldre han blev eller är jag ute och cyklar nu SIR?
"INGEN ABSOLUT INGEN farsa skriver en fråga på flashback och frågar vad en platta energidryck på willys kostar!! En pappa har pengar och en pappa köper inte en platta energidryck för LAN, han köper ÖL!!"-Mr.Mxyzptlk.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Bjurre skrev:Måste man inte betala ut det han har kvar då? Han skulle väl få mer ju äldre han blev eller är jag ute och cyklar nu SIR?
Alltså det ryktades att han fick ett kontrakt med låg lön första året och högre de kommande tre åren som kompensation, eftersom vi redan hade tagit in Widing som ersättare för Mackan.

Vi får väl se vad som händer, sjukt jobbigt och svårt att spekulera i.
Expert.
JiWe

Inlägg av JiWe »

Remy Lebeau skrev:Wesslau är ingen förlust i mina ögon när han varit sämst när det gäller som mest.

Skiter fullständigt i att han "räddade" oss i Elitserien och nollade Timrå två gånger. Nu har vi förlorat två matcher på raken mot Timrå när det gäller liv eller död.
Han är naturligtvis inte ensam, men han är ingen vinnare, och det är tveksamt om han någonsin kommer bli det.

För två månader sen såg jag Tellan som ett nerköp, men inte nu. Tycker inte Wesslau klarat av pressen, och om han spelat fast han egentligen inte orkat är han en idiot. Leka martyr kan man göra på korpnivå, inte i Elitserien.

Är så oerhört bitter nu, men det ska ändå bli skönt att följa silly season i allsvenskan. Mer hjärta och mindre legoknektar.
För egen del håller jag inte med om att Wesslau sviker och är sämst när det gäller. Han är såklart inte 100% alla gånger men nog fan gör han sitt jobb till skillnad mot en hel del andra.

Att han som någon skrev sällan håller helt tätt kan jag hålla med om men å andra sidan kan det ju inte vara många målvakter som haft ett risigare lag framför sig. Hur sjukt frustrerande måste det inte vara som målvakt att gång efter annan försöka städa upp efter alla hjärndöda ingripanden som våra backar håller på med. Kyles jävla kladdande från kvällen som exempel, hur smidigt är det? När Honken dessutom inte gör ett skit utan bara glider hemåt för att sedan pliktskyldigt lägga sig utan att ge Wesslau chansen att kunna fokusera på skott eller pass.

Återigen bjuder vi på mål samtidigt som vi inte är ett dugg effektiva för egen del. Så jag skulle nog vilja påstå att de flesta utom Wesslau sviker nu när det gäller som mest.

Beträffande Tellan så tror jag nog att det är fullt möjligt att han kan tänka sig att lira med oss i allsvenskan.
Användarvisningsbild
BaronVonDif

Inlägg av BaronVonDif »

En sak som förvånar mig är att det lag DIF hade när dom kvalade 1982 var näst intill detsamma som tog guld året efter samt samma coach men dagens trupp känns ju inte ens som den håller allsvensk klass om vi skulle få behålla den. Byt ut alla, vår stomme behöver miljöombyte.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Jag ser helst att man släpper minst halva truppen, och det lär väl hända? Men framförallt vill jag se att man värvar spelare med karaktär. De behöver inte vara världsmästare i skills men de ska ha en enorm vilja, hjärta och tuffhet.

Man kan tycka att John Norman är en skön typ med fantastisk skridskoåkning, att Cehlin har grym teknik, att Erik Gustafsson är lovande och bra. Otto, Carlsson, Almtorp, Tjärna Sr osv osv...listan är oändlig på snälla pojkar. Jag har ledsnat på det nu, de kan uppenbarligen inte vara elaka nog och kliva över lik för att vinna. Så ni kan gå nu. Tack.

In med spelare som glöder för att spela hockey. Vi ska kunna kriga oss tillbaka till elitserien nästa år. Sen hoppas man såklart på några spelare som kan sätta pucken i nät också, det har vi ju inte varit direkt bortskämda med. Men som sagt, värva smart nu, bort med snälla pojkar och in med HOCKEYSPELARE. Fan, t.o.m. Sidney Crosby är ju mer elak än hela vårt lag tillsammans.

För att genomföra dessa värvningar krävs såklart en ny sportchef. Han har ju totalt missat det här med karaktär. Något som andra sportchefer nästan ENBART går efter och även får resultat ifrån. Så jag avslutar som alla borde göra i alla sina poster: dra åt helvete Järlan, in med någon med hjärna.

EDIT: De jag helst behåller är Printz, Ölve, Fimpen, Åberg, Brodin, Kempe.

Wesslau är förmodligen redan muntligt överens med HV71 och det är därför jag hatar dem. Vem som ska ta över spaden vet jag inte riktigt men Tellan eller Owuya funkar för mig om man inte ska tänka om helt och ta något nytt stjärnskott.

Linkan skulle göra succé och får gärna avsluta med att ta upp oss igen. Det skulle göra honom till totalt odödlig för all framtid (som om han inte redan vore det).

Men som sagt, sen vill jag ha in tio rena rama mördarmaskiner i laget. Det känns viktigast för mig.
Senast redigerad av SkönaDjurgårn den 2012-03-28 07:18:32, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

SkönaDjurgårn skrev:Jag ser helst att man släpper minst halva truppen, och det lär väl hända? Men framförallt vill jag se att man värvar spelare med karaktär. De behöver inte vara världsmästare i skills men de ska ha en enorm vilja, hjärta och tuffhet.

Man kan tycka att John Norman är en skön typ med fantastisk skridskoåkning, att Cehlin har grym teknik, att Erik Gustafsson är lovande och bra. Otto, Carlsson, Almtorp, Tjärna Sr osv osv...listan är oändlig på snälla pojkar. Jag har ledsnat på det nu, de kan uppenbarligen inte vara elaka nog och kliva över lik för att vinna. Så ni kan gå nu. Tack.

In med spelare som glöder för att spela hockey. Vi ska kunna kriga oss tillbaka till elitserien nästa år. Sen hoppas man såklart på några spelare som kan sätta pucken i nät också, det har vi ju inte varit direkt bortskämda med. Men som sagt, värva smart nu, bort med snälla pojkar och in med HOCKEYSPELARE. Fan, t.o.m. Sidney Crosby är ju mer elak än hela vårt lag tillsammans.

För att genomföra dessa värvningar krävs såklart en ny sportchef. Han har ju totalt missat det här med karaktär. Något som andra sportchefer nästan ENBART går efter och även får resultat ifrån. Så jag avslutar som alla borde göra i alla sina poster: dra åt helvete Järlan, in med någon med hjärna.
Man kan ha flera elaka spelare i laget men ändå ha kvar Norman, Cehlin, Gustafsson. Även om jag tror vi tappar minst två av dom. Motvilligt.
Expert.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Ja, jo precis. Får man in tio elaka spelare så finns det såklart tio platser öppna för de som nu ingår i laget. Bara spara de tio bästa, om det går med tanke på kontrakt och grejer när vi åker ur. Vet inte riktigt hur det funkar och kanske t.o.m. är från fall till fall om man kan släppa dem eller ej.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

SkönaDjurgårn skrev:Ja, jo precis. Får man in tio elaka spelare så finns det såklart tio platser öppna för de som nu ingår i laget. Bara spara de tio bästa, om det går med tanke på kontrakt och grejer när vi åker ur. Vet inte riktigt hur det funkar och kanske t.o.m. är från fall till fall om man kan släppa dem eller ej.
Jag tror dock inte det där med elaka spelare är problemet. Jag tror fortfarande det mesta beror på att vi saknar kreativa spelare.
Expert.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

SirDIFalot skrev:
SkönaDjurgårn skrev:Ja, jo precis. Får man in tio elaka spelare så finns det såklart tio platser öppna för de som nu ingår i laget. Bara spara de tio bästa, om det går med tanke på kontrakt och grejer när vi åker ur. Vet inte riktigt hur det funkar och kanske t.o.m. är från fall till fall om man kan släppa dem eller ej.
Jag tror dock inte det där med elaka spelare är problemet. Jag tror fortfarande det mesta beror på att vi saknar kreativa spelare.
Ja självklart behöver vi spelare som kan passa eller sätta pucken i nät, då hade vi fått bättre utdelning under hela säsongen och inte ens spelat kvalserie. Vi saknar helt klart de skillsen. Kan inte komma på en enda spelare som är riktigt grym på någonting offensivt.

Men nja, jag vill gärna ha ett lag som är mer elakt också. Vi är för snälla. Varför har vi inte fyra backar med Prinsens aggressivitet? Varför hettar det sällan till i våra matcher? Ingen kan gå in och bryta mönster och matchbilder. Fimpen försöker lite ibland men... Sen är ju regelverket som det är också, men jag menar inte att man måste slå ner folk men att ligga på gränsen hela tiden. Vi är alldeles för snälla och veka i mina ögon.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev:
Bjurre skrev:
SirDIFalot skrev:
Bjurre skrev:

Klart. Men de är ju fortfarande inte alls samma pengar när han blir pensionär. Pga inflationen.
Nä, förhoppningsvis är hans intjänade pengar värt betydligt mer idag. Förhoppningsvis skaffade han sig en kompetent ekonomisk rådgivare (som iofs kan ha sumpat vartenda öre, beror på hur sunt man har investerat) men de pengar han tjänade in i NHL borde utan tvivel kunna dra runt honom ekonomiskt resten av livet.

Med det inte sagt att han skall välja att spela gratis i DIF...
Användarvisningsbild
Fiskmaesen

Truppen 12/13 om vi hamnar i Hockeyallsvenskan

Inlägg av Fiskmaesen »

Vilka spelare från dagens trupp vill ni ha kvar, samt är realistiskt att de faktiskt blir kvar?
Erik I

Re: Truppen 12/13 om vi hamnar i Hockeyallsvenskan

Inlägg av Erik I »

Fiskmaesen skrev:Vilka spelare från dagens trupp vill ni ha kvar, samt är realistiskt att de faktiskt blir kvar?
Alltid roar man nån. Utan att ha järnkoll på kontrakt och klausuler:

Ölve, Otto och Fimpen vill jag definitivt ha kvar, och de tror jag stannar också.
Jag tror även att DT blir kvar.

Kempe kan bli svår att behålla, men finge jag välja så... Likaså Mika.

MT och Nilson = ja. Av den anledningen att denna säsong är ett mentalt mysterium som borde, jag säger borde, vara omöjlig att upprepa, och deras rutin o tyngd behövs i AS.

I övrigt (AH, TE...) beror detta mycket på lönen. Kan tycka att spelare som verkligen vill hjälpa upp klubben igen och är villiga att gå ner i lön bör få chansen om de anses passa in i det lagbygge som förhoppningsvis inleds om det går åt pipan.

Wesslau lämnar och jag klandrar honom inte, jag kan inte tacka honom nog för i år trots allt, ende i hela laget som höll konstant (hög) ES-nivå.

Nyförvärv: Tellan och Linkan (DIF-are, behöver inte säga mer). Ge Linkan 1+1, han har lekt färdigt med KHL / "jaga SM-guld" nu, vill han vinna saker lär han ha vunnit KS när han kommer tillbaka. Tror han genuint vill hjälpa och är precis en sån typ vi behöver i KS. Kolla in Conny Strömberg i AH bara innan ni snackar ålder.
Användarvisningsbild
Sjöwall

Inlägg av Sjöwall »

Fiskmaesen skrev:Vilka spelare från dagens trupp vill ni ha kvar, samt är realistiskt att de faktiskt blir kvar?
Målvakt

Här vill jag att vi införskaffar något nytt, jag personligen ser gärna Tellan förutsatt att han vill spela i Allsvenskan. Annars kan jag även tänka mig Linköpings andremålvakt.

Backar

Daniel Tjärnqvist
David Printz
Gustafsson
Holm

Forwards
Mackan (Kan så jävla mycket bättre, vi fick se några glimtar i kvalserien)
Kempe (En viktig spelare som kan göra många poäng i Allsvenskan)
Tim (En av få med lite kreativitet)
Jimmie (Gärna för mig, bevisa att du verkligen vill och kan)
Otto (Avsluta din karriär på ett positivt sätt och visa att det finns lite kvar i dig)
Åberg (En av få spelare i laget som har ett riktigt bra skott, kan komma till nytta)
Norman (Kan bli en riktigt bra Elitseriecenter en vacker dag, det ska bli i DIF)
Weigel (Färtjänar en chans på riktigt i A-laget, gå upp i vikt)
Fimpen (En viktig spelare, ska minst ha ett A till nästa säsong)

Jag är lite osäker på endel spelare och att lösa detta ekonomiskt är naturligtvis inte möjligt. Men det är spelare som jag, personligen hade kunnat ge en ny chans i DIF.
Låst